Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-10, 10:09
  #13
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anno1200
Jag som bara äter röd paprika... har för mig att gul paprika smakar gammal blöt strumpa. Men om det stämmer så kommer jag givetvis att börja äta gul paprika också.
Det går bra med röd också. Det är något mindre C-vitamin än i den gula men ändå flera gånger mer än i motsvarande mängd apelsin.

http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/

Bocka i "Näringsvärden" och sök efter Vitamin C (eller något annat)
__________________
Senast redigerad av just-in-i-anus 2018-07-10 kl. 10:17.
Citera
2018-07-10, 10:16
  #14
Medlem
Anno1200s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Det går bra med röd också. Det är något mindre C-vitamin än i den gula men ändå flera gånger mer än i motsvarande mängd apelsin.

Har vi med andra ord löst mitt problem?

Jag dricker mycket mjölk som ersätter vissa vitaminer, äter röd paprika och från och med nu gul paprika, rör mig mycket i solen genom arbetet som ger D-vitaminer.

Kanske inte får i mig för lite vitaminer trots allt.

Eller är det svårare än så ?
Citera
2018-07-10, 10:59
  #15
Medlem
Hmmmmm. 100g broccoli täcker dagsbehovet av C vitamin. Nu vet jag inte hur det är med andra grönsaker etc. Men detta har spårat ut lite kanske. Saknas kunskaper. Du är kabske kanske hypokondriker också med tanke på dina problem som precis försvann enligt dig. Svårt att ge något råd. Men tipset om att köpa en erkänd bok om ämnet är guld värt i dessa lägen.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2018-07-10 kl. 11:03.
Citera
2018-07-10, 11:27
  #16
Medlem
Paprika är en frukt så du kanske inte är fruktallergiker då?
Citera
2018-07-10, 15:15
  #17
Medlem
borrizs avatar
Om det nu är så illa så bör din läkare kunna ge dig en remiss till dietist.
Citera
2018-07-11, 13:08
  #18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Gul paprika innehåller tre gånger så mycket C-vitamin som apelsin.

Tja, men paprika är också en frukt. Tycker ändå TS ska kolla varför TS inte anser sig tåla frukt hos läkare. Det kan vara värre än inbillningssjuka.
Citera
2018-07-11, 16:26
  #19
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jodå, grönsaker innehåller vitaminer också. Rotfrukter med. (Rotfrukter=morötter, rädisor etc).
Mjölk och ost innehåller A, B och D-vitaminer.

C-vitaminer kan det bli lite knepigare med om du skippar frukten, en apelsin innehåller lika mycket C-vitamin som tio kilo potatis, typ. Men visst går det.

Men förstår inte riktigt helt hundra varför du inte kan äta frukt? -Folk kan vara allergiska mot enstaka frukter, men inte mot ALL frukt..
(Du känner väl till att tomat och gurka inte är grönsaker, utan defacto frukter, tål du tomat och gurka?)

Eh nej, inte ens nära, och apelsin innehåller inte ens så mycket c-vitamin.
Citera
2018-07-12, 08:08
  #20
Medlem
Anno1200s avatar
Vad vinner jag på att inbilla mig vara allergisk mot frukt när frukt är något jag älskar och önskar mer än något annat att kunna äta ? Jag har varit korsallergiker sedan barnsben och då är man allergisk mot bl.a frukt och nötter.

Dietist har jag varit hos, men dom har ju inövat ett svar på allt, även om personen i fråga varken kan, vill eller får, är att frukt, grönsaker och nötter är lösningen på allt.

Konfronterar man dietisten så är det fortfarande det som gäller, oavsett. Dom förstår inte. Så nej tack, inga dietister.
Citera
2018-07-12, 15:09
  #21
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anno1200
Vad vinner jag på att inbilla mig vara allergisk mot frukt när frukt är något jag älskar och önskar mer än något annat att kunna äta ? Jag har varit korsallergiker sedan barnsben och då är man allergisk mot bl.a frukt och nötter.

Dietist har jag varit hos, men dom har ju inövat ett svar på allt, även om personen i fråga varken kan, vill eller får, är att frukt, grönsaker och nötter är lösningen på allt.

Konfronterar man dietisten så är det fortfarande det som gäller, oavsett. Dom förstår inte. Så nej tack, inga dietister.

Dietister har inget inövat svar på allt, det är inte så utbildningen ser ut alls. Men däremot är den baserad på aktuella forskningsläget inom kost och hälsa.
Citera
2018-07-12, 19:26
  #22
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Har liknande problem och för mig var stark chili lösningen, innehåller massor av c-vitamin och magen mår bra. Endorfiner? Enkelt att odla själv och det finns trådar här på fb om hur.
Citera
2019-07-07, 18:34
  #23
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anno1200
Ja, jag tål som sagt ingen frukt, nötter, ägg etc.

Ibland kan jag trycka i mig en kiwi, bara för att få i mig någon vitamin, men får då stå ut med kliande hals och mun och hoppas på att det inte eskalerar till en livshotande situation.
Andra frukter ska vi inte tala om.. då kan ansikte, tandkött och läppar svullna upp.

Ägg kanske är mer proteiner, men ger mig i vilket fall magsjukasymptom.

Jag har läst lite om vitaminpiller att det är inget bra.

Jag tror att jag har vitaminbrist på de flesta vitaminer. Hur ska jag göra för att komplettera när jag inte tål något?
Ät två kapslar OmniVegan, en kapsel Healthwell Betakaroten och en kapsel Vitaprana B12, tillsammans med kalciumberikad sojamjölk, så blir det bra.
Citera
2019-07-07, 18:56
  #24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Mivitotal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback