Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-11, 12:36
  #1
Medlem
BigIvars avatar
För vad en ny husvagn kostar så får man tamejfan en ny bil i samma prissegment och tjänstevikt. Med råge!

Bilen är ett tekniskt vidunder med motor, drivlina och en hel massa elektronik. Kaross i stål och en mängd säkerhetsdetaljer. En husvagn är ett släpvagnschassi men en förhållandevis enkel låda på. I denna låda finns lite enkel teknik i form av några vattenkranar, värmepanna, gasspis och kylskåp. Alltsammans känns dessutom lite billigt och taffligt ihopsatt i jämförelse med en bil.

Kan någon förklara varför det är på detta vis?
Citera
2018-07-11, 12:42
  #2
Medlem
Mycket mindre serier, tillverkade med hantverksmässigt kunnande.
Men starta en husvagnsfabrik själv, om du ser din ekonomiska lycka i det.
Citera
2018-07-11, 12:45
  #3
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
För vad en ny husvagn kostar så får man tamejfan en ny bil i samma prissegment och tjänstevikt. Med råge!

Bilen är ett tekniskt vidunder med motor, drivlina och en hel massa elektronik. Kaross i stål och en mängd säkerhetsdetaljer. En husvagn är ett släpvagnschassi men en förhållandevis enkel låda på. I denna låda finns lite enkel teknik i form av några vattenkranar, värmepanna, gasspis och kylskåp. Alltsammans känns dessutom lite billigt och taffligt ihopsatt i jämförelse med en bil.

Kan någon förklara varför det är på detta vis?

Tydligen har du aldrig varit inne i en nyare husvagn av god kvalitet.

Gör ett besök på en firma som säljer t.ex KABE och studera noga vad den består av.

Denna "enkla låda" ska ha bra väghållning även då den utsätts för vind, vara tät mot vatten och klara relativt kyligt väder.
Citera
2018-07-11, 12:51
  #4
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tydligen har du aldrig varit inne i en nyare husvagn av god kvalitet.

Gör ett besök på en firma som säljer t.ex KABE och studera noga vad den består av.

Denna "enkla låda" ska ha bra väghållning även då den utsätts för vind, vara tät mot vatten och klara relativt kyligt väder.

Nä, jag har aldrig varit inne i en ny husvagn av lite bättre kvalité. Det erkännes. En ny Kabe i den allra minsta modellen kostar en god bit över 300k och bör jämföras med bilar i motsvarande prissegment. De klarar också kyla och väta. Såvitt jag vet har de också skaplig väghållning.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Mycket mindre serier, tillverkade med hantverksmässigt kunnande.
Men starta en husvagnsfabrik själv, om du ser din ekonomiska lycka i det.

Ah... Det låter faktiskt som en rimlig förklaring. Någon fabrik tänker jag inte starta upp.
Citera
2018-07-11, 14:35
  #5
Medlem
Som du lite var inne på i ditt första inlägg så har en modern husvagn ju ett komplett minikök. Dessutom toalett och ofta dusch samt ett värmesystem.

Men visst jag håller med dig, det kan bli dyrt. Däremot finns det gott om begagnade husvagnar i alla olika prisklasser.

Det är ungefär likadant med husbilar: en tom skåpbil kostar inte så mycket, men en fullt utrustad husbil kan kosta uppåt miljonen. Sen finns husbilar i allt från Volkswagen Transporter till nästan bussliknande skapelser.

Funderar du på att köpa?
Citera
2018-07-11, 16:06
  #6
Medlem
BigIvars avatar
Ja, jag kikar runt lite efter en passande husvagn och kan inte låta bli att häpnas över hur mycket de kostar i förhållande till det man faktiskt får.

Jonas928's förklaring att det handlar om förhållandevis små serier och därmed en hög grad av manuellt arbete låter rimlig. Å andra sidan så spottar tillverkaren Hobby ur sig över 10000 husvagnar per år (2013) vilket innebär ett par hundra exemplar i veckan så det är ju inte direkt några custombyggen. En av deras allra minsta modeller, Hobby 400 SFe De Luxe kostar sisådär en kvartsmille :/
Citera
2018-07-11, 16:18
  #7
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Nä, jag har aldrig varit inne i en ny husvagn av lite bättre kvalité. Det erkännes. En ny Kabe i den allra minsta modellen kostar en god bit över 300k och bör jämföras med bilar i motsvarande prissegment. De klarar också kyla och väta. Såvitt jag vet har de också skaplig väghållning.

Rätt stor skillnad på vindfång.
Bra ljud och värmeisolering vilket uppskattas om man har lite trevligt med frugan osv.

Och de byggs för hand, inga robotar.
Citera
2018-07-11, 18:37
  #8
Medlem
BigIvars avatar
Visst är det skillnad i vindfång, men jag tror inte att en Kabe 470 har en hjulupphängning som är så värst mycket mer avancerad än den som sitter på en bil i trehundratusenkronorsklassen.

Jag får nog helt enkelt hacka i mig att priset för en husvagn vida överstiger summan av värdet på dess delar.
Citera
2018-07-12, 05:13
  #9
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Visst är det skillnad i vindfång, men jag tror inte att en Kabe 470 har en hjulupphängning som är så värst mycket mer avancerad än den som sitter på en bil i trehundratusenkronorsklassen.

Jag får nog helt enkelt hacka i mig att priset för en husvagn vida överstiger summan av värdet på dess delar.

Hopplöst att jämföra med en bil då det är två olika saker.
Se till nyttan istället.
Men håller med om att en husvagn för några veckor på sommaren är en dyr investering om man köper en ny.

Men en husbil är ännu värre men idag mycket vanlig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback