• 22 544 online
  • 1 176 187 medlemmar
  • 60 681 608 inlägg
  • 1
  • 2
2018-06-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerpatrullen
Svar: NEJ. Eftersom det finns bevis, tusentals bevis för att jorden inte är platt. Här har man dock inga bevis. Det blir väldigt svårt att argumentera mot saker som det finns bevis för, det går, men man kommer att betraktas som konstig eller efterbliven. Vilket majoriteten av invånarna på jorden tycker gentemot de som tror att jorden är platt 2018.

Här finns det inga bevis, man säger en sak som som inte är sann. Det är inte sant att pengarna går till drogfinansierad verksamhet. Det är en lögn. Och därmed också ett fel eftersom man har hävdat det utan att bevisa det.

Hade man inte fått göra påståenden utan bevis hade kyrkorna blivit olagliga. Det är fortfarande omoraliskt, men ofta inte like omoralisk som ett påstående man vet säkert är fel.

Däremot har svensk reklam (om det inte ändrats relativt nyligen) regler om att man inte får utge något man inte kan bevisa. Man får t.ex. inte utge sin produkt från att vara "världens bästa". Så det kan fortfarande vara ett brott, är inte helt insatt i juridiken kring det.
Citera
2018-06-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerpatrullen
Känns som om fildelningslagen/censuren är en Berlinmur över Internet/nätet.

Totalt omöjligt att stoppa

Brutalt enkel att kringå, dessutom på ett säkert sätt om man så vill.

Går hur snabbt som helst.

Mycket mer bekvämt

Samtidigt som upphovsmakarna ändå får in sina miljarder.

Vilket gör hela lagen komplett onödig och död i de länder som använder den. Det är den mest missbrukade lagen i hela världen.

Svårare än så blir det inte.

Piratkopiering kommer alltid existera. Gabe Newell hade ett bra citat om hur man bekämpar det:

Citat:
We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem. If a pirate offers a product anywhere in the world, 24/7, purchasable from the convenience of your personal computer, and the legal provider says the product is region-locked, will come to your country 3 months after the US release, and can only be purchased at a brick and mortar store, then the pirate's service is more valuable.

Har själv inte piratkopierat ett spel sedan jag skaffade steam. Skulle förmodligen sluta piratkopiera film, TV, och video om det fanns en liknande tjänst. Dvs. rimliga priser, snabb nedladdning, bra kvalitet, inga regionsfördröjningar, och möjlighet att ladda ned köpt film och musik när som helst.

Jag är rätt säker på att saker som PRV med galna, overifierade påståenden bara kommer öka piratkopieringen.
Citera
2018-06-13, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jukkus
Hade man inte fått göra påståenden utan bevis hade kyrkorna blivit olagliga. Det är fortfarande omoraliskt, men ofta inte like omoralisk som ett påstående man vet säkert är fel.

Däremot har svensk reklam (om det inte ändrats relativt nyligen) regler om att man inte får utge något man inte kan bevisa. Man får t.ex. inte utge sin produkt från att vara "världens bästa". Så det kan fortfarande vara ett brott, är inte helt insatt i juridiken kring det.
Den civiliserade mänskligheten/världen eller rättare sagt det civiliserade samhället har alltid behandlat religion som någonting väldigt säraktigt. I alla fall i Väst!

Religion har alltid varit den skit den där.

Det finns dock enligt troende människor väldigt starka bevis på att Gud finns. Ett sådant skulle kunna vara alla profetior, och rent sagt alla forskningar som visar på tex hur röda havet skulle öppnat sig, om det ens skulle kunna vara möjligt osv.

Men i det här fallet går det int ens på minsta lilla sätt bevisa/hävda att det som de påstår verkligen stämmer, jämfört med hur tungt de troendes tusentals argument skulle kunna vara.

Förstår dock din intressanta jämförelse, som egentligen är sann. Fast de väger mycket tyngre på religionens sida här.

Citat:
Piratkopiering kommer alltid existera. Gabe Newell hade ett bra citat om hur man bekämpar det:

Citat:
We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem. If a pirate offers a product anywhere in the world, 24/7, purchasable from the convenience of your personal computer, and the legal provider says the product is region-locked, will come to your country 3 months after the US release, and can only be purchased at a brick and mortar store, then the pirate's service is more valuable.

Har själv inte piratkopierat ett spel sedan jag skaffade steam. Skulle förmodligen sluta piratkopiera film, TV, och video om det fanns en liknande tjänst. Dvs. rimliga priser, snabb nedladdning, bra kvalitet, inga regionsfördröjningar, och möjlighet att ladda ned köpt film och musik när som helst.

Jag är rätt säker på att saker som PRV med galna, overifierade påståenden bara kommer öka piratkopieringen.
Han har rätt på sätt och vis, men i grunden tror jag att mycket handlar om pris. För min egen del är det så.

Spel tycker jag ej är värt att piratkopiera så länge det inte är endast singleplayer spel. Men oftast vill man ju ha MP delen.

Det som du nämner om resten är sant. Har aldrig betalat ett öre för spotify i de 12 år som jag använt skiten nu. Använder oftast soundcloud och pirat sidor för musik. Spotify har också sånna regions regler, dessutom försvinner musik bara sådär för att de bakom musiken anser att de inte fått rätt betalt osv. Det är oförlitligt.

alla de tjänster som finns för film och tv är ju bara rent trams. Det är riktigt billigt fast kvaliteten suger och där dessutom som du nämner och en massa regionstrams. Har testat både netflix UHD och amazon, ingenting i jämfört hur bra det blir med remux från privata trackers. Där man själv kan välja bästa möjliga kvalité som man är ute efter. Skulle det finns en tjänst som erbjöd detta för ett visst pris, alltså där man får ladda ner en bluray film från till exempel blurays hemsida och göra om den till den kvaliten man själv vill ha så skulle de flesta privata trackers upphöra, eller åtminstone sluta vara anonyma.

LIVE TV är ju sjukt dyrt, det är därför det finns miljontals IPTV tjänster idag och folk som använder pirat tv osv... Skulle jag fått alla svenska kanaler och de andra nationella kanalerna med svensk sub i HD för 2000 om året i stället för 500-800 kr i månaden skulle jag ju valt att vetala även om jag kunde fått det billagare olagligt.

Om de ger ett rimligt pris så är jag lätt redo att betala oavsett om det är gratis genom det olagliga. Så har alla riktiga och äkta pirater argumenterat från början.
Senast redigerad av Negerpatrullen 2018-06-13 kl. 00:36.
Citera
2018-06-13, 13:44
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Det ser jag inte riktigt? Däremot om man vill minska Piratkopiering (digital) så kunde man nog använda dessa 80 miljoner de fått för denna kampanj på ett bättre sätt! (Typ ett enkelt sätt är ju att annordna en tävling, bidrag som bäst ger idéer för att minska piratkopiering på internet vinner 80miljoner )
Citera
2018-06-13, 15:29
Medlem
zhelnurgaths avatar
Det är inte rimligt att privat personer/skattebetalare ska bekosta juridisk verksamhet såsom domstols utgifter i mål mot sig själva och sin folkrörelse, piratkopiering, om någon tittar in på en teater för det är hål i väggen får de väl de mura igen hålet i väggen istället för att gå snyftandes till det allmänna rättsväsendet.
Citera
2018-06-13, 15:58
Medlem
brianmolkos avatar
Är väl väl värt med piratkopiering istället för betala för legala tjänster NU.
Citera
2018-06-13, 23:06
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zhelnurgath
Det är inte rimligt att privat personer/skattebetalare ska bekosta juridisk verksamhet såsom domstols utgifter i mål mot sig själva och sin folkrörelse, piratkopiering, om någon tittar in på en teater för det är hål i väggen får de väl de mura igen hålet i väggen istället för att gå snyftandes till det allmänna rättsväsendet.

Uppmanar du till igenmurning, dvs nedstängning av torrentsiter alltså? Eller?
Citera
2018-06-15, 12:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Nej. Granskningen visar att de saknar underlag och belägg för sina påståenden. Det måste inte för den skull vara fel. Men om man saknar underlag och belägg ska man givetvis inte påstå att det är på något visst sätt.
Tekniskt sett har du rätt, men jag tycker du missar poängen. Det är förbannat jävla illa när myndigheter ägnar sig åt propaganda, och extra illa om de inte ens har fog för vad de säger.
Citera
2018-06-20, 14:21
Medlem
När jag såg PRVs reklamfilm höll jag på att krevera av skratt. Man känner sig så skyldig till stödjande av den organiserade brottsligheten varje gång man går in i diverse add-ons såsom Exodus och andra. Glöm inte heller de onda försäljarna av Kodi-boxar.

Den där reklamfilmen gör ju att man nästan ser slutet för mänskligheten.

"I den yttersta dagen kom den, Kodi-boxen. Den spreds som en löpeld över Jorden, även i de djupaste junglerna började folk titta på streamad film och TV. Resultatet blev att miljarder och åter miljarder konsumerade media på ett annat sätt än det som mediabolagen sanktionerat. I takt med detta började även försäljningen av Kodi-droger att öka - metoden att förgylla filmen genom att röka hasch och annat. Den organiserade brottsligheten ökade lavinartat och i alla gathörn stod försäljare av Kodi-boxar och preparerat TV-godis.

År 2020 hade Kodi-boxen penetrerat 100% av den globala populationen och samhället föll ned i kaos eftersom inga funktioner längre kunde fungera. Alla satt och tittade på streamad film och TV via sina boxar och andra enheter.

I december 2020 tryckte en av presidenterna av misstag på avfyrningsknappen till de nukleära missilerna då denne av misstag kom åt den vid ett försök att byta film på Kodiboxen. Detta ledde till det globala atomkriget och i januari 2021 började tideräkningen om från noll. Så gick det till när den gamla civilisationen upphörde."

Källa: "Världens Historia utgiven 22 mars 2095".

PRV försöker förhindra denna globala katastrof.

Jag har aldrig lyckats räkna ut hur det kan vara lukrativt för knarkkartellerna att köpa in boxar och lägga in add-ons på dessa eller hur det finnas stora pengar att tjäna via en liten add-on som skrapar Internet efter diverse filmer.

Men det är klart, fulstreamingen kommer ju att orsaka mänsklighetens undergång eftersom alternativet är den glada befolkningen mitt ute på en äng med en Apple TV och proprietär vendor lock-in börjar leka med pinnar när de får upp "This content is not available in your country" när de vill titta på en film.

Slutligen finns moral definierad av Bell: "Den högsta moralen har den som betalar våra priser och accepterar våra begränsningar och inlåsningar utan invändningar. Detta innebär att hedra och ära oss i nöd och lust, även när man får upp "This content is not available in your country". Den lägsta moralen har den som bryter mot denna välsignade lag - nämligen "Lagen om innehållets Otillgänglighet". Otillgänglighetens lag är skriven i sten och den som bryter mot den medelst Kodi-boxar och add-ons kommer att stenas på stadens torg."

Edit. Ser att religion är svårt att undvika i tråden. En reflektion här är att resonemanget påminner om:

"Det här flygplanet är ett komplext system och är designat..." (plus fler argument för detta)
"Det där är religion och vidskepelse, vetenskapen har visat att slump och naturlagar kan åstadkomma avancerade system bara man ger dem tid. Det är en uppsättning naturliga processer som lett fram till detta resultat som står därborta."

Jag kan omöjligen se logiken i att avancerade system bestående av biologisk materia kan uppstå genom en slump i kombination med naturlagar ens om man adderar miljarder år till processen. Eller hur det kan börja med en cell och sedan ur denna enda cell uppstå avancerade system med flera delkomponenter, bara genom slump och naturlagar.

Jag förstår också att detta är hur logiskt som helst enligt "religionskritikerna". Det är bra om man inser skillnaden mellan en skrift och verkligheten, d.v.s om jag skriver att flygplanet "designades av en fluga" blir det ju inte mindre "designat" av en intelligens hur mycket man än förnekar skriften.

Om något är "religion" och "vidskepelse" så är det "avancerade system uppstår genom en slump med hjälp av naturlagarna". Om det är gjort av metall är det vedertaget att det är intelligens bakom men om konstruktionsmaterialet är biologisk materia av olika slag är det.... slump och naturlagar. Finns det vidskepelse någonstans så är det definitivt hos de som företräder denna teori den finns. Sedan spelar det ingen roll hur många böcker Humanisterna än ger ut. DNA/RNA-programmerade biologiska varelser som tillverkas utifrån denna programvara är ett resultat av att en intelligens tog fram detta på samma vis som en industrirobot som tillverkar delar ur ett stycke metall gör det utifrån en intelligens som programmerat den.

Slut på OT här men jag kunde inte låta bli när man för femtioåttonde gången ser religionskritik (eller rättare sagt - det finns ingen intelligens bakom biologiska avancerade system och universum självt etc eftersom det finns skrifter som säger att sådan finns och jag är emot dessa av insert valfri orsak). Ett avancerat system förblir resultatet av intelligens oavsett hur någon beskriver skapandet (även om man väljer att ta avstånd från en berättelse om flugan som designade en B787 kvarstår det övergripande faktumet att den är resultatet av intelligens som skapat den).
Senast redigerad av Mobiltelefon 2018-06-20 kl. 15:08.
Citera
2018-06-21, 09:27
Medlem
bokis29s avatar
Utan fullt ljud och med bibehållen bild kan de kamma sig!
Citera
  • 1
  • 2