Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-17, 15:13
  #37
Medlem
BewilderedHulders avatar
Maine coon är maffigt härliga, och nästan lika kloka och kärvänliga som hundar. Jag skulle slå till på en sån
Citera
2018-06-17, 15:21
  #38
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Tycker det verkar som om de trivs väldigt bra ihop! vet att vissa katter inte vill vara med fler och det är ok, men jag vet flertalet som skaffat fler än en och att dessa trivs superbra ihop, utekatt som innekatt! och skulle det vara så så kan vi gå ut med katterna (i sele), och de får ju vara ute på balkongen så att de inte bara är helt inne. Samt att när vi skaffar hus så kommer de få vara ute om de vill så länge vi inte bor för nära vägen...

Mjo, huvudfördelen med att ha två katter jämfört med en som jag upplevt det är att de stimulerar varandra mycket.

Min ena katt var rätt understimulerad innan vi skaffade den andra och hon kunde "lash out" och rivas och ville inte att man skulle klappa eller ta upp henne. Sen vi skaffade den andra har hon blivit jättelugn och mysig och är totalt personlighetsförändrad.
Citera
2018-06-18, 15:06
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Mjo, huvudfördelen med att ha två katter jämfört med en som jag upplevt det är att de stimulerar varandra mycket.

Min ena katt var rätt understimulerad innan vi skaffade den andra och hon kunde "lash out" och rivas och ville inte att man skulle klappa eller ta upp henne. Sen vi skaffade den andra har hon blivit jättelugn och mysig och är totalt personlighetsförändrad.

Men asså det kan jag ju ändå förstå. Även om de generellt sett är självständiga djur så har de alla olika personligheter. Känner en som har en bengal som man ofta rekommenderar att man köper två, men hennes är supersjälvständig och vill inte ha någon mer i närheten än hussenoch matte när det duger för henne 😂
Citera
2018-06-18, 15:11
  #40
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Men asså det kan jag ju ändå förstå. Även om de generellt sett är självständiga djur så har de alla olika personligheter. Känner en som har en bengal som man ofta rekommenderar att man köper två, men hennes är supersjälvständig och vill inte ha någon mer i närheten än hussenoch matte när det duger för henne 😂

Tycker dem är så himla fina, men gud vad de behöver stimulans. Riktig koppelkatt.

Har man rätt förutsättningar för att kunna gå ut och gå med den och leka mycket med den och sånt så är det en perfekt katt.

Många skaffar katter de tycker är fina, eller coola eller whatever, men tänker inte på i vilken miljö katten ska leva.

Själv drömmer jag om att ha en stor Maine Coon, men jag vet att den inte skulle trivas på 30 KvM utan möjlighet till Catio eller inhägnad gård. Så då fick det bli ragdoll istället vilket ändå är fantastiskt.
Citera
2018-06-19, 12:21
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Tycker dem är så himla fina, men gud vad de behöver stimulans. Riktig koppelkatt.

Har man rätt förutsättningar för att kunna gå ut och gå med den och leka mycket med den och sånt så är det en perfekt katt.

Många skaffar katter de tycker är fina, eller coola eller whatever, men tänker inte på i vilken miljö katten ska leva.

Själv drömmer jag om att ha en stor Maine Coon, men jag vet att den inte skulle trivas på 30 KvM utan möjlighet till Catio eller inhägnad gård. Så då fick det bli ragdoll istället vilket ändå är fantastiskt.

Ja asså de flesta tycker säkert att brittisk korthår är tråkiga osv i utseendet, men för oss var den perfekt och vi tror att en ragdoll kommer passa bra med
Citera
2018-06-19, 12:24
  #42
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Ja asså de flesta tycker säkert att brittisk korthår är tråkiga osv i utseendet, men för oss var den perfekt och vi tror att en ragdoll kommer passa bra med

Jag tycker dem är sjukt söta, men vet inte så mycket om dem
Citera
2018-06-19, 12:42
  #43
Medlem
Ragdoll alla dar i veckan. Otroligt tillgivna och intelligenta. Pälsvård på min består av borstning en eller ett par ggr i veckan. Thats it. En och annan tova ibland, tas med minitrimmer på tre sekunder. Och stora blir dom....
Citera
2018-06-19, 22:25
  #44
Medlem
Gnomegirls avatar
Jag må vara gammeldags och kärringaktig, men en tjock, spinnande vanlig bonnakatt är ändå min personliga favorit.
Visst finns det många vackra raser att titta på, men när det kommer till att äga själv föredrar jag en okomplicerad bonnis.


MVH/Gnomegirl.
Citera
2018-06-20, 00:03
  #45
Medlem
MissMDs avatar
Efter att ha haft Norsk skogkatt så kommer jag aldrig att skaffa någon annan ras. Tycker den är helt fantastisk.
Älskar allt och alla, supersocial, går ihop med typ alla djur, härligt verbala och väldigt hundlika.

Väldigt lik maine coon till sättet, men imo mycket finare

Jag tycker att aveln på maine coon verkar bli så överdriven, och dom ser mer och mer efterbliven ut. Dom som varit så otroligt fina.

Har inte träffat så vansinnigt många ragdolls, men dom jag har träffat har varit härliga. Kan säkert passa er bra
Citera
2018-06-20, 10:08
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag tycker dem är sjukt söta, men vet inte så mycket om dem

Tycker också dem är söta
De är väldigt lugna, lite snobbiga, inte så pratsamma. Inte direkt knäkatter men de ligger gärna nära
Citera
2018-06-20, 10:09
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Efter att ha haft Norsk skogkatt så kommer jag aldrig att skaffa någon annan ras. Tycker den är helt fantastisk.
Älskar allt och alla, supersocial, går ihop med typ alla djur, härligt verbala och väldigt hundlika.

Väldigt lik maine coon till sättet, men imo mycket finare

Jag tycker att aveln på maine coon verkar bli så överdriven, och dom ser mer och mer efterbliven ut. Dom som varit så otroligt fina.

Har inte träffat så vansinnigt många ragdolls, men dom jag har träffat har varit härliga. Kan säkert passa er bra

Ja jag tror att bäst för oss bliren ragdoll, större chans att dem kommer komma överrens isf eftersom ragdoll och britter är lite lika i sättet
Citera
2018-06-20, 10:11
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Jag må vara gammeldags och kärringaktig, men en tjock, spinnande vanlig bonnakatt är ändå min personliga favorit.
Visst finns det många vackra raser att titta på, men när det kommer till att äga själv föredrar jag en okomplicerad bonnis.


MVH/Gnomegirl.

Har absolut inget emot bondkatter har en bondkatt hemma hos mor och far min (kunde inte ta med henne eftersom hon är van med att få gå ut när hon vill). Men eftersom de oftast är väldigt vana med att få vara ute redan sen innan så känner jag att det känns tryggare med en katt som endast varit inne, och som vi kan låta komma ut när vi har hus. Skulle aldrig klara av att tvinga en redan utekatt till att bli innekatt :/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback