• 38 950 online
  • 1 198 638 medlemmar
  • 62 104 728 inlägg
  • 1
  • 2
2018-06-17, 20:38
Medlem
CarlXIIs avatar
Du kan säkert starta ett kollektiv, även om svårt att hålla det barnvänligt. Jag bor i kollektiv, är mycket utländska gästarbetare som flyttar in och ut, men de är trevliga. Annars som inspiration så vet jag en anhörig som sålde hasch i decennier utan att hans barn fick reda på det, påstår att tjänade 100 000 om året på det. Utan att bli straffad med, men är nog svårt.
Citera
2018-06-18, 17:21
Medlem
knekt sparvs avatar
Du har drabbats av en liten livskris men jag tycker absolut inte att dina tankar är bullshit. Jag kom att tänka på min gamla tråd. (FB) Tips för en alternativ livsstil? Samhällelig kättare/separatistisk, icke mainstream? Där kanske du finner några inspirerande ord.

Annars tycker jag du ska sticka ut och resa med familjen om ekonomisk möjlighet finns. Och inte en charterresa alltså. Beroende på barnens ålder kan en ju hyra bil i något märkligt land och bo på vandrarhem eller - om de är lite äldre - backpacka! Kolla säkra ställen i Sydostasien eller Latinamerika. Jag har släktingar och vänner som har bott i Afrika för att deras föräldrar är "resthippies" som ville förverkliga sig själva så på en semesterresa tror jag inte de hinner ta skada av upplevelsen.
Efter pensionen bor du bara halva året i Indien (tror en får stanna sex månader på turistvisum), eller något annat flummigt land med fattiga människor och köper en massa tyger och krimskrams som du skickar hem eller säljer i Sverige.

Om du har möjlighet borde du gå på ett skogsrejv, där möter en alltid trevliga människor.
Citera
2018-06-18, 20:44
Medlem
Japs avatar
Jag går också i liknande tankar. Jag har kommit så långt i min personliga utveckling att jag insett att det här svenssonlivet/moderna livet eller vad man nu vill kalla det, inte passar mig eller min personlighet.

Drömmer också om ett liv byggt på enkelhet så att jag kan ägna mig åt vad jag tycker är viktigt och roande. Vill ha ett liv byggt av andra värderingar och enkelhet, framför allt. Har inga barn som TS iofs. Mitt problem är snarare att jag inte vet hur det skulle gå till, försörja sig på något sätt måste man ju... inget jag kan sälja av. Var i världen vill man och kan man leva det här livet? Inte i Sverige är ju ganska så säkert i alla fall...
Citera
2018-06-20, 16:51
Medlem
Ufolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jap
Jag går också i liknande tankar. Jag har kommit så långt i min personliga utveckling att jag insett att det här svenssonlivet/moderna livet eller vad man nu vill kalla det, inte passar mig eller min personlighet.

Drömmer också om ett liv byggt på enkelhet så att jag kan ägna mig åt vad jag tycker är viktigt och roande. Vill ha ett liv byggt av andra värderingar och enkelhet, framför allt. Har inga barn som TS iofs. Mitt problem är snarare att jag inte vet hur det skulle gå till, försörja sig på något sätt måste man ju... inget jag kan sälja av. Var i världen vill man och kan man leva det här livet? Inte i Sverige är ju ganska så säkert i alla fall...

Samma situation för mig. Har inga pengar alls. Så alternativet är kollektiv och jobba för uppehälle eller luffa ut i världen och hitta likasinnade. Försöka hitta på saker man kan få in en slant för på vägen.
Volontär jobba på någon ekologisk gård kan man göra.

Men man bör va mentalt och fysiskt förbered om man ska luffa ut i världen.
Citera
2018-06-21, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iminvisible
Nu är jag trött på det tråkiga medelsvensson livet med allt vad det innebär.

Jag vill bryta loss från det här tråkiga och vanliga. Jag har äntligen funnit mig själv men inte funnit rätt plats i samhället eller hur man ska säga.

Jag är och har alltid varit, en självständig person. Aldrig gillat för mycket folk, tillhör den lite konstnärliga själen som älskar och lever musik, tycker om att skriva och drömmer om att bara få vara.

Vill egentligen inte alls bo i Sverige, vill inte alls leva det klassiskt typiska svenssonlivet. Anser att livet är alldeles för kort och för betydelsefullt för den typ av livsstil.

Jag vill bara bryta loss, VÅGA ta klivet rakt ut och bosätta mig någonstans där jag kan leva lite mer ledigt, där jag kan få utlopp för min kreativitet. Inget 9-5 jobb...

Nu tänker du som läser; "ja men vafan, vad väntar du på. Bara dra och gör det du vill. Vad fan är problemet liksom?!".

Jo mitt "problem" är att jag inte lever helt själv. Jag har barn, jag är mamma och jag älskar mina barn så de måste ju med mig på denna livsstilsresa. - Och skriv inte nu; "det går inte, det fattar du väl?!", för det går. Allt går!

Ge mig bara energi, ge mig positivitet för det måste finnas många olika och roliga vägar att gå.
Jag diggar lite det här a'la 70-tals hippie tänket och bara leva, njuta och inte jobba bara för att tjäna pengar så att jag kan bo i den där villan, ha den där superpraktiska kombin etc etc och leva det där typiska svenssonlivet.

Det vore ju häftigt att träffa någon likasinnad och då menar jag ingen livspartner utan bara en helt vanlig människa liksom och som INTE är som alla andra

Hur fan går jag tillväga, finns det fler? Ge mig tips! Livet är alldeles för kort för att inte leva fullt ut!

Vad mer exakt är det du drömmer om? Är det viktigaste att du inte ska ha ett klassiskt lönearbete? Eller vill du ut i världen och se något nytt, är resandet det viktigaste?
Citera
  • 1
  • 2