Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-18, 21:28
  #10477
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen, att bedöma och avgöra vilket brott det är enbart utifrån ett skrik kan väl ingen?
Det var vad vittnet tänkte på när de hörde skriken. Det kanske beror på att man inte tänker på mord i första hand?

Vittnet blir ju inte mindre trovärdigt bara för att hon missbedömde/gissade fel varför BO skrek.
Vad är det som får dig att tro att vittnet skulle ha gjort en sådan felbedömning?
Citera
2018-06-18, 21:33
  #10478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag är inte rättsmedicinare och inte kunnig genom läsande men det känns som om detta fall är sjukt segt. Kanske finns andra i tråden som har erfarenhet av andra fall som liknar detta? Fem veckor har passerat och man hittade inte BO förrän efter flera dagar, trots att hon låg så nära hemmet, man har låtit SD fara som en jojo till polishuset, åklagaren har misslyckats två gånger med att höja misstankegraden och så alla dessa eventuellt-och-kanske såsom blod i hemmet, blodiga kläder i hus och bil, skrik från fyndplats och mobilen.

Vi får väl se om fler hem bli avspärrade. Jag sätter min nästa veckopeng på att UWs hem kan bli det.
Ja det verkar segt.
Jag har följt Elin Krantz mordet, Lisa Holm mordet, Mordet på Lena på Muskö, och Sommarstugemordet, ala Johanna Möller plus att min mamma varit polis och mordutredare bla.
Det verkar gå i snigelfart plus att ingen är häktad som misstänkt.
Citera
2018-06-18, 21:44
  #10479
Medlem
matsqqs avatar
En annan teori (om man nu måste väva in skrik vid planket samt blodspår i Lenas hem) :

Om det nu skulle vara blodspår i Lenas hus så tror jag att det kan vara någon eller några knivbeväpnade flyktingslynglar (från flyktingboendet där hon jobbade) som vet var Lena bor, de har knackat på och följt med henne in eftersom hon vet vem det är och sedan väl därinne blivit hotfulla och för att visa att de menar allvar har de på plats skurit henne och hotat att döda hennes barn om hon skrek. Därav hennes tystnad och att barnet inte vaknade ....

Sen för de med henne till planket , fullbordar en våldtäkt och då kan inte Lena undgå att skrika, de avslutar henne för att slippa konsekvenserna ...

Denna teori förklarar varför barnet inte vaknade och varför det senare kom skrik vid planket

Den förklarar dock inte varför himlen är blå och varför enhörningar har hovar
Citera
2018-06-18, 21:46
  #10480
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Du får tycka
Jag får en känsla av att man har låst sig vid SD och först nyligen börjat "jobba brett"
Det intressanta fynd man gjorde i början, som fick plats i en papperspåse, var det vid UWs bostad och skogen intill denna?

Tack. Ja, var gjordes fyndet? Vad innehöll den nätta kassen? Någon av presenterna som den yngre sonen aldrig fick? En fidgetspinner i metall?
Citera
2018-06-18, 21:49
  #10481
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag är inte rättsmedicinare och inte kunnig genom läsande men det känns som om detta fall är sjukt segt. Kanske finns andra i tråden som har erfarenhet av andra fall som liknar detta? Fem veckor har passerat och man hittade inte BO förrän efter flera dagar, trots att hon låg så nära hemmet, man har låtit SD fara som en jojo till polishuset, åklagaren har misslyckats två gånger med att höja misstankegraden och så alla dessa eventuellt-och-kanske såsom blod i hemmet, blodiga kläder i hus och bil, skrik från fyndplats och mobilen.

Vi får väl se om fler hem bli avspärrade. Jag sätter min nästa veckopeng på att UWs hem kan bli det.
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Du får tycka
Jag får en känsla av att man har låst sig vid SD och först nyligen börjat "jobba brett"
Det intressanta fynd man gjorde i början, som fick plats i en papperspåse, var det vid UWs bostad och skogen intill denna?
Den senaste artikeln kan tolkas som att polisen inte förrän nyligen har kopplat vittnesuppgifterna om skrik till LW:s försvinnande. I så fall kan de nya undersökningarna man talar om gälla skogspartiet på andra sidan motorvägen, dvs. den plats varifrån vittnet tyckte sig höra att skriken kom.

Som du är inne på har man kanske redan från början låst sig vid SD, och kanske har man tidigare inte ens tanken att det kan ha handlat om t.ex. en överfallsvåldtäkt på andra sidan vägen. Det är ju känt att man lätt får tunnelseende, och åklagare är inte bättre än andra.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2018-06-18 kl. 21:52.
Citera
2018-06-18, 21:55
  #10482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den senaste artikeln kan tolkas som att polisen inte förrän nyligen har kopplat vittnesuppgifterna om skrik till LW:s försvinnande. I så fall kan de nya undersökningarna man talar om gälla skogspartiet på andra sidan motorvägen, dvs. den plats varifrån vittnet tyckte sig höra att skriken kom.

Som du är inne på har man kanske redan från början låst sig vid SD, och kanske har man tidigare inte ens tanken att det kan ha handlat om t.ex. en överfallsvåldtäkt på andra sidan vägen. Det är ju känt att man lätt får tunnelseende, och åklagare är inte bättre än andra.

Vet inte om det är särdeles professionellt att "arbeta brett" och samtidigt ha tunnelseende och två gånger gå på pumpen gällande 'sannolika skäl'. Jag förväntar mig faktiskt mer av polis och åklagare.
Citera
2018-06-18, 21:59
  #10483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Tack. Ja, var gjordes fyndet? Vad innehöll den nätta kassen? Någon av presenterna som den yngre sonen aldrig fick? En fidgetspinner i metall?

Jag tror att tiden och de många inläggen gör att vi kollrar bort oss själva. Jag minns inte var fyndet gjordes men reagerade på att det var åt fel håll, från FP sett. Vill minnas att många diskuterade detta. Jag tyckte att det var väldigt nära faderns hem. Påsen som polis bar på var ju liten men verkade också lätt.
Citera
2018-06-18, 22:01
  #10484
Medlem
Är det en överfallsvåldtäkt så borde rättsmedicin redan ha konstaterat detta och det borde ha kommit ut i media vid det här laget. Om inte annat så för att skydda allmänheten men ännu mer för att fria SD från misstankar. Så nej, jag tror inte på överfall av random och därtill våldtäkt. Jag är övertygad om att det är en person som står nära BO.
Citera
2018-06-18, 22:02
  #10485
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den senaste artikeln kan tolkas som att polisen inte förrän nyligen har kopplat vittnesuppgifterna om skrik till LW:s försvinnande. I så fall kan de nya undersökningarna man talar om gälla skogspartiet på andra sidan motorvägen, dvs. den plats varifrån vittnet tyckte sig höra att skriken kom.

Som du är inne på har man kanske redan från början låst sig vid SD, och kanske har man tidigare inte ens tanken att det kan ha handlat om t.ex. en överfallsvåldtäkt på andra sidan vägen. Det är ju känt att man lätt får tunnelseende, och åklagare är inte bättre än andra.
Om det skulle handla om en överfallsvåldtäkt på andra sidan vägen, vad gjorde LW där och om hon blev överfallen en bra bit ifrån sin bostad varför var dörren olåst? Hur transporterades kroppen till fyndplatsen? Att bära en kropp eller att fly levande till fyndplatsen är hyfsat omständigt. Menar du att hon skulle ha utsatts för en överfallsvåldtäkt på andra sidan vägen och sedan via något transportmedel dumpats på andra sidan?
Citera
2018-06-18, 22:07
  #10486
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Om det skulle handla om en överfallsvåldtäkt på andra sidan vägen, vad gjorde LW där och om hon blev överfallen en bra bit ifrån sin bostad varför var dörren olåst? Hur transporterades kroppen till fyndplatsen? Att bära en kropp eller att fly levande till fyndplatsen är hyfsat omständigt. Menar du att hon skulle ha utsatts för en överfallsvåldtäkt på andra sidan vägen och sedan via något transportmedel dumpats på andra sidan?
Jag pekar bara på vad det förmodade vittnet har uppgett, och jag har ingen särskild teori om vad som kan ha hänt med LW. Men det är väl i och för sig intressanta frågor du ställer.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2018-06-18 kl. 22:10.
Citera
2018-06-18, 22:09
  #10487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det hela ser ju otroligt klantigt ut för en outsider som jag själv, hoppas inte att det är så.. Och, återigen, är resurserna på NFC begränsade vilket redan nu gränsar till rättsskandal. Varför tillåter myndighetssverige att NFC (förut SKL) tar så j-a lång tid på sig, i fall efter fall? Tillsätt en utredning eller avgå (någon)!

Dom söker aktivt forensiker sedan länge men dom tycks inte finnas i överflöd eller snarast är en bristvara. Enligt chefen skulle dom ha ett behov av ca 350 personer.

Det är inte ett nytt problem utan ett väl känt utbildningsproblem. Det utbildas få alt att för få av naturvetarna väljer just denna inriktning på sina studier.
Citera
2018-06-18, 22:13
  #10488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag tror att tiden och de många inläggen gör att vi kollrar bort oss själva. Jag minns inte var fyndet gjordes men reagerade på att det var åt fel håll, från FP sett. Vill minnas att många diskuterade detta. Jag tyckte att det var väldigt nära faderns hem. Påsen som polis bar på var ju liten men verkade också lätt.

https://www.expressen.se/nyheter/bro...a-wesstrom-45/


Citat:
"Efter Lenas försvinnande vädjade polisen om tips – och flera tips ska ha kommit in."

Citat:
"På lördagsförmiddagen hittade polisen ett föremål i området efter tips från allmänheten – och har spärrat av platsen.

– Vi tror eventuellt att det har med försvinnandet att göra, säger Johan Wallenius, vakthavande befäl på polisen."


Jag har dåligt lokalsinne i Örebro men ni som är hemtama vet säkert vilket skogsparti de menar.
__________________
Senast redigerad av SonyaStolt 2018-06-18 kl. 22:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback