Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-22, 12:25
  #33829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
En hypotes... Ponera att det verkligen var något skamfullt som låg bakom tragedin. Låt säga att det verkligen pågick incest från de att flickorna kom i puberteten. Det kan ju förklara varför Agnes mådde väldigt dåligt och inte orkade gå i skolan. Det var ju kanske också praktiskt att hon inte umgicks med jämnåriga eller var med på vissa lektioner så hon kunde berätta hur det var hemma. Moa berättade att de inte trodde på Jesus utan något annat.. vem vet vilka läror/lögner/filosofier som barnen blev indoktrinerade med? RK skrev att barnen var friska men plötsligt fick han veta att Agnes var sjuk, han behövde smälta nyheten. Sen skrev han att Agnes kanske blev sjuk under resan ihop med O till Tyskland. Kan det varit så illa att hon blev gravid med sin egen pappa? Var det det beskedet som kom kring tredje advent? Hanna kanske visste om vad som pågick men hade blundat för det, men när det uppenbara kom till ytan kunde inte heller hon leva med skammen. Att hon inte hade kunnat skydda sina barn. Hon såg inte någon lycklig framtid för barnen som skulle få leva med föräldrarnas svek, skuld och skam...

Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Jag tror resan var hösten -17. Verkligen tragiskt. Men om det var på detta sättet så kan jag nästan förstå att skammen inte gick att leva med och tanken på att barnen under hela sitt liv skulle minnas sina föräldrar som värsta sortens förövare. Det förklarar också vad som skrevs i avskedsbrevet. Men barnens ”sjukdom” hade föräldrarna själva tillfogat dem. Observera att detta bara är en av många hypoteteser. Men jag tycker ganska mycket faller på plats vid detta scenariot.

Enligt Elli09 var resan till Tyskland under 2015. Men vet ej om det stämmer. Missan27 kunde inte placera resan, men visste om den. Så därför kan den resan inte ha varit i hösten 2017 därför att då hade hon ingen kontakt. Vet ej om det pågick flera resor till Tyskland.

Vill bara anmärka angående incest: det finns ingen uppgift överhuvedtaget att A inte vill gå till skolan. Tvärtom det står i ett protokoll att hon vill. Att ett barn som missbruks vill heller vara hemma med förövaren än att gå i skolan kan jag absolut inte föreställa mig.

Incest kan inte uteslutas, men om det pågick tog man mycket stora risker med att hålla barnen hemma. Det måste ha funnits ett överhängande risk att anmälas till socialen. Då måste man verkligen hat trodd att man kan fixa allt och inga misstankar fattas - även om man begär hemundervisning för två barn.
Citera
2018-06-22, 12:27
  #33830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Dom hade ju sökt hjälp under en längre period. H hade sagt att dom inte fick någon hjälp på barnsjukhuset. Vad kan det ha varit för hjälp som dom önskade/letade efter?
Jag tänker att Agnes blev trött och psykiskt nedbruten av det som skedde hemma, oavsett om det var incest eller något annat. O kanske inte satte tröttheten i samband med det och sökte hjälp eller så visste inte H om incesten utan skickade O till läkaren med Agnes. Vet vi att han verkligen sökte hjälp mer än någon gång? Kan man lita på vad en mördare säger? Han kände kanske att situationen började bli ohållbar och började prata brett om barnens och fruns sjukdomar för att få sympati. Att H ev blundade för ev incest är inte första gången i världshistorien. Eller så visste hon inget innan den ev graviditeten uppenbarades.
Citera
2018-06-22, 12:33
  #33831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Enligt Elli09 var resan till Tyskland under 2015. Men vet ej om det stämmer. Missan27 kunde inte placera resan, men visste om den. Så därför kan den resan inte ha varit i hösten 2017 därför att då hade hon ingen kontakt. Vet ej om det pågick flera resor till Tyskland.

Vill bara anmärka angående incest: det finns ingen uppgift överhuvedtaget att A inte vill gå till skolan. Tvärtom det står i ett protokoll att hon vill. Att ett barn som missbruks vill heller vara hemma med förövaren än att gå i skolan kan jag absolut inte föreställa mig.

Incest kan inte uteslutas, men om det pågick tog man mycket stora risker med att hålla barnen hemma. Det måste ha funnits ett överhängande risk att anmälas till socialen. Då måste man verkligen hat trodd att man kan fixa allt och inga misstankar fattas - även om man begär hemundervisning för två barn.
Ok. Jag har för mig att någon skrev om Tysklandsresan i höstas. Kanske var det RK? Jag tänker att Agnes kanske ville men inte orkade gå till skolan? Men tja, det var bara ännu en teori. Man vänder ju ut och in på sig själv för att hitta svar. Stackars stackars fina barn😢
Citera
2018-06-22, 12:35
  #33832
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Enligt Elli09 var resan till Tyskland under 2015. Men vet ej om det stämmer. Missan27 kunde inte placera resan, men visste om den. Så därför kan den resan inte ha varit i hösten 2017 därför att då hade hon ingen kontakt. Vet ej om det pågick flera resor till Tyskland.

Vill bara anmärka angående incest: det finns ingen uppgift överhuvedtaget att A inte vill gå till skolan. Tvärtom det står i ett protokoll att hon vill. Att ett barn som missbruks vill heller vara hemma med förövaren än att gå i skolan kan jag absolut inte föreställa mig.

Incest kan inte uteslutas, men om det pågick tog man mycket stora risker med att hålla barnen hemma. Det måste ha funnits ett överhängande risk att anmälas till socialen. Då måste man verkligen hat trodd att man kan fixa allt och inga misstankar fattas - även om man begär hemundervisning för två barn.
Ja men som vi förstår kom ju verkligheten också ikapp... det blev ju ohållbart. Det gick inte att hålla näsan ovan vattenytan längre...
Citera
2018-06-22, 12:44
  #33833
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Enligt Elli09 var resan till Tyskland under 2015. Men vet ej om det stämmer. Missan27 kunde inte placera resan, men visste om den. Så därför kan den resan inte ha varit i hösten 2017 därför att då hade hon ingen kontakt. Vet ej om det pågick flera resor till Tyskland.

Vill bara anmärka angående incest: det finns ingen uppgift överhuvedtaget att A inte vill gå till skolan. Tvärtom det står i ett protokoll att hon vill. Att ett barn som missbruks vill heller vara hemma med förövaren än att gå i skolan kan jag absolut inte föreställa mig.

Incest kan inte uteslutas, men om det pågick tog man mycket stora risker med att hålla barnen hemma. Det måste ha funnits ett överhängande risk att anmälas till socialen. Då måste man verkligen hat trodd att man kan fixa allt och inga misstankar fattas - även om man begär hemundervisning för två barn.

Jag har också för mej att resan till Tyskland var långt före -17. Om A blev gravid -15 så måste väl en abort ha skett redan då. Tror inte på den teorin. A mådde troligen dåligt periodvis och hela familjen befann sej i en samsjuklighet.
Citera
2018-06-22, 12:47
  #33834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Där är du någonting på spåret. Där finns svaret på varför familjen trodde att döden var ett bättre alternativ än livet. Om det hade varit en graviditet så hade en abort och en flytt varit en troligare och bättre lösning än att mörda sina barn. Resorna till utlandet för att söka behandling startade säkert efter sjukdomsdebuten, det känns väldig ologiskt om sjukdomen skulle ha startat med behandlingarna. Jag har svårt för att förstå logiken i det. Enligt alla som påstår sig känt familjen så träffade flickorna jämnåriga och lärare. Att Hanna inte skulle ha tyckt att incest var ett problem förrän A blev gravid känns inte rimligt för mig, men det står ju var och en fritt att tro vad man vill...
Men... om incesten hade pågått över tid. H ovetandes. A mådde sämre och sämre. Men vågade inte berätta för mamma. Mamma sökte lösningar för tröttheten. Googlade och hittade ME som Jon starkt trodde på. Orkade inte själv utan skickade Oskar till olika läkare. Vad Oskar sa eller gjorde vet vi inte. Du skriver att det bara är att göra abort och flytta! Men.. om det är pappa som gjort dottern gravid! Hur skulle någon i denna familj kunna fortsätta leva normalt då???
Citera
2018-06-22, 12:47
  #33835
Medlem
Letade mer i tråden efter fler än Scheeles inlägg om att ”H skulle fått hjälp” att dö. Bl a skrev Wakeupinhell detta den 20/1. Han hade fått informationen i andra led men från någon han ansåg trovördig.

Skriver sällan på Flashback men läser en del och det som har hänt i Bjärred har intresserat mig mycket. Det där med ett gemensamt beslut att alla skulle dö var knappast gemensamt, baserat på uppgifter jag har från personer först på plats så var barnen och mamman knivmördade, pappan var hängd. Ser det som föga otroligt att det var ett beslut i samförstånd då det skett på det sättet.

Oavsett vilket så är det en fruktansvärd händelse. Trots insatser för barnen från skola med mera så skedde detta. Att döda sina egna barn, ja jag finner inga ord för det.

Är själv nybliven pappa och skulle göra allt för mitt barn.


Fanns det ett efterlämnat meddelande där O påstår att H tvingat honom döda henne?
Citera
2018-06-22, 13:09
  #33836
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Letade mer i tråden efter fler än Scheeles inlägg om att ”H skulle fått hjälp” att dö. Bl a skrev Wakeupinhell detta den 20/1. Han hade fått informationen i andra led men från någon han ansåg trovördig.

Skriver sällan på Flashback men läser en del och det som har hänt i Bjärred har intresserat mig mycket. Det där med ett gemensamt beslut att alla skulle dö var knappast gemensamt, baserat på uppgifter jag har från personer först på plats så var barnen och mamman knivmördade, pappan var hängd. Ser det som föga otroligt att det var ett beslut i samförstånd då det skett på det sättet.

Oavsett vilket så är det en fruktansvärd händelse. Trots insatser för barnen från skola med mera så skedde detta. Att döda sina egna barn, ja jag finner inga ord för det.

Är själv nybliven pappa och skulle göra allt för mitt barn.


Fanns det ett efterlämnat meddelande där O påstår att H tvingat honom döda henne?

Du underskattar verkligen polisen.
Citera
2018-06-22, 13:39
  #33837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Du underskattar verkligen polisen.

Nej, verkligen inte.

Möjligtvis tror jag att de låst sig för snabbt vid testamentet. Det var det som bekräftade den ”sammantagna bilden” som O:s kollegor vittnat om.

Om H inte tagit livet av sig så är det någon som dödat henne. Oerhört viktigt för mig att veta. Polisen väntar på NFC:s svar och det känns seriöst.

Enligt Avd.9 så håller polisen på väsentlig information till de närmast anhöriga ända tills utredningen är klar. Förstår att man måste göra sä. Frågan är om de redan vet ni eller när de kommer veta?

Testamentet då? Som du förstår så undrar jag om verkligen H såg någonting alls av innehållet eller om hon var uppe i det blå.

Hur flickorna skulle ”skyddas” från omvärlden kan H mycket väl bidragit till. Flickornas sjukdomar kan faktiskt vara helt avskiljt från motivet till att familjen dog. Ja, jag tror att motivet i avskedsbrevet är en omskrivning av något helt annat.
Citera
2018-06-22, 14:04
  #33838
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Berätta hur Rockungen kan svara i någon annans inlägg? Jag citerar RK;s inlägg, hen skriver att A var sjuk. Sen får ni faktaförnekare klippa och klistra eller försöka tolka ordet ”sjuk” till något annat, det är ett fritt land med yttrandefrihet. På gott och ont.

Inte vet jag hur det kom in där, det är i alla fall inte jag som kommenterat mitt eget inlägg. Så uppenbarligen går det om man vill. Svaren jag fick var dock intressanta. Helt klart. Jag fick mina svar angående vissa saker.
Citera
2018-06-22, 14:44
  #33839
Avstängd
japanesas avatar
Vadan detta behov att blunda för och skydda Hanna som genomsyrar hela tråden?
Är det svårt för er att en kvinna kan vara en riktig knäppskalle?
Ni vänder ju ut och in på fakta och hittar istället på saker för att kunna försvara henne.
Varför? Ni kan ju inte alla vara släkt eller vän till henne?
Blir det här personligt på något annat sätt för er?
Citera
2018-06-22, 14:56
  #33840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Jag tänker att Agnes blev trött och psykiskt nedbruten av det som skedde hemma, oavsett om det var incest eller något annat. O kanske inte satte tröttheten i samband med det och sökte hjälp eller så visste inte H om incesten utan skickade O till läkaren med Agnes. Vet vi att han verkligen sökte hjälp mer än någon gång? Kan man lita på vad en mördare säger? Han kände kanske att situationen började bli ohållbar och började prata brett om barnens och fruns sjukdomar för att få sympati. Att H ev blundade för ev incest är inte första gången i världshistorien. Eller så visste hon inget innan den ev graviditeten uppenbarades.

Mitt fetade.
Just det - vet vi egentligen i vilken omfattning som familjen sökte hjälp för sin sjuka dotter? Vilken sorts hjälp sökte de? Åkte de verkligen "runt hela världen" som jag tror att någon nämnde, eller åkte de säkert ens till Tyskland i syfte att söka vård och bot? Vilka kontakter med sjukvården, och hur täta, hade de här hemma? Vem förnyade A´s läkarintyg för hemundervisning, för det borde väl ha kommit ett krav på förnyat intyg åtminstone någon gång under sjukdomsperioden på två och ett halvt år?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback