Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 11:50
  #61
Medlem
Fick följande svar på Facebook messenger nu:

"Hej,

Vi har tidigare haft en driftstörning i ditt område. Denna ska dock vara löst sedan igår vid 08:00-tiden. Förhoppningsvis fungerar det bättre för dig nu. Om det inte gör det så får jag be dig att avvakta på att vår supportavdelning kollat på din inskickade felanmälan.

Mvh Bahnhof"



Jag bifogade en bild från Bredbandskollen som visade hur det såg ut i går kväll kl 21. Tröstlöst.

EDIT: Fick nu även telefonkontakt med support (!!) och Jesper, som han hette, var medveten om problemet. De arbetar tydligen tillsammans med Zitius för att lösa det men man är inte riktigt säker på var felen ligger samt exakt vilka områden som är drabbade. Han bad mig mäta i kväll och addera några bredbandskollar till befintlig felanmälan.

Kanske är öppna fibernät ett lika idiotiskt påfund som en avreglerad järnväg. För många kockar i soppan har aldrig gjort någon nöjd och glad.
__________________
Senast redigerad av cure33 2018-06-13 kl. 12:09.
Citera
2018-06-13, 13:15
  #62
Medlem
Gankdalfs avatar
Jag fick ett till SMS där det står att det finns en känd driftstörning i mitt område. Bra är det väl att de är medvetna om att problemet finns på deras sida. Förhoppningsvis är det löst nu innan helgen.
Citera
2018-06-15, 19:37
  #63
Medlem
Gankdalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gankdalf
Jag fick ett till SMS där det står att det finns en känd driftstörning i mitt område. Bra är det väl att de är medvetna om att problemet finns på deras sida. Förhoppningsvis är det löst nu innan helgen.

Det har förbättrats nu. Det saktar ner på kvällen men inte alls lika mycket som förut. Hoppas att det ordnat sig för dig med.
Citera
2018-06-15, 21:08
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gankdalf
Det har förbättrats nu. Det saktar ner på kvällen men inte alls lika mycket som förut. Hoppas att det ordnat sig för dig med.

Vad gäller bredbandet så är det samma här. Högst ojämna resultat vid körning av Bredbandskollen.se och speedtest.net men, som du säger, inte alls samma djupdykningar som tidigare.

TV-tjänsten via Sappa har dock störningar för andra kvällen i rad, tyvärr. Klockan 20:10 började det, med störningar i både bild och ljud ungefär var tionde sekund.

Men vi får hoppas att det går sakta men säkert mot bättre kapacitet nu.

EDIT: Fast 30 ner, 20 upp och 102ms i ping är ju inte vad jag kallar 250/250...
__________________
Senast redigerad av cure33 2018-06-15 kl. 21:59.
Citera
2018-06-16, 22:15
  #65
Medlem
Suck...

"- 2018-06-16 00:44:26 - Vi har störningar på kanaler och för surf på operatörer via Göteborg sedan efter kl 20. Vi kommer nu att flytta en del operatörstrafik som har möjlighet till anslutning via i Stockholm istället. Detta bör avlasta så att vi får stabilt läge igen. Detta är genomfört & klart ca 24:00.

- 2018-06-16 10:36:42 - Vi har flyttat ytterligare trafik under natten och efter driftmöte nu på lördagsmorgonen har vi också utformat en åtgärdsplan om det skulle bli vidare problem ikväll. Vi hoppas och tror naturligtvis på att att avlastningen av tv-trafiken ska räcka för att vi får en stabil lördagskväll.

- 2018-06-16 21:06:37 - Vi ser fortsatta störningar efter 20:07 trots avlastningen och kommer nu att sätta igång våran reservplan vi utformade i morse. Vi kommer ha fälttekniker på plats på en timme som extra stöd då vi kommer göra förändringar för att stabilisera Göteborg."

Jaja, de är medvetna om problemet i alla fall. Nu är jag inte tekniskt bevandrad när det gäller stora fibernät men det är ju makalöst att det ska vara så komplicerat att få ordning på det.
Citera
2018-06-17, 20:59
  #66
Medlem
WTF...

"- 2018-06-17 20:54:35 - I samband med en ytterligare omläggning av trafik för att försöka få bort störningar gick det fel och vi har nu flera operatörer nere. Vi har tekniker på väg och är framme om uppskattningsvis 1,5 timme."

Citera
2018-06-18, 19:57
  #67
Medlem
Gankdalfs avatar
Det är lika illa fortfarande. Igår dog det helt och hållet ett par gånger. Jag hoppas inte att de förväntar sig att man ska betala fullt pris för deras tjänst när de inte kan leverera på över en vecka nu.

Så här står det för mig:

Kod:
2018-06-11 - Västsverige (Zitius)

Uppdaterad 2018-06-15 09:26 (M6110710)


För närvarande har vi en driftstörning som påverkar tjänster som transporteras via eller finns anslutna i Västsverige.

 Tekniker arbetar för närvarande på att lokalisera samt avhjälpa problemet. 
 Tyvärr kan vi i nuläget inte ge någon uppskattning på när det kan beräknas vara åtgärdat. 
 Vi beklagar eventuella olägenheter detta driftavbrott medför er.
2018-06-11 10:23 

Uppdatering:

Felavhjälpning pågår. Tekniker arbetar på att avhjälpa felet snarast möjligt.
2018-06-15 09:26 
Citera
2018-06-18, 20:32
  #68
Medlem
mainfurers avatar
Aldrig problem här o aldrig några dippar. Bästa leverantören!
Citera
2018-06-18, 21:02
  #69
Medlem
Gankdalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Aldrig problem här o aldrig några dippar. Bästa leverantören!

Har aldrig haft problem med Bahnhof förut heller men nu har det varit så här i en vecka och det är värdelöst att det ska ta så här lång tid att åtgärda ett såpass allvarligt problem.
Citera
2018-06-18, 21:30
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gankdalf
Har aldrig haft problem med Bahnhof förut heller men nu har det varit så här i en vecka och det är värdelöst att det ska ta så här lång tid att åtgärda ett såpass allvarligt problem.

Jag tror inte att Bahnhof är vår syndabock i det här fallet. Det är Zitius som inte får ordning på sitt fibernät som Bahnhof hyr in sig på. Jämför med resenärer (vi), SJ (Bahnhof) och Trafikverket (Zitius).

Den driftinformation jag följt är denna:
https://zmarket.se/privat/driftinformation

De har varit duktiga på att uppdatera den men det hade varit ännu bättre om de löste problemen (som drabbat både bredband och TV-tjänster för alla de operatörer som säljer sina tjänster på Zmarket). Det är helt otroligt att de inte fått ordning på det efter en dryg vecka. Helt otroligt!!
Citera
2018-06-18, 21:55
  #71
Medlem
Det verkar som att själva driftinformationen kommer och går dessutom. Ibland står det att det inte finns några problem och nästa stund finns hela loggen. Den ser ut så här i alla fall:

Citat:
Uppdateringar:
- 2018-06-12 16:10:25 - Vi har gjort vissa förändringar och inväntar mätningar från hur det ser ut under kvällen.
- 2018-06-13 09:28:24 - Vi har kunna se en förbättring hos vissa operatörer sen ändringarna under gårdagen. Felsökning fortsätter på övriga operatörer där fel kvarstår.
- 2018-06-15 09:13:28 - Under gårdagskvällen upplevde många problem för både tv och bredband vars operatörer tar in sin trafik från Göteborg. Detta berodde på fortsatta problem med trafikbalanseringen och orsakade störningar trots den utökade kapaciteten tidigare i veckan. Vi jobbar nu för fullt med att se till att trafiken är stabil inför helgen.
- 2018-06-16 00:44:26 - Vi har störningar på kanaler och för surf på operatörer via Göteborg sedan efter kl 20. Vi kommer nu att flytta en del operatörstrafik som har möjlighet till anslutning via i Stockholm istället. Detta bör avlasta så att vi får stabilt läge igen. Detta är genomfört & klart ca 24:00.
- 2018-06-16 10:36:42 - Vi har flyttat ytterligare trafik under natten och efter driftmöte nu på lördagsmorgonen har vi också utformat en åtgärdsplan om det skulle bli vidare problem ikväll. Vi hoppas och tror naturligtvis på att att avlastningen av tv-trafiken ska räcka för att vi får en stabil lördagskväll.
- 2018-06-16 21:06:37 - Vi ser fortsatta störningar efter 20:07 trots avlastningen och kommer nu att sätta igång våran reservplan vi utformade i morse. Vi kommer ha fälttekniker på plats på en timme som extra stöd då vi kommer göra förändringar för att stabilisera Göteborg.
- 2018-06-17 07:27:11 - Vi kommer hålla möte för idag för analys av gårdagskvällen. Vi delade upp trafiken annorlunda igår men det verkar inte som att störningarna upphörde förrän strax innan 23 ändå. Vi återkommer
- 2018-06-17 10:52:19 - Vi har haft driftmöte och vi har en plan hur vi ska jobba vidare inför söndagskvällen. Mer information kommer.
- 2018-06-17 12:27:08 - Vi har under dagen gjort ytterligare åtgärder i Göteborg . Det har skett en omfördelning av trafiken på ett sätt som med stor sannolikhet kommer göra att kvalitetsproblemet då trafiken ökar på kvällen inte ska uppstå, och därmed ge upphov till störningarna. Vi kommer övervaka detta under kvällen och återkommer med hur utvecklingen ter sig, och om vi behöver göra några ytterligare ingrepp.
- 2018-06-17 20:54:35 - I samband med en ytterligare omläggning av trafik för att försöka få bort störningar gick det fel och vi har nu flera operatörer nere. Vi har tekniker på väg och är framme om uppskattningsvis 1,5 timme.
- 2018-06-18 00:12:12 - All IPTV igång sedan kl 23. Samtliga surftjänster ingång och stabila sedan 23:30. Vi har nu åtgärdat det akuta felet och imorgon bitti kommer vi som arbetat med helgens problem lämna över detta till våra kollegor. Vi kan inte just nu se att problemet finns kvar, men detta är allra troligast att kl är över 23:20 då problemen upphört tidigare dagar. Ny estimerad klartid till kl 23:00, Måndag
- 2018-06-18 10:01:50 - Vi har gjort ytterligare åtgärder i vår centrala hårdvara i form av konfigurering. Lastbalansering är gjord och trafiken är mer separerad per respektive linjekort. Vi utvärderar detta ytterligare under kvällen då fler kunder använder tjänsterna, och trafikmängden därmed ökar. Vi håller noga koll på utvecklingen under kvällen och har åtgärdsplan redo för olika scenarion.
- 2018-06-18 19:52:40 - Vi ser tyvärr felet ikväll igen trots tidigare åtgärder. Vi håller just nu på att flytta över operatörer och trafik för att avlasta centrala hårdvaran som skapar problemet.
- 2018-06-18 20:39:57 - Den senaste åtgärden och avlastningen av central hårdvara räckte inte för att lösa felet. Vi jobbar vidare med felet och kommer göra ytterligare flytt av trafik.
__________________
Senast redigerad av cure33 2018-06-18 kl. 22:02.
Citera
2018-06-19, 15:15
  #72
Medlem
Gankdalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cure33
Jag tror inte att Bahnhof är vår syndabock i det här fallet. Det är Zitius som inte får ordning på sitt fibernät som Bahnhof hyr in sig på. Jämför med resenärer (vi), SJ (Bahnhof) och Trafikverket (Zitius).

Den driftinformation jag följt är denna:
https://zmarket.se/privat/driftinformation

De har varit duktiga på att uppdatera den men det hade varit ännu bättre om de löste problemen (som drabbat både bredband och TV-tjänster för alla de operatörer som säljer sina tjänster på Zmarket). Det är helt otroligt att de inte fått ordning på det efter en dryg vecka. Helt otroligt!!

Det har du i och för sig rätt i. Enligt driftinformationen du länkade så står det:


Så förhoppningsvis är problemet löst nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback