Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-05, 23:34
  #37
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
EU-parlamentet har röstat nej till upphovsrättsdirektiv-förslaget

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/e...natupphovsratt
Är det över nu, eller kan kommissionen återkomma i frågan?
Citera
2018-07-06, 00:14
  #38
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Är det över nu, eller kan kommissionen återkomma i frågan?

Nä, över lär det inte vara, det skall väl tillbaka till utskottet.
Citera
2018-09-12, 14:15
  #39
Medlem
Artikel 13 nu ett faktum

https://www.google.com/amp/s/www.cnb...right-law.html

Tidigare idag 2018-09-12 röstades alltså Artikel 13 igenom i EU-parlamentet. Den nya lagen innebär alltså att upphovsrättsskyddade bilder inte längre kommer att kunna laddas upp på internet. Den nya lagen har tidigare blivit fördröjd på grund av oppositionen mot den, men har alltså nu röstats igenom.


Citat:
European parliamentarians have passed a controversial overhaul of copyright law that could force tech giants to install filters that prevent copyright-protected content from being uploaded.

Lawmakers in Strasbourg, France, voted on Wednesday in favor of the European Union's revamped directive, which is aimed at bringing the bloc's rules on copyright into the 21st century.

The copyright reform was passed with 438 votes in favor, 226 against and 39 abstentions.8
Citera
2018-09-12, 14:29
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv
https://www.google.com/amp/s/www.cnb...right-law.html

Tidigare idag 2018-09-12 röstades alltså Artikel 13 igenom i EU-parlamentet. Den nya lagen innebär alltså att upphovsrättsskyddade bilder inte längre kommer att kunna laddas upp på internet. Den nya lagen har tidigare blivit fördröjd på grund av oppositionen mot den, men har alltså nu röstats igenom.


Det gjordes tydligen en hel del revideringar av den föreslagna texten sedan det tidigare nederlaget i våras, får se vilken räckvidd de har. Vad jag förstår har de enskilda medlemsländerna också en del utrymme att bestämma hur långt de vill gå när det här ska implementeras, det rör sig inte om en lag som s a s måste köras in i rått skick och oavkortat i nationell lagstiftning.
Citera
2018-09-12, 15:12
  #41
Medlem
Aftonbladet:

Citat:
Upphovsrättsorganisationernas linje vann när EU-parlamentet röstade om föreslagna nya regler för upphovsrätten på nätet.

Flera svenska ledamöter är starkt kritiska.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...eu-parlamentet

Förbannade jävla lögnare! Flera svenska ledamöter kritiska? Dvs majoriteten är för lagen. Artikeln är förövrigt närmast en notis som redan nu är halvvägs ner på sidan. Det har knappt synts ett ord i svenska MSM om detta. Och gissa varför?


Citat:
Bland kritikerna finns nätaktivister och konsumentorganisationer, men också nätjättar som Google och Facebook. Bland anhängarna finns journalistförbund, nyhetsbyråer och upphovsrättsorganisationer som exempelvis svenska Stim.
__________________
Senast redigerad av Renberg_Ölkorv 2018-09-12 kl. 15:16.
Citera
2018-09-12, 15:13
  #42
Medlem
RonPaul2008s avatar
Nu känner jag mig säker.
Citera
2018-09-12, 16:57
  #43
Medlem
arbetets avatar
Sossarna ville inte införa ett undantag för Memes och annan satir:


Emanuel Karlsten
‏Verifierat konto @emanuelkarlsten
58 minför 58 minuter sedan
Citat:
Även det här är spektakulärt: Ett tillägg till förslaget ville undanta memes, satir och parodi från att "rensas". Det föll.
Med stöd från alla i @socialdemokrat.
Övriga svenskar i parlamentet röstade för detta undantag.

https://twitter.com/emanuelkarlsten/...75740492288000
Citera
2018-09-12, 17:06
  #44
Medlem
Och så undrar de varför det finns aversion mot det fantastiska EU...

Inte för att de som röstat igenom detta bryr sig, men är det någon som känner till om det mobiliseras några demonstrationer mot detta?
Citera
2018-09-12, 17:25
  #45
Medlem
guderis avatar
Tycker applåderna när förslaget går igenom och buandet mot de som talade emot är ett av det värsta demokratiföraktet jag någonsin har sett. Fy fan säger jag bara vilka uppblåsta självgoda idioter, och de lever gott på våra skattepengar.
Citera
2018-09-12, 17:34
  #46
Medlem
pollenpers avatar
Jag gör bilder och visar på Internet.
Någon snappar upp dom och delar på Facebook.
Dom blir virala och Facebook delar mina bilder med reklam.
Facebook tjänar pengar på mina bilder.
Jag vill också ha del av vinsten på mina bilder.
Citera
2018-09-12, 18:01
  #47
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag gör bilder och visar på Internet.
Någon snappar upp dom och delar på Facebook.
Dom blir virala och Facebook delar mina bilder med reklam.
Facebook tjänar pengar på mina bilder.
Jag vill också ha del av vinsten på mina bilder.

Fast Facebook tillhandahåller ju en helt gratis tjänst åt dig, de tillhandahåller också ett gigantiskt globalt kontaktnät som är själva förutsättningen för att någonting ens ska bli viralt, även detta helt kostnadsfritt. Det finns mängder med möjligheter för sen som vill att utnyttja sociala medier för att tjäna massor med pengar, även detta kostnadsfritt
Citera
2018-09-12, 18:05
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillfisken
Och så undrar de varför det finns aversion mot det fantastiska EU...

Inte för att de som röstat igenom detta bryr sig, men är det någon som känner till om det mobiliseras några demonstrationer mot detta?
Inte i Sverige, men framförallt i storbritannien. Se #saveyourinternet som har jobbat hårt ända tills nu. Det var på grund av dessa som EU inte röstade in detta i smyg redan i juli under pågående fotbolls-VM. Då hade det direkt gått till hemliga förhandlingar. Nu slapp vi det iallafall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback