2018-07-11, 17:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej du svara på nått helt annat, eller ägnar dig åt att bygga upp nån helt annan osann bild...allt för att undkomma att svara på det jag faktiskt frågar.

Nu far Du med direkt osanning.

Citat:
Svara nu!

- ska alla som anmäler en våldtäkt, trots att polis/ åklagare inte anser detta går att bevisa eller lyckas bevisa det i domstol få rätt göra abort i ditt samhälle?
Ja eller nej?

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det måste av flera skäl vara anmälan som motiverar abortmöjligheten. Inte ens en fällande dom lär komma tillräckligt snabbt.

Citat:
Finns ett namn för det uven, rättsäkerhet.

Nej, rättsosäkerhet för brottsoffren. Brottsoffret är viktigare än brottslingen - utom i Vänsterns värld där brottsoffret alltid på något sätt anses medskyldig.

Citat:
JAAAAA! det sedvanliga lilla rådet alltså...kvinnor måste "se" så att män inte våldtar dem , inte lurar dem , inte kommer slå dem, inte kommer ändra personlighet etc etc...ALLT är kvinnors ansvar.
Vi ska ha nånslags magisk blick in i mäns framtid och kan direkt se på en man om han har stämpeln:
Gillar att våldta/ lura/ kränka kvinnor i pannan.
Exakt så där som alla mördade, bestulna etc människor ska avkrävas denna "radar"

Det var återigen INGET svar på frågan.

- Vad med tjejer som utsätts för stealthing? ska de ha rätt göra abort?

Så klart det var ett svar på frågan - Nej, de har ingen rätt till abort. Har man samtyckande sex så är det inte våldtäkt. Väljer man fel man så får man stå sitt kast.

Svaret är således Nej.

Nämnde jag att det är Nej som är svaret?
Citera
2018-07-11, 17:42
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Nej, rättsosäkerhet för brottsoffren. Brottsoffret är viktigare än brottslingen - utom i Vänsterns värld där brottsoffret alltid på något sätt anses medskyldig.

Så klart det var ett svar på frågan - Nej, de har ingen rätt till abort. Har man samtyckande sex så är det inte våldtäkt. Väljer man fel man så får man stå sitt kast.

Svaret är således Nej.

Kan man sammanfatta din åsikt, om ingen blir dömd så är det inte våldtäkt?
Och har man lagt sig i samma säng så är det fritt fram, trots ev. Nej.
Citera
2018-07-11, 18:00
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Just nu tycks det vara allt utom min moraluppfattning som styr Sverige - med synbara resultat. Om marxisterna hade haft rätt i sina påståenden om socioekonomiska orsaker till kriminalitet, så hade Sverige fritt från brottslighet idag. Så ser det uppenbarligen inte ut. Vårt system uppmuntrar kriminella och vanhedrar brottsoffren. Det är för mig helt oförenligt med någon form av rimlig moral.
Förfäktar du helt tanken på att socioekonomiska orsaker till brott existerar?
Några är notoriska brottslingar, dom är svårt att komma åt.
Clark Olofson tex..
Nu har jag glömt ämnet, jag återkommer
Citera
2018-07-11, 18:50
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Svaret är således Nej.

Samtyckande sex har ingen problem med, det är bara du som tycker så
Citera
2018-07-11, 20:18
Medlem
Citat:

Nej det gör jag inte, alla som kan läsa kan se detta fenomen upprepa sig.

"Ja, det måste av flera skäl vara anmälan som motiverar abortmöjligheten. Inte ens en fällande dom lär komma tillräckligt snabbt."

Var inget svar, att skriva att anmälan bör "motivera" något är otroligt luddigt.

Men ok du hävdar du svarade ja.

Då kan vi gå vidare i resonemangen och konsekvenstänkandet.
Kan du ens föreställa dig antalet falska våldtäktsanmälningar som då kommer ske av desperata kvinnor utan annat val?, UTÖVER förstås att alla de där 36 000 (ca 100 per dag) som BRÅ fått fram via NTU mer säkert kommer anmäla, för att vara säker på att slippa ev. biverkningar av att inte få aborträtt.

Bara detta, att endast få sina mänskliga rättigheter av självbestämmande över sin kropp och över sitt liv tillgodosett via en polisanmälan.

Citat:

Detta är en helt ny debatt, jag inte ens vill gå in på. Men snälla Uven vi har ett rättssystem som bygger på hundratals år av juridiskt arbete som kommit fram till detta. och du vill återinföra vadå?
Lite vi-skiter-i-bevisen-han-är-nog-skyldig-för-jag-tycker-så? eller vad hade du tänkt dig?

Gällande brottsoffrens (läs:kvinnors) medskyldighet till sexbrott så är du inte lite fräck!
De ideologier som mest trumma detta budskap är jävligt konservativa, uven. Knappast! vänster.

Citat:

Svaret är således Nej.

Med andra ord du vill lämna det totalt rättsosäkert för kvinnor. De är helt i händerna på att de män de ligger med/ bildar par med är hederliga samt kompetenta inom preventivmedel. Är de inte detta utan väljer att bete sig som egoistiska svin, så är det fine! för dig. Kvinnans ansvar.

Det finns flera lagstiftningar som menar att lura kvinnor ha sex utan kondom är våldtäkt.
och jag är beredd hålla med...för det är inte detta kvinnan samtyckt till om en man i smyg tar av kondomen, eller mixtrat med hennes P-piller eller dito.
Hon har samtyckt till sex med denne man MED kondom.
Citera
2018-07-11, 21:07
Medlem
[quote=Strix m/94|64613344]
Citat:
De glädjer mig om dagens sexualdebutsålder ligger runt 19 år. Ja, om man är 19 år så klarar man av att använda adekvata preventivmetoder, annars får man lära sig att bli förälder. 19 år är inte 14 år.
För andra gången det var inte betydelsen av vad jag skrev.
Människors i Sverige idag sexliv ser inte ut länge som det gjorde i din ultalutheranska unga vuxenår och det finns ingen "returnknapp"
Kanske dags du inser detta faktum 2018?

Citat:
Jag har ta mig 17 i åratal svarat på allt, men Du vill förstås ha ett annat svar, och Du anser Dig ha åklagarens rätt att enbart fråga men aldrig svara.

För nått år sen va du möjligen bättre på att svara fö dig, ja men du har chanserat.

Citat:
Inte alls, men det kan påverka statistiken vad avser antalet våldtäktsoffer som blir gravida. Det torde vara relevant att undersöka. Fö utesluter jag inte alls att dagens utveckling mycket väl kan kräva de åtgärder Du litet hånfullt antyder - och det är inte jag som skapat det samhället.

man kan fan inte begära av alla kvinnor att de ska tvingas använda artificiella hormoner, som man mer och mer idag upptäcker inte bara ger svåra biverkningar för vissa, utan faktiskt även kan orsaka för tidig död till kvinnor, bara för att man vägrar ge kvinnor som blir våldtagna chansen till abort.
Jävla trams!

Det är patrirakala idéer som har skapat samhällen där män ta sig rätten våldta kvinnor och frånta dem rätten till sina kroppar, och de är konservativa som sitter och tjatar om att dessa idéer ska BEVARAS at all costs!
Så jo, jag håller dig som hyfsat skyldig.

Citat:
Jag är övertygad om att det är X antal. Men min fråga var hur många X är. Är inte detta känt så bör det utredas.

jag har redan gett dig siffror för de X antal oönskade gravida som blir utav användande av kondom.
2%. Du kan själv kolla upp siffrorna för övriga preventivmedel.
jag skulle misstänka att siffrorna för våldtäkter av alla de slag, även ex. den typen vi pratade om i annan diskussion är högre, för där ingå även ex. tjejer utan fast partner som kanske inte alls använder något dagligt intaget preventivmedel.
Sen har du dagen efter P-piller förhindrar ca 85% av graviditeter.

Men du skiter ju i dessa X. Kvinnors rättsäkehet eller rätt till säkerhet inom sex ha inget störe värde fö dig utan du dömer glatt ut alla dessa X som "slarviga" lowlives eller hur? Sånna man kan skita i.
Huvudsaken alla konceptionsögonblick räddas och att kvinnor aldrig ska få känna sig säkra.
Förmodligen, är det senaste det viktigaste.

Citat:
Båda dessa ursäkter är irrelevanta. Jag förstår fuller väl att inget land vill ta emot dylika sopor, men varje land är ansvarig för sina medborgare.

men viss ha alltså ingen nation, inget pass, landet i fråga ekänner dem inte eller komme omedelbart avrätta dem nä de landat. och Sveige ingå som bekant i EU, som har regler kring detta.
Du får helt enkelt lära dig at tuppfatta även invandare som människor med rättigheter.
Förstår att det är svårt för en uv som inte erkänner halva mänsklgiheten detta men så är det alltså.

Citat:
Nej, Ert nöje är numera att hämta pojkar på flyktingförläggning...

De flesta av oss män våldtar inte heller, och vi föraktar de som gör det.

Yeah right.
Det våldtar fler svenska män än kvinnor som "hämtar pojkar" från flyktingförläggnigna, kan jag lova dig.

Den grupp som ägnar sig åt sexbrott, våldtäkter, sexuella trakasserier, sexköp, trafficking, sexhandel, använde peventivmedel sämst etc etc...dvs INTE kan sköta sin sexualitet speciellt värdigt dmineas KRAFTIGT av män.
Ändå sitter du här och gnäller över hur kvinnor bete sig..tom gnäller på kvinnan för att hon valt fel man då hon blir våldtagen...sanslöst! är vad det är.

Citat:
Ungefär samma rättsstat som de män som blir pappor mot sin vilja? Eller de män som inte ens visste om att de kunde ha blivit pappor? Men definitivt en bättre rättsstat för de ofödda barn som helt skrupelfritt kastas bort. Någon grupp råkar sämre ut i denna ekvation, och jag värnar hellre om de som inte kan välja själva, än om de som har val att göra.

De männen behöver inte gå gravida, de behöver inte föda, de behöver inte amma, de behvöe inte ta ut föräldaledighet de behöver inte ha ett skit med ungen som är deras pga att DE haft sex utan peventivmedel oftast, det enda de tilldöms är underhållsbidrag.
Väldigt snällt till skillnad vd du anser är rimligt för kvinnor att straffas med.

Jo tack vi vet..du värnar om alla anda utom kvinnor, just den gruppen, som sköte sig bäst, ska inte ha reproduktiva rättigheter.

Citat:
Nej, som tur är. Återigen bevisar Du att jag har rätt - man skall hålla sexualiteten inom en fast relation. Inte börja (och sluta) relation med en tillfällig förbindelse med någon man träffat på en klubb. Hur dum i huvudet är man då? Gäller som vanligt åt båda hållen!
Samtidigt konstaterar jag att jag nog kunde haft avsevärt bättre sexuell "framgång" i livet om jag varit mindre anständig och skötsam.

med din kvinnosyn? det tror jag inte.

Citat:
Nej, det har Du så klart missförstått. Det blir samma straff för cykelstölden, och ju fler stölder ju längre straff. Stjäl man 50 cyklar så blir det kanske runt 25 år i kurran. Särskilt dyrt behöver det inte bli. Fångarna får så klart arbeta för uppehället. Hugga gatsten eller dylikt som fordom dags varit haver.

Vad ska vi med gatsten till?

Citat:
Därför att de inte har någon som bryr sig om dem. De är mänskligt liv, oskyddade och oskyldiga och helt i händerna på samvetslösa människor som prioriterar andra saker.
jepp är en trillijard potentiella människoliv där ute i "nowhere" som ingen ens tänkt en tanke på eller
kan eller vill skydda. För 100 år sen, ( jag börjar misstänka 150 år sen) så tillhörde du dessa icke existerande själar. hade du inte tagit form i dina synapser, så hade ingen, alla minst du själv saknat dig.
Vänligen greppa den tanken lite. För det är the hard core faktan i detta och inte din sentimentalitet kring "oskyldigt" "oskyddat" bla bla.

Citat:
Det är nog inte en tyckfråga utan en faktafråga. Vi har oerhört höga aborttal, oerhört hög invandring per capita - i vissa åldersgrupper nu högre mansöverskott än i Kina! Utbildningssystemet hade under andra omständigheter gått att göra mycket billigare. Sjukvården kollapsar för att man prioriterat fel och accepterat inkometent politikerstyrning av landstingen.

"The global abortion rate was stable between 2003 and 2008, with rates of 29 and 28 abortions per 1000 women aged 15–44 years, "

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2811%2961786-8/fulltext

Sverige ligger på ca 19 per 1000. Så vet du vad, vi ligger knappast högst, eller ens speciellt högt.

Sverige är rikt, tryggt för alla, har gratis skola, sjukvård, etc. högt renommé världen, och toppar de flesta listor på vällyckat land, ex. grad av lycklig befolkning.
Men det gillar du inte...du gillar tanken på att kvinnor ska klämmas åt.

Citat:
Man tvingar, hotas och straffas i alla samhällen. Det är mer en fråga om vem, hur och varför.

Jepp men det finns objektivt bra skäl och dito mindre bra skäl.
Att ex. hota kvinnor med att de ska tvingas tvångsföda om de har sex i sina liv så som de själva önskar ha sex är ex. bara jävligt onödigt trams i tider då vi har hjälpmedel mot detta.

Citat:
Hur många födda under dylika omständigheter skulle ärligt välja att hellre inte ha blivit födda?

Fast det där argumentet är så infernaliskt ointelligent så jag orkar inte ens svara på det.

Citat:
Det är tvivelsutan tillkortakommanden och därför bör man agera ansvarsfullt på det sätt som jag vid ett flertal tillfällen beskrivit.

Nej ha sex eller äga ett fungeande reproduktionssystem är inte tillkotakommanden, heller inte att ta ansvar och inse när man kan ta hand om barn eller inte i sina liv är det.
Det är A och O förmodligen i ett välfungerande samhälle.

får ta resten sen.
Citera
2018-07-11, 21:52
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
jepp är en trillijard potentiella människoliv där ute i "nowhere" som ingen ens tänkt en tanke på eller
kan eller vill skydda. För 100 år sen, ( jag börjar misstänka 150 år sen) så tillhörde du dessa icke existerande själar. hade du inte tagit form i dina synapser, så hade ingen, alla minst du själv saknat dig.
Vänligen greppa den tanken lite. För det är the hard core faktan i detta och inte din sentimentalitet kring "oskyldigt" "oskyddat" bla bla.
Att andra människor än du faktiskt existerar kan vara svårt att greppa, men det är sant. Embryon finns på riktigt. De beror på andra människors existens. Vad som händer är att andra människor än du upplever närhet ("känslor") och embryot uppstår inne i kvinnan. Samlaget o s v är en process som sker i naturen, får du försöka hålla i minnet. Det är för att embryot finns på riktigt och kan utvecklas till ett riktigt barn som det är oskyldigt. Något som inte finns kan inte vara oskyldigt.
Detta är ett förhållande som du inte förstår men som andra människor kan förstå. Eftersom andra människor har förmågan att förstå det och även att känna närhet och ansvar för varandra så kan de se embryot som sitt blivande barn ("fantasi" eller "föreställningsförmåga", ett slags hjälpmedel för att fatta etiska beslut).
Senast redigerad av Finisterre 2018-07-11 kl. 21:56.
Citera
2018-07-11, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Att andra människor än du faktiskt existerar kan vara svårt att greppa, men det är sant. Embryon finns på riktigt. De beror på andra människors existens. Vad som händer är att andra människor än du upplever närhet ("känslor") och embryot uppstår inne i kvinnan. Samlaget o s v är en process som sker i naturen, får du försöka hålla i minnet. Det är för att embryot finns på riktigt och kan utvecklas till ett riktigt barn som det är oskyldigt. Något som inte finns kan inte vara oskyldigt.
Detta är ett förhållande som du inte förstår men som andra människor kan förstå. Eftersom andra människor har förmågan att förstå det och även att känna närhet och ansvar för varandra så kan de se embryot som sitt blivande barn ("fantasi" eller "föreställningsförmåga", ett slags hjälpmedel för att fatta etiska beslut).

nej har jag överhuvudtaget inte svårt att greppa, jag anser också att vi ska gå så långt vi kan för att ta hand om dessa andra människor efter förmåga, betala skatt, se till vi har bra lagar, bra samhälle etc. och där ingår fri aborträtt ex.

Detta just därför att dessa människor kan "känna" och jag anser det finns en moral i att se till att minst möjligt av kännande människor far illa. Gör man det bra för andra så kommer dessa göra det bra för dig, och där ingår även kvinnor som grupp.
Att se till att kvinnor, och män får möjlighet styra över sina liv, att undvika att föda fram barn i livsituatione där de inte är önskade eller får en plats, ingår i att se till att mest möjliga "kännande" människor får bra förutsättningar.

Ett embryo är dock ingen kännande människa. Den är kvar i sitt limbo av "nowhere" ända tills den nått det stadie av cellutveckling att den kan börja få ett medvetande ex.
De enda som kan "känna" kring ett embryo är existerande andra människor, och dessa är i min värld fullt välkomna att föda och göra det bästa av situationen om de inte klarar leva med en abort, inget som hindrar dem.
men de som inte har denna sentimentalitet kring en knippe DNA, låt dem få avgöra vad som är bäst för dem, tack. Det är faktiskt deras DNA i deras kropp inte ert.

Detta är sunt förnuft och altenativet med absolut bäst konsekvenser för flest möjliga "kännande" och tänkande människor, men ni verkar inte begripa logik.
Utan dansar runt i nån religiös föreställningsvärld av små oskyldiga embryon som skriker av smärta över att inte få bli till...eller vad ni nu föreställer er i er förvirring.
Gudskelov! så är det inte länge nån misogyn Gudsmoral som styr längre utan sunt förnuft.
Senast redigerad av Merapi 2018-07-11 kl. 22:29.
Citera
2018-07-11, 22:48
Medlem
Forts.

Citat:
Återigen; enkom för att ett mänskligt liv tillfälligtvis ligger på en lägre utvecklingsnivå gör det inte värdelöst.

nej men de gör att vi kan avgöra dess utveckling till människa eller inte, eftersom ingen finns där som kan fara illa.

Citat:
Du har alltså ännu inte begripit något - genom utbildning, moral och bättre tillgång till preventivmedel vill jag stärka kvinnors möjligheter - men inte på bekostnad av det ofödda livet. Det är genom att balansera olika intressen som konservatismen kommer till sin rätt. Att inte entydigt ta någons parti, utan balansera och döma av efter vad som är försvarbart.
Är du som inte ha begripigt något av all den data i detta som redan finns överallt omkring dig.
Det är liksom inte brist på moral som gör att 2 % av kondomanvändare kommer bli gravid ändå eller som gjorde att vad var det? 6000 irländskor per år reste till England för att betala för en abort.
eller brist på utbildning som gör att vissa män är sånna svin så de skiter helt i kvinnors kroppsliga integritet. allright?

Däremot är det nog brist både på vettig moral samt utbildning som gör att du inte begriper bättre och anser att DNA utan medvetande ska övergå födda och fullt kännande människor.

Citat:
Svensk kriminalvård har ett bättre utgångsläge, så återigen är det en olämplig jämförelse. "Men USA då!" håller på att bli någon form av svensk vänsters kastvapen mot oliktänkande. Givetvis helt verkningslöst.

Skandinavisk kriminalvård har runt 30% återfallsstatistik, medan amerikansk har nånstans runt 80%
skandinavisk har rel. låga straff och färre fångar och liten brottslighet, I USA har flest fångar i världen.
Detta säger något om dessa 2 kriminalsystems duglighet i att minska brottslighet.

Citat:
Därför att visa på att samma fakta och till och med samma jämförelse blir helt olika beroende på vem som analyserar, tolkar och förstår de fakta och den jämförelse som gjorts. Fakta är således inte bara fakta.

Nja där finns mer korrekt sätt att väga fakta på och direkt fel sätt, oftast.
det första är oftast att ta hänsyn till faktan, den andra är att låtsas att det regnar.
Citera
2018-07-11, 23:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Kan man sammanfatta din åsikt, om ingen blir dömd så är det inte våldtäkt?
Och har man lagt sig i samma säng så är det fritt fram, trots ev. Nej.

Nej, det kan man inte. Men allt som någon uppfattar som dålig sex är inte heller våldtäkt. När vi håller på juridik, måste det finnas någon säker mark för vad som kan anses vara våldtäkt.
Citera
2018-07-11, 23:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Förfäktar du helt tanken på att socioekonomiska orsaker till brott existerar?
Några är notoriska brottslingar, dom är svårt att komma åt.
Clark Olofson tex..
Nu har jag glömt ämnet, jag återkommer

Jag hävdar att socioekonomiska faktorer inte är det dominerande orsaksmönstret till brott, och till verkligt grova brott har det endast marginell betydelse som förklaring.

Citat:
Samtyckande sex har ingen problem med, det är bara du som tycker så

Är inte jag med i begreppet "ingen"?

Skälet att frågan kommer upp är att för mig är graviditet genom våldtäkt ett legitimt skäl för abort. Då kan man samtidigt inte definiera allt man inte gillar som våldtäkt.
Citera
2018-07-11, 23:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej det gör jag inte, alla som kan läsa kan se detta fenomen upprepa sig.

"Ja, det måste av flera skäl vara anmälan som motiverar abortmöjligheten. Inte ens en fällande dom lär komma tillräckligt snabbt."

Var inget svar, att skriva att anmälan bör "motivera" något är otroligt luddigt.

Men ok du hävdar du svarade ja.

Hävdar? Det står ju Ja i det svar som Du citerar!

Citat:
Då kan vi gå vidare i resonemangen och konsekvenstänkandet.
Kan du ens föreställa dig antalet falska våldtäktsanmälningar som då kommer ske av desperata kvinnor utan annat val?, UTÖVER förstås att alla de där 36 000 (ca 100 per dag) som BRÅ fått fram via NTU mer säkert kommer anmäla, för att vara säker på att slippa ev. biverkningar av att inte få aborträtt.

Bara detta, att endast få sina mänskliga rättigheter av självbestämmande över sin kropp och över sitt liv tillgodosett via en polisanmälan.

Falsk tillvitelse är ett brott och särskilt när det gäller våldtäkt så bör påföljderna vara rejält tilltagna.

Citat:
Detta är en helt ny debatt, jag inte ens vill gå in på. Men snälla Uven vi har ett rättssystem som bygger på hundratals år av juridiskt arbete som kommit fram till detta. och du vill återinföra vadå?
Lite vi-skiter-i-bevisen-han-är-nog-skyldig-för-jag-tycker-så? eller vad hade du tänkt dig?

Gällande brottsoffrens (läs:kvinnors) medskyldighet till sexbrott så är du inte lite fräck!
De ideologier som mest trumma detta budskap är jävligt konservativa, uven. Knappast! vänster.

Nej, det har vi inte. Vi har ett system som till avgörande delar är ny- och ombyggt sedan S tog makten i landet och framför allt efter andra världskriget, där Brottsbalken från 1965 kan stå som symbol och brytpunkt. Mycket av det äldre juridiska systemet är helt borta idag. Juristerna är medskyldiga till detta.

Vad gäller vilka som minst prioriterar kvinnors utsatthet: http://iotakt.se/feministisk-tystnad/

Citat:
Med andra ord du vill lämna det totalt rättsosäkert för kvinnor. De är helt i händerna på att de män de ligger med/ bildar par med är hederliga samt kompetenta inom preventivmedel. Är de inte detta utan väljer att bete sig som egoistiska svin, så är det fine! för dig. Kvinnans ansvar.

När jag just har förklarat min kamp mot våldtäkter och för brottsoffren så påstår Du detta? Självklart har kvinnan ett ansvar för vem hon väljer att hoppa i säng med. Män har ett motsvarande ansvar för att inte ofrivilligt blir far med alla de ansvar det innebär till 18-årsdagen.

Citat:
Det finns flera lagstiftningar som menar att lura kvinnor ha sex utan kondom är våldtäkt.
och jag är beredd hålla med...för det är inte detta kvinnan samtyckt till om en man i smyg tar av kondomen, eller mixtrat med hennes P-piller eller dito.
Hon har samtyckt till sex med denne man MED kondom.

Våldtäkt tycker jag är tveksamt - något våld tycks inte situationen innebära. Då får det var ett särskilt lagrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in