Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-18, 19:56
  #10453
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracella
Åkte förbi FP idag, inte varit så nära tidigare. Det fanns en del blommor, kort, ljus och nallebjörnar där...men som någon skrev tidigare...det mesta ledsamt visset. Kondoleanserna var dock placerade på den sida av bullerplanket som vätter mot bostadsområdet.
Jag har tittat på diverse kartor och bilder över området, men inte förstått att det är så nära bostäderna. Det är ca 150 meter mellan FP och BO”s bostad, men finns ju hus som ligger än närmre FP.
Slogs av den obehagliga känslan, för den fanns där. Tänker på de som bor bara tiotalet meter från FP. Känner mig helt övertygad om att det inte är någon random person som bragt LW om livet, människor i omgivningen borde isf varnats och varnas.
Men gräsmattor fortsätts att klippas och studsmatttor fortsätts att studsas på.

Ja, jag tänkte på de som bor närmast. När jag tittade på huset på Google Maps tänkte jag att de måste kännas obehagligt att veta att någon blivit mördad och legat bara ett fåtal meter från ens bostad.

Men som du säger, man har inte gått ut med varning till allmänheten. Så man tolkar det som att de inte tror på random. Vilket de kanske hade gjort om det var en våldtäkt t ex.
Citera
2018-06-18, 20:15
  #10454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Precis och helt enl Ockam dessutom. Kör han in på Rättarevägen är det bara att gå rakt upp så hamnar han på fyndplatsen bakom bullerplanket och undviker därmed Gunnmo stängslet också.

----
Ockhams rakkniv https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Eller så skadades/dödades LW inne i huset och lastades i bilen för att dumpas bakom planket. Det kan förklara blodet men det svåra är att förklara de utdragna skriken från FP.
Citera
2018-06-18, 20:23
  #10455
Medlem
"Mordutredarna ska göra nya tekniska undersökningar i fallet med Lena Wesström.
– Samtidigt vet vi att svaren på det som vi redan har skickat in för analys dröjer ett tag till, säger Mikael Nyqvist, på utredningssektionen för grova brott."


https://www.na.se/artikel/orebro-lan...a-flera-veckor
Citera
2018-06-18, 20:23
  #10456
Medlem
sommarljums avatar
https://www.na.se/artikel/orebro-lan...r?referrer=app

"Mordutredarna ska göra nya tekniska undersökningar i fallet med Lena Wesström"

"Spåren som redan har säkrats har skickats in till Nationellt forensiskt center (NFC).
– Det tar ytterligare en tid innan vi får svar därifrån. Senast nu under måndagen var vi i kontakt med dem och fick veta att vi kan få besked tidigast om en vecka. Det kan i värsta fall dröja flera veckor."

"– Det återstår en del tekniska undersökningar och vi väntar på svar från Rättsmedicinalverket. Vi har även en hel del förhör med olika personer kvar att genomföra."

"De nya tekniska undersökningarna kommer genomföras på för mordutredarna intressanta ställen."
– Det finns fortfarande avspärrningar kvar på vissa platser. Jag vill inte gå in på exakt vilka. Det kvarstår undersökningar att göra på de här ställena och därför är de fortsatt avspärrade."

Det finns enligt polisen ingen bortre gräns för hur lång tid en avspärrning får vara kvar.

"– Det finns undersökningar kvar att genomföra på kroppen. Vi väntar på de slutgiltiga svaren från Rättsmedicinalverket. Vi hade en genomgång av fallet idag där vi pratade om det här."

"Förra veckan kom det uppgifter om att en person ringt in till SOS och larmat om ett högt kvinnoskrik natten då Lena Wesström försvann.
– Vi förstod ganska omgående att det kunde vara av intresse för utredningen. Det har sagts i media att skriket även hördes under samtalet. Det stämmer inte av det jag fått reda på. Det har skett någon form av missuppfattning."

"Polisen vill i nuläget inte berätta om det är aktuellt med något gripande av den som kan misstänkas ha mördat Lena Wesström.

– Det kan jag inte yttra mig något om.

Har ni några andra misstänkta i fallet?

– Det kan jag inte heller uttala mig om."
Citera
2018-06-18, 20:24
  #10457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
"Mordutredarna ska göra nya tekniska undersökningar i fallet med Lena Wesström.
– Samtidigt vet vi att svaren på det som vi redan har skickat in för analys dröjer ett tag till, säger Mikael Nyqvist, på utredningssektionen för grova brott."


https://www.na.se/artikel/orebro-lan...a-flera-veckor

Är det vanligt att man gör nya tekniska undersökningar? Kommer ett annat hem att spärras av?
Citera
2018-06-18, 20:28
  #10458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Tänker inte diskutera det här igen.
Jag vill inte outa hur LW och vännen kände varandra av respekt för hen.
Min bror arbetar med hen och hen berättade när detta hade hänt att sonen saknade mamman på morgonen och paket stod framme halvinslagna. Och att det fanns ”blodspår” i lägenheten.
Varför skulle inte Lenas vänner ha fått info om dessa detaljer. Barnen el exet har väl givetvis pratat med någon/några hennes vänner. De sörjer ju.
Du får gärna tro att jag trollar men jag har fått den här infon. Varför skulle jag hitta på en sådan här uppgift?
Har ingen relation med någon av de inblandade, bor många mil från Örebro.

Det var alltså sonen som upptäckte blodspåren? Så du menar att barnet eller exet har berättat detta för anhöriga och för vänner, men inte för polisen?
Citera
2018-06-18, 20:39
  #10459
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Är det vanligt att man gör nya tekniska undersökningar? Kommer ett annat hem att spärras av?

"De nya tekniska undersökningarna kommer genomföras på för mordutredarna intressanta ställen."
– Det finns fortfarande avspärrningar kvar på vissa platser. Jag vill inte gå in på exakt vilka. Det kvarstår undersökningar att göra på de här ställena och därför är de fortsatt avspärrade."


I dagsläget är SDs hus och LWs hus avspärrade.
Citera
2018-06-18, 20:43
  #10460
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Tänker inte diskutera det här igen.
Jag vill inte outa hur LW och vännen kände varandra av respekt för hen.
Min bror arbetar med hen och hen berättade när detta hade hänt att sonen saknade mamman på morgonen och paket stod framme halvinslagna. Och att det fanns ”blodspår” i lägenheten.
Varför skulle inte Lenas vänner ha fått info om dessa detaljer. Barnen el exet har väl givetvis pratat med någon/några hennes vänner. De sörjer ju.
Du får gärna tro att jag trollar men jag har fått den här infon. Varför skulle jag hitta på en sådan här uppgift?
Har ingen relation med någon av de inblandade, bor många mil från Örebro.
Om det fanns synliga blodspår tycker man att polisen borde misstänkt foul play direkt tisdag morgon?
Citera
2018-06-18, 20:48
  #10461
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Eller så skadades/dödades LW inne i huset och lastades i bilen för att dumpas bakom planket. Det kan förklara blodet men det svåra är att förklara de utdragna skriken från FP.

Ja och om hon hade skrikit i huset hade väl sonen vaknat?
Citera
2018-06-18, 20:54
  #10462
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Det var alltså sonen som upptäckte blodspåren? Så du menar att barnet eller exet har berättat detta för anhöriga och för vänner, men inte för polisen?

Hur vet du att de inte berättat det för polisen?
Citera
2018-06-18, 20:55
  #10463
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
"Mordutredarna ska göra nya tekniska undersökningar i fallet med Lena Wesström.
– Samtidigt vet vi att svaren på det som vi redan har skickat in för analys dröjer ett tag till, säger Mikael Nyqvist, på utredningssektionen för grova brott."


https://www.na.se/artikel/orebro-lan...a-flera-veckor

Det hela ser ju otroligt klantigt ut för en outsider som jag själv, hoppas inte att det är så.. Och, återigen, är resurserna på NFC begränsade vilket redan nu gränsar till rättsskandal. Varför tillåter myndighetssverige att NFC (förut SKL) tar så j-a lång tid på sig, i fall efter fall? Tillsätt en utredning eller avgå (någon)!
Citera
2018-06-18, 20:57
  #10464
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Om det fanns synliga blodspår tycker man att polisen borde misstänkt foul play direkt tisdag morgon?

De kanske inte upptäckte dem förrän dagen det rubricerades som människorov.
Stod att polisen gjort fynd som tydde på att hon inte försvunnit frivilligt.
En person som frivilligt försvinner kan ju faktiskt medvetet lämna kvar sådana saker, så det måste varit något ytterligare som tydde på kidnappning/människorov
Har jag fel?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback