Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-19, 13:51
  #13
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Det är naturligtvis totalt omöjligt sia om kronkursen på 1 månads sikt. Det går överhuvudtaget inte att sia om något värdepapper på kort sikt då marknaden inte är speciellt rationell på så kort sikt.

För typ 2 år sedan gissade jag här på sajten att kronan skulle falla. Mina argument då var bl.a. kostnadsnivån i sverige var högre än i omvärlden. Jag länkade bl.a. till bigmac -index, vilket fick folk här att skratta på sig oklart av vilken anledning. Men andra kostnadsvariabler t.ex. kostnaden för arbetskraft m.m. visar på samma sak.

Vad hände? Kronan föll.

Ska jag göra en ny gissning på några års sikt tror jag att danska kronan kommer falla.
Citera
2018-06-20, 09:40
  #14
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
För typ 2 år sedan gissade jag här på sajten att kronan skulle falla. Mina argument då var bl.a. kostnadsnivån i sverige var högre än i omvärlden. Jag länkade bl.a. till bigmac -index, vilket fick folk här att skratta på sig oklart av vilken anledning. Men andra kostnadsvariabler t.ex. kostnaden för arbetskraft m.m. visar på samma sak.
Vad hände? Kronan föll.
Ska jag göra en ny gissning på några års sikt tror jag att danska kronan kommer falla.
Vad är dina argument för det?
Citera
2018-06-20, 11:30
  #15
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Vad är dina argument för det?

Samma som min 2 år gamla gissning att SEK skulle falla. Fast i detta fall att den danska kostnadsnivån hög. Danmark har de högsta arbetskraftskostnaderna i hela EU, men har inget som backar upp detta. Inte ens ölen är billig längre. I paris är ölen hälften så dyr som köpenhamn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback