Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-04, 18:13
  #1
Medlem
Nu börjar vi närma oss 20 års jubiléum av Ecce Homo. Utställningen av 12 bilder av bibliska motiv med en homoerotiska touch väckte minst sagt blandade känslor. Syftet med konstinstallationen tycks ha varit att flytta fram barriärerna mot gammaldags normer. Reaktionerna blev minst sagt kraftiga både för och emot hela tilltaget.
Nu så här 20 år senare kan jag inte låta bli att undra om inte tiden är mogen för att göra om utställningen fast i viral tappning och med Mohammed i fokus? Fördomar mot HBTQ världen tycks vara på en långt mycket värre nivå inom den muslimska världen idag än i den kristna 1998.
Jag själv är kulturellt handikappad och dåligt skickad att snickra ihop passande bilder i ex photoshop.
Däremot skulle det vara alldeles underbart att få beskåda bilder med ett blandat politiskt och religöst budskap med syfte att flytta fram barriärer.
Jag kan tänka mig nästan oändligt med infallsvinklar för att belysa de problem som frodas i strängt religösa muslimska kretsar när det kommer till HBTQ frågor.

En lång inledning men viktiga frågeställningar kräver detta. Min fråga och önskan till Flashbacks talangfulla dataviruoser är nu:

Kan ni konstruera smakfulla och konstfulla bilder på Mohammed i diverse homoerotiska situationer och posta i denna tråd?

Jag tänker mig att en politisk vinkling är extra intressant med anledning av de senaste årens turbulens kring islam, ex En försvarslös Mohammed som blir sexuellt utnyttjad av Uncle Sam och En Jud Süss karaktär.
Eller hur Mohammed ler glatt efter en Bukakke från flera vänsterextremister osv.

Kanske kan bli svårt att knåpa ihop men alla försök är välkomna! 🙏🏻
Citera
2018-05-04, 18:20
  #2
Medlem
NickSonnys avatar
Jesus och Mohammed i 69:an kanske? Ängeln Gabriel som tar Mohammed i tvåan uppe på Kaabas tak? Mohammed som spänner på en gris bakifrån? Möjligheterna är oändliga. Dock är jag heller inte särskilt bra på att rita, speciellt inte på datorn.
Citera
2018-05-04, 18:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Jesus och Mohammed i 69:an kanske? Ängeln Gabriel som tar Mohammed i tvåan uppe på Kaabas tak? Mohammed som spänner på en gris bakifrån? Möjligheterna är oändliga. Dock är jag heller inte särskilt bra på att rita, speciellt inte på datorn.

Ahh, bra tänkt! Hade inte tänkt på infallsvinkeln med grisen. Klart att det inte skadar att belysa fler fördomar mot jordens varelser som islam för med sig.

Mer av liknande kreativitet 👏🏻
Citera
2018-05-04, 18:27
  #4
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Jesus och Mohammed i 69:an kanske? Ängeln Gabriel som tar Mohammed i tvåan uppe på Kaabas tak? Mohammed som spänner på en gris bakifrån? Möjligheterna är oändliga. Dock är jag heller inte särskilt bra på att rita, speciellt inte på datorn.
Bara att googla, finns massor. T.ex. https://www.google.se/search?q=muham...SLQu-pCQnjsoM:.
Citera
2018-05-04, 18:45
  #5
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Bara att googla, finns massor. T.ex. https://www.google.se/search?q=muham...SLQu-pCQnjsoM:.
LOL ja jävlar.. Vissa är riktigt grova.
Citera
2018-05-04, 19:06
  #6
Medlem
Minns någon om den ursprungliga Ecce Homo-utställningen väckte några reaktioner på muslimskt håll? Jesus är ju trots allt en av islams profeter.
Citera
2018-05-04, 23:32
  #7
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styxico
Ahh, bra tänkt! Hade inte tänkt på infallsvinkeln med grisen. Klart att det inte skadar att belysa fler fördomar mot jordens varelser som islam för med sig.

Mer av liknande kreativitet 👏🏻

Det är ju bara att ta omslaget från Onkel Kånkel - Gammeldags Jul och ändra den röda färgen till något mer arabliknande...
Citera
2018-05-08, 11:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Jesus och Mohammed i 69:an kanske? Ängeln Gabriel som tar Mohammed i tvåan uppe på Kaabas tak? Mohammed som spänner på en gris bakifrån? Möjligheterna är oändliga. Dock är jag heller inte särskilt bra på att rita, speciellt inte på datorn.




Saddam rövknullar Muhammed som ropar "Allahu Akbar! HELP!!" (Saddam Hussein var ju politiskt sett en högst sekulär diktator, han ville inte ha någon mullifiering av samhället eller några krav på att Koranens bud skulle styra i politiken)
Citera
2018-06-10, 16:33
  #9
Medlem
Herr Lindholms avatar
Rövknull. Rövknull. Rövknull. Rövknull. Siewert Öholm ser en kuk och tänker genast på BÖG ANAL SEX. Rövknull. Rövknull. Rövknull. Kåta knullrövar. Rövknull. Rövknull.

Nej, jag vet inte var ni har fått det ifrån. Jag känner inte igen mig från Ecce Homo.
Citera
2018-06-11, 23:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Rövknull. Rövknull. Rövknull. Rövknull. Siewert Öholm ser en kuk och tänker genast på BÖG ANAL SEX. Rövknull. Rövknull. Rövknull. Kåta knullrövar. Rövknull. Rövknull.

Nej, jag vet inte var ni har fått det ifrån. Jag känner inte igen mig från Ecce Homo.


Poängen är ju tydlig sexualisering och oblyg objektifiering av Muhammed, liksom den ursprungliga Ecce Homo-serien innebar sexualisering och queerifiering av Jesus och lärjungarna.
Citera
2018-06-18, 21:39
  #11
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Poängen är ju tydlig sexualisering och oblyg objektifiering av Muhammed, liksom den ursprungliga Ecce Homo-serien innebar sexualisering och queerifiering av Jesus och lärjungarna.
Hur? Var? Vilken av bilderna?

Och vissa menar att Jesus var gift med Maria av Magdala, andra att hon "bara" var en hora. I vilket fall som helst så har man gjort avbildningar av dem tillsammans. Och så har vi Joh 7:53-8:11. Och så hela kyrkans utveckling sedan 1300-talet där man säger att ett äktenskap är något mellan en man, kvinna och Jesus.

Undrar varför världens alla små Öholmar har missat det? Deras familjer kanske var bortresta då.

Men i vilket falls om helst, försök inte för
__________________
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-06-18 kl. 21:47.
Citera
2018-06-19, 08:18
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Styxico
Nu börjar vi närma oss 20 års jubiléum av Ecce Homo. Utställningen av 12 bilder av bibliska motiv med en homoerotiska touch väckte minst sagt blandade känslor. Syftet med konstinstallationen tycks ha varit att flytta fram barriärerna mot gammaldags normer. Reaktionerna blev minst sagt kraftiga både för och emot hela tilltaget.
Nu så här 20 år senare kan jag inte låta bli att undra om inte tiden är mogen för att göra om utställningen fast i viral tappning och med Mohammed i fokus? Fördomar mot HBTQ världen tycks vara på en långt mycket värre nivå inom den muslimska världen idag än i den kristna 1998.
Jag själv är kulturellt handikappad och dåligt skickad att snickra ihop passande bilder i ex photoshop.
Däremot skulle det vara alldeles underbart att få beskåda bilder med ett blandat politiskt och religöst budskap med syfte att flytta fram barriärer.
Jag kan tänka mig nästan oändligt med infallsvinklar för att belysa de problem som frodas i strängt religösa muslimska kretsar när det kommer till HBTQ frågor.

En lång inledning men viktiga frågeställningar kräver detta. Min fråga och önskan till Flashbacks talangfulla dataviruoser är nu:

Kan ni konstruera smakfulla och konstfulla bilder på Mohammed i diverse homoerotiska situationer och posta i denna tråd?

Jag tänker mig att en politisk vinkling är extra intressant med anledning av de senaste årens turbulens kring islam, ex En försvarslös Mohammed som blir sexuellt utnyttjad av Uncle Sam och En Jud Süss karaktär.
Eller hur Mohammed ler glatt efter en Bukakke från flera vänsterextremister osv.

Kanske kan bli svårt att knåpa ihop men alla försök är välkomna! 🙏🏻

Du behöver inte utföra det konstnärliga verket själv, d v s du kan anlita en bilbyrå att snickra ihop de bilder du vill ha, sedan sätter du bara ditt namn på dem
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback