Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-28, 20:41
  #1
Medlem
Hittat en duktig konstnär som är beredd måla några av Springsteens tidiga originalalbum åt mig i olja ca 100x100cm.
Så vad skulle vara rimligt att betala styck?

Hade varit ascoolt ha dem på väggarna i vardagsrummet!
Citera
2018-06-28, 20:45
  #2
Medlem
PsychoChillers avatar
Det rimliga är givetvis att betala vad konstnären begär. Vill du ha ett svar som passar din snåljåpsmentalitet har du ett problem då ingen av oss har en aning om hur konstnärens process ser ut.
Citera
2018-06-28, 20:51
  #3
Medlem
Det är olaglig kopiering, konstnären har inte rätt att ta betalt än mindre måla av dem för att sälja.
__________________
Senast redigerad av boilaggagg 2018-06-28 kl. 20:53.
Citera
2018-06-28, 20:54
  #4
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Det är olaglig kopiering, konstnären har inte rätt att ta betalt.
Är det en konstnär som gör sin egen tolkning av albummet (ts talade inte om en kopia i minsta detalj) så kan vi nog tala om verkshöjd här.
Citera
2018-06-28, 20:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Det rimliga är givetvis att betala vad konstnären begär. Vill du ha ett svar som passar din snåljåpsmentalitet har du ett problem då ingen av oss har en aning om hur konstnärens process ser ut.

Lägg ner dina påhopp psyko. Jag är inte snål. Är beredd betala många tusen per tavla för jag vet att det tar ca 1-2 månader att måla en.

Kan noll om sånt här så undrar mellan tummen o pekfingret vad något sådant skulle kunna snitta å i dagens läge. 5k, 10k, 25k??
Citera
2018-06-28, 20:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Det är olaglig kopiering, konstnären har inte rätt att ta betalt än mindre måla av dem för att sälja.

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Är det en konstnär som gör sin egen tolkning av albummet (ts talade inte om en kopia i minsta detalj) så kan vi nog tala om verkshöjd här.
What?? Jag vill ha så detaljrikt som möjligt! Neeej säg inte det är olagligt
Citera
2018-06-28, 21:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Är det en konstnär som gör sin egen tolkning av albummet (ts talade inte om en kopia i minsta detalj) så kan vi nog tala om verkshöjd här.

Spelar ingen som helst roll, konstnärer åtnjuter frihet men det är kontexten som styr, ett beställningsjobb är inte mer än langare utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.
Citera
2018-06-28, 21:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Spelar ingen som helst roll, konstnärer åtnjuter frihet men det är kontexten som styr, ett beställningsjobb är inte mer än langare utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.
Som en av dom vanligaste fraserna här på fb, "källa på det"?
Citera
2018-06-28, 21:09
  #9
Medlem
WGASs avatar
Skulle tro att materialet går på ungefär 1000 spänn per tavla och att det tar mindre än en vecka att måla och 3-4 veckor att torka så mellan tummen och pekfingret, 5-10 per styck.
Citera
2018-06-28, 21:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badanka2
Som en av dom vanligaste fraserna här på fb, "källa på det"?

Jag tolkade topic som konstnärens begärda betalning. Frågor på det?
Citera
2018-06-28, 21:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Skulle tro att materialet går på ungefär 1000 spänn per tavla och att det tar mindre än en vecka att måla och 3-4 veckor att torka så mellan tummen och pekfingret, 5-10 per styck.

Tack för svar på min frågeställning
Citera
2018-06-28, 21:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Jag tolkade topic som konstnärens begärda betalning. Frågor på det?

Ja, fortfarande källa på vart gränserna går.
Länk till nån som fått straff?
Straffskala?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback