Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2018-06-16, 22:05
  #97
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
bilradgivning.se/2016/04/09/nya-bilar-rostar-mer/

När vi talar om saken..

Lånade min svärmors Ford Kuga, 2 år gammal, lacksläpp där vid reg skylt belysning sotter monterad, i kanterna mot luckan.

Ser förjävligt ut. Sa åt tanten som genast skulle gnälla hos Ford. Jag tror snarare det är en konstruktionsmiss just där, misstänker att plasten har vibrerat mot plåten i kanterna.

Lycka till sa jag...

Angående V70:s stenskott uppe vid rutan, hade exakt samma på min -09. Gned på med hårdvax då, klarade mig ifrån rosten under de flera år jag hade bilen.

Jag tror faktiskt att foilera bilen kan vara vettigt, men en bättre behandling under bilen är nog en bra investering med.
Citera
2018-06-16, 22:47
  #98
Medlem
Om det handlar om stenskott så borde problemet vara det samma oavsett bilmärke....eller?
Citera
2018-06-16, 22:56
  #99
Medlem
Volvo har alltså blivit Kinesiskt.kinesskit.
Jävla dålig stil att skylla på stenskott när lackering är undermålig.
Funderade på en ny V60 men jag inser mitt tankefel.

Beklagar att TS fått uppleva problemet och jag börjar förstå varför försäkringspremierna springer i höjden. Förut var jag naiv och trodde det till största del berodde på våra nya vänner som eldade bil.

Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Om det handlar om stenskott så borde problemet vara det samma oavsett bilmärke....eller?

Svensk logik.
Citera
2018-06-17, 02:14
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemjelig
Jag har likadant på en xc70 -13, ser fördjävligt ut.
https://imgur.com/a/i9sfUqU

Den där kanten ser ut att vara ganska utsatt för stenskott på grund av dess utformning. Jag misstänker att man inte använder något ytterligare stenskottsskydd på denna kant som man ofta gör på motorhuvens kant och på de nedre delen av sidorna på bilen. På motorhuvens kant så använder biltillverkarna ofta en särskilt elastisk primer som ger ett utökat skydd mot stenskott, och på sidorna så brukar man dessutom lägga ett uretan lager mellan ED-lack och primer vilket ger ett ännu bättre skydd.
Citera
2018-06-17, 13:08
  #101
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Volvo har alltså blivit Kinesiskt.kinesskit.
Jävla dålig stil att skylla på stenskott när lackering är undermålig.
Funderade på en ny V60 men jag inser mitt tankefel.

Beklagar att TS fått uppleva problemet och jag börjar förstå varför försäkringspremierna springer i höjden. Förut var jag naiv och trodde det till största del berodde på våra nya vänner som eldade bil.



Svensk logik.
Hur många inlägg av den här kvaliteten finns nu i tråden?
Är det så svårt att förstå att ett stenskott ger en lackskada, oavsett bilmärke?

Vill ni ha bilar som tål stenskott så lägg på ett rejält lager med hammarlack o förstärk men en 5mm gummiduk. För detta kommer inte någon biltillverkare göra åt er.
Men jag lovar. Ge mig fri tillgång till er bil med det jag nu föreslog så ska jag lik förbannat fixa rost åt er med hjälp av en kniv.

TS problem är inte dåligt rostskydd eller dåliga rostskyddsgarantier. TS problem är att han har en bil med samma rostskydd o pissdåliga garantier som alla biltillverkare har, förutom morsans Kia som de nog tog på goodwill.
Vill ni slippa rost? Men sköt era bilar till att börja med.
Citera
2018-06-18, 00:15
  #102
Medlem
RAGEDs avatar
lägg genomskinlig plastfilm i framtiden
Citera
2018-06-18, 12:28
  #103
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Den där kanten ser ut att vara ganska utsatt för stenskott på grund av dess utformning. Jag misstänker att man inte använder något ytterligare stenskottsskydd på denna kant som man ofta gör på motorhuvens kant och på de nedre delen av sidorna på bilen. På motorhuvens kant så använder biltillverkarna ofta en särskilt elastisk primer som ger ett utökat skydd mot stenskott, och på sidorna så brukar man dessutom lägga ett uretan lager mellan ED-lack och primer vilket ger ett ännu bättre skydd.

TS har även 3 ohanterade stenskott i rutan. Därför är det väl knappast onormalt om han fått massa stenskott i lackerade delarna. Man kan ju fundera vad det är för vägar han kör på.

Att beskylla Volvo för sådant är tokigt för oavsett fabrikat hade stenskotten i rutan suttit där.

Stenskott i rutan åtgärdar man snarast för att undvika att rutan ej ska spricka. Stenskott i lacken fixar man annars får man rostangrepp vilket bilderna visar.

Givetvis ska inte Volvo ersätta sådant. Och att han är en slarver insåg de säkert snabbt också.
Citera
2018-06-21, 05:11
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
TS har även 3 ohanterade stenskott i rutan. Därför är det väl knappast onormalt om han fått massa stenskott i lackerade delarna. Man kan ju fundera vad det är för vägar han kör på.

Att beskylla Volvo för sådant är tokigt för oavsett fabrikat hade stenskotten i rutan suttit där.

Stenskott i rutan åtgärdar man snarast för att undvika att rutan ej ska spricka. Stenskott i lacken fixar man annars får man rostangrepp vilket bilderna visar.

Givetvis ska inte Volvo ersätta sådant. Och att han är en slarver insåg de säkert snabbt också.

På våren då gruset ligger kvar inne i städerna och folk fortfarande har vinterdäcken på, vilka idag har ordentligt med sajpningar som fungerar som stora gruslager, så brukar det kunna bli ordentligt med stenskott om man kör på de större vältrafikerade vägarna.

Oavsett så var det inte så klokt av Volvo att ta bort listen som skyddade kanten ovanför rutan.
Citera
2018-06-21, 05:22
  #105
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
På våren då gruset ligger kvar inne i städerna och folk fortfarande har vinterdäcken på, vilka idag har ordentligt med sajpningar som fungerar som stora gruslager, så brukar det kunna bli ordentligt med stenskott om man kör på de större vältrafikerade vägarna.

Oavsett så var det inte så klokt av Volvo att ta bort listen som skyddade kanten ovanför rutan.

Visst är det så men förklarar ändå inte varför TS inte sköter sin bil bättre och klagar på Volvo.
Blir det stenskott så behandlar man dem. Lackstift eller in till lagning av stenskott i rutan (om det går)


Rubriken "Ny Volvo som rostar -...."

Det är ingen ny bil, den är flera år gammal och som TS kör rejält mycket mer än normalt per år, upp mot 7000 mil/år och på 2,5 år blir det många mil.

Jämför med de som normalt kör 1500-2000 mil om året så är TS bil mycket mer exponerad för slitage och skador.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback