Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-28, 16:12
  #13
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pfyfen
Tack för länken. När man ser kod med GOTO, så blir man lite mörkrädd. Då jag jobbade med Cobol på 90-talet var GOTO bannlyst. Vi hade preprocessorer som gjorde att språket fick lite trevligare syntax. Gammal kod från 60-talet kunde vara nästan oläslig pga dålig struktur och en massa GOTO. Fast så gammal kod ändrade man nästan aldrig i. Den bara fungerade, år ut och år in, vilket i och för sig är imponerande.

Ja, det är svårt att få en klar bild, därför känns det som en vild chansning att hoppa på Cobol-spåret. Kodexempel med GOTO får mig att tro att det finns riktigt gammal kod kvar.
Kul att min tråd refererades här.

Du kommer inte undan gammal kod. Jag kommer i kontakt med kod skriven i 80-talet där man har använt GOTOs dagligen. Jobbar med kolleger som fortfarande använder GOTOs när de programmerar.
Däremot sitter vi på Visual Studio och programmerar, vilket känns modernare. Dock använder vi Cobol Micro Focus och inte IBMs version. Även versionshantering är infört i det dagliga arbetet.

Finns stöd för enhetstester i Micro Focus Cobol men inget vi använder, än!
Citera
2018-04-28, 17:32
  #14
Medlem
Min Pappa kodade i det språket och han har nämnt att det är rätt begränsat språk där man helt enkelt kunde lära sig allt. Jämfört med dagens C++ där en veteran som bäst kan en tiondel B)
Citera
2018-04-28, 17:34
  #15
Medlem
farfars avatar
Jag har gått på intervju hos en rekryterare ang. ett COBOL-jobb på Handelsbanken, de var villiga att utbilda folk med lång erfarenhet men ingen av COBOL. Detta var några år sen.
Citera
2018-04-28, 17:39
  #16
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Kul att min tråd refererades här.

Du kommer inte undan gammal kod. Jag kommer i kontakt med kod skriven i 80-talet där man har använt GOTOs dagligen. Jobbar med kolleger som fortfarande använder GOTOs när de programmerar.
Däremot sitter vi på Visual Studio och programmerar, vilket känns modernare. Dock använder vi Cobol Micro Focus och inte IBMs version. Även versionshantering är infört i det dagliga arbetet.

Finns stöd för enhetstester i Micro Focus Cobol men inget vi använder, än!

Vill man ha exempel på kodstil där goto är tillåtet och till och med uppmuntrat så kolla Linuxkärnan. Mer än 10000 träffar på goto.

https://github.com/torvalds/linux/se...utf8=%E2%9C%93
Citera
2018-04-29, 12:11
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klosor
Min Pappa kodade i det språket och han har nämnt att det är rätt begränsat språk där man helt enkelt kunde lära sig allt. Jämfört med dagens C++ där en veteran som bäst kan en tiondel B)

Det finns en hel del kod här (blandade versioner):
http://rosettacode.org/wiki/Category:COBOL

En del går att testa här:
https://www.tutorialspoint.com/codingground.htm
Citera
2018-06-04, 22:26
  #18
Medlem
COBOL används på ett flertal operativsystem. Många applikationer utvecklade med
huvudsakligen COBOL är ännu i drift. Men, i själva programspråket COBOL görs
knappast mer än kopiering av data i primärminnet ( MOVE ), samt de fyra
räknesätten.

Övrigt åstadkommes med CALL till något bibliotek eller EXEC 'und so weiter'
till någon förkompilator.

Det enda som egentligen kan sägas vara COBOL är logiken och möjligheten att
skriva lättläst logik i COBOL suger.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Så som det lärdes ut att COBOL-program skulle skrivas under tidigt 80-tal och
tidigare, samt dessutoum förmodligen ett antal år därefter, är allt annat än
bra. De svenska läroböckerna under denna tid suger. Till råga på allt elände
var vissa manualer från vissa it-företag då lika usla. En del företag hade
dessutom använt underleverantörer för att ge ut 'user guides'. Dessa var om
möjligt ännu sämre.

PERFORM INITIERA.
PERFORM BEARBETA.
PERFORM AVSLUTA.

Läsarens fantasi, om ni är yngre en 40, lär inte kunna se fortsättningen.
Svårläst är bara förnamnet. I var och en av ovanstående paragrafer lär det stå
PERFORM av en eller flera andra paragrafer, men inte något mer. Och när ni
hamnat till den sista hänvisningen med PERFORM, vad ser ni då? Jo, ett ( 1 )
COBOL-statement! Det gäller att behålla lugnet då, så att man inte kastar ut
bildskärmen genom fönstret!

Det finns absolut ingen anledning att göra PERFORM och anropa någon annan del
av koden utom om
- samma kodavsnitt behöver anropas flera gånger
- koden har hamnet så pass långt åt höger att det blir mer lättläst att anropa
något annat. Paragraf om det är COBOL. Funktion på många andra kända programspråk.

Tur är att man är typ pensionär.
Citera
2018-06-20, 00:15
  #19
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pfyfen
Jag kodade Cobol på 90-talet och tyckte om det, innan jag bytte till Microsoft och .Net, som jag jobbar med än idag. Idag glider det mer och mer över till javascript och dess ramverk men jag gillar inte javascript och känner ingen lust att lära mig det.

Jag gillar ju objektorientering, designmönster, visual studio, databaser och allt som hör till backend. Jag försöker komma underfund med om det skulle kännas väldigt jobbigt att gå tillbaka till Cobol och stordator efter så många år inom .Net.

Det är ju stor brist på Cobol-utvecklare, precis som alla andra utvecklare. Jag fick frågan från en rekryterare om jag var sugen på Cobol. Kanske, funderar jag... men antagligen blir det .Net, backend och microservices, om jag får välja.

Tänker tillbaka på t.ex. utvecklingsmiljön. Förr var utvecklingsmiljön inte så tilltalande med TSO och bristande debug-möjligheter. Hur är det idag? Finns intellisense? Har hittat videos på utvecklingsmiljö som såg rätt ok ut, t.ex.:

https://mediacenter.ibm.com/media/De...t+2/0_oshq9x5f

Vilken utvecklingsmiljö används av t.ex. bankerna? Fortfarande TSO?

Vilket verktyg används motsvarande git eller tfs?

Hur har Cobol och stordatormiljön utvecklats till idag? Finns t.ex. cobol i molnet? Byggs det appar med cobol-backend?

Vad tjänar en erfaren Cobol-programmerare?

Någon som vet? Hade varit intressant om någon som kodat i .Net eller Java och gått över till Cobol, kan svara.
Vet lite om detta:

Microfocus/Visual Studio har stöd för Cobol MED .Net och och objektorientering. Så iaf med det behöver du inte välja. Cobol på Mainframe (TSO/ISPF..) är fortfarande stort inom bank och finans, men så finns det ju de som migrerar till Windows och .Net. På Visual har du förstås intellisense, men det finns även i Eclipse.

Och så är Swish gjort i Cobol. Dvs back end.
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2018-06-20 kl. 00:19.
Citera
2020-11-18, 18:57
  #20
Medlem
humor33s avatar
Är det svårt att lära sig COBOL om man kan FORTRAN?
Citera
2020-11-25, 13:31
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humor33
Är det svårt att lära sig COBOL om man kan FORTRAN?

FORTRAN finns ju i många versioner som är rätt olika varandra.
COBOL idag ser ut att vara väldigt likt COBOL på 50-talet.

Bägge är förkortningar så de ska skrivas med VERSALER.
Kan ju ha att göra med att de första matrisskrivarna inte klarade gemener?
Citera
2021-01-14, 08:05
  #22
Medlem
Det är ju stor brist på Cobol-utvecklare, precis som alla andra utvecklare. Jag fick frågan från en rekryterare om jag var sugen på Cobol
Citera
2021-01-17, 13:07
  #23
Medlem
Fancyfruits avatar
Minna att jag och en studievän på universitetet kollade upp löner för COBOL-utvecklare, åtminstone i Sverige. Den siffran var inte alls så hög som förväntat. Den ligger i linje med de flesta andra lönerna för utveckling inom andra språk. Kan inte minnas exakt vilken sida vi kikade på då, men här är en liten sammanställning över löner sett till bl.a. språk.

Lönen för COBOL-utvecklare är överskattad. Det är min erfarenhet, men någon får gärna motbevisa mig.
Citera
2021-01-17, 14:14
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Minna att jag och en studievän på universitetet kollade upp löner för COBOL-utvecklare, åtminstone i Sverige. Den siffran var inte alls så hög som förväntat. Den ligger i linje med de flesta andra lönerna för utveckling inom andra språk. Kan inte minnas exakt vilken sida vi kikade på då, men här är en liten sammanställning över löner sett till bl.a. språk.

Lönen för COBOL-utvecklare är överskattad. Det är min erfarenhet, men någon får gärna motbevisa mig.

Efterfrågan på COBOL-utvecklare är minimal. För ett par år sen hade SEB behov att ersätta några COBOL-kodare som gick i pension och slöt avtal med Academy om en COBOL-utbildning som garanterade jobb hos dem om man blev godkänd.
Det är på den nivån det ligger, om nån av de gamla storbankerna eller försäkringsbolagen förlorar gamla trotjänare och tycker att det blir för dyrt att gå över till modern teknik, då kan det komma såna möjligheter.

Och ja, att COBOL-utvecklare skulle tjäna så bra är en myt, lönen är ganska medioker eftersom det är inte är frågan om ny het teknik där efterfrågan är hög.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback