• 4 853 online
  • 1 180 050 medlemmar
  • 60 926 687 inlägg
2018-06-24, 19:42
Medlem
God kväll! Hittade inte riktigt någon tråd med denna frågeställning efter en snabb sökning.

Hur mycket påverkar omgivningen resan till att bli ren, om man berättar det för dom? Dvs familj, nära vänner osv.
Allt ligger ju i slutändan hos en själv, men jag vill och har mentaliteten till att sluta men tror jag behöver en sista push för att lyckas. Efter otaliga försök.
Kan hålla upp i några veckor men sen trillar man dit igen efter några öl.

Frågeställning; Vad är er erfarenhet? Kan den sista pushen vara att berätta för familjen? Eller slår det bakut och det blir jobbigt bara?

Tack på förhand för all input!
Citera
2018-06-24, 19:53
Medlem
AnnaChiaras avatar
Låt familj och vänner hjälpa dig. Det är mitt råd.

Det som är faran är att umgås med samma människor som när du drogat/missbrukat. Dem behöver du bryta med och byta ut till annat umgänge. Där kan familjen och de närmaste hjälpa dig. Lycka till!
Citera
2018-06-24, 20:08
Medlem
Buttersss avatar
Det är av största vikt att du delger din familj om ditt missbruk, det öppnar upp för ytterligare support, stöd och värme. Otroligt respektingivande att vara ärlig och de kommer att bemöta dig som en riktig människa och inte en tillsynes frisk sådan. Är din familj fanatiskt religiösa blir det kanske svårare och där skulle jag förstå din oro att berätta, oavsett så vinner du bara på ärlighet och förstår inte varför du inte berättat om det för dem ännu.

Undvik att tala om det för eventuella vänner. Där finns den enda och största risken att bli stämplad och baktalad samt då utesluten från. Använd det till din fördel om du väljer att berätta och se vilka som vill vara kvar i ditt liv och på vilket avstånd, att vara helt öppen är förstås allra bekvämast men kanske inte alltid lägligt.

Skulle förmodligen inte klarat av att sluta missbruka om det inte vore för stödet och kärleken jag fick och får ifrån min familj.
Senast redigerad av Butterss 2018-06-24 kl. 20:22.
Citera
2018-06-24, 20:31
Medlem
Finns mycket stöd att få hos familjen, jag hade nog inte klarat det utan familjen.
Citera
2018-06-25, 02:31
Medlem
Riddarhusets avatar
Det är bra att vara öppen inför de närmaste och det man berättar vet de flesta ofta redan om.
Hur kan de hjälpa dig? Ja genom att lyssna på dig och ta din ambition på allvar.
Men det är du som skall bli nykter och det är dig själv det hänger på.
Åker du dit på fyllan igen är det lätt att säga att "jag fick faan inget stöd!"
Lovar du och lovar du men aldrig håller löften så blir du inte trovärdig. Då är det bevis som krävs för att få förtroende.
Kan du inte sluta att dricka när du väl börjat är kanske den bästa lösningen att inte börja dricka.
Citera
2018-06-25, 10:41
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Hade inte fixat det utan min familj. När jag började vara helt ärlig mot dom började tilliten sakta komma tillbaka. Nu efter några år litar dom på mig till hundra procent och det är så stort med tanke på allt jag gjorde.

Det är fint med ärlighet
Citera
2018-06-25, 18:15
Medlem
Min familj vet allt och har stöttat. Dock var det (den här gången) mitt beslut att bli clean och det är jag galet tacksam för. Alla min vänner och kollegor som jag har hyfsat nära känner till min bakgrund.
Citera
2018-06-26, 03:51
Medlem
farfars avatar
Kände mig absolut tvungen att berätta för att kunna lägga av. Det fanns liksom inget alternativ, ville inte fortsätta låtsas som ingenting.
Citera