Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-17, 21:02
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wayweary
Ni ser inte potentialen i en världsvaluta där folket kommit överens om värdet? Lite some ett skydd från en undertryckande regering, eller att förhindra att en regering skulle bli det. En valuta som skulle förenkla bytet av varor, just nu sker det som ni säger mest på darknet men det betyder inte att den minoriteten ska sprida sitt ecosystem till en större majoritet.

Vem betalar skatt i ditt system?

Tänk på det en stund.
Citera
2018-06-17, 21:53
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Vem betalar skatt i ditt system?

Tänk på det en stund.

Vill börja med att säga att jag inte är så förtjust i hur skatt fungerar just nu så skatt argument skulle aldrig hålla hos mig. Det är alldeles för enkelt att utnyttja det systemet vi har idag och i slutändan gynnar det bara vissa få.

Jag hoppas därmed att bitcoin och en token ekonomi kommer tvinga fram ett nytt system som kommer lösa det som skatt löser idag, fast på ett helt annat sätt. Hur vet jag inte, men har spekulerat i det ett antal gånger, det finns definitivt många andra vägar att gå.
Citera
2018-06-20, 11:36
  #51
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
7k är fortfarande skyhögt men i längden tror jag bitcoin kommer kollapsa helt.

Lite synd men något bättre kanske ersätter bitcoin för vissa användningsområden finns faktiskt.

De tror inte jag eftersom bitcoin, tillskillad från alla andra kryptovalutor, inte är ren spekulationsvaluta. Tvärt om har bitcoin en stabil bas som betalmedel, anonyma transaktioner samt pengatvätt.

Som betalmedel är värdet helt obetydligt. När den sjunker i värde får du bara mer bitcoin för dollarna och de du handlar kostar visserligen mer bitcoin men uppenbarligen inte mer dollar. En bitcoin kan va värd 1 dollar och kommer fortfarande fungera alldeles utmärkt för handel. Samma sak är de med anonyma transaktioner och pengatvätt: värdet är helt irrelevant.

bitcoin är snarare känslig för legalisering av droger men de kommer ta tid. Intresset av att tvätta pengar, samt göra anonyma internationella transaktioner kommer inte försvinna möjligtvis kommer de dyka upp andra bättre metoder. Men dessa kommer också involvera kryptovalutor i någon form.

En intressant fråga är hur man skulle kunna stabilisera värdet på bitcoin? Då skulle den uppenbarligen bli intressant som valuta i länder med extrem inflation, tillexempel Argentina. Om valutan bytte händer mer sälla så skulle i alla fall både uppgångar och nedgångar gå långsammare.
__________________
Senast redigerad av Flickpojken 2018-06-20 kl. 11:53.
Citera
2018-06-20, 11:39
  #52
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbc
Vad tror ni kommer hända nu när bitcoin är nere och nosar vid 7k igen?

Själv är jag förhoppningsfull. Hoppas förstås att värdet faller genom golvet ner till nästa våning och sen genom hela huset ner till källaren för att sedan hamna på andra sidan i Kina. Bitcoin är skräp för mig och jag ser ner på alla som "investerar" i det.

Visst jag håller med till viss del de lite flummigt med kryptovalutor men samtidigt är trevligt att tjäna pengar även om de kräver särskilt mycket kunskap. Pengarna kan ju användas till annat.
Citera
2018-06-20, 14:22
  #53
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
De tror inte jag eftersom bitcoin, tillskillad från alla andra kryptovalutor, inte är ren spekulationsvaluta. Tvärt om har bitcoin en stabil bas som betalmedel, anonyma transaktioner samt pengatvätt.

Som betalmedel är värdet helt obetydligt. När den sjunker i värde får du bara mer bitcoin för dollarna och de du handlar kostar visserligen mer bitcoin men uppenbarligen inte mer dollar. En bitcoin kan va värd 1 dollar och kommer fortfarande fungera alldeles utmärkt för handel. Samma sak är de med anonyma transaktioner och pengatvätt: värdet är helt irrelevant.

bitcoin är snarare känslig för legalisering av droger men de kommer ta tid. Intresset av att tvätta pengar, samt göra anonyma internationella transaktioner kommer inte försvinna möjligtvis kommer de dyka upp andra bättre metoder. Men dessa kommer också involvera kryptovalutor i någon form.

En intressant fråga är hur man skulle kunna stabilisera värdet på bitcoin? Då skulle den uppenbarligen bli intressant som valuta i länder med extrem inflation, tillexempel Argentina. Om valutan bytte händer mer sälla så skulle i alla fall både uppgångar och nedgångar gå långsammare.

Värdestigningen i Bitcoin 2017 byggde på metades spekulation och inte att folk strömmade till valutan och började använda den i vardagen. Det var många investerings banker i Asien som spekulerade i Bitcoin och säkert många i USA och Europa med fast dom inte ville gå ut med det. Dom flesta privatpersonerna 2017 köpte också Bitcoin för att tjäna pengar på den inte för att bruka som betalmedel.
Citera
2018-06-20, 15:15
  #54
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
De tror inte jag eftersom bitcoin, tillskillad från alla andra kryptovalutor, inte är ren spekulationsvaluta. Tvärt om har bitcoin en stabil bas som betalmedel, anonyma transaktioner samt pengatvätt.

Som betalmedel är värdet helt obetydligt. När den sjunker i värde får du bara mer bitcoin för dollarna och de du handlar kostar visserligen mer bitcoin men uppenbarligen inte mer dollar. En bitcoin kan va värd 1 dollar och kommer fortfarande fungera alldeles utmärkt för handel. Samma sak är de med anonyma transaktioner och pengatvätt: värdet är helt irrelevant.

bitcoin är snarare känslig för legalisering av droger men de kommer ta tid. Intresset av att tvätta pengar, samt göra anonyma internationella transaktioner kommer inte försvinna möjligtvis kommer de dyka upp andra bättre metoder. Men dessa kommer också involvera kryptovalutor i någon form.

En intressant fråga är hur man skulle kunna stabilisera värdet på bitcoin? Då skulle den uppenbarligen bli intressant som valuta i länder med extrem inflation, tillexempel Argentina. Om valutan bytte händer mer sälla så skulle i alla fall både uppgångar och nedgångar gå långsammare.

Ingen använder Bitcoin för de syftena längre.
Bitcoin är inte anonymt överhuvudtaget.

Anonyma valutor såsom z-cash och monero och decentraliserade exchanges måste komma fram om man vill ha sann anonymitet.
Citera
2018-06-20, 17:21
  #55
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbc
Vad tror ni kommer hända nu när bitcoin är nere och nosar vid 7k igen?

Själv är jag förhoppningsfull. Hoppas förstås att värdet faller genom golvet ner till nästa våning och sen genom hela huset ner till källaren för att sedan hamna på andra sidan i Kina. Bitcoin är skräp för mig och jag ser ner på alla som "investerar" i det.
Håller med till 100%. Jävla kalle anka-valuta som vilken tönt som helst kan komma på, håva in riktiga pengar på "framåtsträvande"s idioti och sedan stänga ner zombienätverket över en natt. Bitcoin tillför ingenting annat än en jävla massa energiförbrukning (som att miljön inte redan är tillräckligt dålig) och datorkraft till okända makter.
Citera
2018-06-20, 17:56
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ingen använder Bitcoin för de syftena längre.
Bitcoin är inte anonymt överhuvudtaget.

Anonyma valutor såsom z-cash och monero och decentraliserade exchanges måste komma fram om man vill ha sann anonymitet.

Folk köper fortfarande knark/doping för bitcoin för övrigt och den dagen folk slutar med det kommer du få se ett enormt ras i bitcoin.
Citera
2018-06-20, 18:04
  #57
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Folk köper fortfarande knark/doping för bitcoin för övrigt och den dagen folk slutar med det kommer du få se ett enormt ras i bitcoin.

Nej, alla har gått över till z-cash typ.

Darknet har ingeting med saken att göra.
BTCs främsta värde ligger i Asien där man använder det för att undgå kapitalrestriktioner och i Afrika samt övriga världsdelar.
Citera
2018-06-21, 00:42
  #58
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Nej, alla har gått över till z-cash typ.

Darknet har ingeting med saken att göra.
BTCs främsta värde ligger i Asien där man använder det för att undgå kapitalrestriktioner och i Afrika samt övriga världsdelar.

De stämmer inte att bitcoin skulle användas för att undgå kapilatrestriktioner. I praktiken är de omöjligt att förhindra att kapital flyttas i en globaliserad ekonomi med multinationella företag (De är därför de inte möjligt att ha fasta växelkurser). Alibaba.com kan flytta 100 miljarder till USA eller EU utan att Kina kan göra ett piss och de händer hela tiden.

Jag har ingen aning om varför du skulle hävda att ingen handlar med bitcoin längre bitcoin är de absolut vanligaste betalmedlet på DW med elektrum som tvåa.
Citera
2018-06-21, 00:52
  #59
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ingen använder Bitcoin för de syftena längre.
Bitcoin är inte anonymt överhuvudtaget.

Anonyma valutor såsom z-cash och monero och decentraliserade exchanges måste komma fram om man vill ha sann anonymitet.

I teorin kan du spåra vage transaktion (även om de finns sätt att kringgå detta) men de betyder inte att någon gör de, eller kan binda dej till brott. Du kan föra över 2 bicoin till nån som skickar ett kuvert med kokain till dej och ingen kommer kunna binda dej till brott bara genom transaktionen. Folk sitter och gör de här dagarna med mer eller mindre stora köp.
__________________
Senast redigerad av Flickpojken 2018-06-21 kl. 00:59.
Citera
2018-06-21, 00:56
  #60
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
De stämmer inte att bitcoin skulle användas för att undgå kapilatrestriktioner. I praktiken är de omöjligt att förhindra att kapital flyttas i en globaliserad ekonomi med multinationella företag (De är därför de inte möjligt att ha fasta växelkurser). Alibaba.com kan flytta 100 miljarder till USA eller EU utan att Kina kan göra ett piss och de händer hela tiden.

Jag har ingen aning om varför du skulle hävda att ingen handlar med bitcoin längre bitcoin är de absolut vanligaste betalmedlet på DW med elektrum som tvåa.

Jo.

I vissa länder får man max förflytta 50 000$ dollar per år som Kina, (kanske har blivit mindre nu*) och då nyttjar man krypto.

Dina exempel om multinationella företag är irrelevanta i diskussionen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback