Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 10:54
  #13
Medlem
Stygotiuss avatar
Många tipsar ju TS om vilken klass 1-studsare han ska köpa - men han har ju inte gjort högviltsuppskjutningen tydligen. Mitt tips är tveklöst - ta full jägarexamen så snabbt som möjligt. Du blir alldeles för begränsad i dina jaktmöjligheter om du bara har en klass 2 (eller ännu lägre klass).

Köttet fördelas olika i olika jaktlag. Det vanligaste är att det fördelas rättvist (lika, eller baserat på mark man skjutit in i jaktlaget) mellan medlemmarna. Som gäst får man nästan aldrig något kött, ens om man själv är skytt. Vissa jaktlag säljer kött, och då brukar det säljas internt först. D.v.s om någon i laget vill ha köttet kan de köpa det (för en billigare slant än vad slakteriet köper det för) annars säljs det till den lokala inköparen.

Ett bra gevär passar dig! De flesta gevär har acceptabel precision för jakt. Välj ett gevär som passar dig, med en lämplig kaliber. Det finns många fina begagnade bössor. Lägg hellre mer pengar på ett bra kikarsikte - där är skillnaderna väldigt stora.

Pumphagel har sina fördelar, men är dyrare, fulare och inte tillåtna på alla jakter, så därför är SvS eller en bock klart vanligare i skogen.
Citera
2018-06-13, 21:43
  #14
Medlem
Isnatts avatar
Tack för svaren, intressant. Jag ska skjuta upp för högvilt vad det lider.


Ska även besöka ett par vapenhandlare den här veckan och känna på olika vapen. Tror mitt första får bli ett 22 lr. Satt och kollade runt och blev sugen på en Steyr Mannlicher Zephyr 2 22 LR, men det kostar rätt mycket.
Jag själv är rätt lång och vill inte ha ett för litet gevär.
Citera
2018-06-14, 12:39
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej!

Jag har nyss tagit jägarexamen och har några frågor.

Vapen - vilka bör jag köpa?
Jag vet ju ännu inte vilken slags jakt jag vill ägna mig åt men vill ha vapen så jag kan åka till skytteklubben och öva.
Hagelgevär, är det stor skillnad på halvautomat, pump, sidebyside och bock och vad är det för för/nackdelar med dom olika varianterna?
Chocker, är det viktigt att man kan sätta in såna?

Kulvapen, vad bör man tänka på angående dom?
Jag har inte klass 1 ännu och har ingen brådska med det.
Vad ska jag köpa i klass 2-4? Är klass 3 liksom en 'onödig' klass där man istället kan köpa klass 2 liksom?
Vad ska jag tänka på vid köp av ett klass 2 eller 4?

Hur kommer jag igång och jagar? Jag känner inga jägare eller folk med mark men har fått ett par halvlöften om att bli inbjuden till jakt.

Hur går det till vid jakt om exempelvis en älg eller ett rådjur blir skjutet. Fördelas köttet och isåfall hur? Vem får filén och vem får kokköttet liksom.
Jag antar att det finns olika pass som är attraktivare än andra. Hur avgörs vem som får sitta i vilket jakttorn?

Om man köper hus med stor mark som hör till, vad avgör om man får jaga där eller inte?
Måste det till några särskilda ansökningar för att göra marken till jaktmark eller räcker det med att den är en viss storlek och utanför planlagt område?
Vad gäller?


Hur mycket kött kan man tänkas få på ett år om man jagar lite 'då och då'?

Hur gör ni med köttet? Säljer, har i frysen? Jag bor i lägenhet och har rätt begränsat med frysutrymme nämligen.

Om man bara vill gå ensam i skogen och 'jaga' utan hund och möjlighet att ringa in en hund, vad får man jaga då?

Vad utmärker ett bra gevär?

Har säkert fler frågor men återkommer med dom.

Jag rekommenderar du kan börja köpa en halv-automatisk hagelbössa Winchester SX4 12/89
Citera
2018-06-19, 11:29
  #16
Medlem
Isnatt:försökte skicka pm till dig men det ville inte.
kan man få tag I dig via mejl?
Citera
2018-06-19, 20:03
  #17
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
Isnatt:försökte skicka pm till dig men det ville inte.
kan man få tag I dig via mejl?
Hej! Nej, lämnar inte ut mail eller liknande privat information på Flashback =)
Försökte skicka pm till dig men du har för få inlägg för att det ska gå tydligen
Citera
2018-06-19, 23:36
  #18
Medlem
Fick samma meddelande när jag försökte skicka till dig. Ska fnula hur jag ska försöka lösa det.
Citera
2018-07-08, 23:55
  #19
Medlem
Isnatts avatar
Ett ord jag stött på en del ät 'taktiskt' att ett vapen 'är taktiskt', vad menas med det egentligen?

Det verkar också som att man inte får licens på vissa vapen då dom är för 'militärlika'. Har det alltid varit så och vad spelar utseendet på vapnet för roll just när det gäller det?
Citera
2018-07-11, 16:19
  #20
Medlem
Västkustskts avatar
Jag har en Tikka T3x Lite .308. Billigt och bra vapen.

Köpte som paket med sikte och ljuddämpare för runt 15 tusen.
Citera
2018-08-12, 20:09
  #21
Medlem
Isnatts avatar
Hur fungerar älgen på älgbanan? Hur känner den av var träffen tar?

Jag misslyckades på högviltprovet i veckan. Jävligt surt men ingen brådska med det egentligen, vill bara 'ha det gjort' för att ha det. Tror inte jag kommer jaga älg eller björn närmaste tiden.
Det var många före så satt två timmar i värmen, närmare 35c.
Sköt bom på varje serie. Mot slutet så trodde jag att jag fått salt svett i ögonen, knep ihop och försökte få bort det för att få tillbaka skärpan i synen. Insåg att det var pipan som var så varm så det var 'värmevågor' från pipan som gjorde att jag 'såg' dåligt, i kikarsiktet så störde dom vågorna. Det var ett fenomen jag inte tänkt på.
Jävligt känslig avtryckare på geväret jag lånade också. Det ska jag ta med mig till nästa gång, att vara beredd på det. Gick av nästan av att snuddas vid. Nu var det ingen fara då jag hade älgen i siktet, men.


En fråga, nu i sommar var jag på banan själv och sköt med klass 4-studsare. Jag var oftast ensam där då, mitt ute i skogen. Det åkte förbi bilar ibland men banan ligger så till att ingen egentligen har där å göra om dom inte ska till banan, såvida dom inte kör fel eller har anledning som inte jag känner till.
Man sitter ju lite för sig själv och koncentrerar mig på skyttet och är ju lite 'utsatt' när man är ensam.
Är det förekommande att det sker rån på skyttebanor? Att nån rånar en på ens vapen? Vad gäller egentligen i en sån situation, hur får man försvara sig och sitt vapen?
Kommer det två 'typer' som jag uppfattar vara ute efter mitt vapen så vill jag ju inte ha dom nära mig, men jag kan ju inte heller rikta vapen mot folk som jag uppfattar som 'skumma', har redan sett udda människor som varit där och skjutit liksom.

Dessutom undrar jag, kikare att ha på anslutningsbanan så jag slipper knalla fram och tillbaka, finns det nån billig smidig och liten som lämpar sig? Vilken förstorning bör man ha?
Citera
2018-08-20, 00:55
  #22
Medlem
Har aldrig hört om rån på skyttebanor faktiskt, men ändå så vore det inte så dumt när man tänker efter
Kommer det 2 skurkar, som redan har vapen gåendes mot en skjutbana med 4 st stockholmare (lite fjantigare och mesigare typen av människor) som inte vågar rikta bössan mot dem, så blir dom nog av med sina studsare..

Själv hade jag riktigt och skjutit direkt om det kom rånare, för antagligen känner ingen annan till att dom är där Bra då finns det ingen att söka efter där

Nu spårade jag lite: tillbaka till tråden. Du var nog för stressad med den rörliga älgen på skjutbanan.. Jag missade rörliga skottet alltid, tills jag prövade ny taktik, att andas innan jag sköt den.. Ja man hann göra det innan den försvann bakom väggen. Då gick det 100% galant.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2018-08-20 kl. 00:57.
Citera
2018-08-20, 07:04
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Vafan, nyss tagit jägarexamen och verkar inte ha nån kunskap alls. Sorgligt....
Vad fan lärde du dig på kursen?


De flesta köper ju numera jägarexamen, inga som helst kunskapskrav
Citera
2018-08-20, 20:47
  #24
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
De flesta köper ju numera jägarexamen, inga som helst kunskapskrav
Köper jägarexamen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback