Ja fast det går inte särskilt fort med temperaturändringar på Mars ytan - Marsjorden har dålig termisk konduktivitet och därmed kan temperaturvariationerna inte nå så långt ner under ytan.
Med tanke på att atmosfärstrycket på Mars bara är runt 1/100 del av Jordens så är de t nog fråga om mycket låga halter ändå
Det kan röra sig om tex adsorption av Metan-molekyler i Marsjorden, ävenså kan det ju finnas tex Metanhydrat i kombination med CO2-is (kolsyreis) i Marsjorden
Citat:
Inte jätteupphetsande: https://www.nasa.gov/press-release/n...ethane-on-mars
Bensen, toulen, tiofen och mer metan. Sure, ju större molekyl, desto kanske bättre chans att den skapats i en biologisk process, men det stora här är väl som det står, att det ökar hoppet för att mer komplicerade saker som faktiskt är adelsmärken för liv ska hittas.
Någon som kan mer kemi än jag kanske kan kommentera syntesvägar för dessa, vilka som bara är organiska (och inte beror av petroleumprodukter) och vilka som är mer biokemiska?
Bensen, toulen, tiofen och mer metan. Sure, ju större molekyl, desto kanske bättre chans att den skapats i en biologisk process, men det stora här är väl som det står, att det ökar hoppet för att mer komplicerade saker som faktiskt är adelsmärken för liv ska hittas.
Någon som kan mer kemi än jag kanske kan kommentera syntesvägar för dessa, vilka som bara är organiska (och inte beror av petroleumprodukter) och vilka som är mer biokemiska?
Petroleum kan i stor sett bara bildas ur dött organiskt liv som legat i marken under högt tryck i några miljoner år, då sker omvandlingen till enkla aromatiska molekyler, däribland bensen och toluen
Så ja är det sant att man har kunnat se dem, så finns det sannolikt också dött organiskt material
under markytan
Citat:
Men Tiofen är ju spännande, det är en heterocyklisk organisk aromatisk förening, med Svavel i.
C - C
/ \
C C
\ /
S
Jag känner faktikst inte till om den kan bildas under normala geokemiska betingelser. Jag har för mig att den bara kan bildas ifrån biologiskt bundet kol. Dvs tex petroleum och stenkol mm. Alltså för att man ska hitta tiofen så är källan i så fall ifrån organiskt liv antingen som är levande nu eller är dött sedan länge.
Första gångerna man upptäckte tiofen var ifrån tex stenkolstjära och när man destillerade denna så hittade man tiofen i destillatet. Tiofen tros i sin tur vara en nedbrytningsprodukt utav bla aminosyran cystein. Tiofen kan bara bildas i rätt så hög temperatur i stenkolslager eller petroluemfickor om jag nu kommer ihåg rätt...