• 8 569 online
  • 1 175 911 medlemmar
  • 60 663 139 inlägg
  • 4
  • 5
2018-05-24, 00:44
Medlem
Trullsaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninyel
Styvbröder
Helt sjukt
Citera
2018-06-13, 19:08
Medlem
Alpha00s avatar
Styvbrodern åtalas nu för mord

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-hallstahammar
Citera
2018-06-19, 19:21
Medlem
karlinges avatar
https://www.vlt.se/logga-in/misstank...jort-for-nagot

Citat:
Misstänkte Hallstamördaren i rätten: ”Ville inte inse vad fan man har gjort för något”

någon som kan låsa upp?
Citera
2018-06-19, 20:25
Medlem
Trullsaas avatar
| Igår
Misstänkte Hallstamördaren i rätten: ”Ville inte inse vad fan man har gjort för något”
Artikel 19 av 19
Misstänkt mord i Hallstahammar
Visa alla artiklar

1
delningar
Under rättegången gällande mordet på en 29-årig man i Hallstahammar i november förra året, fick den misstänkte med egna ord beskriva vad som enligt honom hände i lägenheten där 29-åringen ska ha blivit ihjälslagen med en yxa. ”Då ligger han jätteblodig i soffan, det minns jag.”

ANNONS

På måndagen inleddes rättegången mot den 30-åring som misstänks ha slagit ihjäl sin styvbror i dennes lägenhet i Hallstahammar i slutet av november.

Motivet ska enligt åklagaren handla om en händelse ungefär fyra åt bakåt i tiden, då 30-åringens styvbror ska ha varit otrogen med 30-åringens dåvarande flickvän. En händelse som den 25 november, enligt åklagaren ska ha slutat med den 29-årige styvbroderns död.

30-åringen i rätten under häktningsförhandlingen. Här med sin försvarare Martin Beskow.
30-åringen i rätten under häktningsförhandlingen. Här med sin försvarare Martin Beskow.
Bild: Tony Persson
Så här berättade 30-åringen själv för rätten under måndagens förhandling:

– Jag hade ingen aning om att de skulle gå bakom ryggen på mig, det var det sista jag trodde skulle hända.

30-åringen berättade vidare hur han och styvbrodern tagit upp kontakten igen under maj-juni förra året, efter att den brutits i samband med otrohetsaffären. Han berättade hur de hade kommit överens om att "gjort är gjort" och att det inte var värt att paja en så bra relation på grund av en tjej.

30-åringen fick under sitt förhör, själv berätta vad som ska ha hänt i styvbroderns lägenhet i slutet av november förra året, efter att de återigen börjat bråka om otroheten mellan styvbrodern och 30-åringens dåvarande flickvän:

– Jag säger någonting om att han inte har några känslor. Då vart han förbannad och tog stryptag [på mig]. Jag minns inte vilken hand, men minns att det var en hand som tryckte så här, sa 30-åringen och visade med ett strypgrepp på sig själv hur hans styvbror ska ha gjort.

Senare under förhöret sa han:

– Det spårade ur efter strypgreppet. Ville inte inse vad fan man har gjort för något, för det här är inte jag. Jag är ingen våldsam person.

30-åringen beskrev också hur han mindes ett-två slag mot styvbrodern och hur det sen blev "helt svart" i hans huvud.

– Då ligger han jätteblodig i soffan, det minns jag. Jag fick tokpanik, blev jäkligt rädd för vad man gjort, berättade han för rätten.

Redan dagen före häktningsförhandlingen mot 30-åringen i februari i år, erkände han att han har utdelat slag mot sin styvbror. Under rättegången på måndagen, erkände den misstänkte, för dagen klädd i svart kavaj, återigen slagen, och att det skulle handla om ett eller två slag. 30-åringen förnekade mord och även åklagarens andrahandsyrkande: synnerligen grov misshandel och vållande till annans död.

– Det handlar om en nödvärnssituationen. Om rätten anser att det handlar om övervåld hade min klient i vart fall svårt att besinna sig, vilket gör att det handlar om nödvärnsexcess, sa 30-åringens försvarare Martin Beskow under förhandlingen.

Bild från häktningsförhandlingen mot 30-åringen. Under måndagens rättegång nekade han till mord på sin styvbror, men erkände att han utdelat ett eller två slag mot honom.
Bild från häktningsförhandlingen mot 30-åringen. Under måndagens rättegång nekade han till mord på sin styvbror, men erkände att han utdelat ett eller två slag mot honom.
Bild: Tony Persson
Under förhandlingen visade åklagaren vid sin sakframställan upp flera bilder från 29-åringens lägenhet, där en nära anhörig hittade honom död på onsdagen den 29 november. Flera gånger hördes snyftningar från åhörarplats.

– Av de spår som analyserats ges starkt stöd för att ingen tredje person förutom 29-åringen och den misstänkte befunnit sig i lägenheten vid tiden för brottet, och blodet på kroppen och kläderna ger starkt stöd för att kroppen inte varit upprätt vid blödningarna, läste Carl-Johan Norström ur teknikernas sammanfattning.

Blodbilden på kläderna och på väggarna i lägenheten var en viktig del i åklagarens bevisningen, då han menade att 29-åringen slogs ihjäl i sömnen, eller åtminstone när han låg ned, medan 30-åringen å sin sida alltså menar att det ska ha handlat om en självförsvarssituation där han var tvungen att freda sig mot 29-åringen och det strypgrepp denne ska ha tagit runt 30-åringens hals.

– Min klient är fullständigt förtvivlad, och han har förståelse för lidandet han skapat. Han har förlorat en bror och är dessutom plågad över sin egen roll i det här, sade 30-åringens försvarare Martin Beskow senare under förhandlingen.

30-åringen står också åtalad för grovt vapenbrott, då han enligt åklagaren ska ha haft och skjutit med ett avsågat hagelgevär, anklagelser som 30-åringen nekar till.
Citera
  • 4
  • 5