Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-07, 20:56
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratom1o1
undrar detta med. fick en psykos i helgen o bröt båda händerna. tog 10g cubensis o 6g a.alleni. psyket är starkt så fattar inte var all ilska kom ifrån .. trasha hela lägenheten
Lite oklart vad eventuella psykoser har med giftsvamp att göra, men men... På vilket sätt fick du en psykos? Att trasha lägenheten betyder inte i sig att man har fått en psykos. Sen undrar även jag vad "a.alleni" är?

Hur stora doser brukar du normalt ta? Tänk också på att toleransen gentemot psykedelia i vissa fall kan minska med erfarenhet.
Citera
2018-02-11, 13:30
  #14
Medlem
MissValeries avatar
Usch jag vet inte, har aldrig hört om det iaf. Men kan du inte köpa och odla själv? Roligt, billigare och då är du helt säker
Citera
2018-02-18, 11:04
  #15
Medlem
Här är en lista på alla giftiga svampar i sverige och som man ser så är ingen särskillt lik toppisen så jag tror risken att bli förgiftad är rätt liten.
http://svampguiden.com/giftsvampar/lista/
Citera
2018-02-20, 10:20
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helsnurrig
Risken är nog nära noll när det gäller odlade cubensis. Däremot undrar jag om det finns giftiga svampsorter som liknar toppisar...
Nej
Citera
2018-06-19, 23:42
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mand71
Lite oklart vad eventuella psykoser har med giftsvamp att göra, men men... På vilket sätt fick du en psykos? Att trasha lägenheten betyder inte i sig att man har fått en psykos. Sen undrar även jag vad "a.alleni" är?

Hur stora doser brukar du normalt ta? Tänk också på att toleransen gentemot psykedelia i vissa fall kan minska med erfarenhet.

Att man kan hamna i ett psykotiskt tillstånd, vilket jag trodde var omöjligt eftersom svamp
ska vara så "ofarligt". Men jag fick en stark insikt om mitt liv, och det gjorde mig vansnnig varav
alla känslor blev förstärkta till tusen, minnesförlust o sen låg jag blodig med sönderslagna händer.

Och då är mitt psyke bra starkt.

P.aleni kanske den heter, den som är 3x starkare än cubensis. Blandade 10g av den samt 5g
cubensis. Då min tollerans mot dmt är hög.. varav svamps monekyler slutar på DMT.
Citera
2018-06-20, 11:23
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratom1o1
Att man kan hamna i ett psykotiskt tillstånd, vilket jag trodde var omöjligt eftersom svamp
ska vara så "ofarligt". Men jag fick en stark insikt om mitt liv, och det gjorde mig vansnnig varav
alla känslor blev förstärkta till tusen, minnesförlust o sen låg jag blodig med sönderslagna händer.
Psykos handlar om en oförmåga att avgöra vad som är verkligt och det du beskriver låter inte som något sådant. Det finns en och annan rapport om hur vissa har blivit våldsamma under påverkan av psykedelisk svamp, men det verkar vara väldigt ovanligt och i de fall det har hänt så tycks ofta någon annan drog, till exempel alkohol, vara inblandad. Det verkar inte bättre än att du tycks vara en av de få "lyckligt" lottade.

För att återknyta en aning till trådens ämne, så har det påståtts att det som sålts som psykedeliska svampar emellanåt har preparerats med t ex PCP. Jag kan inte säga om detta stämmer, om inte annat är det populärt bland förbudsanhängare att sprida vandringssägner ("råttskit i hasch" och sånt, du vet), men även om detta skulle vara sant så lär det knappast vara vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratom1o1
P.aleni kanske den heter, den som är 3x starkare än cubensis. Blandade 10g av den samt 5g
cubensis. Då min tollerans mot dmt är hög.. varav svamps monekyler slutar på DMT.
Psilocybe allenii är även känd som Psilocybe cyanofibrillosa. Dess nuvarande namn syftar på mykologen John Allen, som själv menade att att svampen grovt uppskattat verkar vara ungefär lika potent som den nära släktingen Psilocybe cyanescens. Paul Stamets, en annan känd mykolog, publicerade mätresultat rörande innehållet och inkluderade en tabell på olika arters styrkor i en av hans böcker. Siffrorna för allenii var långt under både cubensis och cyanescens, men sådant här kan variera ganska mycket mellan olika studier. Jag tycker ändå att det där med att allenii skulle vara tre gånger mer potent än cubensis mest låter som ett försäljningsargument.

Du uppger olika doser i dina två poster, men oavsett vilken post som är korrekt så låter det som en rejäl dos även om man tar hög tolerans i beaktande.
__________________
Senast redigerad av mand71 2018-06-20 kl. 11:28.
Citera
2018-06-20, 11:23
  #19
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratom1o1
Att man kan hamna i ett psykotiskt tillstånd, vilket jag trodde var omöjligt eftersom svamp
ska vara så "ofarligt". Men jag fick en stark insikt om mitt liv, och det gjorde mig vansnnig varav
alla känslor blev förstärkta till tusen, minnesförlust o sen låg jag blodig med sönderslagna händer.
Wow...
Svamp är INTE ofarligt.
Psilocybinsvamp är inte giftigt, vilket innebär att det inte kan döda dig och det inte kan skada dina organ eller din kropp. Men höga doser av psykedeliska droger kan leda till svåra konsekvenser, någonting som du säkert har lärt dig vid det här laget. Man ska vara försiktig med och ha respekt för hallucinogena substanser.
Citera
2018-06-23, 12:16
  #20
Medlem
Knarkkorven!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mand71
Psilocybe allenii är även känd som Psilocybe cyanofibrillosa.
Det är fel, P. cyanofibrillosa är en erkänd art. Du tänker på P. cyanofriscosa som var det inofficiella namnet på P. allenii innan den publicerades och därmed fick ett korrekt namn. P cyanofriscosa syftar på att den är blånande och återfinns i San Francisco. Men den har även hittats på andra ställen i PNW, John Allens fynd i närheten av Seattle på 70-talet exempelvis vilket det första dokumenterade fyndet som också är den stora orsaken till att P. allenii bär hans namn.

När jag ändå loggar in för att skriva ett inlägg kan jag även adressera frågan kring giftiga svampar som säljs som psykedeliska svampar. Det förekommer, men främst på gatan. Då kan det handla om matsvampar som bedragaren köper i matbutiken, torkar och sedan lägger i zip-påse och säljer till inte ont anande nybörjare, men rent teoretiskt skulle det lika gärna kunna vara random svampar som hittats utomhus och då är det ett problem. Generellt kan man säga att det är mycket svårare att korrekt identifiera torkade svampar utifrån utseendet, även för oss "experter" och mykologer. Man vill kolla på sporerna under mikroskop. Just torkade P. cubensis kan man ändå på ett ganska ok sätt identifiera utifrån färger, spår av blånad, brunvioletta skivor m.m. Det finns inga giftiga svampar som har denna kombinationen. Men bra förfalskningar skulle teoretiskt kunna lura även vana amatörer när det gäller vissa arter, typ om det skulle vara torkade S. semiglobata exempelvis som såldes som toppisar. Färska svampar är mycket enklare att identifiera eftersom alla kännetecken är väl framträdande då. Som tur är så finns det ganska få svamparter som är dödligt giftiga. Om du blir lurad så är chansen extremt mycket större att det enda som händer är att ingenting händer eller du får lite ont i magen.

När det gäller nätbeställningar på darknet osv. så kan jag inte uttala mig kring hur ofta det förekommer bedrägerier. Men om man beställer/köper från de som odlar för försäljning så kan man med stor säkerhet anta att denna personen har den vana och kunskap som krävs för att korrekt ha identifierat vad han/hon odlar. Att man av misstag/god tro odlar upp fel svampar förekommer naturligtvis men det är inte vanligt. Jag har sett ett par fall i Sverige där det hänt i privata odlingar. Svamparna var inte ett dugg lika de psykedeliska arterna.

Så finns det anledning att vara orolig eller misstänksam? Ja, om man köper på gatan eller genom kompisar. Men inte lika mycket om det är reputabla källor/butiker. Givetvis kollar man naturligtvis på produkten man köper så den inte har bruna eller vita skivor, är man osäker kan man posta foton på nätet och fråga de som vet bättre. Helt säker kan man inte vara utan att skaffa sig bra kunskaper själv. Men säker kan man å andra sidan inte vara när det gäller majoriteten av alla andra droger heller, speciellt de som säljs i pulver eller pillerform. Tacka förbudet för det! Det är garanten för en marknad där kvalitet och produktsäkring för slutkonsumentens bästa förblir ickeexisterande.

Jo just det, en slutpoäng också. Anledningen att både förbudsförespråkare och t.o.m jag brukar nämna det här med risken för felidentifiering är att det är den största risken med svampar. Och då är den risken ändå väldigt liten. Det säger rätt mycket om hur stor risken är för de andra sakerna som det ibland varnas om, som psykoser, hoppa från balkonger och dylikt.

Vill man läsa mer om argument kring psykedeliska drogers skadlighet så kolla:
http://wiki.magiskamolekyler.org/Arg...deliska_droger

/kk
Citera
2018-06-23, 14:09
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkkorven!
Det är fel, P. cyanofibrillosa är en erkänd art. Du tänker på P. cyanofriscosa som var det inofficiella namnet på P. allenii innan den publicerades och därmed fick ett korrekt namn.
Oj, det har du ju helt rätt i. Lite klantigt av mig, men även om det skulle vara som Allen lite grovt höftade till det att allenii är ungefär lika potent som Ps. cyanescens, så borde den den inte komma upp i närheten av tre gånger cubensis styrka.

Intressant post i övrigt, kk! Jag har ju själv varit med om att helt fel svamp poppat upp i mina cubensisodlingar, men i just mitt fall var det väldigt lätt att lägga märket till detta (de objudna gästerna var för övrigt oätliga, inte giftiga). Det fick mig ändå att fundera på det där med risken att inte bara råka odla fel svamp, utan rent av en giftig art. Jag är inte så säker på vilken art det i så fall skulle vara - möjligen något ur galerinasläktet antar jag, fast jag har ingen aning om hur troligt det är att man lyckas med en inomhusodling av gifthättingar eller vad det nu handlar om.

Detta leder mig till något annat jag funderat på, nämligen att även om man inte får fram svampfrukter av en giftsvamp, så borde det inte vara otänkbart att myceliet av en giftsvamp skulle kunna få fäste i odlingen. Jag förutsätter att andra svampfrukter inte skulle ta upp några gifter (annars borde svampplockning i skogen vara mycket mer riskfyllt), men jag har undrat lite om hanteringen av själva mycelieblocket skulle kunna innebära en hälsofara. Allt detta är såklart ganska långsökt, då risken att något sådant här inträffar borde vara näst intill obefintlig.
Citera
2018-06-24, 09:04
  #22
Medlem
Knarkkorven!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mand71
men även om det skulle vara som Allen lite grovt höftade till det att allenii är ungefär lika potent som Ps. cyanescens, så borde den den inte komma upp i närheten av tre gånger cubensis styrka.
Nej, men mycket väl dubbelt så stark. Rent genetiskt är P. allenii bara några baspar från P. cyanescens, så den jämförelsen känns rimlig, även om jag är säker på att Allen gjorde den efter att ha konsumerat den.

Citat:
Ursprungligen postat av mand71
Intressant post i övrigt, kk! Jag har ju själv varit med om att helt fel svamp poppat upp i mina cubensisodlingar, men i just mitt fall var det väldigt lätt att lägga märket till detta (de objudna gästerna var för övrigt oätliga, inte giftiga). Det fick mig ändå att fundera på det där med risken att inte bara råka odla fel svamp, utan rent av en giftig art. Jag är inte så säker på vilken art det i så fall skulle vara - möjligen något ur galerinasläktet antar jag, fast jag har ingen aning om hur troligt det är att man lyckas med en inomhusodling av gifthättingar eller vad det nu handlar om.
Just det jag har sett foton på i en svensk odling har varit Lentinus tigrinus, odlade från vilda sporavtryck som någon tidigare (den som plockade svampen?) i kedjan förmodligen sorterat fel/skrivit fel namn på.
https://www.shroomery.org/forums/sho...umber/13509403
https://forum.magiskamolekyler.org/i...howtopic=18698

Galerina skulle det vara svårt att odla om det är P. cubensis man hade tänkt odla, de har nämligen helt olika preferenser gällande näring. Cubensis gillar gräs/frön av gräs (Poaceae) och bajs från gräsätare, medans Galerina växer på gammalt trä. Det samma gäller de flesta andra dödligt giftiga svamparna.

Risken för att förgiftas av dessa farliga svampar uppstår främst om man letar Psilocybe cyanescens eller andra arter med liknande utseende i länder där dessa växer utomhus. Då har man en förväxlingsrisk med den och andra mindre giftiga/oätliga arter och de delar habitat.

Citat:
Ursprungligen postat av mand71
Detta leder mig till något annat jag funderat på, nämligen att även om man inte får fram svampfrukter av en giftsvamp, så borde det inte vara otänkbart att myceliet av en giftsvamp skulle kunna få fäste i odlingen. Jag förutsätter att andra svampfrukter inte skulle ta upp några gifter (annars borde svampplockning i skogen vara mycket mer riskfyllt), men jag har undrat lite om hanteringen av själva mycelieblocket skulle kunna innebära en hälsofara. Allt detta är såklart ganska långsökt, då risken att något sådant här inträffar borde vara näst intill obefintlig.
I regel tar inte svampar upp andra svampars gifter genom att växa tillsammans. Det finns dock någon/några arter som kan bli svagt giftiga av att växa på speciella trädslag. Sedan tar många svampar upp tungmetaller från jorden där de växer också, vilket kan vara lite dumt om man skall plocka svamp i Fukushima eller något kanske.

/kk
Citera
2018-06-24, 16:14
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkkorven!
Nej, men mycket väl dubbelt så stark. Rent genetiskt är P. allenii bara några baspar från P. cyanescens, så den jämförelsen känns rimlig, även om jag är säker på att Allen gjorde den efter att ha konsumerat den.
Det är förmodligen en inte helt orimlig gissning att Allen kan ha mumsat i sig en och annan politiskt inkorrekt svamp under åren. Det verkar som om det finns en lite större benägenhet för sånt bland personer som ägnar sig åt något med "etno-" i början av ordet - i Allens fall etnomykologi

Citat:
Ursprungligen postat av Knarkkorven!
Galerina skulle det vara svårt att odla om det är P. cubensis man hade tänkt odla, de har nämligen helt olika preferenser gällande näring. Cubensis gillar gräs/frön av gräs (Poaceae) och bajs från gräsätare, medans Galerina växer på gammalt trä. Det samma gäller de flesta andra dödligt giftiga svamparna.

Risken för att förgiftas av dessa farliga svampar uppstår främst om man letar Psilocybe cyanescens eller andra arter med liknande utseende i länder där dessa växer utomhus. Då har man en förväxlingsrisk med den och andra mindre giftiga/oätliga arter och de delar habitat.
Ja, jag tänkte mer på tränedbrytare som Ps. cyanescens och Ps. azurescens, fast jag vet inte hur gångbart det är att odla dessa inomhus. Åtminstone när det gäller cyanescens så verkar en del odlare istället göra i ordning "mushroom patches" ute i trädgården.

Citat:
Ursprungligen postat av Knarkkorven!
I regel tar inte svampar upp andra svampars gifter genom att växa tillsammans. Det finns dock någon/några arter som kan bli svagt giftiga av att växa på speciella trädslag.
OK, då var det som jag misstänkte! När det gäller svampar som blir svagt giftiga av vissa trädslag så är svavelticka (Laetiporus sulphureus, "chicken-of-the-woods") en sådan, en svamp som intressant nog även påstås vara psykoaktiv om den äts rå. Inget jag provat hittills, men jag medger att jag är lite nyfiken!
Citera
2018-06-25, 20:16
  #24
Medlem
Knarkkorven!s avatar
Citat:
Det är förmodligen en inte helt orimlig gissning att Allen kan ha mumsat i sig en och annan politiskt inkorrekt svamp under åren

Hehe, nej, han har aldrig gjort det till någon hemlighet, tvärtom har han alltid varit väldigt öppen med att han äter vad han hittar. Han har f.ö ett konto på MM.

Citat:
Ps. cyanescens och Ps. azurescens, fast jag vet inte hur gångbart det är att odla dessa inomhus.

Inte alls... Eller ja, har man kylskåp som odlingskammare och väntar i månader-år, visst... Det blir dock betydligt smidigare att hålla på med utomhusodlingar även om det finns en risk att mycelet äts upp av insekter, utkonkurreras av andra svampar etc. Men mycelet är väldigt aggressivt och koloniserar villigt det mesta hårdträ det får. Det finns även många som fått mycket lyckade resultat av att sprida sporeslurry i parker och på andra ställen där man har mycket träflis i rabatterna....

Naturligtvis måste man vara duktig identifierare om man ska hålla på med detta, det finns många små bruna svampar där ute och som nybörjare vill man hitta rätt till den grad att man blir blind inför alla tecknen som talar mot det. Murphys lag gör även att dessa tittar upp på precis samma ställe där man spred mycel eller sporer

Vill man undvika det mesta krånglet med identifiering och risker för okända arter så är inomhusodling av P. cubensis att föredra alla dagar i veckan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback