Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-24, 01:14
  #1
Medlem
manageits avatar
Hej! Förstår att denna frågeställning blir något rörig.

Jag har läst in mig tillräckligt för att förstå begrepp som t.e.x.
- utgångshastighet
- anslagsenrgi
- helmantlad/halvmantlad kula
- kaliber
Osv...

Men låt oss spekulera lite för skoj skull!

Hur skulle det gå att skjuta en älg med polisens ordinarie tjänstevapen sig sauer p226 på 10m? På 50m? På 100?

Samma fråga, fast med deras förstärkningsvapen MP5??

Samma två frågor fast om det rör sig om ett rådjur?

Hur skulle du klara du dig om en fullvuxen brunbjörn rusar emot dig och du har ovan nämnda vapen (både med sig:en och mp5:an)?

Hur stor skada gör ett ”salongsgevär” (ett gevär av kaliber .22) på en människa i jämförelse med en en pistol av samma kaliber och en pistol av kaliber 9mm (förutsatt samma typ av ”mantling” på kulorna)?

Och sista frågan: hur står sig en klassisk älstudsare (vet inte vilka som är populäraste modellerna i Sverige idag) i en situation där vi låt säga att instatsstyrkan behöver skjuta ihjälen en person på ett större avstånd (>100m) i jämförelse med deras vapen? Det är väl G63 de har tror jag.

Nu blev det väldigt mycket på en gång men vore kul om någon kunde svara på i alla fall ett par av frågorna.

Ha det gott!
Citera
2018-06-24, 12:11
  #2
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
På 10 meter fäller du det mesta efter en salva men på 50-100 m den älgen ser du aldrig igen, förutsatt att du inte är en väldigt bra skytt och har en jävla tur. Hade jag haft en fulladdad mp5:a och en björn rusande mot mig hade jag känt mig ganska trygg även om det inte hade blivit vackert.

Älgstudsaren står sig bra.
Citera
2018-06-25, 01:46
  #3
Medlem
manageits avatar
Gällande det här med olika typer av ammunition: har jag förstått det här rätt?

Helmantlad är den kula som förändras minst vid träff och har bäst förmåga att gå rakt igenom.
Hålspetsammunition är vad som används vid storviltsjakt och är den kul som ”svampar upp sig mest” och gör störst skada sett inuti en kropp och stannar dessutom kvar där i.
Halvmantlad kula är vad polisen använder. Det är något slags mellanting och orsakar mindre skade än jaktammunition, men riskerar inte att gå rakt igenom och träffa en person som står bakom den som blir träffad först.

Har jag fattat detta rätt?

Hur stor skillnad blir det på skadorna om jag blir skjuten i magen av ett och samma vapen men med de tre olika kulorna i tre olika scenarier?
Citera
2018-06-26, 11:09
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manageit
Gällande det här med olika typer av ammunition: har jag förstått det här rätt?

Helmantlad är den kula som förändras minst vid träff och har bäst förmåga att gå rakt igenom.
Hålspetsammunition är vad som används vid storviltsjakt och är den kul som ”svampar upp sig mest” och gör störst skada sett inuti en kropp och stannar dessutom kvar där i.
Halvmantlad kula är vad polisen använder. Det är något slags mellanting och orsakar mindre skade än jaktammunition, men riskerar inte att gå rakt igenom och träffa en person som står bakom den som blir träffad först.

Har jag fattat detta rätt?

Hur stor skillnad blir det på skadorna om jag blir skjuten i magen av ett och samma vapen men med de tre olika kulorna i tre olika scenarier?

Ja, du har uppfattat helmantlad korrekt.

Norma tillverkar en hålspetskula, men den är avsedd för övnings- och målskytte. I Sverige jagar man med halvmantlade kulor nästan rakt igenom. Exempelvis toppfågeljakt bedrivs dock oftast med helmantlade kulor.

Enligt Wikipedia använder svenska polisen SPEER Gold Dot, som är en hålspetskula.
Jägare använder halvmantlade kulor för att få en bra uppsvampning (stor skada och sårkanal) samtidigt som man vill att kulan ska penetrera in till hjärta och lungor och inte stanna i exempelvis bogen. Polisen använder hålspetsammunition för att få stopp på kulan så snabbt som möjligt - den ska alltså inte fortsätta igenom förövaren och kunna vådaträffa någon annan.

Beroende på kaliber, kulans laddning o.s.v kan man mycket väl överleva ett skott från en helmantlad kula, medan man har mycket mindre chans att överleva ett skott från en halvmantlad eller hålspetskula.
__________________
Senast redigerad av Stygotius 2018-06-26 kl. 11:14.
Citera
2018-06-28, 01:32
  #5
Medlem
manageits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, du har uppfattat helmantlad korrekt.

Norma tillverkar en hålspetskula, men den är avsedd för övnings- och målskytte. I Sverige jagar man med halvmantlade kulor nästan rakt igenom. Exempelvis toppfågeljakt bedrivs dock oftast med helmantlade kulor.

Enligt Wikipedia använder svenska polisen SPEER Gold Dot, som är en hålspetskula.
Jägare använder halvmantlade kulor för att få en bra uppsvampning (stor skada och sårkanal) samtidigt som man vill att kulan ska penetrera in till hjärta och lungor och inte stanna i exempelvis bogen. Polisen använder hålspetsammunition för att få stopp på kulan så snabbt som möjligt - den ska alltså inte fortsätta igenom förövaren och kunna vådaträffa någon annan.

Beroende på kaliber, kulans laddning o.s.v kan man mycket väl överleva ett skott från en helmantlad kula, medan man har mycket mindre chans att överleva ett skott från en halvmantlad eller hålspetskula.

Aha! På så vis.
Tack för ett bra och utförligt svar! Pluggar till sjuksköterska och har läst en del om skottskador. Så mitt intresse bygger snarare på det än på att jag planerar att skjuta någon, hehe!
Citera
2018-06-28, 07:33
  #6
Medlem
Kuivakangass avatar
Det finns mycket att säga om ammunition, och det är inte riktigt så att en viss typ av kula ger ett visst resultat i målet vid träff. Det finns fler variabler än så

Här en länk till en sida som tar upp olika typer av ammunition på ett skapligt bra sätt.

Men för att sammanfatta - en kula dödar genom att förstöra den vävnad och de organ som den träffar, samt genom att skapa blödning. Vilken kula som är bra eller mindre bra beror på en rad olika variabler:

1. Vad skall dödas? Det är avsevärd skillnad i storlek mellan tjäder, rådjur, älg och björn. En björn har dessutom den irriterande egenskapen att vara ilsken och vilja äta upp ditt ansikte speciellt om du tagit hål på den.

2. Skjutavstånd? På riktigt nära håll finns det inget som gör kaoz lika effektivt som en hagelpatron. Det finns inte någon patron som tappar sin effektivitet så snabbt med avståndet som den heller. Alla kulor bromsas upp av luftmotståndet ju längre skjutavståndet är. Du behöver en patron som inte bara träffar, utan som också bär fram tillräckligt mycket energi för att få önskad effekt - på det avstånd du förväntas skjuta.

3. Träffpunkt? Kulan skadar just där den träffar. En mjuk kula som snabbt svampar upp sig har utmärkt effekt i mjuka organ som lungor. Men kring det området finns också stora, kraftiga ben som kulan under vissa förutsättningar (exempelvis pga skottvinkel) kommer att träffa först innan den når de vitala organen. Samma mjuka kula som ger perfekt effekt vid ett rent lungskott kan istället splittras upp och inte nå fram om den träffar ben först - och man får en nasty skadskjutning istället.

Detta är lite av en vetenskap
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback