Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-19, 19:28
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
"Kontakt" söker man på typ Tinder för övrigt. Det har inget med el att göra mer än vid slutning av en krets.

Du är verkligen duktig, jag beundrar verkligen dig! Hänvisa till Tinder då tråden uppenbart handlar om el-kontakter i form av E27 och E14. Gissar att du inte har många vänner....
Citera
2018-06-19, 19:56
  #26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Du är verkligen duktig, jag beundrar verkligen dig! Hänvisa till Tinder då tråden uppenbart handlar om el-kontakter i form av E27 och E14. Gissar att du inte har många vänner....

E27 och E14 är två olika storlekar på edisongängor för socklar för ljuskällor och även i vissa fall för diazedsäkringar.

"El-kontakter" kan man ha med sina lokala elektriker när man ringer dessa eller beskriver för andra vilka inom fackområdet man känner, men E27 och E14 är definitivt inga "kontakter". Det är bara korkat och oinitierat oförståndsspråk att påpeka det.

En lampsockel är ingen kontakt.
Ett vägguttag är ingen kontakt.
En strömställare är ingen kontakt.
En stickpropp är ingen kontakt.

Sluta bevisa din dumhet för ditt eget bästa.
Citera
2018-06-21, 00:14
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
E27 och E14 är två olika storlekar på edisongängor för socklar för ljuskällor och även i vissa fall för diazedsäkringar.

"El-kontakter" kan man ha med sina lokala elektriker när man ringer dessa eller beskriver för andra vilka inom fackområdet man känner, men E27 och E14 är definitivt inga "kontakter". Det är bara korkat och oinitierat oförståndsspråk att påpeka det.

En lampsockel är ingen kontakt.
Ett vägguttag är ingen kontakt.
En strömställare är ingen kontakt.
En stickpropp är ingen kontakt.

Sluta bevisa din dumhet för ditt eget bästa.


Huvudsaken är att samtliga andra begriper...
Citera
2018-06-23, 11:03
  #28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Huvudsaken är att samtliga andra begriper...

Det är ju precis det de inte gör när ett tattigt använt ord kan betyda flera saker.
Citera
2018-06-27, 01:40
  #29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ju precis det de inte gör när ett tattigt använt ord kan betyda flera saker.

Törs påstå att samtliga förutom du som som dessutom gör anspråk på kunskap i ämnet förstår vad som åsyftas med uttrycket "väggkontakt". Är du månne nyintagen på el-programmet och stolt över fackmässiga ord?

Gissar att du även ogillar om jag skulle fråga vad du har för färg på dina skor då det minsann heter kulör.

Man pratar med folk så som folk pratar med varandra, det är först då det blir begripligt.
Citera
2018-06-27, 16:37
  #30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Törs påstå att samtliga förutom du som som dessutom gör anspråk på kunskap i ämnet förstår vad som åsyftas med uttrycket "väggkontakt". Är du månne nyintagen på el-programmet och stolt över fackmässiga ord?

Gissar att du även ogillar om jag skulle fråga vad du har för färg på dina skor då det minsann heter kulör.

Man pratar med folk så som folk pratar med varandra, det är först då det blir begripligt.

Och jag vet bevisligen att "väggkontakt" uppfattas som både vägguttag, lamputtag och strömställare. Dessutom var det inte väggkontakt du introducerade i tråden, utan kontakt i ett än vidare begrepp och då i meningen sockel för ljuskälla.

TS motfråga till dig blev om denne då bara kunde söka på kontakt på Bauhaus. Gör man det kan man hamna på kundtjänst. Tydligt? Alla förstår? Tycker inte det.

Jag har varit branschen i 40 år, thank you very much. Var dina syskon till föräldrar ens påtänkta då?

Jag har kommit så långt att jag är en av dem som skriver våra föreskrifter inom el, hur långt har du kommit? Inte utanför sandlådan än i alla fall.

Det finns ett särdeles viktigt skäl till att det finns fackspråk inom olika områden och det är för att fackspråk redovisar tydligt vad man pratar om. Du kan enkelt hitta hundratals trådar här i elforumet där det tar typ 20 inlägg innan det är klart vad topic handlar om och vad som egentligen efterfrågas, vilket accentuerar det jag säger i allra högsta grad.

Varför fördumma dig själv och andra? Varför inte se möjligheten i att lära sig ett korrekt uttryck och sedan "glänsa" med det (eller stödda dig) inför andra framledes. Du blir ju sedd som kunnig och mer respekterad. Ett litet steg från sandlådan, men ett stort kliv för dig som person.
Citera
2018-06-27, 16:55
  #31
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Och jag vet bevisligen att "väggkontakt" uppfattas som både vägguttag, lamputtag och strömställare.

Ha, hemmaelektrikernas motsvarighet till "datan", "hårddisken" eller "modermodemet"
Och visar stolt en spikrakt nubbad EKUA från vägguttaget upp till vägglampetten. duktigt minsann !
Citera
2018-06-27, 17:00
  #32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymede
Ha, hemmaelektrikernas motsvarighet till "datan", "hårddisken" eller "modermodemet"
Och visar stolt en spikrakt nubbad EKUA från vägguttaget upp till vägglampetten. duktigt minsann !

Precis.

Det är skrämmande att det inte finns mer respekt för något som i värsta fall kan sluta med döden.
Citera
2018-06-27, 22:53
  #33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Var dina syskon till föräldrar ens påtänkta då?

Att du arbetat 40-år i branchen betvivlar jag inte, ingen annan skulle väl bli upprörd över att någon kallar E14 eller E27 för kontakter istället dör Edisongängor? Mina föräldrar var i högsta grad levande liksom jag då du startade din karriär. De var dock inte syskon även om jag antar att du vill försvara att dina föräldrar var kusiner.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag har kommit så långt att jag är en av dem som skriver våra föreskrifter inom el, hur långt har du kommit? Inte utanför sandlådan än i alla fall.

Jag har haft en del med AMA att göra genom åren. Arbetar inte inom el men begriper skillnaden mellan E14 och E27. Till skillnad från dig begriper jag vad som efterfrågas trots att Edisonkontakter inte nämnts. Känner du dig smart?

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det finns ett särdeles viktigt skäl till att det finns fackspråk inom olika områden och det är för att fackspråk redovisar tydligt vad man pratar om. Du kan enkelt hitta hundratals trådar här i elforumet där det tar typ 20 inlägg innan det är klart vad topic handlar om och vad som egentligen efterfrågas, vilket accentuerar det jag säger i allra högsta grad.

Problemet är att fackspråk kan bli knepigt att förstå om man inte arbetar inom facket. Arbetar man inom facket gissar jag att man inte ställer frågan. Även om vi andra inte talar fackspråk kan vi ge rips och råd då vi fortfarande till skillnad från dig begriper vad som avses med E14 och E27.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför fördumma dig själv och andra? Varför inte se möjligheten i att lära sig ett korrekt uttryck och sedan "glänsa" med det (eller stödda dig) inför andra framledes. Du blir ju sedd som kunnig och mer respekterad. Ett litet steg från sandlådan, men ett stort kliv för dig som person.

Jag har inga behov av att ”glänsa” eller att ”stödda” mig... Jag hjälper till när jag kan utan prestige och kommer aldrig någonsin rätta någon som frågar om en E27-kontakt genom att påtala att det är en Edisongänga personen efterfrågar. Jag fördummar inte folk utan inser att vi har olika utbildningar.

Du som tycker sig ha nått toppen inom din branch skulle säkerligen inte begripa något om jag svarade på dina frågor med fackuttryck.

Det är inte jag som fördummar mig, det är du som fördummar dig själv genom din vilja att glänsa och vara stöddig för att du kirrar fackuttryck. När allt summeras är du fortfarande bara en elektriker.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback