Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-06-20, 10:12
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggemannen
Ragdoll alla dar i veckan. Otroligt tillgivna och intelligenta. Pälsvård på min består av borstning en eller ett par ggr i veckan. Thats it. En och annan tova ibland, tas med minitrimmer på tre sekunder. Och stora blir dom....

Låter perfekt 😍
Citera
2018-06-20, 10:29
  #50
Medlem
RobertoSavianos avatar
Jag har ju bondkatt och en 75% raggis/25% Birma.

Den som har ragdoll i sig är den mildaste katten jag haft. Hon är strax över ett år och har aldrig rivit eller bitit mig. Hon gillar inte att bli hållen (ingen riktig ragdoll med andra ord :P), men även om man håller henne är hon supermild och försöker mest sprattla sig ur. Hon är oerhört nyfiken och vad Jackson Galaxy brukar kalla en "mojitocat". Aldrig rädd när vi släpper ut henne på nya ställen och älskar människor. Riktig snackis är hon dock, och väcker mig på helgerna (samma tid min väckarklocka ringer på varddagarna) genom att kliva upp på mitt bröst och jama mig i ansiktet. Fantastiskt gullig och har världens finaste, tjockaste stora svans som ser ut som en dammvippa.

Bondkatten var bråkig när hon var mindre men sen vi skaffade den andra har hon blivit superlugn, så känns som raggisen haft gott inflytande på henne och hon tar lite mer av en "mammaroll".

Om det blir nya katter i framtiden så blir det nog ett syskonpar ragdolls med stammis. (Även om Maine Coon alltid kommer vara drömmen)
Citera
2018-06-25, 21:27
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Dem är otroliga! Men vad jag förstått så är dem olagliga i Sverige...


Ja just ja, 4 generationer från vild måste det vara. Dock borde man då kunna avla 4:e generationer på F1r och få en laglig Savannah med 100% gener från F1?
Citera
2018-06-25, 21:49
  #52
Medlem
Britten är en ljuvlig och klok katt, men ganska sävlig. Skaffa en katt med lite fart i! Britten gillar sällskap och en lite livligare kompis är inga problem. Men jag avråder från bondkatt eftersom den ska vara innekatt. En bondkatt har ofta större behov av jakt än de renrasiga och du vet aldrig om den funkar ihop med en annan katt .
Titta på katter med orientaliska inslag, de brukar vara pigga. Ozicaten t ex. Den har ett vilt utseende, gillar att leka och klättra, är pigg och gladoch väldigt lättskött med sin korta päls. Orientalisk korthår är också en trevlig, vacker och livlig katt som trivs ihop med andra katter. Den är inte lika krävande som t ex en siames.
Citera
2018-06-26, 10:28
  #53
Medlem
Äppelkäcks avatar
Jag har/har haft både bondkatter och raskatter (bl.a britt. maine coon och ragdoll). Både mc och ragdoll borde funka bra med en britt, de är okomplicerade, sällskapliga och brukar fungera utmärkt med både människor, hundar och kattkompisar. Jag tycker absolut att ragdoll är ett utmärkt val, det är en mkt trevlig och inte så särskilt krävande kattras!
Citera
2018-06-26, 18:59
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Britten är en ljuvlig och klok katt, men ganska sävlig. Skaffa en katt med lite fart i! Britten gillar sällskap och en lite livligare kompis är inga problem. Men jag avråder från bondkatt eftersom den ska vara innekatt. En bondkatt har ofta större behov av jakt än de renrasiga och du vet aldrig om den funkar ihop med en annan katt .
Titta på katter med orientaliska inslag, de brukar vara pigga. Ozicaten t ex. Den har ett vilt utseende, gillar att leka och klättra, är pigg och gladoch väldigt lättskött med sin korta päls. Orientalisk korthår är också en trevlig, vacker och livlig katt som trivs ihop med andra katter. Den är inte lika krävande som t ex en siames.

Fast vi valde britten eftersom den just inte har så mycker fart i sig 😂
Citera
2018-06-26, 19:00
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Jag har/har haft både bondkatter och raskatter (bl.a britt. maine coon och ragdoll). Både mc och ragdoll borde funka bra med en britt, de är okomplicerade, sällskapliga och brukar fungera utmärkt med både människor, hundar och kattkompisar. Jag tycker absolut att ragdoll är ett utmärkt val, det är en mkt trevlig och inte så särskilt krävande kattras!

Trevligt
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback