Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-11, 15:25
  #139669
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Inte så vit jag vet för Nerijus körde ju envetet att han aldrig har träffat "flickan".

Nu kan jag det inte ordagrant men Hurtig skrev något i stil med att om HD godkänner PT-ansökan så kanske Nerijus berättar mer om den saken. Observera att detta inte är ordagrant utan som jag hastigast kommer ihåg.

Edit:
Vid snabbsök så hittade jag detta:




https://www.expressen.se/gt/advokate...i-lisa-fallet/

Ah, thanx! Då var det ungefär lika tungt och substansrikt som det som levereras av denna tråds kioskmongon m a o. 'Jätteförvånande' att det inte resulterade i HD-prövning.
2018-07-11, 15:42
  #139670
Medlem
Attityds avatar
En snabbsökning i Litauiska tidningar vad de skriver om N.B.

Så här lyder rubrikerna (de senaste,finns massor)
- Åklagaren berättar varför N.Bilevičius sitter i livstidsfängelse i Litauen

- Nerijus Bilevičius, som dödade svensken, fick inte nåd i Litauen

- Förhoppningarna för Nerijus Bilevichius försvinner med livstidsfängelse

- Mördaren Nerijus Bilevicius grät

- Nerijus Bilevičius, dömd till livstid i Sverige, dömdes till livstid i Litauen kommer
inte att återvända till frihet

- Slutlig dom för N.Bilevičius : Frihet kommer aldrig att ses

- Psykolog: Vad betyder 11 minuter i ditt sexuella och maniska liv?

- Nerijus Bilevičius känner skuld

- Den som mördade 17-årige svensken straffas i Litauen

- För mordet i Sverige har en litauer dömts till livstidsfängelse

- Vad kommer det att vara i stället för Lukiškės fängelse?

- De flesta av oss i vårt land har förmodligen hört mordet på en tjej som skakade Sverige


Väl uppmärksammat i Litauiska medier detta. Kan inte vara lätt för anhöriga på den sidan heller,men värst är det såklart för Lisa.H;s anhöriga som förlorade henne
__________________
Senast redigerad av Attityd 2018-07-11 kl. 15:45.
2018-07-11, 16:04
  #139671
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
En snabbsökning i Litauiska tidningar vad de skriver om N.B.

Så här lyder rubrikerna (de senaste,finns massor)
- Åklagaren berättar varför N.Bilevičius sitter i livstidsfängelse i Litauen

- Nerijus Bilevičius, som dödade svensken, fick inte nåd i Litauen

- Förhoppningarna för Nerijus Bilevichius försvinner med livstidsfängelse

- Mördaren Nerijus Bilevicius grät

- Nerijus Bilevičius, dömd till livstid i Sverige, dömdes till livstid i Litauen kommer
inte att återvända till frihet

- Slutlig dom för N.Bilevičius : Frihet kommer aldrig att ses

- Psykolog: Vad betyder 11 minuter i ditt sexuella och maniska liv?

- Nerijus Bilevičius känner skuld

- Den som mördade 17-årige svensken straffas i Litauen

- För mordet i Sverige har en litauer dömts till livstidsfängelse

- Vad kommer det att vara i stället för Lukiškės fängelse?

- De flesta av oss i vårt land har förmodligen hört mordet på en tjej som skakade Sverige


Väl uppmärksammat i Litauiska medier detta. Kan inte vara lätt för anhöriga på den sidan heller,men värst är det såklart för Lisa.H;s anhöriga som förlorade henne

Nice try, men gissar att det där bara ses som bevis på hur stor och välregisserad denna konspiration är. T o m medierna är med i den!
Bergis har dom fått order att inte publicera bilder på NB när han åker runt i lyxbilen, eller när han tar sin kvällspromenad med hunden (asiatisk vildhund, givetvis).
2018-07-11, 19:09
  #139672
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är en hittepåhistoria eftersom det inte finns några fakta eller vittnesmål som stöder den. Dessutom är det bara två instanser som har tagit ställning i skuldfrågan. Två instanser har tagit fel förr.
Jag är inte desperat och det är inte förtal. Åklagaren har bedömt den bevisning som finns och sett att det räcker för åtal. Han gjorde sitt jobb. Men det är fortfarande hittepå, eftersom det inte finns något faktum eller vittnesmål som bevisar det.
Så NB blev alltså dömd till livstid genom en hittepåhistoria. Utan några som helst fakta som
stödjer den. Det är vad du vill påstå.
Alla utom du ser den fakta som påvisar att Lisa Holm tveklöst fallit offer för en ond mördare.
Eller rättare sagt: du vill ge sken av att du inte ser den för innerst gör du ju det precis som
alla andra.

