Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-12, 11:42
  #37
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Fast för 1,6 miljoner...ja..då låter det mer som ren stöld.

Citat:
Ursprungligen postat av DR-Drunk
1,6 miljoner och dom märker inget innan det är sådana belopp.

Ni kanske egentligen är med på noterna, men för att ingen ska bli förvirrad:

Den anställde har inte stulit datorkomponenter för 1.6 miljoner - den anställde har sålt datorkomponenter för 1.6 miljoner.

Värdet på komponenterna måste vara långt över 1.6 miljoner, eftersom man inte får nypris som privatperson på en Tradera-auktion. Jag har själv sålt lite datorprylar i nyskick som jag inte varit nöjd med och försäljningspriset brukar i bästa fall landa på hälften av butikspriset. Så den här snubben kan mycket väl ha stulit saker för 3 miljoner.
Citera
2018-07-12, 12:59
  #38
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Ni kanske egentligen är med på noterna, men för att ingen ska bli förvirrad:

Den anställde har inte stulit datorkomponenter för 1.6 miljoner - den anställde har sålt datorkomponenter för 1.6 miljoner.

Värdet på komponenterna måste vara långt över 1.6 miljoner, eftersom man inte får nypris som privatperson på en Tradera-auktion. Jag har själv sålt lite datorprylar i nyskick som jag inte varit nöjd med och försäljningspriset brukar i bästa fall landa på hälften av butikspriset. Så den här snubben kan mycket väl ha stulit saker för 3 miljoner.

Det är oklart om de räknar åt det hållet. Jag tolkade artikeln tvärtom.

"En anställd inom Malmö kommun åtalas för att ha stulit och sålt vidare, ett stort antal teknikprylar från sin arbetsgivare till ett värde av 1,6 miljoner kronor.*"

Värde , inte slutpris.

"Vid en husrannsakan i hemmet hos den misstänkte fann polis material tillhörande Malmö stad värde över en halv miljon kronor. Även över en halv miljon kronors försäljningar av kommunens material kunde länkas till mannens Traderakonto.*"


De 600k som saknas i den här uträkningen gissar jag på är stöldgodsrabatten han gett på tradera. Stämmer ju rätt bra med din upplevelse av ett andrahandsvärde på >50%.
Låter iaf för mig som 1,6 mille är inköpspriset för kommunen.
__________________
Senast redigerad av langaocb 2018-07-12 kl. 13:03.
Citera
2018-07-12, 13:44
  #39
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Det är oklart om de räknar åt det hållet.

Hoppsan, jag gjorde tydligen misstaget att lita på TS som skrev "sålt".
Citera
2018-07-12, 15:44
  #40
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Det är oklart om de räknar åt det hållet. Jag tolkade artikeln tvärtom.

"En anställd inom Malmö kommun åtalas för att ha stulit och sålt vidare, ett stort antal teknikprylar från sin arbetsgivare till ett värde av 1,6 miljoner kronor.*"

Värde , inte slutpris.

"Vid en husrannsakan i hemmet hos den misstänkte fann polis material tillhörande Malmö stad värde över en halv miljon kronor. Även över en halv miljon kronors försäljningar av kommunens material kunde länkas till mannens Traderakonto.*"


De 600k som saknas i den här uträkningen gissar jag på är stöldgodsrabatten han gett på tradera. Stämmer ju rätt bra med din upplevelse av ett andrahandsvärde på >50%.
Låter iaf för mig som 1,6 mille är inköpspriset för kommunen.
Så tänkte jag med när jag räknade på hur många teoretiska laptops i 30k-klassen som skulle ha sålts och vad vinsten på detta blev.
(53x15 = 795000)
Citera
2018-07-12, 20:39
  #41
Medlem
VincentLels avatar
Vill se hans säljhistorik på Tradera.
Citera
2018-07-13, 00:44
  #42
Medlem
tomyhockeys avatar
Har jobbat på stadshuset på it avdelning inte i malmö men i en annan kommun, kommunen väljer mellan HP leverantör eller Dell en del maccar och iPhones smartphones . It avdelningen har en gubbe som är it support men jobbar som it säljare och köpare han beställer för kommunens personal politiker,rektorer, lärare elektroniska prylar ex 10000 laptops till skol gymnasiet i Stockholm från Dell. Sedan kan han skita i att inventera alla eller inventera och ta bort från data basen . Det var ju lite pengar 1,6 miljoner kommunens it avdelningar brukar handla för 100 tals miljoner elektronik årligen. Man kan handla endast dyra skärmar för över 10 miljoner. Det finns många alternativ att välja och bokföra datorer till projekt .
Citera
2018-07-13, 01:39
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Vill se hans säljhistorik på Tradera.
Det skulle kunna vara en kvinna.
Malmö kommun/Malmö stad har många it- kvinnor anställda.
Citera
2018-07-13, 04:48
  #44
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Malmö är ju ändå ett rövhål till kommun som får/tar pengar från andra kommuner för att ge till kriminella bidragsparasiter och jihadister. Så det är väl lika bra att lite av pengarna går till något annat som är minst lika vettigt (om MGM nu inte skickade hem pengarna till klanen i utlandet).
Klantigt bara att inte sköta det lite diskret.
Citera
2018-07-13, 07:01
  #45
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Frågan enligt mig är ifall han sålde skit som hade hamnat i skroten eller ifall han nu helt enkelt stal ifrån kommunen.

Fast för 1,6 miljoner...ja..då låter det mer som ren stöld.
Ja det är ren stöld, hade någon sålt skrot som man får betala 5 kr kilot för att bli av med så skulle personen fått cred. Kilona drar iväg fort när man slänger några gamla servrar t.ex.
Citera
2018-07-15, 08:11
  #46
Medlem
Någon som vet Tradera-profil?
Citera
2019-01-28, 22:24
  #47
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2019-01-2...mo-stads-falla

Kort utdrag ifall artikeln blir belagd med betalvägg:


Klockan 13.45 söndagen 26 februari 2017 slår Malmö stads fälla igen.
”Hoppas allt är bra! Jag kommer att vara placerad utanför Willys Mobilia om ett tag för att möta dig ang samsung 960. Jag har blå-vit seglarjacka och spretigt hår, så hoppas du ser mig ”.
Sms:et skickas av säkerhetsfirman 2S*cur*. Bolaget startades 2006 och består bland annat av före detta elitsoldater från Försvarsmakten och ex-poliser från nationella insatsstyrkan, Sveriges anti-terrorstyrka.
Nu arbetar firman på uppdrag av Malmö stad.
Läs mer: Malmö stad-anställd greps på jobbet – misstänks ha sålt kommunens egendom på nätet
Mottagaren av sms:et är en anställd på Malmö stad, som svarar:
”Det blir bra [smiley]. Jag e på väg dit, vi kan ses där man tar kundvagnarna, alltså vid ingången, ses”.
På Mobilia lämnar han över en hårddisk – som egentligen tillhör Malmö stad och skattebetalarna.
Köparen, som vunnit en budgivning på auktionssajten Tradera, betalar 2 500 kronor kontant.
Men köparen jobbar alltså på säkerhetsfirman – som har skuggat tjänstemannen i hans bostad och nu filmar mötet i hemlighet. Köparen bär dold mikrofon.
Allt är en välplanerad fälla – regisserad av Malmö stad och 2S*cur*.
Syftet: Bevisa att den kommunanställde stjäl dyr IT-utrustning från Malmö stad – som säljs vidare till högstbjudande på den privata marknaden.
Citera
2019-01-29, 03:37
  #48
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clue
https://www.sydsvenskan.se/2019-01-2...mo-stads-falla

Kort utdrag ifall artikeln blir belagd med betalvägg:


Klockan 13.45 söndagen 26 februari 2017 slår Malmö stads fälla igen.
”Hoppas allt är bra! Jag kommer att vara placerad utanför Willys Mobilia om ett tag för att möta dig ang samsung 960. Jag har blå-vit seglarjacka och spretigt hår, så hoppas du ser mig ”.
Sms:et skickas av säkerhetsfirman 2S*cur*. Bolaget startades 2006 och består bland annat av före detta elitsoldater från Försvarsmakten och ex-poliser från nationella insatsstyrkan, Sveriges anti-terrorstyrka.
Nu arbetar firman på uppdrag av Malmö stad.
Läs mer: Malmö stad-anställd greps på jobbet – misstänks ha sålt kommunens egendom på nätet
Mottagaren av sms:et är en anställd på Malmö stad, som svarar:
”Det blir bra [smiley]. Jag e på väg dit, vi kan ses där man tar kundvagnarna, alltså vid ingången, ses”.
På Mobilia lämnar han över en hårddisk – som egentligen tillhör Malmö stad och skattebetalarna.
Köparen, som vunnit en budgivning på auktionssajten Tradera, betalar 2 500 kronor kontant.
Men köparen jobbar alltså på säkerhetsfirman – som har skuggat tjänstemannen i hans bostad och nu filmar mötet i hemlighet. Köparen bär dold mikrofon.
Allt är en välplanerad fälla – regisserad av Malmö stad och 2S*cur*.
Syftet: Bevisa att den kommunanställde stjäl dyr IT-utrustning från Malmö stad – som säljs vidare till högstbjudande på den privata marknaden.
Varför skriver du inte ut 2Secure?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback