Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-11, 02:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Har du rigg på en mc motor?
Däremot har du ju en växellåda på en sådan och du kan ju därför välja den växel som passar bäst när du på något vis fått ihop den med riggen eller bara har en rak axel från den till propellern vidare kan du ju påverka utväxlingen något genom att prva dig fram med olika propellrar.

Anledningen jag tänkte kapa är att jag vill ha den liggandes i kajaken. Dels för att det ser skitfult ut med en fet utombordare på en kajak men mest för att kajaken blir så baktung om motorn sitter längst bak.

Undrar hur hur tek kylningen påverkas om man kapar riggen?samt om man riskerar sabba nåt annat om man har den i liggande position.
Citera
2018-07-11, 09:01
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Anledningen jag tänkte kapa är att jag vill ha den liggandes i kajaken. Dels för att det ser skitfult ut med en fet utombordare på en kajak men mest för att kajaken blir så baktung om motorn sitter längst bak.

Undrar hur hur tek kylningen påverkas om man kapar riggen?samt om man riskerar sabba nåt annat om man har den i liggande position.
Kylningen har inget större problem med att du lägger motorn om du ser till att det är minst lika bra "sprutt" på vattnet in i motorn. (Då spolas alla bubblor/luftblåsor i motorkanalerna ut.)
Men kylvattenpumpen sitter i de flesta fall rätt långt ned i riggen (precis ovan vinkelväxelns oljehus).

Det lite större arbetet blir att ändra förgasarens montering så att flottörhuset fortfarande har sin horisontella position under luftröret där motorn ska köras.
Citera
2018-07-11, 12:41
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Anledningen jag tänkte kapa är att jag vill ha den liggandes i kajaken. Dels för att det ser skitfult ut med en fet utombordare på en kajak men mest för att kajaken blir så baktung om motorn sitter längst bak.

Undrar hur hur tek kylningen påverkas om man kapar riggen?samt om man riskerar sabba nåt annat om man har den i liggande position.

Du hoppar för mycket du babblade om mc motor och det var det jag svarade på angående utväxling, och nej du pajar ju inte utväxlingen om du kapar en rigg för eftersom du tänkt kapa den så använder du väl växelhuset och propeller fortfarande annars finns det ju ingen anledning till att kapa riggen, då kan man ju kasta bort den helt istället.
Citera
2018-07-11, 23:49
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Du hoppar för mycket du babblade om mc motor och det var det jag svarade på angående utväxling, och nej du pajar ju inte utväxlingen om du kapar en rigg för eftersom du tänkt kapa den så använder du väl växelhuset och propeller fortfarande annars finns det ju ingen anledning till att kapa riggen, då kan man ju kasta bort den helt istället.


Kapar jag riggen kan jag ju inte använda växelhuset. För det måste jag svetsa ihop den igen.

Eftersom jag ska ha motorn i liggande position måste jag kapa och sen bara svetsa fast propellern.

Tänkte kapa den såhär på det röda sträcket https://imgur.com/a/5cOsEpJ

Antar kylningen försvinner då också
Citera
2018-07-12, 00:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Kapar jag riggen kan jag ju inte använda växelhuset. För det måste jag svetsa ihop den igen.

Eftersom jag ska ha motorn i liggande position måste jag kapa och sen bara svetsa fast propellern.

Tänkte kapa den såhär på det röda sträcket https://imgur.com/a/5cOsEpJ

Antar kylningen försvinner då också
Förstår inte varför du ska kapa den överhuvudtaget i så fall, varför inte bara skruva bort den helt och hållet från motorn?
Citera
2018-07-12, 00:35
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Förstår inte varför du ska kapa den överhuvudtaget i så fall, varför inte bara skruva bort den helt och hållet från motorn?

Hmm. Hur löser jag kylningen då?
Citera
2018-07-12, 09:21
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Hmm. Hur löser jag kylningen då?

På ungefär samma sätt som du skulle behövt lösa kylningen om du sågar itu riggen. Sannolikt sitter impellern till kylvattnet långt ner i riggen, och om du då sågar itu riggen finns risken att du gör dig av med kylvattenimpellern. Hur du tänkt lösa detta problem har inte framgått i tråden.
Citera
2018-07-12, 09:28
  #20
Medlem
Conams avatar
Helt seriöst tror jag du inte vinner nåt på att diskutera detta här på FB, ner å snacka med (gubbarna) i hamnen istället, dessutom låter det som en kul idé med motor i kajak!
Varför inte prova el? Batteriet är en tung anledning att inte ha det men ändå!
Citera
2018-07-12, 12:31
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Hmm. Hur löser jag kylningen då?
Eftersom impellerhuset sitter i växelhusklumpen som du ändå ska kasta bort så är du ju ändå tvungen att lösa det på något vis.
Två sätt att göra det på är att bygga ett eget impellerhus som du sätter på din raka axel på något vis, ett annat ganska enkelt sätt är att helt enkelt köpa en vatten pump som drivs av en borrmaskin.
Sätt ett hjul på pumpens axel och montera sedan pumpen så att hjulet ligger mot propelleraxeln så drivs pumpen av denna, blir dock problem med att trycket kan bli för högt/lågt så du får prova dig fram hur stort hjul du ska,samt att det bör vara fjäderbelastat. Ett annat problem är att motorn inte kommer att få kylning om inte växeln är i så att axeln snurrar fast den motorn har väl inte växelreglage för neutral och back utan driver alltid gissar jag.
Ett annat alternativ är ju en el pump men då måste du ju ha batteri om det inte går att få motorn att leverera ström.
__________________
Senast redigerad av lokalen 2018-07-12 kl. 12:35.
Citera
2018-08-05, 14:15
  #22
Medlem
Hej.
Jag hade nog utgåt från en elutombordare där motorn sitter vid propellern. Då undviker du problemen med kylning, utväxling och smörning, samt övriga mekaniska problem som att kapa och svetsa i aluminium etc.
Jag hade gjort en skrovgenomföring av brunntyp som nämns förut och endast kapat ner riggröret till önskad längd. Det röret innehåller ju ändå bara kablar.
På köpet får du en väldigt tyst motor.
Citera
2018-08-05, 15:20
  #23
Medlem
Ta en äldre luftkyld utombordare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback