Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-28, 16:52
  #2053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Vilken roll spelar det om det är skattebetalarnas pengar som används? Menar du att den här kvinnan inte har rätt till samma rättsliga skydd som andra?
Inte om du driver en egen process. Då får du normalt betala själv.
Citera
2018-06-28, 17:27
  #2054
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Vilken roll spelar det om det är skattebetalarnas pengar som används? Menar du att den här kvinnan inte har rätt till samma rättsliga skydd som andra?

Är friheten att driva en utsiktslös rättsprocess en lagstadgad rättighet? Uppriktig fråga, jag vet inte va svaret är. Men i så fall ska jag stämma mig själv för att jag upprepade gånger haft sex med mig själv utan att först ha erhållit samtycke.
Citera
2018-06-28, 22:57
  #2055
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det som inte framgår är om Fritz får betalt av domstolen eller målsäganden. Det normala förfarandet är att staten ersätter advokater och målsägandebiträden med skattemedel. Sedan kräver staten pengarna av fölorande part (som oftast inte kan betala). Men jag är osäker på vad som gäller för målsägandebiträdets räkning när hon driver ärendet på egen hand.

Staten i form av åklagaren har inte överklagat utan det sker helt i privat regi och staten ersätter då alltså inte Massi Fritz för hennes arbete inför och under hovrättsförhandlingen. Målsäganden kan söka rättshjälp men för det krävs att en del kriterier ska vara uppfyllda.
Citera
2018-06-28, 23:36
  #2056
Medlem
Bapelsins avatar
Var det inte Joakim Lamotte som startade en insamling där man drog in 600 k till kvinnan? Hon har därmed deg att pynta för Massi Fritz arvode.
Citera
2018-06-29, 19:15
  #2057
Medlem
EnGodForlorares avatar
SD riksdagskandidat Ghazal Saberian ställde sig precis bakom kvinnans överklagan:

Citat:
Var är alla feminister? Var är #metoo? Var är #jagärhär? Var är alla handhjärtan på Medis och gruppkramar på Sergelstorg? Var är alla kvinnorättsaktivister och kvinnorättskämpar som för några månader sedan skrek sig hesa för att någon klämt någon på rumpan för 20 år sedan?

Här har en kvinna blivit brutalt gruppvåldtagen av ca 20 olika män i nästan fyra timmar. Det är den mest brutala och vidriga gruppvåldtäkt som Sverige någonsin skådat och inga protester hörs från feministerna. Joakim Lamotte däremot, en vit man, har tagit strid för henne och har med sina följares hjälp samlat in 600.000kr till kvinnan som lämnats över till hennes advokat. Varför har alla dessa kvinnorättskämpar inte gjort något likande?

Man skriker sig blå och river sig blodig för att 9000 vuxna män utan några som helst skyddsskäl som ljugit om sin ålder, som inte kan styrka sin identitet och de flesta av dem fått avslag i alla tre instanser som finns, ska få stanna och bli omhändertagna som om de vore barn och få åtnjuta alla rättigheter som är förbehållna just barn. Dubbelmoralen och godhetsknarkandet gör mig riktigt illamående!

Eftersom feministerna varit för upptagna för att skapa hashtaggen "backa kvinnan i Fittja" så gör jag det!

#backakvinnaniFittja

Första kommentaren till Ghazals post: "Vad menar du? Det hölls ju flertalet demonstrationer angående detta"
Citera
2018-07-01, 13:10
  #2058
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Är friheten att driva en utsiktslös rättsprocess en lagstadgad rättighet? Uppriktig fråga, jag vet inte va svaret är. Men i så fall ska jag stämma mig själv för att jag upprepade gånger haft sex med mig själv utan att först ha erhållit samtycke.

Vad menar du med "utsiktslös"? I det här fallet kan det vara så att ett brott begåtts. Kvinnan hävdar det, och hon har fler andra med sig, bl a läkaren som undersökte hennes skador. Det är ett lagbrott att ha sex med andra mot deras vilja, det är däremot inte ett lagbrott att ruska tupp.

Bara för att en person väljer att driva en sak själv så måste det inte vara något fel i det. I ett fall där en man kastat en kvinna från en balkong i Södertälje så drev kvinnan och hennes familj en egen process i HD efter att HD avslagit deras resningsansökan, och fick rätt. Mannen är nu dömd i HD för mordförsök och internationellt efterlyst.
Citera
2018-07-01, 13:44
  #2059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Staten i form av åklagaren har inte överklagat utan det sker helt i privat regi och staten ersätter då alltså inte Massi Fritz för hennes arbete inför och under hovrättsförhandlingen. Målsäganden kan söka rättshjälp men för det krävs att en del kriterier ska vara uppfyllda.
Om du eller någon annan är insatt i juridiken så får ni gärna bringa klarhet i vad som gäller rent juridiskt. Tar Massi Fritz någon risk för egen del när hon överklagar om det sedan visar sig att hon saknade skäl för det?

Vid en snabb sökning så hittade jag t.ex. följande från en tidigare dom:
I frågan om obefogat åtal gör hovrätten samma bedömning som tingsrätten men dömer även affärsmannen för rättegångsförseelse för att han mot bättre vetande överklagat tingsrättens dom.
http://www.dagensjuridik.se/2010/03/...al-mot-advokat

Sedan kommer ju försvarsadvokaterna få sina kostnader ersatta av staten, som i sin tur kräver målsäganden på pengarna. (Givet en friande dom givetvis.) Normalt skall fodringar till staten ha företräde så att försvarsadvokaterna får sina kostnader betalda före Massi Fritz får några pengar. Kan hon komma runt turordningen genom att få betalt direkt från en insamling istället från målsäganden eller riskerar hon att staten gör anspråk på de insamlade pengarna?

Situationen känns väldigt speciell då Massi Fritz kommer att driva två helt oberoende processer med enskilda överklaganden (det andra fallet mot Martin Timell), samtidigt som hon utreds för oredighet av Advokatsamfundet. (En utredning där Advokatsamfundet anser att hon obstruerar vid utredningen, med följd att hon nyligen tvingades byta advokat). Hon kallade som bekant tingsrättens dom för en rättsskandal och allt verkar som upplagt för att Hovrätten skall vilja ge henne en tillrättavisning.
__________________
Senast redigerad av WbZV 2018-07-01 kl. 13:46.
Citera
2018-07-01, 14:59
  #2060
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Vad menar du med "utsiktslös"? I det här fallet kan det vara så att ett brott begåtts. Kvinnan hävdar det, och hon har fler andra med sig, bl a läkaren som undersökte hennes skador. Det är ett lagbrott att ha sex med andra mot deras vilja, det är däremot inte ett lagbrott att ruska tupp.

Folk vinner på lotto också, men det är lika utsiktslöst att spela ändå. Läkarintyget understödjer inte hennes historia om att ha blivit dubbelpenetrerad i en stentrappa utan glidmedel.
Citera
2018-07-01, 15:08
  #2061
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Folk vinner på lotto också, men det är lika utsiktslöst att spela ändå. Läkarintyget understödjer inte hennes historia om att ha blivit dubbelpenetrerad i en stentrappa utan glidmedel.

Det kanske det inte gör, men det stödjer inte heller killarnas version. Med tanke på hur flera av killarna betedde sig i förhör så är det näst intill uppenbart att de varit medvetna om att det som inträffade var en våldtäkt. Jag tänker framför allt på blatten med en svensk flickvän och han yngre killen som hävdade att han inte varit delaktig men som upprepade gånger sa "det var som på porrfilm" och "det var inte våldtäkt".
Citera
2018-07-01, 16:58
  #2062
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om du eller någon annan är insatt i juridiken så får ni gärna bringa klarhet i vad som gäller rent juridiskt. Tar Massi Fritz någon risk för egen del när hon överklagar om det sedan visar sig att hon saknade skäl för det?

Vid en snabb sökning så hittade jag t.ex. följande från en tidigare dom:
I frågan om obefogat åtal gör hovrätten samma bedömning som tingsrätten men dömer även affärsmannen för rättegångsförseelse för att han mot bättre vetande överklagat tingsrättens dom.
http://www.dagensjuridik.se/2010/03/...al-mot-advokat

Sedan kommer ju försvarsadvokaterna få sina kostnader ersatta av staten, som i sin tur kräver målsäganden på pengarna. (Givet en friande dom givetvis.) Normalt skall fodringar till staten ha företräde så att försvarsadvokaterna får sina kostnader betalda före Massi Fritz får några pengar. Kan hon komma runt turordningen genom att få betalt direkt från en insamling istället från målsäganden eller riskerar hon att staten gör anspråk på de insamlade pengarna?

Situationen känns väldigt speciell då Massi Fritz kommer att driva två helt oberoende processer med enskilda överklaganden (det andra fallet mot Martin Timell), samtidigt som hon utreds för oredighet av Advokatsamfundet. (En utredning där Advokatsamfundet anser att hon obstruerar vid utredningen, med följd att hon nyligen tvingades byta advokat). Hon kallade som bekant tingsrättens dom för en rättsskandal och allt verkar som upplagt för att Hovrätten skall vilja ge henne en tillrättavisning.

Ja, en viss risk kan man kanske säga att hon tar eftersom det finns utrymme i lagtexten för s.k. obefogat åtal eller till och med falskt åtal, men jag vågar inte svara på hur stor risken är.
Citera
2018-07-19, 16:09
  #2063
Avstängd
Massi fritz väljer att överklaga. Och kommer jobba gratis i ärendet.

Nu börjar det bli dags för våldtäkts männen att få sitt straff!

https://www.expressen.se/nyheter/mas...-fittjafallet/
Citera
2018-09-27, 11:59
  #2064
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ten-i-november

"Fallet med en omtalad gruppvåldtäkt i Fittja i Botkyrka kommun i söder om Stockholm kommer att tas upp i Svea hovrätt under november. Den 7:e inleds huvudförhandlingen i målet, som nu drivs vidare av den målsägande själv, utan åklagare. Enligt planen avslutas förhandlingen den 23:e samma månad."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback