Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 08:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Där är vi överens så snabbt och smärtfritt som möjligt men vad de hör kan väl inte helt räknas in i sammanhanget orsakar ju inget direkt lidande och då är ju en åktur på så lite som 5 minuter mer plågsamt i mina ögon

Jo men om man har en hemma och kunskaper i det så tar det inte lång tid och blir nog inte svårt likt en jägare på landet hämta bössan ladda och skjuta på målet 1,5 cm felmarginal på huvudet eller genom kroppen

Har hört historier om gamla tiden då de la kattungar i en säck och slängde i vatten de drunknade låter fruktansvärt då går veterinären före i mina ögon.
De flesta av oss är nog överens om att djur ska avlivas så stressfritt och smärtfritt som möjligt. Vad som är möjligt varierar nog i väldigt hög grad. Boende i lägenhet har sällan en motorsåg oftast är det vi som bor i hus på landet som har detta och då också långt till veterinär. Vi är oftast förberedda för en sån situation och det är inte motorsågen som är förstahandsalternativet. Att avliva ett djur är inte så lätt som man kan tro det gäller att både ha kunskap, kraft och vilja. Det är geväret eller baksidan på yxan som gäller då. Bor man i lägenhet Bor man oftast närmre en veterinär.
__________________
Senast redigerad av Farmor52 2018-06-13 kl. 08:49.
Citera
2018-06-13, 09:15
  #14
Medlem
Har avlivat några katter och brukar ta med dem i en papplåda, dom blir lugnare när dem är "skyddade"
Avlivningen genom hagelskott igenom lådan, katterna märker ingenting.
Citera
2018-06-13, 09:34
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rola2
Har avlivat några katter och brukar ta med dem i en papplåda, dom blir lugnare när dem är "skyddade"
Avlivningen genom hagelskott igenom lådan, katterna märker ingenting.
Nej...
Usch.
Är du säker på att de dör direkt?
Jag kan ingenting om sånt där, men är rädd att djur lider.
En gång var jag tvungen att avliva en svårt skadad fågel. Den led och hade dött ändå.
Frågade några män om de ville göra det men de vågade inte ifall polisen skulle ta dem for djurplågeri.
Fick ta en några stora stenar och ja... usch ja, men den dog nog snabbt.
Det är hemskt men skonsammast om djuret lider.
Citera
2018-06-13, 10:55
  #16
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej flashback god morgon!

Jag anser att om man har en katt tex som är svårt cancersjuk beslutet är taget katten måste avlivas för att få en värdig död den lever annars 4-7 dagar i svåra plågor inte okej eller hur? Men har många inte tänkt på att det tar tid att ringa och få tid till vetrinären och är en resesträcka på säg en 20 -60 minuter realistiskt sett under tiden lider djuret

Skull man då inte lika gärna kunna kapa djurets huvud med motorsåg= lidandet över på 0,7 sekunder-1 sekund samtidigt som man sparar pengar?

Mitt argument är vilket dödsstraff hade ni valt stening eller halshuggning? för mig är valet solklart måste jag välja så blir det halshuggning lär bli mindre lidande.

Argumentera emot mig eller med mig alla djurälskare.
Man bör inte vänta så länge med att gå till veterinären. När du får diagnosen bokar du en tid direkt. Inte gå hem och vänta tills det blir försent att ringa.
Citera
2018-06-13, 10:59
  #17
Medlem
Självfallet bör man försöka minimera lidandet men jag tycker folk har lite konstiga perspektiv. Så fort det handlar om husdjur så blir folk helt skogstokiga vid minsta missöde samtidigt som de utan eftertanke stödjer vår vidriga köttindustri. Visst, två fel gör inte ett rätt, men det känn lite hycklande.

Motorsåg känns som det absolut sämsta alternativ jag har hört. Vissa husdjur blir ju livrädda för dammsugaren. Och hur ska du hålla fast djuret så att du inte sågar fel? Nej, jättedåligt alternativ. Då skulle jag hellre ta tag i bakbenen och svinga huvudet i ett betonggolv. Observera "hellre", då jag nog inte skulle ha hjärta att göra det, men det är en någorlunda snabb och effektiv metod. Har använt den när jag körde på ett mindre djur en gång.

Men generellt tycker jag det du säger är vettigt, dvs att det bästa är att avliva djuret hemma. Min far avlivade vår hund med gevär i skogen. Mycket bra val tyckte jag.

En skonsam metod för avlivning (tror jag, någon mer kunnig får gärna invända) är att lägga djuren i en stor men tät låda och använda en xenonbrandsläckare. Fyll lådan med xenongas och vänta. Så som det fungerar på människor så kommer kvävningskänslorna inte av syrebrist utan av koldioxidöverskott. Man blir helt enkelt bara trött och somnar till slut. Vänta i en halvtimme så dör djuret av syrebrist. Var försiktig dock så att du inte stryker med själv. Xenon är lite förrädiskt.
Citera
2018-06-13, 11:43
  #18
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej flashback god morgon!

Jag anser att om man har en katt tex som är svårt cancersjuk beslutet är taget katten måste avlivas för att få en värdig död den lever annars 4-7 dagar i svåra plågor inte okej eller hur? Men har många inte tänkt på att det tar tid att ringa och få tid till vetrinären och är en resesträcka på säg en 20 -60 minuter realistiskt sett under tiden lider djuret

Skull man då inte lika gärna kunna kapa djurets huvud med motorsåg= lidandet över på 0,7 sekunder-1 sekund samtidigt som man sparar pengar?

Mitt argument är vilket dödsstraff hade ni valt stening eller halshuggning? för mig är valet solklart måste jag välja så blir det halshuggning lär bli mindre lidande.

Argumentera emot mig eller med mig alla djurälskare.

jag har avlivat 2 hundar och fyra katter samt en kanin och en orm, gevärspipan snett bakifrån bakom örat. väldigt effektivt och man spar massor av tid, pengar och lidande, alla vinner på det... utom veterinären då..

men bara att du föreslår att kapa av huvudet med en motorsåg ger sommarlovstroll vibbar direkt.
Citera
2018-06-13, 12:09
  #19
Medlem
Vår gamle hund fick, då han hade fått en sjukdom i njurarna som inte skulle gå att övervinna, vandra iväg med min svärfar älgjägaren som han älskade in i deras skog som han tyckte om att gå i. Där fick han kalasa på köttbullar och hann absolut inte märka något alls eller bli rädd.
Det otäckaste han visste var veterinären och han gillade heller inte att åka bil så det hade bara stressat honom att åka dit. Blev mycket mer skonsamt såhär.
Citera
2018-06-13, 12:27
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Nej...
Usch.
Är du säker på att de dör direkt?
Jag kan ingenting om sånt där, men är rädd att djur lider.
En gång var jag tvungen att avliva en svårt skadad fågel. Den led och hade dött ändå.
Frågade några män om de ville göra det men de vågade inte ifall polisen skulle ta dem for djurplågeri.
Fick ta en några stora stenar och ja... usch ja, men den dog nog snabbt.
Det är hemskt men skonsammast om djuret lider.

Är helt säker på att dom dör direkt, kollar direkt efter skotten, laddar o skjuter 2 skott, US 3 o US 5
Citera
2018-06-13, 12:29
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rola2
Är helt säker på att dom dör direkt, kollar direkt efter skotten, laddar o skjuter 2 skott, US 3 o US 5
Jaha....
Säger inte mig så mycket. Jag kan ingenting om sånt där.
Bra då att de slipper lida iallafall...
Citera
2018-06-13, 13:26
  #22
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej flashback god morgon!

Jag anser att om man har en katt tex som är svårt cancersjuk beslutet är taget katten måste avlivas för att få en värdig död den lever annars 4-7 dagar i svåra plågor inte okej eller hur? Men har många inte tänkt på att det tar tid att ringa och få tid till vetrinären och är en resesträcka på säg en 20 -60 minuter realistiskt sett under tiden lider djuret

Skull man då inte lika gärna kunna kapa djurets huvud med motorsåg= lidandet över på 0,7 sekunder-1 sekund samtidigt som man sparar pengar?

Mitt argument är vilket dödsstraff hade ni valt stening eller halshuggning? för mig är valet solklart måste jag välja så blir det halshuggning lär bli mindre lidande.

Argumentera emot mig eller med mig alla djurälskare.
Men hej. Det var länge sedan mitt favorittroll visade sig. Sommarlov?
Ska njuta av dessa månader där du skriver trådar som får de flesta att gå i taket. Synd att du bytt avatar. Höll på att missa dig.

Men fördelen med dig är att du faktiskt trollar bra o skapar intressanta trådar. Tänkte bara få in detta innan tråden exploderar av hat.

Vad gäller avlivning i hemmet så är det det bästa för djuret om det är planerat genom ålderskrämpor eller en analkande, plågsam död. Är inga problem att få hem en veterinär att ge sprutorna i djurets trygga värld.
Att akut avliva ett djur med motorsåg funkar det med. Men har man råd med en motorsåg så förutsätter jag att man även har råd med bil samt den tusenlappen en avlivning kan kosta.
För att hitta en veterinär som avlivar ett plågat djur är inga problem. Inte heller betalningen.

Jag själv hamnade i en jävla situation.
Mina planer på en julhelg sprack ett år. En planerad jul som skulle vara kostnadsfri. Tanten firade jul på annat håll o av någon anledning så fick hon med sig alla pengar med.
Så jag stod där, ensammen hemma utan ett öre på fickan med en hund som gick från kärnfrisk till döende på nolltid.
Men lik förbannat så hittade jag en klinik (Anicura) o inte en hemmapulare på juldagskvällen som inte bara undersökte utan även avlivade på faktura.
O nu kommer jag få fan för pengarna.
Men för mig var det viktigare att få in hunden till veterinär än att jaga en sambo som skulle åka 40mil med ett bankomatkort. Vi har nu lärt oss att ingen av oss åker iväg med båda korten för att kunna ha möjlighet att föra över vilket även omöjliggjorde lån av närstående som inte bodde på orten.
Citera
2018-06-18, 23:54
  #23
Medlem
RZLAs avatar
Om man verkligen kan avliva djuret på ett snabbt och smärtfritt sätt så är det väl helt okej. Många jägare brukar skjuta sina egna hundar när de blir gamla och sjuka. En kompis lyckades avrätta sin gamla labrador med ett enda välriktat hammarslag mot huvudet, men då har han sett på mycket sjuka gorefilmer på nätet innan, så han visste hur han skulle gå till väga.
Citera
2018-06-23, 04:11
  #24
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej flashback god morgon!

Jag anser att om man har en katt tex som är svårt cancersjuk beslutet är taget katten måste avlivas för att få en värdig död den lever annars 4-7 dagar i svåra plågor inte okej eller hur? Men har många inte tänkt på att det tar tid att ringa och få tid till vetrinären och är en resesträcka på säg en 20 -60 minuter realistiskt sett under tiden lider djuret

Skull man då inte lika gärna kunna kapa djurets huvud med motorsåg= lidandet över på 0,7 sekunder-1 sekund samtidigt som man sparar pengar?

Mitt argument är vilket dödsstraff hade ni valt stening eller halshuggning? för mig är valet solklart måste jag välja så blir det halshuggning lär bli mindre lidande.

Argumentera emot mig eller med mig alla djurälskare.

Om din katt har cancer och svåra plågor är det inget som uppkommit över en natt. Cancern har utvecklats över tid och ingen kan säkert veta hur länge katten har plågats.

Katter är duktiga på att dölja smärta och jag har svårt att tro att du kan diagnosticera dess cancer.

Har det gått så långt att avlivning är det enda rätta gör en restid på 20-60 minuter varken från eller till. I annat fall, boka hembesök av veterinären som många skriver.

Tag även i beaktande att veterinären är utbildad i att avliva djur på bästa sätt. Han/hon vet hur man undviker att stressa ett redan plågat djur (om det är en bra veterinär). Så i en sådan situation är det definitivt veterinär som gäller, inget hemma-blodbad med motorsåg.

Men det vet du säkert själv.
__________________
Senast redigerad av Android2000 2018-06-23 kl. 04:23. Anledning: Tillägg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback