Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-08, 08:30
  #1729
Avstängd
Mohaves avatar
Idag avgörs det! Sista ronden i Schack-SM i Ronneby. Favorittippade Sverigeettan Nils Grandelius, 25, från Bara, Lund och Malmö kommer av allt att döma inte att infria förväntningarna. Han ligger en hel poäng efter ledarduon Hans Tikkanen, 32, från Karlstad och Lund och Tiger Hillarp Persson, 37, från Malmö.

Turneringen följer man med fördel här: http://larsgrahn.blogspot.com/ I högerspalten finns en länk till direktsändning med expertkommentator Stellan Brynell (Sverigemästare 2005). Den avslutande ronden börjar klockan 11.
Citera
2018-07-08, 20:53
  #1730
Avstängd
Mohaves avatar
Grattis Hans Tikkanen, Sverigemästare 2018! Detta är faktiskt femte gången de senaste åtta åren som han vinner titeln. Mycket imponerande! I år var han bara rankad sexa bland de tio spelarna, men han har uppenbarligen en särskild fallenhet för denna tävling. I fjol tog Hans sin psykologexamen vid Lunds universitet. Kan psykologistudierna ha hjälpt honom att genomskåda motståndarna?
Citera
2018-07-08, 23:42
  #1731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att du inte ens inser att du som knappt kan något mer än schackreglerna skulle kunna ha några djupare insikter om vad som krävs på världsmästarnivå är rätt komiskt. Men du har åtminstone uttryckt dig lite vettigare nu på slutet än i det inlägget jag bemötte för några dagar sedan, för var du helt off.

Du borde lära dig att du bara kan förstå den som ligger på din nivå eller strax över. Du kan inte förstå dem som ligger oceaner från dig. Du verkar inte ens förstå vad som menas med spelkänsla, förmodligen för att du helt saknar det själv. Det är bara en av oss som har spelat mot elitspelare.
Jag har hävdat samma sak i varje inlägg så du verkar sakna grundläggande läsförståelse för att inte prata om spelförståelse. Skillnaden mellan mig och dig är att du tror att spelkänsla är någon form av magi där man knäpper med fingrarna och vips har man det, medan jag hävdar att det grundar sig i saker såsom iq, logik, minne, begåvning, kunskap om teorier, erfarenhet osv. Tror du att Einstein knäppte med fingrarna och helt plötsligt blev ett geni, eller fanns det andra bakomliggande orsaker? Det där med att man bara kan förstå dem som ligger på ens egen nivå är direkt felaktigt. Det finns elittränare inom fotbollen och hockeyn som aldrig har spelat fotboll/hockey själva på någon hög nivå. Rönnberg, Frölundas tränare, anses vara en av Sveriges bästa hockeytränare men har aldrig spelat hockey själv. Enligt dig borde han inte duga för sitt uppdrag? Janne Andersson, fotbollslandslagets tränare, har bara spelat amatörfotboll själv. Han borde väl inte kunna träna ett landslag, för det är inte hans nivå? Du fattar inte att man kan läsa sig till kunskap. Och jag vet mycket väl vad spelkänsla är då jag själv har varit en av landets främsta inom en viss sport.
Citera
2018-07-09, 00:00
  #1732
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rushtoeditor
Jag har hävdat samma sak i varje inlägg så du verkar sakna grundläggande läsförståelse för att inte prata om spelförståelse.

Du uttryckte dig mycket mer idiotiskt i följande inlägg som du började med och så här skulle aldrig någon som förstår schack utrycka sig:
Citat:
Ursprungligen postat av rushtoeditor
Spelkänsla hehehe De som har spelkänsla har det genom sin erfarenhet och kunskap ditt geni. Magnus "spelkänsla" handlar om att han kan sin teori och har spelat samma drag hundratusentals gånger och har ett fantastiskt minne samt är vass på att se logiska mönster. Utan sitt omänskliga minne hade han aldrig blivit så stor. Det är på gränsen till fusk att ha den talangen faktiskt. Att minnas oändliga partier och alla drag som gjordes, både bra och dåliga, är inte alls fördelaktigt nä... att spela 10 partier samtidigt utan att se brädorna och vara riktigt vass... Klart som fan att toppspelarna har bättre känsla/talang men det är mycket annat som ligger bakom den talangen.
Fullkomlig idioti att uttrycka sig så, men när du knappt kan mer än schackreglerna och inte inte ens har en ranking så är det kanske inte så konstigt att du inte förstår bättre. Du kommer aldrig kunna bli en bra schackspelare oavsett hur mycket du tränar och inte ens om du får dokumentera alla partier du spelar och ha tillgång till det när du spelar.


Citat:
Ursprungligen postat av rushtoeditor
Skillnaden mellan mig och dig är att du tror att spelkänsla är någon form av magi där man knäpper med fingrarna och vips har man det, medan jag hävdar att det grundar sig i saker såsom iq, logik, minne, begåvning, kunskap om teorier, erfarenhet osv.

Du fantiserar ihop påståenden när du saknar grund för att ha en åsikt. Typiskt för idioter som inte har någon form an intellekt.


Citat:
Ursprungligen postat av rushtoeditor
Tror du att Einstein knäppte med fingrarna och helt plötsligt blev ett geni, eller fanns det andra bakomliggande orsaker? Det där med att man bara kan förstå dem som ligger på ens egen nivå är direkt felaktigt.

Nu var det inte så jag skrev men fakta är du inte så noga med, fantasier är enklare för dig. Jag skrev att man inte kan förstå dem som ligger oceaner över sin egen nivå men det går utmärkt att förstå dem som ligger en bit över sig själv.

För din del innebär det att du kan förstå en råtta och kanske en fiskmås om du har en bra dag.


Citat:
Ursprungligen postat av rushtoeditor
Det finns elittränare inom fotbollen och hockeyn som aldrig har spelat fotboll/hockey själva på någon hög nivå. Rönnberg, Frölundas tränare, anses vara en av Sveriges bästa hockeytränare men har aldrig spelat hockey själv. Enligt dig borde han inte duga för sitt uppdrag? Janne Andersson, fotbollslandslagets tränare, har bara spelat amatörfotboll själv. Han borde väl inte kunna träna ett landslag, för det är inte hans nivå? Du fattar inte att man kan läsa sig till kunskap. Och jag vet mycket väl vad spelkänsla är då jag själv har varit en av landets främsta inom en viss sport.

Fler korkade åsikter från dig, det är skillnad på att förstå fotboll och att kunna utöva fotboll. Att kunna bemästra sporten fysiskt är inte detsamma som att kunna bemästra strategi, taktik och kunna leda ett lag. Extrem bollkänsla och suverän fysisk som gör att man orkar spela en lång match är inte nödvändigheter för att kunna coacha ett lag.
Citera
2018-07-09, 17:13
  #1733
Medlem
Din slutsats är att kunskap om teorier, minne, iq, logik mm inte alls har med speluppfattning att göra. Nej det är väl något man föds med och det räcker med att knäppa på fingrarna så har man "det". Du är extremt begränsad intellektuellt som inte ens förstår det grundläggande i schack. Säkert en sopa med rating. Tänker inte slösa min tid på att argumentera med ett korkat fanskap.
Citera
2018-07-09, 18:00
  #1734
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rushtoeditor
Din slutsats är att kunskap om teorier, minne, iq, logik mm inte alls har med speluppfattning att göra. Nej det är väl något man föds med och det räcker med att knäppa på fingrarna så har man "det". Du är extremt begränsad intellektuellt som inte ens förstår det grundläggande i schack. Säkert en sopa med rating. Tänker inte slösa min tid på att argumentera med ett korkat fanskap.

Du finner inget stöd i det jag skrivit för dina vantolkningar. Jag har inte skrivit att teori, minne, IQ, logik mm. inte är egenskaper som är bra för att kunna utveckla en bra speluppfattning. Inte heller har jag berört frågan om man föds med sin speluppfattning eller om kan utveckla den. Detta är bara fria fantasier från dig om vad jag har skrivit.

Som jag skrev har jag varit tillräckligt bra för att ha gått matcher mot spelare av den yttersta eliten i Sverige. Det betyder inte att jag tillhör eller ens tillhörde den yttersta eliten men till skillnad från dig kan jag förstå vad som krävs för att nå dit. Du som knappt ens har lärt dig reglerna och inte ens har tävlingsspelat borde nog lyssna mer på dem som har gjort det men det förutsätter förstås någon form av insikt som du totalt saknar.
Citera
2018-07-10, 19:15
  #1735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du finner inget stöd i det jag skrivit för dina vantolkningar. Jag har inte skrivit att teori, minne, IQ, logik mm. inte är egenskaper som är bra för att kunna utveckla en bra speluppfattning. Inte heller har jag berört frågan om man föds med sin speluppfattning eller om kan utveckla den. Detta är bara fria fantasier från dig om vad jag har skrivit.

Som jag skrev har jag varit tillräckligt bra för att ha gått matcher mot spelare av den yttersta eliten i Sverige. Det betyder inte att jag tillhör eller ens tillhörde den yttersta eliten men till skillnad från dig kan jag förstå vad som krävs för att nå dit. Du som knappt ens har lärt dig reglerna och inte ens har tävlingsspelat borde nog lyssna mer på dem som har gjort det men det förutsätter förstås någon form av insikt som du totalt saknar.
Ser att du lyckades få mitt senaste inlägg raderat. Antar att det tog hårt. Klart som fan att du har dissat iq, logik, minne m.m. eftersom du inte höll med när jag presenterade det. Istället har du tummat för någon slags utomjordisk speluppfattning som man bara "har". En sorts magi med andra ord. Varför tror du att speluppfattningen blir bättre med erfarenheten? Jo, för att man utvecklar bland annat förmågorna och egenskaperna jag lade fram. Förresten, enligt din briljanta logik borde du inte diskutera Magnus och co för du är inte strax under deras nivå. Tack och bock!
Citera
2018-07-10, 19:59
  #1736
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rushtoeditor
Ser att du lyckades få mitt senaste inlägg raderat. Antar att det tog hårt. Klart som fan att du har dissat iq, logik, minne m.m. eftersom du inte höll med när jag presenterade det. Istället har du tummat för någon slags utomjordisk speluppfattning som man bara "har". En sorts magi med andra ord. Varför tror du att speluppfattningen blir bättre med erfarenheten? Jo, för att man utvecklar bland annat förmågorna och egenskaperna jag lade fram. Förresten, enligt din briljanta logik borde du inte diskutera Magnus och co för du är inte strax under deras nivå. Tack och bock!

Nej jag har inte rapporterat dina inlägg, varför skulle jag göra det när de så tydligt visar hur korkad du är. Bättre att de får vara kvar tycker jag.

Du fortsätter med dina halmgubbar också ser jag. Istället för att citera det jag sagt så fantiserar du ihop vantolkningar av det jag sagt. Som jag skrev i mitt förra inlägg till dig hade du fel i varje påstående du då kom med, det enda du vid då skrivande stund inte hade fel om var ditt löfte att du inte skulle skriva mer, men även det blev nu felaktigt. Inte illa med 100% fel.
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-07-10 kl. 20:03.
Citera
2018-07-11, 22:05
  #1737
Medlem
RedSavinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Är det någon här som förstår denna magi. Ska man spela med känslor. Va!? Är det så datorerna slår oss alla?
.

Spelkänsla i schack är väl vad bollkänsla är för fotboll, det kräver mycket träning och spel för att bygga upp spelkänsla.

I följande video diskuteras Carlsbad-strukturen, den som har studerat detta vet exakt vad den långsiktiga planen ska vara, vet man det så kan man lägga mer tid att tänka på den taktiska biten.

Pausa gärna videon efter exakt en minut och begrunda bondestrukturen.

https://www.youtube.com/watch?v=v-_HCcRkXg4&t=362s


(FB) Flashback Forum´s egna schackturnering 2018. Se hit!
Jag hoppas ni alla har anmält er till Flashbacks schacktävling som snart går av stapeln,
Put Your Money Where Your Mouth Is !!
Citera
2018-07-12, 12:26
  #1738
Medlem
Fris avatar
När kommer Hans Tikkanen, Sverigemästare igen (det är osvenskt att ta för sig mer än lagom), att delta i internationella turneringar härnäst? Jäklar, nu ser jag att FIDE säger att det finns 848 aktiva spelare i världen som är högre ratade än han.
__________________
Senast redigerad av Fri 2018-07-12 kl. 12:29.
Citera
2018-07-17, 19:43
  #1739
Medlem
Captinheros avatar
Kanske någon mer som spelar på chess.com. En sak som stör mig enormt är deras tuneringar.

Man startar ned något konstigt bräde där nästintill alla pjäser undantag bönder står helt åt helvete.

Någon som vet om det finns vanliga tuneringar och varför de har en sådan idiotisk uppställning ?
Citera
2018-07-18, 19:52
  #1740
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Kanske någon mer som spelar på chess.com. En sak som stör mig enormt är deras tuneringar.

Man startar ned något konstigt bräde där nästintill alla pjäser undantag bönder står helt åt helvete.

Någon som vet om det finns vanliga tuneringar och varför de har en sådan idiotisk uppställning ?
Du kanske ovetandes väljer att spela en variant som kallas chess960?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Schack960

Det kan uppfattas som liiite störande annars när pjäserna är fel uppställda, men du tar det å försöker överraskat ändå, det är tappert, ehum.
Ny inspiration för min schackfusktråd, den inspirationen tar aldrig slut:
"-Nä, vi har nya EU-schackregler nu, det MÅSTE vara så här!"
__________________
Senast redigerad av Fri 2018-07-18 kl. 19:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback