• 34 846 online
  • 1 203 721 medlemmar
  • 62 285 669 inlägg
  • 2
  • 3
2018-06-23, 10:20
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Om din katt har cancer och svåra plågor är det inget som uppkommit över en natt. Cancern har utvecklats över tid och ingen kan säkert veta hur länge katten har plågats.

Katter är duktiga på att dölja smärta och jag har svårt att tro att du kan diagnosticera dess cancer.

Har det gått så långt att avlivning är det enda rätta gör en restid på 20-60 minuter varken från eller till. I annat fall, boka hembesök av veterinären som många skriver.

Tag även i beaktande att veterinären är utbildad i att avliva djur på bästa sätt. Han/hon vet hur man undviker att stressa ett redan plågat djur (om det är en bra veterinär). Så i en sådan situation är det definitivt veterinär som gäller, inget hemma-blodbad med motorsåg.

Men det vet du säkert själv.

Dåligt exempel cancer kanske men jag ser mitt djur bli påkörd av en bil ser att djuret lever lite men tarmarna m,m ligger mosat utanför kroppen finns ju ingen räddning då är väl en hemma avlivnig själv att föredra anser jag. Ja kan man undvika stressa djur eller på annat sätt utsätta dem för pina är det ju bra men igår fick jag badda en av mina kattungars ögon med vatten för de var kletiga kattungen skrek har jag plågat henne?

Ja på ett sätt jag gjorde nåt som inte djuret ville men samtidigt gjorde jag så hon kunde se utan problem
Citera
2018-06-23, 10:29
Medlem
fuskas avatar
Beror väll på vilken typ av djur det är.
Vaktlarna avlivas med en sekatör, Plopp.
Större fåglar med påk och kniv/yxa
Kaninerna med en rabbit wringer sen avblodning. Vilket är det bästa sättet oavsett vad svenska staten säger.

Katter är ju nämt. Låda och hagel. Vill man vara säker på att få en fullträff så gör man ett litet hål i lådan. Då kommer katten titta ut där och pang.
Citera
2018-06-23, 16:03
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Dåligt exempel cancer kanske men jag ser mitt djur bli påkörd av en bil ser att djuret lever lite men tarmarna m,m ligger mosat utanför kroppen finns ju ingen räddning då är väl en hemma avlivnig själv att föredra anser jag. Ja kan man undvika stressa djur eller på annat sätt utsätta dem för pina är det ju bra men igår fick jag badda en av mina kattungars ögon med vatten för de var kletiga kattungen skrek har jag plågat henne?

Ja på ett sätt jag gjorde nåt som inte djuret ville men samtidigt gjorde jag så hon kunde se utan problem

Jag förstår vad du menar. I en akut situation måste man avliva ett plågat djur. En påkörd katt som är bortom räddning gör man en välgärning mot om man avlivar (fast personligen skulle jag inte kunna det).

Jo, jag skulle väl bli tvungen om ingen annan var där.

Att du tvättade kattens ögon var inte att plåga henne. Man måste göra massvis med grejor som katterna egentligen inte vill (ge medicin och fästingmedel ex), men då är det godhet bakom och gör väl inte alltför ont. Det kanske hjälper om man är lugn och pratar lugnande med katten.
Senast redigerad av Android2000 2018-06-23 kl. 16:11. Anledning: Tillägg
Citera
  • 2
  • 3