När du nu i alla fall så ihärdigt förnekar Lisa hennes grymma öde, försöker lägga skulden på
henne själv för sin död, skändar du en mördad ung flicka ytterligare och detta är givetvis
långt bortom vad som är acceptabelt, det måste du ju förstå själv. Det finns gränser och
du har passerat dem med råge. Onekligen.
Citat:
Du vet inte om pappan har anledning att ljuga och rättsmedicin har dragit en slutsats genom fynd och andra omständigheter. Slutsatsen är inget faktum och Rönnbäck borde ha ifrågasatt den.
En mördad flicka får inte vara ifred för dig och inte hennes sörjande pappa heller.
Det är vad man kan konstatera.
Man kan också slå fast att du är dåligt påläst: som någon redan varit snäll att upplysa dig
om i din okunnighet så skedde ju ett ifrågasättande från Rönnbäckskan genom att hon kallade
in en egen rättsmedicinsk expert som konstaterade att Lisa utsatts för strypning först
innan hängningen och därmed blir din s.k. "alternativversion" än mindre värd än den redan var.
Citat:
Alternativversionen var okänd för dem. Ingen, varken jag eller någon annan presenterade den.
Självklart kunde domstolarna inte ta ställning till alternativversionen, men det hindrar inte att den kan vara sann.
Det fanns en gräns även för en sån pass omdömeslös människa som Rönnbäck för vad hon
ansåg att hon kunde tillåta sig i sina sent glömda härjningar i rättssalen och det du föreslår
hon skulle presenterat för rätten förutsätter att hon skulle vara spritt språngande galen
och riktigt så illa ställt var det nu inte med henne.
Så den som hade kommit med den smörjan hade hon vänt ryggen åt omedelbums.
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2018-07-11 kl. 19:20.
2018-07-12, 03:39
  #139673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
En snabbsökning i Litauiska tidningar vad de skriver om N.B.

Så här lyder rubrikerna (de senaste,finns massor)
- Åklagaren berättar varför N.Bilevičius sitter i livstidsfängelse i Litauen

- Nerijus Bilevičius, som dödade svensken, fick inte nåd i Litauen

- Förhoppningarna för Nerijus Bilevichius försvinner med livstidsfängelse

- Mördaren Nerijus Bilevicius grät

- Nerijus Bilevičius, dömd till livstid i Sverige, dömdes till livstid i Litauen kommer
inte att återvända till frihet

- Slutlig dom för N.Bilevičius : Frihet kommer aldrig att ses

- Psykolog: Vad betyder 11 minuter i ditt sexuella och maniska liv?

- Nerijus Bilevičius känner skuld

- Den som mördade 17-årige svensken straffas i Litauen

- För mordet i Sverige har en litauer dömts till livstidsfängelse

- Vad kommer det att vara i stället för Lukiškės fängelse?

- De flesta av oss i vårt land har förmodligen hört mordet på en tjej som skakade Sverige


Väl uppmärksammat i Litauiska medier detta. Kan inte vara lätt för anhöriga på den sidan heller,men värst är det såklart för Lisa.H;s anhöriga som förlorade henne

Nerijus Bilevicius är dömd till livstids fängelse mordet på Lisa Holm på Kinnekulle för två år sedan, men har begärt att få avtjäna sitt straff i hemlandet Litauen. Vid den första rättsliga prövningen där kom domstolen dock fram till att det svenska livstidsstraffet bara motsvarade 15 år enligt litauisk lag.
Sedan den litauiska åklagaren överklagat ändras nu beslutet, som väckt både förvåning och kritik i Sverige, till livstid.
Domaren Laisvydas Zederstremas hänvisar i domen till att mordet var synnerligen grymt och begicks mot ett hjälplöst offer, uppger Vytautas Joncas, informationsansvarig vid regiondomstolen i staden Siauliai, i ett skriftligt meddelande till TT.
Kriminalvården kommer nu att granska domen och slutgiltigt besluta om Bilevicius ska föras över till Litauen eller inte.
Vi behöver läsa igenom det formella beskedet ordentligt, för att se om det kan finnas något skäl att häva överföringen, säger Per Henrik Hedbrant, tf sektionschef vid Kriminalvårdens rättsenhet.
Enligt Corre.se

Enligt de här uppgifterna fanns Nerijus i fängelse i Sverige när de här två domarna utfärdades i Litauen.
2018-07-12, 04:35
  #139674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är en hittepåhistoria eftersom det inte finns några fakta eller vittnesmål som stöder den. Dessutom är det bara två instanser som har tagit ställning i skuldfrågan. Två instanser har tagit fel förr.
Vad är faktafelen i inlägget ?
2018-07-12, 04:57
  #139675
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Nerijus Bilevicius är dömd till livstids fängelse mordet på Lisa Holm på Kinnekulle för två år sedan, men har begärt att få avtjäna sitt straff i hemlandet Litauen. Vid den första rättsliga prövningen där kom domstolen dock fram till att det svenska livstidsstraffet bara motsvarade 15 år enligt litauisk lag.
Sedan den litauiska åklagaren överklagat ändras nu beslutet, som väckt både förvåning och kritik i Sverige, till livstid.
Domaren Laisvydas Zederstremas hänvisar i domen till att mordet var synnerligen grymt och begicks mot ett hjälplöst offer, uppger Vytautas Joncas, informationsansvarig vid regiondomstolen i staden Siauliai, i ett skriftligt meddelande till TT.
Kriminalvården kommer nu att granska domen och slutgiltigt besluta om Bilevicius ska föras över till Litauen eller inte.
Vi behöver läsa igenom det formella beskedet ordentligt, för att se om det kan finnas något skäl att häva överföringen, säger Per Henrik Hedbrant, tf sektionschef vid Kriminalvårdens rättsenhet.
Enligt Corre.se

Enligt de här uppgifterna fanns Nerijus i fängelse i Sverige när de här två domarna utfärdades i Litauen.
Så uppfattar jag med. Sista domen i Litauen var 4 juli 2017 och Nerijus lämnades över till Litauen den 1 september 2017.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...lamnat-sverige

Det blir lätt fel när man översätter från Litauiska tidningar till Svenska med Google translate
__________________
Senast redigerad av PantherE 2018-07-12 kl. 05:24.
2018-07-12, 09:21
  #139676
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Sista domen i Litauen var 4 juli 2017 och Nerijus lämnades över till Litauen den 1 september 2017.
Okej min miss där,trodde han var överflyttad när överklagade var i Litauen.
Han satt alltså på Norrtälje anstalten när överklagade om livstidsdomen i Litauen om nåd kom,om jag förstått det hela rätt nu?
__________________
Senast redigerad av Attityd 2018-07-12 kl. 09:25.
2018-07-12, 12:36
  #139677
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Okej min miss där,trodde han var överflyttad när överklagade var i Litauen.
Han satt alltså på Norrtälje anstalten när överklagade om livstidsdomen i Litauen om nåd kom,om jag förstått det hela rätt nu?
Vart får du det ifrån att Nerijus överklagade i Litauen för nåd (bli benådad)?
Jag har då inte läst det någonstans.

Den sista domen i Litauen var 4 juli 2017 där en litauisk åklagare överklagade den 15-åriga domen som den lokala domstolen sänkte livstidsstraffet till.

https://www.expressen.se/gt/nerijus-...fran-litauen-/

Efter domen har kriminalvården granskat den och sedan transporterat han över havet med flyg till Litauen den 1 september 2107.
__________________
Senast redigerad av PantherE 2018-07-12 kl. 12:41.
2018-07-12, 14:00
  #139678
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Vart får du det ifrån att Nerijus överklagade i Litauen för nåd (bli benådad)?
Läste i en Litauisk tidning (Valstietis.lt) där åklagaren förklarade rättsprocessen angående N.B.
Åklagaren sade att Radviliskis domstolen tagit upp frågan om verkställighet av tidsbestämt straff i Litauen (tolkar jag som nådeansökan,annars är det inte tidsbestämt)

Åklagaren berättar också om proecessen för 15min.lt . Inte så ingående om själva domen,men själva förfarandet,verkställandet av domen.

Jag kan länka om ni vill,men allt är ju på Litauiska
Skrev i tidigare inlägg,att jag missat att N.B inte var i Litauen när överklagandet kom. Han var på Norrtälje anstalten då. Jag hade missat på den punkten var han befann sig.

1. Tingsrätten i Sverige dömer N.B
2. Överklagan till HD, Sverige-avfärdas
3. Tingsrätten i Litauen verkställer svenska domen
4. Överklagan till HD, Litauen- granskar åtalet och överklagande
N.B satt på Norrtälje anstalten när allt detta skedde.

__________________
Senast redigerad av Attityd 2018-07-12 kl. 14:08.
2018-07-12, 14:19
  #139679
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Läste i en Litauisk tidning (Valstietis.lt) där åklagaren förklarade rättsprocessen angående N.B.
Åklagaren sade att Radviliskis domstolen tagit upp frågan om verkställighet av tidsbestämt straff i Litauen (tolkar jag som nådeansökan,annars är det inte tidsbestämt)

Åklagaren berättar också om proecessen för 15min.lt . Inte så ingående om själva domen,men själva förfarandet,verkställandet av domen.

Jag kan länka om ni vill,men allt är ju på Litauiska
Skrev i tidigare inlägg,att jag missat att N.B inte var i Litauen när överklagandet kom. Han var på Norrtälje anstalten då. Jag hade missat på den punkten var han befann sig.

1. Tingsrätten i Sverige dömer N.B
2. Överklagan till HD, Sverige-avfärdas
3. Tingsrätten i Litauen verkställer svenska domen
4. Överklagan till HD, Litauen- granskar åtalet och överklagande
N.B satt på Norrtälje anstalten när allt detta skedde.


Okej, då tolkar vi det bara på olika sätt men är överens för övrigt om den Litauiska livstidsdom.

Du glömde en punk mellan 1 och 2

Efter TR så var det HR innan PT-ansökan till HD.

Det blir 5 juridiska instanser varpå Litauiska motsvarigheten till svenska HR/HD spikade in den sista spiken i Nerijus kista.
2018-07-12, 14:22
  #139680
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Okej, då tolkar vi det bara på olika sätt men är överens för övrigt om den Litauiska livstidsdom.

Hur tolkar du det då?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback