Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-11, 16:10
  #1
Medlem
Screwattacks avatar
Hej. Kan inledningsvis säga att jag inte har en aning om vart jag ska posta detta, funderade på PC - hårdvara då jag såg flimret reflekteras på ramen till min skärm, men jag tror inte det har något med skärmen att göra, men jag skulle bli förvånad om det inte är någon slags teknisk utrustning, i mitt hem eller utanför, som är källan. Moderator får gärna flytta tråd till mer lämplig plats.

I kort - satt och skrev på datorn sent i går kväll när jag plötsligt såg ett rött flimrande ljus i nedre högra hörnet av min skärm. Det var ungefär 2 dm brett, påminde väl lite om ljuset från handscanners i affären, men jag har dessvärre ingen uppfattning om höjd då själva bildytan är matt (och inte lika enkelt reflekterar ljus tänker jag), och bara ramen är blank, och det var på ramen jag såg flimret. Bakom skärmen är det gott om utrymme, så om det flimrade på väggen bakom så såg jag inte det. Flimret varade i dryga 2-3 sekunder, sen försvann det.

Anledningen till att jag inte kan släppa det är att jag verkligen inte kan komma fram till vad källan till flimret/reflektionen kan ha varit. Jag har ingen handscanner eller laser i mitt hem, jag sitter på en ovanvåning med generösa gardiner nedtill i rutan så om någon skulle skjuta in med en laser bör de ha stått på ett tak och siktat hyfsat väl då det är ett träd utanför rutan. På min tomt. Och jag kan inte se varför någon skulle klättra upp där och jävlas. Dessutom hade jag hört det för rutan är alltid öppen sommartid. Jag funderade ett kort tag på om det kunnat vara musen eller tangentbordet, men ingetdera är trådlöst, och musen låg stilla på musmattan då jag skrev vid tillfället jag såg det. Vidare - skulle det varit någon av mina familjemedlemmar som ville jävlas så hade jag garanterat hört dem i trappan innan. Den trappan bör kvala in som södra Sveriges minst diskreta, men det var helt tyst. Både innan och efter.

På samma skrivbord som jag har datorn ligger två telefoner, en iPhone och en Samsung, men inte ska väl någon av dessa avge något slags rött ljus som kan flimra till sådär? Jag har ingen annan elektronisk utrustning i rummet jag sitter utöver en dov lampa i hörnet. Funderade på om den kan åstadkomma flimmer/reflektioner på den blanka plastramen i vissa vinklar, men jag har inte lyckats återskapa det, och har aldrig sett det tidigare heller.

Jag förväntar mig inte att någon ska ha svaret, jag har väl lite landat i att det osannolikt nog bör ha varit antingen någon av telefonerna som av någon ogrundad anledning avgett något slags IR-ljus som otroligt nog reflekterades inom det mänskliga synfältet via den blanka ramen, eller att det är något i själva ramen till skärmen som flimrade - den har touch sensitive knappar (dock inte i hörnet jag såg flimret, men ändå), men jag har aldrig hört att dessa ska avge ljus, även om jag samtidigt inte är speciellt tekniskt lagd. Alternativförklaringen är att något flög förbi på himlavalvet, något flyg eller annan mätutrustning med laser som otroligt nog lyckades leta sig ned, genom trädens löv, in genom rutan och då reflekteras på min skärm precis när jag satt vid den. Eller så stod någon på ett tak och sköt en bred laser in genom trädet, genom fönstret, men, nej. Det känns som rent för mycket jobb bara för att jävlas.

Har jag missat något? Någon, som har någon som helst idé, hur vild och osannolik den än må vara? För det måste ju finnas någon källa till den där reflektionen menar jag. Annars har jag börjat hallucinera.
__________________
Senast redigerad av Screwattack 2018-07-11 kl. 16:13.
Citera
2018-07-11, 16:53
  #2
Medlem
morkfromorks avatar
datormus med röd lysdiod under?
Citera
2018-07-11, 16:56
  #3
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
datormus med röd lysdiod under?

Nja. Det är en optisk mus, men ljuset syns ej. Jag tänkte kort på musen när det inträffade också, för det påminde mycket om ljuset från de äldre optiska mössen där du kunde se det röda ljuset. Men även om det hade varit en sådan mus så låg ju den still, med optiken ned mot musmattan.
Citera
2018-07-11, 18:28
  #4
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Tror på Samsungmobilen. Min har en liten led som lyser rött när man laddar den. Denna led kan säkert flasha till som en varning för något.
Om du tar en tumstock och viker som ett "L" samt placerar den långa delen mellan ditt öga och högerkanten på skärmen så pekar den korta delen troligen mot platsen med mobilerna. Vilket gör det sannolikt att skenet kom från mobilerna.
Citera
2018-07-11, 19:57
  #5
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Tror på Samsungmobilen. Min har en liten led som lyser rött när man laddar den. Denna led kan säkert flasha till som en varning för något.
Om du tar en tumstock och viker som ett "L" samt placerar den långa delen mellan ditt öga och högerkanten på skärmen så pekar den korta delen troligen mot platsen med mobilerna. Vilket gör det sannolikt att skenet kom från mobilerna.

Jag har inte sett någon sådan led på min Samsung. Men samtidigt har jag inte någon bättre förklaring. De låg lämpligt till, båda mobilerna. Och de har båda ett par ljuskällor. Bara för att jag inte såg en display eller diod lysa i periferin, utan bara reflektionen från den potentiella ljuskällan, så betyder ju inte det att ingen av telefonerna lös till en kort stund. De låg onekligen lämpligt till, även så som du beskriver med vinkeln. Jag är inte helt nöjd med den teorin, men jag har verkligen inget bättre.

Och jag har nu sen jag kom hem flyttat på skrivbord för att kunna placera mitt huvud i höjd med skärmen - och det är helt omöjligt att någon stått och lyst in genom fönstret. Inte på ett tak i alla fall, trädets lövverk är heltäckande. I så fall har de suttit i en luftballong, då man fortfarande ser lite himmel ovan trädet, men ska vi börja börja teoretisera kring sådana förklaringar får jag nog snart gå och hämta min foliehatt.

Och ja, förresten, jag har en router på väggen bakom mig också. Jag tänkte inte på det när jag skrev inlägget tidigare idag. Känns ungefär lika osannolikt som med mobilerna, speciellt med vinkeln i åtanke, och styrkan skenet från routern måste ha haft - men där är faktiskt en röd diod på routern. Som aldrig lyser förutom vid omstart vad jag vet, och definitivt inte så starkt så jag tycker att det kan förklara det här, men ja. Jag har inget bättre än mobilerna och routern att gå på. Båda känns osannolika.
__________________
Senast redigerad av Screwattack 2018-07-11 kl. 20:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback