Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-11, 14:52
  #1
Medlem
Snubben2006s avatar
Behöver man verkligen gödsla gräsmattan? Minskar det nämnvärt ogräset? Är det värt pengarna och besväret?

Blir ju rätt mycket pengar om man har en stor gräsmatta och ska köpa gödsel flera gånger om året.
Hur gör ni som har stora gräsmattor?

Gräset borde väl få näring ändå om man låter gräsklippet vara kvar på mattan?
Citera
2018-07-11, 15:07
  #2
Avstängd
Jag hade i drygt 20 år en gräsmatta på i runda slängar 2000 kvm. Gödslade jag? Nej, för då hade gräsmattan behövt klippas oftare. Eftersom jag inte gödslade så blev det med tiden rätt mycket vitklöver som bina gillade vilket kan vara en nackdel om man gillar att gå barfota.
Citera
2018-07-11, 15:35
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
En gräsmatta ska inte gödslas, däremot är det bra att försöka få in så mycket mossa som möjligt i den. Blir det torka klipper man den så kort som möjligt, då behöver man förhoppningsvis inte klippa den mer det året.
Citera
2018-07-11, 15:48
  #4
Medlem
Om du vill ha en GRÄSmatta så får du lov att gödsla. Om du inte gör det tas ytan över av växter som inte har lika stora krav på näring. Det är bara att välja.
Citera
2018-07-11, 15:57
  #5
Medlem
Om du anlägga typ en golfbana eller fotbollsplan kan gödsel säkert beövas men en vanlig gräsmatta klarar sig utan.
Citera
2018-07-11, 17:00
  #6
Medlem
BigIvars avatar
Man behöver inte gödsla sin gräsmatta, men det gör en djävla skillnad om den får sig en omgång per år.
Citera
2018-07-11, 18:41
  #7
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Man behöver inte gödsla sin gräsmatta, men det gör en djävla skillnad om den får sig en omgång per år.
Precis. Här kan man se ett exempel på skillnaden (om inte facebookgruppen är hemlig eller nåt).
Citera
2018-07-11, 19:56
  #8
Medlem
Snubben2006s avatar
Eftersom det är fritidshusets gräsmatta och jag inte har möjlighet att klippa varje vecka verkar det ju dumt att gödsla flera gånger.

Blir o gödsla en gång per år.
När fan ska man gödsla om man bara ska gödsla en gång?
Citera
2018-07-11, 19:59
  #9
Medlem
cacas avatar
Klart man gödslar gräsmattan!
Den blir grönare och håller bort annat skit som man annars får i gräset som mossa mm.
Klippa oftare? ja det växer ju mer, men det är bara till bekymmer för de som envisas gå och skjuta en gräsklippare för hand. Min robot har inte klagat utan gör jobbet!
Citera
2018-07-11, 21:23
  #10
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
Eftersom det är fritidshusets gräsmatta och jag inte har möjlighet att klippa varje vecka verkar det ju dumt att gödsla flera gånger.

Blir o gödsla en gång per år.
När fan ska man gödsla om man bara ska gödsla en gång?

Vid midsommar ungefär
Citera
2018-07-11, 23:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
En gräsmatta ska inte gödslas, däremot är det bra att försöka få in så mycket mossa som möjligt i den. Blir det torka klipper man den så kort som möjligt, då behöver man förhoppningsvis inte klippa den mer det året.
Du vill alltså ha en gräsmatta full med mossa?

Klippa en gång per år?

Är målet att ha den gräsligaste trädgården i kvarteret?
Citera
2018-07-12, 11:34
  #12
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Du vill alltså ha en gräsmatta full med mossa?

Klippa en gång per år?

Är målet att ha den gräsligaste trädgården i kvarteret?
Den här tråden handlar inte om MIN gräsmatta... har jag ens en gräsmatta?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback