Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-03, 23:58
  #1717
Medlem
Spelkänsla hehehe De som har spelkänsla har det genom sin erfarenhet och kunskap ditt geni. Magnus "spelkänsla" handlar om att han kan sin teori och har spelat samma drag hundratusentals gånger och har ett fantastiskt minne samt är vass på att se logiska mönster. Utan sitt omänskliga minne hade han aldrig blivit så stor. Det är på gränsen till fusk att ha den talangen faktiskt. Att minnas oändliga partier och alla drag som gjordes, både bra och dåliga, är inte alls fördelaktigt nä... att spela 10 partier samtidigt utan att se brädorna och vara riktigt vass... Klart som fan att toppspelarna har bättre känsla/talang men det är mycket annat som ligger bakom den talangen.
__________________
Senast redigerad av rushtoeditor 2018-07-04 kl. 00:37.
Citera
2018-07-04, 01:11
  #1718
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rushtoeditor
Spelkänsla hehehe De som har spelkänsla har det genom sin erfarenhet och kunskap ditt geni. Magnus "spelkänsla" handlar om att han kan sin teori och har spelat samma drag hundratusentals gånger och har ett fantastiskt minne samt är vass på att se logiska mönster. Utan sitt omänskliga minne hade han aldrig blivit så stor. Det är på gränsen till fusk att ha den talangen faktiskt. Att minnas oändliga partier och alla drag som gjordes, både bra och dåliga, är inte alls fördelaktigt nä... att spela 10 partier samtidigt utan att se brädorna och vara riktigt vass... Klart som fan att toppspelarna har bättre känsla/talang men det är mycket annat som ligger bakom den talangen.


Hade jag rätt i detta påstående, vad är din rating?

Av detta inlägg vet jag att du inte är en schackspelare med bra rating.
Citera
2018-07-05, 04:02
  #1719
Avstängd
Mohaves avatar
Hans Tikkanen har kopplat greppet nu i Schack-SM med en poängs ledning före Nils Grandelius när 5 av 9 ronder har spelats. Skall det bli hans femte SM-titel? Imponerande att han lyckas så bra i denna turnering år efter år. I år är han bara sjätterankad bland de tio spelarna.

https://member.schack.se/ShowTournamentServlet?id=5482
Citera
2018-07-05, 13:55
  #1720
Medlem
Fris avatar
Följer ni Leela, den självlärande algoritmen? Den är inte bara bra, så enkelt är det inte, utan revolutionerar. Lämna alltid kungen naken och ensam och bomba med bönderna. Jag har följt det här litegrann, som ett barn växer upp fast mycket snabbare, så när frågan ställdes här så visste jag att g4 var det enda möjliga svaret. I ett riktigt schackparti så vore min enda anledning att flytta den bonden att ställa den på fiendens stol medan han tar paus. Men det är tydligen så man vinner i schack nu för tiden. Crazy like a woman.
https://www.youtube.com/user/ChessNetwork/videos
Citera
2018-07-05, 14:23
  #1721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hade jag rätt i detta påstående, vad är din rating?

Av detta inlägg vet jag att du inte är en schackspelare med bra rating.
Jag upptäckte Schack sent och har inte börjat med rating ännu men det ändrar ingenting. Att Magnus och co är omänskligt bra har mycket att göra med deras spelkänsla/talang i kombination med högt iq, logik, minne m.m. som gör att de kan kalkylera många olika scenarion på kort tid. Det finns många schackspelare med bra spelkänsla men de kommer inte att ha en chans mot eliten pga egenskaperna ovan.
__________________
Senast redigerad av rushtoeditor 2018-07-05 kl. 14:25.
Citera
2018-07-05, 14:44
  #1722
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rushtoeditor
Jag upptäckte Schack sent och har inte börjat med rating ännu men det ändrar ingenting. Att Magnus och co är omänskligt bra har mycket att göra med deras spelkänsla/talang i kombination med högt iq, logik, minne m.m. som gör att de kan kalkylera många olika scenarion på kort tid. Det finns många schackspelare med bra spelkänsla men de kommer inte att ha en chans mot eliten pga egenskaperna ovan.

Jo det bekräftar det jag skrev, endast en amatör som inte förstår schack uttrycker sig som dig. Du har inte kapaciteten att förstå vad som krävs för att bli så bra som Magnus eller andra på elitnivå. Här i detta inlägg har du däremot inte så fel som i tidigare inlägg där du var helt off.
Citera
2018-07-06, 07:44
  #1723
Medlem
Fris avatar
Ben Finegolds nya schackklubb är sevärd. Horrible terrible. Han undervisar småbarn så det är på min nivå. Torn e4. Det är det här som gör schack så magiskt. Varför är slutspel så himla svårt? Man har bara en handfull drag att välja mellan och ett av dem leder till seger. Ändå är det så himla svårt. Schack går sällan så långt som till slutspel så många är oövade på den konsten. Det är bara att hålla ut även i underläge. It ain't over until it's over. (Och det är så roligt att göra någon riktigt besviken, the joy of chess!)
https://youtu.be/WSBdyYy2uFc?t=2704
__________________
Senast redigerad av Fri 2018-07-06 kl. 07:52.
Citera
2018-07-07, 13:40
  #1724
Avstängd
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rushtoeditor
Jag upptäckte Schack sent och har inte börjat med rating ännu men det ändrar ingenting. Att Magnus och co är omänskligt bra har mycket att göra med deras spelkänsla/talang i kombination med högt iq, logik, minne m.m. som gör att de kan kalkylera många olika scenarion på kort tid. Det finns många schackspelare med bra spelkänsla men de kommer inte att ha en chans mot eliten pga egenskaperna ovan.
Ja, utan spelkänsla, talang och hög IQ kommer du ingen vart. Men glöm inte att schack också är en träningssport. Elitspelarna lägger ner avsevärd tid på att träna. Både i den meningen att gå igenom partier, analysera och studera. Och i att träna rent fysiskt, spela tennis, fotboll eller nåt. God fysisk kondition är ett måste för att orka hålla sig koncentrerad i flera timmar. Sverigeettan Nils Grandelius berättade om detta i ett nummer av Tidskrift för Schack nyligen.
Citera
2018-07-07, 19:34
  #1725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jo det bekräftar det jag skrev, endast en amatör som inte förstår schack uttrycker sig som dig. Du har inte kapaciteten att förstå vad som krävs för att bli så bra som Magnus eller andra på elitnivå. Här i detta inlägg har du däremot inte så fel som i tidigare inlägg där du var helt off.
Vi hävdar egentligen samma sak på olika sätt, med skillnaden att mitt resonemang är vettigare än ditt. Du har inte kommit med något alls förutom begreppet "spelkänsla" där du antagligen syftar på talang. Den här exceptionella talangen hos Magnus och co har sin grund i högt iq, vass logik, stort minneskapacitet samt extremt mycket träning och erfarenhet. Du kan träna hur mycket du behagar men du kommer aldrig att bli lika bra som eliten om du inte har rätt förutsättningar från början.
__________________
Senast redigerad av rushtoeditor 2018-07-07 kl. 19:42.
Citera
2018-07-07, 20:34
  #1726
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rushtoeditor
Vi hävdar egentligen samma sak på olika sätt, med skillnaden att mitt resonemang är vettigare än ditt. Du har inte kommit med något alls förutom begreppet "spelkänsla" där du antagligen syftar på talang. Den här exceptionella talangen hos Magnus och co har sin grund i högt iq, vass logik, stort minneskapacitet samt extremt mycket träning och erfarenhet. Du kan träna hur mycket du behagar men du kommer aldrig att bli lika bra som eliten om du inte har rätt förutsättningar från början.


Att du inte ens inser att du som knappt kan något mer än schackreglerna skulle kunna ha några djupare insikter om vad som krävs på världsmästarnivå är rätt komiskt. Men du har åtminstone uttryckt dig lite vettigare nu på slutet än i det inlägget jag bemötte för några dagar sedan, för var du helt off.

Du borde lära dig att du bara kan förstå den som ligger på din nivå eller strax över. Du kan inte förstå dem som ligger oceaner från dig. Du verkar inte ens förstå vad som menas med spelkänsla, förmodligen för att du helt saknar det själv. Det är bara en av oss som har spelat mot elitspelare.

Citat:
Ursprungligen postat av rushtoeditor
Spelkänsla hehehe De som har spelkänsla har det genom sin erfarenhet och kunskap ditt geni. Magnus "spelkänsla" handlar om att han kan sin teori och har spelat samma drag hundratusentals gånger och har ett fantastiskt minne samt är vass på att se logiska mönster. Utan sitt omänskliga minne hade han aldrig blivit så stor. Det är på gränsen till fusk att ha den talangen faktiskt. Att minnas oändliga partier och alla drag som gjordes, både bra och dåliga, är inte alls fördelaktigt nä... att spela 10 partier samtidigt utan att se brädorna och vara riktigt vass... Klart som fan att toppspelarna har bättre känsla/talang men det är mycket annat som ligger bakom den talangen.
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-07-07 kl. 21:23.
Citera
2018-07-08, 02:24
  #1727
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du verkar inte ens förstå vad som menas med spelkänsla, förmodligen för att du helt saknar det själv.
Är det någon här som förstår denna magi. Ska man spela med känslor. Va!? Är det så datorerna slår oss alla?
Citat:
Det är bara en av oss som har spelat mot elitspelare.
Det låter som en väldigt dålig idé! Med elitspelare förstår jag de som lyckas försörja sig på sitt spel, och det ser man ju att det inte alls är roligt att spela mot dem.
Citera
2018-07-08, 02:39
  #1728
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Är det någon här som förstår denna magi. Ska man spela med känslor. Va!? Är det så datorerna slår oss alla?

Märkligt inlägg, du verkar inte förstå vad som menas med spelkänsla till att börja med. Tänk spelförståelse eller speluppfattning istället då.

Om det sedan är så datorerna slår oss har inte med det jag skrivit att göra alls. Diskussionen handlade om vad som krävs av en människa att nå toppen bland mänskliga spelare och vilka egenskaper det är som gör att en toppspelare är bättre än en annan.

Datorer har andra förutsättningar och använder styrkor som de har, vilket bl.a. innebär djupa kalkyler. Intressant är dock att Googles Alpha Zero inte kalkylerar lika djupt som den tidigare regenten Stockfish gör och ändå lyckades den utklassa Stockfish. Slående för den som har studerat dessa partier är också att Alpha Zero spelar mer "mänskligt" och verkar ha en mycket bättre spelförståelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det låter som en väldigt dålig idé! Med elitspelare förstår jag de som lyckas försörja sig på sitt spel, och det ser man ju att det inte alls är roligt att spela mot dem.

Vad menar du här, vad är det som är en dålig idé, tror du missförstod något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback