Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-21, 11:37
  #1
Medlem
Hej jag försöker få fram ett recept på kristallglasyr med stora "blomfjärilar" är det någon som har ett recept att tipsa om eller övriga tips som jag kan tänka på??
Citera
2018-03-21, 15:11
  #2
Medlem
Kristallglasyr
Hej jag ska försöka mig på kristallglasyr och är mycket intresserad av att på fram dessa blom-fjärilar och undrar om lite ideer och tips. Finns det något recept på en fin glasyr och även hur man kan hitta en fritta eller om det finns något alternativ till det med samma effekt och egenskap?
Citera
2018-07-11, 21:14
  #3
Medlem
parkråttas avatar
Glasyrrecept av alla dess olika slag hittar du bäst i böcker. Anders Fredholms glasyrbok är bra och även "the complete guide to high fire glazes". Om dessa innehåller recept på kristallklasyrer vet jag inte, men kristallbildning kan man labba fram själv. Krita, zink titan kan främja kristallbildning. Men vill man ha riktigt stora, fina kristaller handlar det mycket om avsvalningen. Nu är inte kristallglasyr min grej riktigt, men om jag minns rätt, ska man svalna sakta, stanna, svalna igen och upprepa detta (kallas att "odla kristallerna"). Försiktigt dock, det har en tendens att rinna mycket och du förstör sättplattorna.

Har ett recept som jag tillägnat mig en gång i tiden i mina anteckningar som kan ge små kristaller om den ligger tjockt. Har fått väldigt blandade resultat med denna när jag testat i olika ungar vid olika tidpunkter och jag tror det har med avsvalningen att göra. Att hålla stenhård koll på temperaturutvecklingen på väg ner anteckna, och testa sig fram till önskat resultat är enligt mig the way to go. Tyvärr har jag inte gjort detta själv med detta recept så..

Fritta 3110 44g
zinkoxid 26,4g
kvarts 20,4g
titandioxid 7,6g
kaolin 1,2g
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback