Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-20, 22:02
  #1
Medlem
snusbakarens avatar
Tjenare flashback, för 12 veckor sen gjorde jag en 180° med livet. Jag märkte aldrig hur mycket mina alkoholvanor och all snabbmat påverkade mig innan jag såg bilder med 2 års mellanmrum.

Jag insåg att jag var tvungen att sluta med allt socker, alkohol och onödigt skit. Så jag köpte en matvåg och började äta 200G ris 200G köttfärs eller kyckling med jämna mellanmål.

4 st ägg = 340 kcal (1st 85 kcal)
200 G Kokt ris = 210 Kcal
200 G Kycklingfilé = 190 kcal
200 G Nötfärs 15% = 412 kcal
4 skivor Rågibröd = 140 kcal (1st 35 kcal)
_____________________________________________

06:45: 1 ägg 1 skiva hårt bröd (120 kcal)
09:00: 2 ägg (170 kcal)
Lunch 11:00: 200 G ris 200 G färs (622 kcal)
14:00: 1 ägg 1 skiva bröd (120 kcal)
16:00: 2 skivor bröd (70 kcal)
18:00: 200G ris 200G kyckling (400 kcal)

total: 1502 kcal (ej räknat med dom små detaljerna t.ex salt till äggen, tomatpuré/köttbuljong till köttfärsen)

Det där äter jag alla dagar utan större variation (potatis/rotfruktsblandning istället för ris ibland)
slutat helt med socker och alkohol, men på fredagar brukar jag och kollegorna käka lunch ute så det blir ibland en pizza, men som oftast husmanskost.

Saken är den att jag ställde mig aldrig på ångestplattan (vågen) när jag började. Jag köpte idag en våg för 399:- från coop som mäter vikt, fett, vatten, muskler, kalorier och ben. Och enligt vågen så ligger jag på
118.3 KG (vad fan hände )
38.4% Fett
37.9% Muskler
49% vatten
5.1 (kg? %?) ben
2453 KCAL

Betyder det att jag förbränt 2453 kalorier eller att jag ätit den mängden idag?

Jag kollade idag på https://www.mabra.com/halsoverktyg/kaloribehov/ och skrev in min vikt, längd och ålder (185cm, 118.3kg, 22år) med "mycket låg" träningsnivå (jag går ca 6500 - 8500 steg per dag enligt Samsung health på mobilen) Jag har ett fysiskt arbete med mycket bärande, trappor och allmänt svettiga moment men ingen fysisk aktivitet på fritiden. Hemsidan säger att jag bör ha ett dagligt intag av 2940 Kcal.

Äter jag för lite kalorier per dag? Vad bör jag förbättra? (förutom fysisk aktivitet på fritiden, köpte en cykel igår men det regnar för tillfället)

Tacksam för svar, Snusbakaren
Citera
2018-06-20, 22:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusbakaren
Tjenare flashback, för 12 veckor sen gjorde jag en 180° med livet. Jag märkte aldrig hur mycket mina alkoholvanor och all snabbmat påverkade mig innan jag såg bilder med 2 års mellanmrum.

Jag insåg att jag var tvungen att sluta med allt socker, alkohol och onödigt skit. Så jag köpte en matvåg och började äta 200G ris 200G köttfärs eller kyckling med jämna mellanmål.

4 st ägg = 340 kcal (1st 85 kcal)
200 G Kokt ris = 210 Kcal
200 G Kycklingfilé = 190 kcal
200 G Nötfärs 15% = 412 kcal
4 skivor Rågibröd = 140 kcal (1st 35 kcal)
_____________________________________________

06:45: 1 ägg 1 skiva hårt bröd (120 kcal)
09:00: 2 ägg (170 kcal)
Lunch 11:00: 200 G ris 200 G färs (622 kcal)
14:00: 1 ägg 1 skiva bröd (120 kcal)
16:00: 2 skivor bröd (70 kcal)
18:00: 200G ris 200G kyckling (400 kcal)

total: 1502 kcal (ej räknat med dom små detaljerna t.ex salt till äggen, tomatpuré/köttbuljong till köttfärsen)

Det där äter jag alla dagar utan större variation (potatis/rotfruktsblandning istället för ris ibland)
slutat helt med socker och alkohol, men på fredagar brukar jag och kollegorna käka lunch ute så det blir ibland en pizza, men som oftast husmanskost.

Saken är den att jag ställde mig aldrig på ångestplattan (vågen) när jag började. Jag köpte idag en våg för 399:- från coop som mäter vikt, fett, vatten, muskler, kalorier och ben. Och enligt vågen så ligger jag på
118.3 KG (vad fan hände )
38.4% Fett
37.9% Muskler
49% vatten
5.1 (kg? %?) ben
2453 KCAL

Betyder det att jag förbränt 2453 kalorier eller att jag ätit den mängden idag?

Jag kollade idag på https://www.mabra.com/halsoverktyg/kaloribehov/ och skrev in min vikt, längd och ålder (185cm, 118.3kg, 22år) med "mycket låg" träningsnivå (jag går ca 6500 - 8500 steg per dag enligt Samsung health på mobilen) Jag har ett fysiskt arbete med mycket bärande, trappor och allmänt svettiga moment men ingen fysisk aktivitet på fritiden. Hemsidan säger att jag bör ha ett dagligt intag av 2940 Kcal.

Äter jag för lite kalorier per dag? Vad bör jag förbättra? (förutom fysisk aktivitet på fritiden, köpte en cykel igår men det regnar för tillfället)

Tacksam för svar, Snusbakaren

Nu ska du få ett förslag som kan verka lite drastiskt och det kommer inte hjälpa dig i det långa loppet men det kan ge en boost för självförtroendet då du kommer dels gå ner i vikt fort samt även få bättre värden på fett på organ och så.

Men jag skulle föreslå att du kör en typ "Nutrilett"-diet i en månads tid eller så. Det kommer va slitigt och riktigt jävla tråkigt. MEN du kommer få snabba resultat OCH du kommer gå ner i vikt.
Därefter så är det fortfarande viktigt att du lägger om din kost och börjar röra dig men ibland kan det vara skönt med en rejäl boost i början.
Citera
2018-06-20, 22:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusbakaren
Tjenare flashback, för 12 veckor sen gjorde jag en 180° med livet. Jag märkte aldrig hur mycket mina alkoholvanor och all snabbmat påverkade mig innan jag såg bilder med 2 års mellanmrum.

Jag insåg att jag var tvungen att sluta med allt socker, alkohol och onödigt skit. Så jag köpte en matvåg och började äta 200G ris 200G köttfärs eller kyckling med jämna mellanmål.

4 st ägg = 340 kcal (1st 85 kcal)
200 G Kokt ris = 210 Kcal
200 G Kycklingfilé = 190 kcal
200 G Nötfärs 15% = 412 kcal
4 skivor Rågibröd = 140 kcal (1st 35 kcal)
_____________________________________________

06:45: 1 ägg 1 skiva hårt bröd (120 kcal)
09:00: 2 ägg (170 kcal)
Lunch 11:00: 200 G ris 200 G färs (622 kcal)
14:00: 1 ägg 1 skiva bröd (120 kcal)
16:00: 2 skivor bröd (70 kcal)
18:00: 200G ris 200G kyckling (400 kcal)

total: 1502 kcal (ej räknat med dom små detaljerna t.ex salt till äggen, tomatpuré/köttbuljong till köttfärsen)

Det där äter jag alla dagar utan större variation (potatis/rotfruktsblandning istället för ris ibland)
slutat helt med socker och alkohol, men på fredagar brukar jag och kollegorna käka lunch ute så det blir ibland en pizza, men som oftast husmanskost.

Saken är den att jag ställde mig aldrig på ångestplattan (vågen) när jag började. Jag köpte idag en våg för 399:- från coop som mäter vikt, fett, vatten, muskler, kalorier och ben. Och enligt vågen så ligger jag på
118.3 KG (vad fan hände )
38.4% Fett
37.9% Muskler
49% vatten
5.1 (kg? %?) ben
2453 KCAL

Betyder det att jag förbränt 2453 kalorier eller att jag ätit den mängden idag?

Jag kollade idag på https://www.mabra.com/halsoverktyg/kaloribehov/ och skrev in min vikt, längd och ålder (185cm, 118.3kg, 22år) med "mycket låg" träningsnivå (jag går ca 6500 - 8500 steg per dag enligt Samsung health på mobilen) Jag har ett fysiskt arbete med mycket bärande, trappor och allmänt svettiga moment men ingen fysisk aktivitet på fritiden. Hemsidan säger att jag bör ha ett dagligt intag av 2940 Kcal.

Äter jag för lite kalorier per dag? Vad bör jag förbättra? (förutom fysisk aktivitet på fritiden, köpte en cykel igår men det regnar för tillfället)

Tacksam för svar, Snusbakaren

Bra jobbat! Vill du ha mitt råd så kör på 1500kcal om dagen. Släng "skitvågen" du köpte. Om 4-6 månader kommer du kunna ha kläder du inte använt på flera år.
Jag ger ofta detta rådet och det fungerar ALLTID.
Finns inget vits att väga sig och sådant trams. Du vägde dig inte tidigare så hoppa över det nu också. Men räkna kalorier.
Lär dig laga god mat. Det går på 1500kcal.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2018-06-20 kl. 22:14.
Citera
2018-06-20, 22:18
  #4
Medlem
snusbakarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Men jag skulle föreslå att du kör en typ "Nutrilett"-diet i en månads tid eller så. Det kommer va slitigt och riktigt jävla tråkigt.

Okej tack! glömde ju självklart att säga i mitt inlägg att jag inte märkt någon nämnvärd synlig skillnad på 12 veckor med min nya diet (vägde mig aldrig före idag)

Bör jag fortsätta med det kostschemat jag kör med efter nutrilettdieten, eller bör jag äta lite större portioner? (aldrig räknat kalorier tills idag, men 1502 kcal / dag låter inte rätt)

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Bra jobbat! Vill du ha mitt råd så kör på 1500kcal om dagen. Släng "skitvågen" du köpte. Om 4-6 månader kommer du kunna ha kläder du inte använt på flera år.
Jag ger ofta detta rådet och det fungerar ALLTID.
Finns inget vits att väga sig och sådant trams. Du vägde dig inte tidigare så hoppa över det nu också. Men räkna kalorier.
Lär dig laga god mat. Det går på 1500kcal.

Tack för snabbt svar, jag har inga problem med att äta med mitt nuvarande schema. Jag ville bara ha lite tips från er som är lite mer pålästa inom ämnet och korrigeringar så jag inte sätter kroppen i "svältläge" och bara bränner muskler och dom historierna man hört!
__________________
Senast redigerad av snusbakaren 2018-06-20 kl. 22:24.
Citera
2018-06-20, 22:27
  #5
Medlem
POLlSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusbakaren
Okej tack! glömde ju självklart att säga i mitt inlägg att jag inte märkt någon nämnvärd synlig skillnad på 12 veckor med min nya diet (vägde mig aldrig före idag)

Bör jag fortsätta med det kostschemat jag kör med efter nutrilettdieten, eller bör jag äta lite större portioner? (aldrig räknat kalorier tills idag, men 1502 kcal / dag låter inte rätt)
Kör inte med den här kärringdieten. Du är en man. Det sägs att om man drar av 500kcal per dag så går man ner ett halvt kilo per vecka. Om du väger 118 nu så har du säkert legat på 4-6000 kalorier dagligen. Om du kör 1500 per dag så tar du lätt 8 kg på en eller två månader. Kör så istället för att dricka dig smalare.
Citera
2018-06-20, 22:37
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Den där vågen kan jag med all säkerhet säga är skit. I övrigt ser det ut som det är väldigt lite grönsaker i din kost, så försök få in en variation av detta. Angående kaloriunderskottet så är det individuellt vad man föredrar, trivs du med det intaget så håll det. Rekommenderar även att du får in styrketräning i det schemat, då detta är mest gynnsamt för kroppssammansättningen och gör att viktnedgången kan vara av kvalité. På 1500 kcal bör du gå ned i vikt med tanke på din nuvarande vikt, ålder och längd.
Citera
2018-06-21, 07:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POLlS
Kör inte med den här kärringdieten. Du är en man. Det sägs att om man drar av 500kcal per dag så går man ner ett halvt kilo per vecka. Om du väger 118 nu så har du säkert legat på 4-6000 kalorier dagligen. Om du kör 1500 per dag så tar du lätt 8 kg på en eller två månader. Kör så istället för att dricka dig smalare.

Kan du inte kolla upp saker innan du skriver?Det där var inget vidare... Ta 5min och räkna ut rätt siffror istället för att gissa hej villt.
Citera
2018-06-21, 07:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusbakaren
Okej tack! glömde ju självklart att säga i mitt inlägg att jag inte märkt någon nämnvärd synlig skillnad på 12 veckor med min nya diet (vägde mig aldrig före idag)

Bör jag fortsätta med det kostschemat jag kör med efter nutrilettdieten, eller bör jag äta lite större portioner? (aldrig räknat kalorier tills idag, men 1502 kcal / dag låter inte rätt)



Tack för snabbt svar, jag har inga problem med att äta med mitt nuvarande schema. Jag ville bara ha lite tips från er som är lite mer pålästa inom ämnet och korrigeringar så jag inte sätter kroppen i "svältläge" och bara bränner muskler och dom historierna man hört!

Då är det lungt. Jag jobbar privat med dessa frågor dagligen då jag hjälper halva släkten numera med hälsa och träning. 1500kcal tycker jag personligen är den bästa nivån att ligga. Resultat får man dagligen även om det inte syns. Samtidigt så kan du unna dig okey med mat och om du går in för det så kan du hålla dig mätt en hel dag på 1500kcal. Hemligheten är att försöka koppla bort viktnedgången. Eftersom den är ett tråkigt inslag i ditt liv så vill du bli påmind så lite som möjligt att du kämpar med att gå ner i vikt. Så mitt tips är att ge bort vågen. Försöka leva som vanligt. Men att äta på en budget av 1500kcal om dagen.
Citera
2018-06-25, 01:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusbakaren
Tjenare flashback, för 12 veckor sen gjorde jag en 180° med livet. Jag märkte aldrig hur mycket mina alkoholvanor och all snabbmat påverkade mig innan jag såg bilder med 2 års mellanmrum.

Jag insåg att jag var tvungen att sluta med allt socker, alkohol och onödigt skit. Så jag köpte en matvåg och började äta 200G ris 200G köttfärs eller kyckling med jämna mellanmål.

4 st ägg = 340 kcal (1st 85 kcal)
200 G Kokt ris = 210 Kcal
200 G Kycklingfilé = 190 kcal
200 G Nötfärs 15% = 412 kcal
4 skivor Rågibröd = 140 kcal (1st 35 kcal)
_____________________________________________

06:45: 1 ägg 1 skiva hårt bröd (120 kcal)
09:00: 2 ägg (170 kcal)
Lunch 11:00: 200 G ris 200 G färs (622 kcal)
14:00: 1 ägg 1 skiva bröd (120 kcal)
16:00: 2 skivor bröd (70 kcal)
18:00: 200G ris 200G kyckling (400 kcal)

total: 1502 kcal (ej räknat med dom små detaljerna t.ex salt till äggen, tomatpuré/köttbuljong till köttfärsen)

Det där äter jag alla dagar utan större variation (potatis/rotfruktsblandning istället för ris ibland)
slutat helt med socker och alkohol, men på fredagar brukar jag och kollegorna käka lunch ute så det blir ibland en pizza, men som oftast husmanskost.

Saken är den att jag ställde mig aldrig på ångestplattan (vågen) när jag började. Jag köpte idag en våg för 399:- från coop som mäter vikt, fett, vatten, muskler, kalorier och ben. Och enligt vågen så ligger jag på
118.3 KG (vad fan hände )
38.4% Fett
37.9% Muskler
49% vatten
5.1 (kg? %?) ben
2453 KCAL

Betyder det att jag förbränt 2453 kalorier eller att jag ätit den mängden idag?

Jag kollade idag på https://www.mabra.com/halsoverktyg/kaloribehov/ och skrev in min vikt, längd och ålder (185cm, 118.3kg, 22år) med "mycket låg" träningsnivå (jag går ca 6500 - 8500 steg per dag enligt Samsung health på mobilen) Jag har ett fysiskt arbete med mycket bärande, trappor och allmänt svettiga moment men ingen fysisk aktivitet på fritiden. Hemsidan säger att jag bör ha ett dagligt intag av 2940 Kcal.

Äter jag för lite kalorier per dag? Vad bör jag förbättra? (förutom fysisk aktivitet på fritiden, köpte en cykel igår men det regnar för tillfället)

Tacksam för svar, Snusbakaren

Du ligger på ett alldeles för högt kaloriunderskott och kommer aldrig gå ner i vikt, snarare tvärtom du kommer gå upp. Du bör ligga på minst ~2500kcal eftersom att du har ett fysiskt arbete. Sen skulle jag gjort om ditt kostschema, inte ens en kroppsbyggare äter så ofta som varannan timme.
Citera
2018-06-25, 01:57
  #10
Medlem
Är också tjock men har gått ner straxt över 30 pannor sen i oktober, väger 95 pannor nu.

När jag jobbar så kör jag mest hela dagarna å fritiden så är det i stort sett 90% datorstol eller soffläge.

Satt mig aldrig in kaloriräkning.

Istället för att försöka med småportioner å disciplin vid varje måltid hela dagarna så körde jag på ett rejält mål mat på kvällen, har inte 100% skurit ut kolhydrater men håller ner på det rejält, inte vanligt bröd till, inte massor av potatis, ris men ingen absolutism.

Brukar göra tryckkokarchili mestadels , 800g högrev, två paket bacon, ett packet shiitake, tre-fyra rödlökar, två-tre morötter, fyra vitlöksklyftor, krossad tomat, en öl, två buljongtärning, en skvätt rött matlagningsvin, en öl å så kryddor.

Brukar räcka till 3-4 rejäla skålar/3-4 dagar per kok, brukar äta två avokados å 3dl gräddfil med varje skål.

Som tillbehör/brödersättning kör jag mandelmjöl, fiberhusk, ägg å kryddor, antingen stekt som en tjock pannkaka eller kört i ugnsform, klockrent att skära upp å doppa i skålen.

Gott som fan å man står sig bra, kan bli lite hungrig mitt på dan men det går över fort, fortare om man dricker en skvätt vatten.
Citera
2018-06-25, 02:59
  #11
Medlem
DonkenPonkens avatar
När du är "hot wired" nu och totalt fokuserad på en ändring i livet så löp linan ut
och adoptera en ny LIVSSTIL nu när
du är så inställd, blir lite lättare

Om du äter jääättenyttigt så kan gå runt
hela dagen och känna dig mätt och pigg hela dagen och äta hela tid dagsbehöv kalorier
och ändå gå ner i vikt och STANNA där
hela livet. Med korrekt näring så sköter
kroppen allting så galant att den behöver inte extra vikten. Kroppen är så stabil och effektiv
så den behöver inte ladda för dåliga tider på samma sätt med fett längre för allt är så jävla
smidigt i kroppen. Massa grönt, frukt, frön, nötter, baljväxter. Färska bönor bönor och fullkorns kolhydrater. Löp hela linan ut och lev ett liv där inte behöver offra att äta gott
och mycket varje dag
Citera
2018-06-25, 03:06
  #12
Medlem
DonkenPonkens avatar
Frukost exempel:

Detta äter jag kanske 4 dagar i veckan.
Mosa tvåbananer och använd som "yoghurt" och blanda med havre, chiafrön, blåbär, valnötter, sesamfrön, solrosfrön och pumpakärnor.

Det är jättesöt och krunchight
och är OFÖRSKÄMT nyttigt verkligen.
Blåbären verkligen lyyfter hela måltiden
men är jättegott utan.

Du får i dig över hääälften av alla vitaminer, mineraler och protein du behöver i EN måltid.
Den är snäll på kalorierna och varje
kalori är laddad med lång, tillfredställd
mättnadskänsla.

Bara exempel på ingredienser

En frukost där du undviker allt
piss från industrierna. Det finns ämnen
som används i mycket färdigtillverkad mat
bidrar även till viktökning då ämnena försämrar förbränningen.
__________________
Senast redigerad av DonkenPonken 2018-06-25 kl. 03:09.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback