Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-09, 04:11
  #1
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har lite lösa planer att flytta utomlands till ett land med låg skatt i ett par år, där jag kommer att pendla från och till Norge för att jobba i en vikarbyrå.

Planen är att jobba i Norge i tre månader för att sedan resa hem och vara fri i en månad.

Då jag absolut inte har någon kunskap om sådant här, behöver jag hjälp.

Jag kommer alltså inte vara skriven i Sverige längre, utan i mitt nya hemland. Vilket blir då bäst?

Länder i öst går bort.
Däremot har jag sneglat lite på Cypern. Hade detta kunnat vara något? Eller kanske Spanien?
Sedan älskar jag England, Skottland och Irland. Är dessa länder en fördel?

Detta betyder att jag kommer att bo i mitt nya hemland i totalt tre månader och i Norge i nio månader per år. Kanske detta gör att jag måste skatta i Norge..?
Citera
2018-07-09, 04:22
  #2
Medlem
Du måste alltid skattar Norge eftersom det är där du jobbar.
Citera
2018-07-09, 04:25
  #3
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nnanna
Du måste alltid skattar Norge eftersom det är där du jobbar.

Det var detta jag inte var helt säker på.
Men handlar det inte om hur många månader per år jag är i Norge?
Citera
2018-07-09, 04:34
  #4
Medlem
Nä, jag har jobbat allt ifrån 2 veckor till 9 mån per år. Skattar på det du förtjänar. Samma som du deklarerar där med.
Citera
2018-07-09, 10:04
  #5
Medlem
Någon som också är less på det här jävla äckel sverige. Bra att du flyttar och inte betalar skatt till sverige som bara kastar pengarna efter människor som förpestar sverige...pensionärerna svälter medans MENA människor lever i lyx....
Citera
2018-07-09, 22:02
  #6
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisastar
Någon som också är less på det här jävla äckel sverige. Bra att du flyttar och inte betalar skatt till sverige som bara kastar pengarna efter människor som förpestar sverige...pensionärerna svälter medans MENA människor lever i lyx....

Nu är det OT, men finns gott om jobb för svenskar på malta och i Marbella. Spelbolag, telefonförsäljning eller kundtjänst brukar vara hett.
Citera
2018-07-10, 17:50
  #7
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Det var detta jag inte var helt säker på.
Men handlar det inte om hur många månader per år jag är i Norge?

Det handlar om två saker - antal månader och vem du har kontrakt med.

>6 månader oavsett kontrakt = Skatta i Norge
<6 månader och kontrakt med bolag med fast driftställe i Norge (Norsk bolag) = Skatta i Norge
<6 månader och kontrakt med bolag utan fast driftställe i Norge (ditt bolag i Cypern?) = Skatta INTE i Norge, men du KAN.

När du jobbar 9 månader i Norge blir det skatt till Norge.
Citera
2018-07-10, 22:44
  #8
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Nu är det OT, men finns gott om jobb för svenskar på malta och i Marbella. Spelbolag, telefonförsäljning eller kundtjänst brukar vara hett.

Tack!
Jo jag vet. Men det där intresserar inte mig då jag vill jobba med det jag är utbildad för. Och lönen i Norge är bra för mig.
38.000 kr. i månaden netto. Och om jag då jobbar i en vikarbyrå, bor jag gratis. Därav min tanke att köpa något på t.ex. Cypern och bo där.

Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Det handlar om två saker - antal månader och vem du har kontrakt med.

>6 månader oavsett kontrakt = Skatta i Norge
<6 månader och kontrakt med bolag med fast driftställe i Norge (Norsk bolag) = Skatta i Norge
<6 månader och kontrakt med bolag utan fast driftställe i Norge (ditt bolag i Cypern?) = Skatta INTE i Norge, men du KAN.
När du jobbar 9 månader i Norge blir det skatt till Norge.

Tack för bra information! Och det var detta jag trodde också - att jag skulle få skatta till Norge.

Jag kommer att ha kontrakt med en norsk vikarbyrå (men inte vara skriven i Norge).
Och tanken var att ha fri ca. tre månader per år men ändå leva gott på Cypern de övriga nio månaderna.

Du vet inte om man kan gå runt detta på något vis?
Citera
2018-07-11, 00:46
  #9
Medlem
Låter som en bra plan men om du skulle betala skatt i ett tredje land är osäkert. Jag hade definitivt kollat upp detta så du har det svart på vitt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunisastar
Någon som också är less på det här jävla äckel sverige. Bra att du flyttar och inte betalar skatt till sverige som bara kastar pengarna efter människor som förpestar sverige...pensionärerna svälter medans MENA människor lever i lyx....

Kan bara instämma.
Citera
2018-07-11, 01:12
  #10
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TolerantSwine
Låter som en bra plan men om du skulle betala skatt i ett tredje land är osäkert. Jag hade definitivt kollat upp detta så du har det svart på vitt.



Kan bara instämma.

Grejen är att jag gärna bor, och är skriven, på Cypern i totalt tre månader per år och betalar skatt där då den är betydligt lägre.
Dessutom billigt att ta flyget till och från Norge (jobb) och Sverige (familj).
Men om jag måste betala skatt i Norge och inte på Cypern, är det lika bra att bo och jobba så från Sverige.
Citera
2018-07-12, 12:34
  #11
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Grejen är att jag gärna bor, och är skriven, på Cypern i totalt tre månader per år och betalar skatt där då den är betydligt lägre.
Dessutom billigt att ta flyget till och från Norge (jobb) och Sverige (familj).
Men om jag måste betala skatt i Norge och inte på Cypern, är det lika bra att bo och jobba så från Sverige.

Är du stenhård med att flyga och jobbar 8 månader och 1 vecka går det:

9 * 30.5 * (5/7) = 196 dagar.
8.25 * 30.5 * (5/7) = 180 dagar.

Behövs <= 183 dagar. Men du måste ha arbetskontrakt från Cypern. Kom ihåg: resdagar räknas båda ställen.

Sen - första året (<183 dagar) går du fri. Kolla artikel 15 så vet du hur det fungerar i typ överallt https://www.oecd.org/tax/treaties/1914467.pdf

Skatteverket i Norge säger du ska skatta efter >270 dagar i en 36-månadersperiod. Det gäller typiskt inte då standard skatteavtal (artikel 15) ger 183-regeln.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback