Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-02, 13:20
  #1
Medlem
Hej!

Som vi alla vet så är det mycket som tyder på en avmattning av högkonjunkturen, trump gör det givetvis mycket bättre genom att samtidigt inleda handelskrig med både EU,Kina och Kanada! Vet inte om det blir någre rena börsras, men det finns lite som tyder på uppgång närmsta perioden iallafall.

Så vad skall man göra?

Ha kvar sina fonder och vid en eventuell nedgång samtidigt snitta ned sig i takt med sitt månadssparande?

Gå ur "börsen" helt ett tag, placera i tillgångar med fast avkastning osv.

Helt enkelt ha kvar sina fonder och placera nya tillgångar i räntefonder för att avvakta köp tills läget ser bättre ut?

Hur tänker ni? Hade varit roligt att få igång en diskussion kring olika strategier!
Citera
2018-07-02, 13:47
  #2
Medlem
Gneggars avatar
Minsta risken är att lägga pengarna på ett bankkonto, med åtminstone lite ränta.
Citera
2018-07-02, 14:08
  #3
Medlem
Kortsiktigt är det ändå omöjligt. Investera regelbundet på lång sikt är det som gäller. Jag kommer fortsätta som jag gör nu köpa varje månad, kommer snitta ner ibland och upp ibland men på lång sikt gör det ingen större skillnad. Jag köper endast aktier just nu med utdelning. Dock kommer jag vid en riktigt crash börja köra avanza zero men då ska index ner 50% från idag.
Citera
2018-07-02, 18:02
  #4
Medlem
Spaders avatar
Worst case scenario så vill man väl investera i räntor helt enkelt
Citera
2018-07-03, 09:01
  #5
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geotric
Hej!

Som vi alla vet så är det mycket som tyder på en avmattning av högkonjunkturen, trump gör det givetvis mycket bättre genom att samtidigt inleda handelskrig med både EU,Kina och Kanada! Vet inte om det blir någre rena börsras, men det finns lite som tyder på uppgång närmsta perioden iallafall.

Så vad skall man göra?

Ha kvar sina fonder och vid en eventuell nedgång samtidigt snitta ned sig i takt med sitt månadssparande?

Gå ur "börsen" helt ett tag, placera i tillgångar med fast avkastning osv.

Helt enkelt ha kvar sina fonder och placera nya tillgångar i räntefonder för att avvakta köp tills läget ser bättre ut?

Hur tänker ni? Hade varit roligt att få igång en diskussion kring olika strategier!

Man använder en strategi för då får man nämligen svaret på frågan "Så vad ska man göra?" och behöver således inte oroa sig för huruvida man har gjort rätt eller inte.

Se t ex:
Trådstart, olika typer av investerare mm: (FB) Tråden om strategier för fonder
60/40-portföljen: (FB) Tråden om strategier för fonder
Allvädersportföljen: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med glidande medelvärde: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med Momentum #1: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med Momentum #2: (FB) Tråden om strategier för fonder
Nya backtester: (FB) Tråden om strategier för fonder

Ett fel de flesta gör här på Flashback är att ha en övertro på sin egna förmåga att veta när man ska gå in respektive ur olika tillgångar ungefär som om de är bättre än många de som arbetar med det dagligen. Om du läser trådstarten för strategitråden så hamnar de flesta alltså i gruppen "B"; de som går på känsla.
Citera
2018-07-03, 17:29
  #6
Medlem
Jag har börjat sälja av, tanken är att inte vara investerad vid årets slut och sedan vänta på en krash som förr eller senare kommer
Citera
2018-07-03, 23:37
  #7
Medlem
trailblasers avatar
Det enda jag kommer minska är Sverige, som är en tickande bomb.Flyttar över de pengarna mestadels till Asien men även USA.
Citera
2018-07-04, 00:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Det enda jag kommer minska är Sverige, som är en tickande bomb.Flyttar över de pengarna mestadels till Asien men även USA.

Varför just Asien?
Citera
2018-07-04, 07:28
  #9
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natediaz
Varför just Asien?


Därför att jag tänker väldigt långsiktigt (30 år) och tillväxtmarknader är framtiden enligt mig. Jag lägger en hel del pengar i bla Indien och Vietnam.
Det är även den enda marknaden i dagsläget som inte känns totalt övervärderad.
Citera
2018-07-04, 11:17
  #10
Medlem
SYSTEMexes avatar
Jag har sålt av 1/3 för någon månad sedan då kursen stod rätt högt och även minskat andelen i sverige. Dock gjorde jag det då mitt sparperiod börjar gå mot sitt slut och vill ha pengarna inom ett år
Citera
2018-07-04, 11:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lionzeb
Jag har börjat sälja av, tanken är att inte vara investerad vid årets slut och sedan vänta på en krash som förr eller senare kommer

Dåligt val
Citera
2018-07-04, 13:27
  #12
Medlem
Har sänkt till 60/40 för att klara av nästa krasch mentalt utan att sälja, och ska snitta ner mig ju mer det går ner, hoppas på krasch snart
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback