Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-06-11, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Min killgissning är att det för att temperaturen ändras.

Ja fast det går inte särskilt fort med temperaturändringar på Mars ytan - Marsjorden har dålig termisk konduktivitet och därmed kan temperaturvariationerna inte nå så långt ner under ytan.
Med tanke på att atmosfärstrycket på Mars bara är runt 1/100 del av Jordens så är de t nog fråga om mycket låga halter ändå

Det kan röra sig om tex adsorption av Metan-molekyler i Marsjorden, ävenså kan det ju finnas tex Metanhydrat i kombination med CO2-is (kolsyreis) i Marsjorden

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Inte jätteupphetsande: https://www.nasa.gov/press-release/n...ethane-on-mars

Bensen, toulen, tiofen och mer metan. Sure, ju större molekyl, desto kanske bättre chans att den skapats i en biologisk process, men det stora här är väl som det står, att det ökar hoppet för att mer komplicerade saker som faktiskt är adelsmärken för liv ska hittas.

Någon som kan mer kemi än jag kanske kan kommentera syntesvägar för dessa, vilka som bara är organiska (och inte beror av petroleumprodukter) och vilka som är mer biokemiska?

Petroleum kan i stor sett bara bildas ur dött organiskt liv som legat i marken under högt tryck i några miljoner år, då sker omvandlingen till enkla aromatiska molekyler, däribland bensen och toluen

Så ja är det sant att man har kunnat se dem, så finns det sannolikt också dött organiskt material
under markytan

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag kanske fattade fel, men var det inte bara några aromater och en del kväveinehållande organiska ämnen? Inte så uppseendeväckande.

Men Tiofen är ju spännande, det är en heterocyklisk organisk aromatisk förening, med Svavel i.

C - C
/ \
C C
\ /
S
Jag känner faktikst inte till om den kan bildas under normala geokemiska betingelser. Jag har för mig att den bara kan bildas ifrån biologiskt bundet kol. Dvs tex petroleum och stenkol mm. Alltså för att man ska hitta tiofen så är källan i så fall ifrån organiskt liv antingen som är levande nu eller är dött sedan länge.

Första gångerna man upptäckte tiofen var ifrån tex stenkolstjära och när man destillerade denna så hittade man tiofen i destillatet. Tiofen tros i sin tur vara en nedbrytningsprodukt utav bla aminosyran cystein. Tiofen kan bara bildas i rätt så hög temperatur i stenkolslager eller petroluemfickor om jag nu kommer ihåg rätt...
Citera
2018-06-11, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Annat var det med vikinglandaren 1976. Den var inte steriliserad alls. Så kanske om vi hittar liv på mars, så kan det vara mikrober som följt med från jorden med Viking och sedan spritt sig över planeten.

Vikinglandarna var absolut steriliserade. Man lade miljontals dollar på det. Landarna stektes dessutom i över hundra grader över 40 timmar. Bra för att inte äventyra resultaten men i övrigt är sterilisering tveksam. Vi vet att stenar landat på jorden från Mars. Helt säkert tvärtom också. Liv kan alltså redan smittats.

Just för att inte smitta Mars så letar man inte efter levande celler. Man besöker helt enkelt inte regioner där man tror det kan finnas. Man letar enbart efter spår av liv, alltså de byggstenar som finns eller i bästa fall fossilerade celler. Väldigt få forskare tror på flercelligt liv på Mars.
Citera
2018-06-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Att jorden är platt och månlandningen har inte ägt rum.
Man försöker sterilisera landarna på bästa möjliga sett, men man kan inte garantera att nån enskild mikrob råkar följa med.
Annat var det med vikinglandaren 1976. Den var inte steriliserad alls. Så kanske om vi hittar liv på mars, så kan det vara mikrober som följt med från jorden med Viking och sedan spritt sig över planeten.

Fast det går ju att beräkna på ett ungefär om hur fort dessa mikrober, om de nu har överlevt resan dit, kan växa. Vid dessa temperaturer och torra klimat och med lågt atmosfärstryck så blir tillväxten nog ytterst långsam. Kanske miljontals år. Om ens tillväxt är möjlig.överhuvudtaget

Och att förhållandena påminner lite grand om Sibiriens permafrost, fast med mycket mindre is
Man kan ju i ett labb reproducera Mars markförhållanden och atmosfär, och mäta tillväxten. Men jag gissar är att den går inte att mäta med nuvarande teknik.

Möjlig tillväxttakt är det egentligen ingen som vet eftersom vi ju inte lever i miljontals år och kan observera så långsamma processer. Skulle dock Mars har haft tropisk värme med både salt- och söt-vatten så hade förstås Viking landarnas mikrober kunnat sprida sig fort. Fast inte lika fort som det snackas om i CSI och katastroffilmer om virus mm. Filmer av växande mikrobkolonier visas ju i snabbspolningssekvenser. Annars bland de snabbaste växande mikroberna är ju jästcellerna som kan dubbla sitt antal på ungefär 90 minuter under extremt gynnsamma omständigheter, förstås temperaturberoende mm
Citera
2018-06-11, 20:05
Medlem
Callebiltes avatar
Mina växter dör som flugor och det är ändå i en miljö som nära påminner om deras naturliga miljö (typ blomkruka med jord, vatten och lite sol).

Jag är därför lite skeptisk till att smitta en närliggande himlakropp genom meteoritnedslag... men visst man skall aldrig säga aldrig.

Själv tror jag tyvärr fynden inte beror på liv utan på någon kemisk process vi inte känner till idag.

Dock hade det varit en enormt fantastisk upptäckt om det beror på liv med ickejordiskt ursprung.
Citera
2018-06-11, 22:35
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Möjlig tillväxttakt är det egentligen ingen som vet eftersom vi ju inte lever i miljontals år och kan observera så långsamma processer.

Klart det går, har man all info som behövs så simulerar man sådant i ett program, NASA gör såklart mycket forskning på så sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Mina växter dör som flugor och det är ändå i en miljö som nära påminner om deras naturliga miljö (typ blomkruka med jord, vatten och lite sol).

Mycket som kan gå fel ja, bara lite fel PH på vatten eller jord och dom kommer inte gilla läget
Citera
2018-06-12, 00:18
Medlem
Citat:
Jag är därför lite skeptisk till att smitta en närliggande himlakropp genom meteoritnedslag... men visst man skall aldrig säga aldrig.

Även om meteoriten snurrar runt Jorden eller Mars i 100000 tals år så kan mikroberna nog klara sig, tex strålningen är inte så där jättestark och kylan därute gör nog att mikroberna blir konserverade

Citat:
Själv tror jag tyvärr fynden inte beror på liv utan på någon kemisk process vi inte känner till idag.

Ja tex vulkanisk aktivitet skulle kunna skapa udda molekyler, men vi har inget att jämföra med annat än här på Jorden, och all tiofen och aromater vi kan hitta här, har ett biokemiskt ursprung, även om det är mycket gammalt

Tex om man stoppar en träbit i en autoklav och ökar trycket och temperaturen rejält så får man aromater.

Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Klart det går, har man all info som behövs så simulerar man sådant i ett program, NASA gör såklart mycket forskning på så sätt.

Fast simuleringar är inte så mycket värda om man inte har äkta data att jämföra med. Och det kan finnas andra faktorer som vi inte har någon aning om. Och experiment som tar miljontals år kan vi inte observera ändå.

Enzymaktiviteten i biokemiska system har följande tumregel, om man ökar temperaturen ifrån +20 C till +30 C så ökar aktiviteten 10 ggr, bara att räkna bakåt till Mars genomsnittstemperatur på -60 C, men det blir tyvärr tvärstopp så snart vi har isbildning

Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Mycket som kan gå fel ja, bara lite fel PH på vatten eller jord och dom kommer inte gilla läget

pH har knappt betydelse för blomväxter, eftersom jorden balanserar pH av sig självt. Men att byta jord hjälper rätt ofta.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-06-12 kl. 00:49.
Citera
2018-06-12, 00:45
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:

pH har knappt betydelse för blomväxter, eftersom jorden balanserar pH av sig självt. Men att byta jord hjälper rätt ofta.

Har mkt stor betydelse, det tror jag alla som är intresserade av odling håller med om. Har odlat växter i över 30 års tid, och som ung odlade jag cannabis - där är PH på jord och vatten mkt viktigt för tillväxt och för plantans hälsa. Dock är det sällan några problem egentligen med jord eller vatten, men avviker det (te.x om man är dum och köper fel slags jord, jord som har te.x gödsel) så kommer plantan snabbt drabbas och bli bränd eftersom den direkt blir drabbad. I naturen har en växt enorma ytor av jord och rötter kan nå meter ner.. Att byta jord ska man inte göra i onödan då rötterna drabbas och plantan får utstå stress som i värsta fall kan döda den. Men det kan vara bra att göra ibland, speciellt om jorden blivit sur (vilket det blir om man är korkad och använder artificiell näring, te.x).

Ang simuleringar, ja det var därför jag skrev att man då såklart måste ha 100% korrekt data för att kunna utföra dessa. Man kan utföra dom ändå, och ta dessa simuleringar för vad dom är, att de kan vara helt fel.. men de kan vara av intresse ändå på olika sätt.
Senast redigerad av NegroidMongoloid 2018-06-12 kl. 00:53.
Citera
2018-06-13, 21:03
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ja fast det går inte särskilt fort med temperaturändringar på Mars ytan - Marsjorden har dålig termisk konduktivitet och därmed kan temperaturvariationerna inte nå så långt ner under ytan.
Med tanke på att atmosfärstrycket på Mars bara är runt 1/100 del av Jordens så är de t nog fråga om mycket låga halter ändå

Det kan röra sig om tex adsorption av Metan-molekyler i Marsjorden, ävenså kan det ju finnas tex Metanhydrat i kombination med CO2-is (kolsyreis) i Marsjorden

Petroleum kan i stor sett bara bildas ur dött organiskt liv som legat i marken under högt tryck i några miljoner år, då sker omvandlingen till enkla aromatiska molekyler, däribland bensen och toluen

Så ja är det sant att man har kunnat se dem, så finns det sannolikt också dött organiskt material
under markytan

Men Tiofen är ju spännande, det är en heterocyklisk organisk aromatisk förening, med Svavel i.

C - C
/ \
C C
\ /
S
Jag känner faktikst inte till om den kan bildas under normala geokemiska betingelser. Jag har för mig att den bara kan bildas ifrån biologiskt bundet kol. Dvs tex petroleum och stenkol mm. Alltså för att man ska hitta tiofen så är källan i så fall ifrån organiskt liv antingen som är levande nu eller är dött sedan länge.

Första gångerna man upptäckte tiofen var ifrån tex stenkolstjära och när man destillerade denna så hittade man tiofen i destillatet. Tiofen tros i sin tur vara en nedbrytningsprodukt utav bla aminosyran cystein. Tiofen kan bara bildas i rätt så hög temperatur i stenkolslager eller petroluemfickor om jag nu kommer ihåg rätt...

Jo thiofen är spännande, och mycket riktigt så förekommer den naturligt på Joden i fossila källor, men jag tyckte mig se att den kan uppkomma genom reaktioner mellan acetylen och elementärt svavel. Kan man inte tänka sig att det bildats vid vulkanutbrott (smällt svavel) som reagerat med enkla kolväten (metan är ju som sagt en av de vanligare molekylerna i rymden, och även andla enkla kolvätenborde förekomma. Förhållandena på Mars är ju naturligt syrefria. Thiofen skall dessutom vara mycket stabil om jag fattat rätt.

(Men jag kanske bara pratar dumheter - jag är ju inte kemist)
Citera
2018-06-13, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jo thiofen är spännande, och mycket riktigt så förekommer den naturligt på Joden i fossila källor, men jag tyckte mig se att den kan uppkomma genom reaktioner mellan acetylen och elementärt svavel. Kan man inte tänka sig att det bildats vid vulkanutbrott (smällt svavel) som reagerat med enkla kolväten (metan är ju som sagt en av de vanligare molekylerna i rymden, och även andla enkla kolvätenborde förekomma. Förhållandena på Mars är ju naturligt syrefria. Thiofen skall dessutom vara mycket stabil om jag fattat rätt.

(Men jag kanske bara pratar dumheter - jag är ju inte kemist)

Fast acetylen kan inte bildas här på Jorden av naturliga källor. Den är helsyntetisk. I och för sig hittar man säkert spår av acetylenjonen i tex Jupiters atmosfär

Man tillverkar acetylen här på Jorden på det här viset:
CaCO3 + värme -> CaO + CO2
CaO + 3 C + värme -> CaC2 + CO
CaC2 + 2 H2O -> C2H2 + Ca(OH)2

Den processen går inte att efterlikna i naturen
Inte ens i naturgas går det att hitta acetylen om jag nu minns rätt.

Det kan ju finnas andra förklaringar till att thiofen hittats men det handlar i så fall om exotisk kemi som vi inte känner till så mycket om.

Ingen vet ju vad Marsjorden består av längre ner

Mest troliga källan är organiskt liv som är dött, och har upphettats någonstans. Fast vi kan ju betrakta Mars som vulkaniskt sett en död planet. Inga aktiva vulkaner har ju observerats, ännu..
Citera
2018-06-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barrjad
Den dagen dom på riktigt hittar liv/bevis på liv så kommer jag mest rycka på axlarna. Det är så självklart i min värld att liv inte är något unikt för jorden. Dårskap och extrem narcissism att tro något annat enligt mig. Det vore mest skönt för att få slå teisterna på käften lite.

Det är dumt att hålla något för självklart när man inte vet. Religiösa resonerar på det sättet. Bättre då att gå in med föreställningen att man vet att man inte vet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in