Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-05, 13:48
  #1
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Jag hör hela tiden att man måste variera sin kost för att få i sig all näring man behöver och att man måste få i sig den näringen från så kallad riktig mat. Är inte en vitamin en vitamin oavsett om den kommer från riktig mat eller multivitamin?

Varför anses det hälsosamt med en varierande kost gentemot vitamintablett om man till och med får bättre näring i en vitamintablett än om man skulle äta så kallad riktig mat?
Citera
2018-07-05, 13:52
  #2
Medlem
Antivalents avatar
Vitaminer är överskattade. Ät en apelsin i veckan och drick något glas mjölk så får du i dig det mesta i vitaminväg. Viktigare är mineraler, fibrer, proteiner och annat gott gott man får av en varierad kost.
Citera
2018-07-05, 14:06
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Vissa vitaminer, t.ex dom fettlösliga, tas upp bättre i samband med måltider. Dessutom innehåller ju grönsaker andra saker än enbart vitaminer, så som fibrer, spårämnen m.m. Även om vitaminbrist inte är vanligt i Sverige, så ökar risken för detta om kosten är alltför ensidig, så någorlunda varierat är en fördel.
Citera
2018-07-05, 14:16
  #4
Medlem
Torpedullas avatar
Därför att det är mycket mer komplicerat än så. Vitaminer kommer t ex i en apelsin förpackade tillsammans med en massa ämnen som man inte kan härma i ett laboratorium. Det finns en hel del seriös amerikansk forskning som visar att cancerrisken ökar istället för att minska om man tar vitamintabletter ( bl a folsyra och B12) Kvinnor som tar multivitaminpiller drabbas även oftare av bröstcancer jämfört med andra. Antioxidanter får hudcancer att sprida sig fortare enligt forskning från Sahlgrenska Akademin. Vitamintabletter är S K I T som enbart är till för att lura dig och göra någon annan rik. Varför ta en C-vitamintablett på 1000 mg, som dessutom är full med annan smörja, när du bara behöver 80 mg/dag? Det finns inga genvägar. Ät mat och spara dina surt intjänade sekiner.
Citera
2018-07-05, 14:44
  #5
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Därför att det är mycket mer komplicerat än så. Vitaminer kommer t ex i en apelsin förpackade tillsammans med en massa ämnen som man inte kan härma i ett laboratorium. Det finns en hel del seriös amerikansk forskning som visar att cancerrisken ökar istället för att minska om man tar vitamintabletter ( bl a folsyra och B12) Kvinnor som tar multivitaminpiller drabbas även oftare av bröstcancer jämfört med andra. Antioxidanter får hudcancer att sprida sig fortare enligt forskning från Sahlgrenska Akademin. Vitamintabletter är S K I T som enbart är till för att lura dig och göra någon annan rik. Varför ta en C-vitamintablett på 1000 mg, som dessutom är full med annan smörja, när du bara behöver 80 mg/dag? Det finns inga genvägar. Ät mat och spara dina surt intjänade sekiner.

Jag tycker att dagens forskare borde kunna skapa en kopia av alla dessa komplexa ämnen som finns i respektive frukter och grönsaker och sammansätta detta i ett piller. Lättare sagt än gjort, men det borde nog fungera att göra. Om de lyckas med det så borde det inte vara någon skillnad på mat och vitamintillskott?
Citera
2018-07-05, 15:29
  #6
Medlem
Hegamons avatar
Cancerrisk vid överskott. Alltså ät inte bra OCH ta multivitaminer samma dag.
Citera
2018-07-05, 16:35
  #7
Medlem
MrKleins avatar
T.ex. Vitamin A är ju en vitamin från djurriket. Det är en vitamin som veganer missar helt och alla människor kan inte skapa vitaminen med multivitamin eller betakaroten.
Citera
2018-07-05, 17:09
  #8
Medlem
Klurigt det där. Känner en kvinna som är rullstolsbunden. Hon gick ner 20 kg på ett halvår. Åt bara dietpulver och har aldrig varit friskare.
Citera
2018-07-05, 17:45
  #9
Medlem
Torpedullas avatar
Vänta några decennier så får du se. Läs på dietpulverförpackningen. Man blir mörkrädd.
Citera
2018-07-05, 18:33
  #10
Medlem
Utopiantoss avatar
Det finns vitaminer och mineraler som finns i mat, men inte i multivitamin.
Citera
2018-07-05, 19:32
  #11
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Det finns vitaminer och mineraler som finns i mat, men inte i multivitamin.

Hur hittar man dessa vitaminer & mineraler och till vilket pris?
Citera
2018-07-05, 19:46
  #12
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Webb-Filosofen
Jag hör hela tiden att man måste variera sin kost för att få i sig all näring man behöver och att man måste få i sig den näringen från så kallad riktig mat. Är inte en vitamin en vitamin oavsett om den kommer från riktig mat eller multivitamin?

Varför anses det hälsosamt med en varierande kost gentemot vitamintablett om man till och med får bättre näring i en vitamintablett än om man skulle äta så kallad riktig mat?

En anledning är nog att många vitaminer i "multivitamin" är syntetiska kopior av de riktiga vitaminerna.
Ex askorbinsyra ser ganska likt ut i mikroskop Äkta vitamin C men det finns skillnader mellan de båda preparaten. Många hakar upp sig på detta trots att man bevisat att det syntetiska vitaminet upptas av kroppen. Många menar att man fyller kroppen med "oäkta" vitaminer eller kemikalier som inte till 100% ser ut som ett äkta vitamin C.

En del vitaminer är "äkta" och odlas fram ex vitamin B6, B12 som kan odlas fram av ex Jäst och sedan isoleras och renas från andra ämnen. Men många undviker de syntetiska kopiorna för att istället äta de av naturen framställda vitaminerna.

Själv äter jag hellre någon frukt än proppar i mig syntetisk askorbinsyra inte så mycket för att jag tror det är skadligt eller inte ger samma verkan utan helt enkelt för att jag gillar frukt och även får i mig andra saker som mineraler och aminosyror samtidigt.

Mycket trevligare att äta en färsk ananas. ett äpple eller en grapefrukt än att köpa en multivitamin produkt som inte innehåller det som frukterna är fyllda med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback