• 9 924 online
  • 1 180 050 medlemmar
  • 60 926 726 inlägg
  • 1
  • 2
2018-05-19, 06:48
Avstängd
ingen som har receptet på blandförhållandet vatten / klorin här ?
Citera
2018-05-19, 19:46
Medlem
godboys avatar
Det TS verkar hålla på med verkar ju vara på mycket basal nivå, (inget ont i det, alla sätt att vara förberedd för att klara sig någon vecka utan el och rinnande vatten är bra.)

Men om jag skulle vara TS så skulle jag köpa vanligt buteljerat vatten och ha ett visst sådant lager. Sen när utgångsdatum närmar sig så använder man upp det helt enkelt. Jag kollade nu i kylen där vi har lite 1,5 litare. Bra att ha med sig när man ska iväg med bilen på lite längre turer också. Hållbarheten verkar ligga på ca sex månader. Men jag tror absolut du kan spara det i ett år utan bekymmer.

Att själv hålla på att tappa på dunk "bara för att" är ju inget man orkar med. Dessutom blir sånt vatten skämt fort. För lite större höjdtagning så bör man väl läsa på om vattenreningstabletter och eventuella filter samt leta upp en ren bäck i ens närhet.
Citera
2018-05-20, 06:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det TS verkar hålla på med verkar ju vara på mycket basal nivå, (inget ont i det, alla sätt att vara förberedd för att klara sig någon vecka utan el och rinnande vatten är bra.)

Men om jag skulle vara TS så skulle jag köpa vanligt buteljerat vatten och ha ett visst sådant lager. Sen när utgångsdatum närmar sig så använder man upp det helt enkelt. Jag kollade nu i kylen där vi har lite 1,5 litare. Bra att ha med sig när man ska iväg med bilen på lite längre turer också. Hållbarheten verkar ligga på ca sex månader. Men jag tror absolut du kan spara det i ett år utan bekymmer.

Att själv hålla på att tappa på dunk "bara för att" är ju inget man orkar med. Dessutom blir sånt vatten skämt fort. För lite större höjdtagning så bör man väl läsa på om vattenreningstabletter och eventuella filter samt leta upp en ren bäck i ens närhet.
Har druckit av mitt beredskapsvatten innan bytet, visst smakar det lite unket plast men inte blivit sjuk av det.
Varvar 20 l varje sex månader.
Hålla på att köpa vatten på flaska för 10kr litern är bara dumt!
Citera
2018-05-20, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Men att köpa hem flaskvatten varje halvår är ju minst lika mycket jobb som att tömma och fylla några dunkar varje halvår. I alla fall om man normalt inte köper hem flaskvatten vilket jag inte gör. Jag har dessutom bara en halv kyl så jag har inte utrymme att ha mer än en-två sådana flaskor i den och det räcker ju inte länge.
Citera
2018-05-21, 08:52
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Det finns ju en mängd olika vattenreningstabletter av olika märken och med olika verksamma substanser.
Det gemensamma för dom är ju dock att det alltid står på förpackningen angående hur mycket man behöver per liter vatten. Det brukar även stå hur länge vattnet är brukbart efter att man tillfört tabletterna till vattnet.

Utöver vattenreningstabletter så finns ju även en mängd andra produkter man kan använda sig av.
Allt från enkla platsrör (tjocka sugrör) med diverse filter i som man helt enkelt stoppar i vattnet och suger i sig till mer avancerade filteranordningar (både bärbara och stationära).
Brukar dock kosta en hel del och är inget man kan använda sig av i all oändlighet.

Väljer man att söka sig ut i skog och mark så kan man även göra egna vattenreningsanordningar av t.ex en hink som man gör små hål i botten på och sedan fyller med vitmossa, torv, kol och småsten för att sedan låta vattnet passera igenom denna anordning och sedan kokar vattnet under 20 minuter.
Citera
2018-06-08, 05:32
Medlem
Lifestraw rekommenderas.
Det är som ett sugrör som gör att du kan dricka ur vattenpölar och dylikt.
Kostar runt 200kr har jag för mig.
Citera
2018-06-08, 19:35
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
ingen som har receptet på blandförhållandet vatten / klorin här ?
https://www.vaccinationsguiden.se/va...tenrening.html
Klorin (4-6%) t.ex. tvättklorin är lätt att få tag på, men ett sämre alternativ till tabletterna ovan.
Fyll en plastflaska med klart, ljummet vatten och tillsätt 2 droppar per liter vatten. Skaka ordentligt och låt stå i åtminstone 30 minuter. Du skall kunna känna en svag klorindoft - om inte, upprepa doseringen och låt stå ytterligare 30 minuter.
Om vattnet är kallt eller lite grumligt, tillsätt istället fyra droppar klorin per liter vatten.
Citera
2018-06-09, 03:07
Medlem
Frater_Frags avatar
Som ett komplement till klorering så kan man även använda ett filter med aktivt kol. Det går faktiskt att rena även vatten, inte bara etanol!
Citera
2018-06-14, 15:43
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Rening av vatten med solenergi.
http://miljonytta.se/livsmedel/renin...med-solenergi/
Citera
2018-06-27, 21:04
Medlem
Debaufres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Hej!
Oklart om jag är i rätt forum. Men jag jag senaste året köpt på mig lite nödgrejer, ficklampor, batteriradio, trangiakök etc om utifall samhället skulle svika. Men jag undrar hur man gör med vatten? Ska man fylla några dunkar med vatten och byta det då och då (hur ofta???) eller har man bara tomma dunkar och fyller den vid kris? Eller ska man lagra flaskvatten?

Jag bor i lägenhet och har inte mycket lagerutrymme men tänkte ordna en stor plastback i förrådet med om-utifall-att-grejer...

Du kan göra alla tre saker du föreslår i din fråga ang. vatten. Lagra flaskvatten, fyll dunkar, ha minst en tom dunk. Sen kan du göra några saker till: Skaffa vattenfilter, vattenreningstabletter, klorin, kaffefilter, chockklor i granulatform (pooldesinficering), askorbinsyra samt ev. teststickor för klorinnehåll och mikroorganismer i vätska.

VATTEN RENT ALLMÄNT
Drick aldrig vatten direkt från naturen om det inte står mellan att dricka eller att dö. Även vatten som ser helt ok ut och smakar bra, kan göra oss livshotande sjuka. Ju svårare kris som har orsakat vattenbristen, ju värre är det att bli sjuk mitt i alltihopa. Det som kan göra oss sjuka är olika bakterier, protozoer, virus och gifter. Algblomning i vatten, är inte alger, utan kraftig tillväxt av cyanobakterier. Dessa bakterier bildar i sin tur olika gifter, varav några är dödliga genom att de orsakar att levercellerna kollapsar. Ett vanligt gift är microcystin, vilket dessutom är så stabilt att det inte bryts ned genom kokning av vattnet och inte heller försvinner genom att tillsätta klor eller genom att filtrera vattnet i ett vanligt filter, med ett undantag: Aktivt kol reducerar mängden gift, men det kräver lång kontakttid med omättat aktivt kol. Man ska inte dricka vatten i vilket det har varit algblomning. Giftet finns kvar en tid i vattnet efter att algblomningen upphört, vilket för med sig att om man kommer till en sjö där man tänker sig ta dricksvatten, så kan vattnet se helt normalt, men vara giftigt ändå.

FLASKVATTEN
En quickfix är att gå till affären och köpa flaskvatten. Genom att göra det, så ökar överlevnadstiden väsentligt. Man behöver 2,5-3l per person/dygn, men att fylla upp det behovet med mineralvatten är dyrt. Mineralvatten, beroende på från vilken brunn det kommer, innehåller också ämnen som det inte är bra att få i sig för mycket av. Små barn är betydligt känsligare för mineralvatten än vad vuxna är och man ska undvika att regelbundet ge små barn mineralvatten. Vissa flaskvatten innehåller bakterier. Om man lagrar flaskvatten, ska man välja ett beprövat sådant, t ex Ramlösa eller Loka. Dessa har god kontroll över vilka bakterier som är i vattnet och släpper inte iväg vatten med skadliga bakterier.

VATTEN FRÅN VATTENVERK (KOMMUNALT)
Är lika säkert/säkrare än flaskvatten, för det innehåller inga bakterier alls. Stockholm får dricksvatten från Mälaren som tas från minsta djup 5 meter. Det renas i flera steg, grovsilning vid intaget, kemisk (flockning), mekanisk (2xsedimentering) och biologisk (bakteriell), UV-belysning, samt klorering som en extra barriär för att skydda vattnet under dess färd genom ledningssystemet. Vattnet kontrolleras under hela processen och släpps inte iväg om det innehåller något hälsofarligt, såtillvida det inte görs något misstag i vattenverket, vilket kan hända och det kan också hända saker på vägen från vattenverket till kranen i köket, även om det är ovanligt, men det är vid sådana tillfällen som stora mängder människor har blivit sjuka.

Lagrar man kranvatten korrekt, kan man ha det i oändlighet. Men man måste vidta viktiga hygienåtgärder vid upptappning. Finns inga bakterier eller mikroorganismer i vattnet vid upptappning och inga sådana kommer åt vattnet under förvaringen, kan det inte bli otjänligt av sig självt, oavsett hur länge man lagrar det. Inget uppstår av sig självt, vare sig plötsligt eller över tid, i vattnet så länge det är helt förslutet. Många roterar var sjätte månad. Men man ska veta att det går att lagra mycket längre om man bara har varit noga hygienen vid upptappning och förslutning. Oavsett om man roterar var sjätte månad eller vart sjätte år, kommer vattnet att smaka plast om det är lagrat i plastdunkar. Dunkar för lagring MÅSTE vara livsmedelsgodkända och märkta med symbol bestick/glas. Man kan skapa en extra barriär genom att själv tillsätta 2 droppar klorin/L vatten i sina dunkar innan förslutning.

ATT SKAPA DRICKSVATTEN
Det lagrade vattnet är det säkraste vattnet man har. Men det kan komma att ta slut, eller så kommer man inte åt det, pga att man har tvingats flytta sig till annan ort. Man behöver kapacitet att rena vatten. Några sätt:
MED KLORIN (Natriumhypoklorit+vatten)
Klorin. Det desinficerar allt möjligt och gör även dåligt vatten drickbart. Dosering i vatten sker genom droppning med pimpett. Har man inte pimpett att dosera med, använder man en servett eller motsv. som blöts i klorin och sedan får det droppa från den. Dosering är 2 droppar/L vatten som är klart och ser fint ut. 4 droppar/L vatten som är grumligt. Klorin i dessa doser är inte skadliga för människa och man kan öka med några droppar om man vill det. Är vattnet kallt, kan man öka till 3- 5 droppar/L. Klorin måste få verka i vattnet, ju kallare temperatur runt omkring en samt i vattnet, ju längre verkanstid behövs, innan man dricker det. Minst 30 minuter i normalt läge. Kallt vatten, upp till 60 minuter. Detsamma om det är grumligt vatten. Känner man ingen svag klordoft från vattnet efter att man har utfört ovan steg, dosera likadant igen och vänta ytterligare 30-60 minuter. Känner man inte klorindoft efter det, koka vattnet innan förtäring. Det farliga är att använda klorin som har tappat sin effekt.

VARNING
En stor nackdel med klorin är att det tappar effekt. Natriumhypoklorit blandat med vatten, dvs klorin, oxiderar fort. En flaska klorin som stått i städskåpet i "nåt år", är fullständigt verkningslöst. Klorin MÅSTE roteras ofta, då dess nedbrytning till natriumklorid börjar bli påtaglig redan efter ca 6 månader. Ljus förvaring snabbar på nedbrytningen. Många klorinmärken i handeln saknar datum på förpackningen. Undvik dessa, då man annars inte vet när det är för gammalt. ”Dålig” klorin luktar inte lika starkt, eller inte alls. Sådan klorin är verkningslöst att desinficera vatten med. Alltså farligt. Märk flaskan med inköpsdatum.

POOLKLOR/Natriumhypoklorit ELLER kalciumhypoklorit i granulatform
Har mycket längre lagringstid än natriumhypoklorit utblandat i vatten. Med granulat blandar man till sin egna klorin när man behöver det. Lagringstid för granulat: Flera år. Obs att dessa produkter kan vara farliga om de blandas med andra ämnen. Iakttag försiktighet vid lagring, förvara ej med t ex rengöringsmedel. Blanda aldrig med andra kemikalier, rengöringsmedel eller alkohol. Se till att förpackning är väl försluten.

KAFFEFILTER
Används för att grovfiltrera vattnet innan man börjar rening. Man kan även använda tyg eller liknande.

ASKORBINSYRA
Neutraliserar omedelbart klorin i vatten.

VATTENFILTER
Skaffa flera små filter. Köp kvalitetsfilter. Personliga filter typ Katadyn, Lifestraw, Sawyer Mini är beprövade. Ta angiven kapacitet med några rejäla nypor salt. Skaffa minst två filter per person du vill ska överleva. Skaffa även filter som har lite högre kapacitet, t ex Katadyn Kombi, Katadyn Pocket, Berkey etc. Obs att filter inte avlägsnar virus.

VATTENRENINGSTABLETTER
Ofta samma innehåll som granulatet ovan, fast mycket dyrare. Bekvämt på det sätt att dosering är klar. Bra att ha ett par burkar eller askar i bil, bostad, ryggsäck etc. Kolla datummärkning.

UV-BELYSNING
Det finns lampor som man sänker ned i sitt vatten att köpa, kolla ”Criseq” ”General Prepper” m.fl. Solen funkar också, om man vet vad man gör. Undersök.

KOKNING
Nackdel med kokning är att det kräver energi, som man kanske har begränsad tillgång till och som man behöver använda till annat, t ex matlagning eller värme.
Kokning dödar bakterier, protozoer, parasiter och virus. Obs att man inte kan räkna med att kokning förstör kemikalier och gifter i vattnet, vilket innebär att man måste tänka att gift inte försvinner överhuvudtaget. Tar man vatten som gått över takytor i storstäder, från pölar på gator, fontäner etc, får man nog räkna med att det kan finnas gift i vattnet som inte går bort genom kokning. Samma gäller vatten som har utsatts för algblomning. Mängder av olika rekommendationer finns kring hur länge vatten måste koka. Allt från 1 minut upp till 20 minuter. Bakterier, virus, protozoer, parasiter dör vid 72 C om de utsätts för den temperaturen i 30 minuter. Ökar man temperaturen till 85C, dör allt inom loppet av några minuter. Varje grad över 72, kortar tiden det tar att få dricksvatten. Det innebär att om man kokar upp vatten till 100C, tar av kärlet man kokat i från värmen och låter det stå, så är vattnet säkert att dricka. Men det får inte finnas klumpar av föroreningar i vattnet. Det måste vara grovfiltrerat genom kaffefilter eller tyg, så att allt nås av tillräckligt hög temperatur.
Arméns gamla rekommendation var kokning i 20 minuter, vilket man har backat ifrån. Det är förståeligt om man vill vara på den säkra sidan och därför låter vattnet koka några minuter, men det är onödigt och mkt kostsamt att koka vatten i 20 minuter.

GOOGLA
Inom överlevnad/prepping finns det stora prisskillnader. En av de absolut DYRASTE butikerna när det gäller överlevnad är överlevnadsbutiken. De tar t ex 389:- för Sawyer mini, medan samma filter kostar 279:- på General Prepper, förvisso kampanjpris just nu, annars 299:- Annat exempel på Överlevnadsbutikens priser, är köket ”Optimus Hiker+”, som på Överlevnadsbutiken kostar 2 699:- men på Addnature kostar 1 915:-
Senast redigerad av Debaufre 2018-06-27 kl. 21:05. Anledning: Omsorg
Citera
2018-06-27, 22:57
Medlem
Lasermopsens avatar
Tack för bra info Debaufre!

Jag har ca 20 l kranvatten i skafferiet. Sen köpte jag den här:
https://criseq.se/produkt/vattenfilter-sawyer-mini/

Jag bor precis vid en å, så det borde gå att ta vatten därifrån o rena. Har inte testat, men jag ska köpa vattenreningstabletter också.
Citera
  • 1
  • 2