Flashback bygger pepparkakshus!
2018-06-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kollat bilderna nu. Stenskott. Du har ju även berättat om flera stenskott i rutan.
Kanten där du fått stenskott har jag också haft några som jag snarast bättrat. Utsatt del som verkar vara lätt att träffa. De du har verkar varit där ett bra tag och vägsaltet har gjort sitt. Alternativt är du på Västkusten och där rostar det väldigt lätt.

Du skriver:
"Vindrutan har 3 stenskott om jag minns rätt"
Troligen ett större antal mindre märken av flygande sten som man inte direkt tänker på.
Stenskott i rutan ska man laga snarast för annars kan de växa och rutan spricka.

Bilden visar även att du har fågelskit på taket. Inte speciellt rädd om bilen.

Jo jag har en Volvo jag med och den är jäkligt välvårdad. 3 små stenskott varav ett i samma område som du har men alla givetvis ifyllda för länge sedan. Alltid handtvätt och givetvis lackbehandlad före den användes.

Jag skulle nog råda dig till att lacka om taket snarast innan rosten får djupare grepp i plåten.

Edit: Så många. Frugan råkade hamna bakom en lastbil med grus och den yrde av lasten och blev ett tiotal stenskott som jag fick ta hand om samt ett gäng mindre småmärken i vindrutan.

Sunnimod är en härlig karaktär, som tycker att alla ska leva som han gör. Handtvätt varje vecka, gå till hobbyrummet och blanda färg och styra och ställa i en BRF. En rolig parantes är att bilhandtvätt hemma numera enligt rådande miljölagar normalt är förbjudet hemma, därav måste man alltid tvätta på en anläggning. Det kostar nog iaf en 100 kr i veckan, tvivlar på att vår goda Flashbackare gör detta, utan han står nog som en miljöbov på garageinfarten medan han gnäller som en "Man som heter Ove" över alla jävla grannar som inte gör som de ska!

PS: Det är ekonomiskt vansinne att tvätta bilen en gång i veckan, oavsett om du gör det själv eller ej. Tid är pengar.
Citera
2018-06-16, 13:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Sunnimod är en härlig karaktär, som tycker att alla ska leva som han gör. Handtvätt varje vecka, gå till hobbyrummet och blanda färg och styra och ställa i en BRF. En rolig parantes är att bilhandtvätt hemma numera enligt rådande miljölagar normalt är förbjudet hemma, därav måste man alltid tvätta på en anläggning. Det kostar nog iaf en 100 kr i veckan, tvivlar på att vår goda Flashbackare gör detta, utan han står nog som en miljöbov på garageinfarten medan han gnäller som en "Man som heter Ove" över alla jävla grannar som inte gör som de ska!

PS: Det är ekonomiskt vansinne att tvätta bilen en gång i veckan, oavsett om du gör det själv eller ej. Tid är pengar.

Jag tvättar bilen minst två gånger i veckan nu på sommaren. (massa pollen och damm)
Gör det på självtvätt utomhus. Alltså med högtryck med varmt vatten och tvättmedel. En pollett kostar 20kr/st och eftersom jag tvättar så ofta räcker det med 1 pollett att spola av bilen och sista 100 sekunderna med avjoniserat vatten så slipper man torka bilen. Detta på en tvättanläggning som tar hand om det som vi spolar av bilarna.
På vintern ned till -8 grader fungerar det också tack vare varmvatten men då går det åt ca 4 polletter varav 1 för avfettning. På vintern ca 1 gång i veckan.

Så stoppa du upp dina miljöanklagelser där bak.

Det är vansinne att inte tvätta och sköta om sin bil. Ca 5 minuter för snabbtvätt på sommaren och på väg till jobbet.

40 kr/vecka på sommaren och på vintern 80 kr/vecka.
Kommer det fågelskit på lacken så blir det en extra tvätt.
Bil för nästan 600.000kr så den vill jag vårda. (ej tjänstebil)
Givetvis lackbehandlad vilket gör den mer lättvättad.

Var och en får leva som man själv vill men TS var förundrad över bilens dåliga kvalitet och fattar inte att stenskott ska man ta hand om snarast för annars blir det rostangrepp.

Alltid snygg och ren bil.
Visst jag är bäst, men det fattade du nog.
Citera
2018-06-16, 13:24
Medlem
Känt problem på nya volvomodellerna, alltså rost precis ovanför vindrutan, Har en V70 -16 som det är exakt likadant på. Beror på att dom tog bort gummilisten som satt "över" vindrutan samt gick upp en bit på plåten ovanför vindrutan när dom gjorde senaste faceliften tror jag. Vet folk som plockat bort rutan och satt dit en sån där list ändå, tror listen ser ut som ett "T". Funderat på om man skulle försöka slipa bort rosten som finns och sätta dit en jag också men det verkar vara lite pill och det är inte min starka sida.
Mvh

Edit: måste även tillägga att dom tog bort listen pga utseende av det jag hört. Otroligt korkat IMO då det tydligen är många som fått rost pga detta.
Citera
2018-06-16, 15:31
Medlem
Snälla bild på detta

Haha stenskott, va fan lackar dom med nuförtiden, fingerfärg?
Citera
2018-06-16, 16:13
Medlem
Köp en Dacia Duster med utmärkt rostskydd + billig
Citera
2018-06-16, 16:28
Medlem
Ydalirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morander
Känt problem på nya volvomodellerna, alltså rost precis ovanför vindrutan, Har en V70 -16 som det är exakt likadant på. Beror på att dom tog bort gummilisten som satt "över" vindrutan samt gick upp en bit på plåten ovanför vindrutan när dom gjorde senaste faceliften tror jag. Vet folk som plockat bort rutan och satt dit en sån där list ändå, tror listen ser ut som ett "T". Funderat på om man skulle försöka slipa bort rosten som finns och sätta dit en jag också men det verkar vara lite pill och det är inte min starka sida.
Mvh

Edit: måste även tillägga att dom tog bort listen pga utseende av det jag hört. Otroligt korkat IMO då det tydligen är många som fått rost pga detta.

Känt problem för alla utom Volvo AB. Listen togs bort och, minns jag inte fel, har de numera också vanlig plåt i taket för att spara pengar. Leder till att stenskott ovanför vindrutan kan få så allvarliga konsekvenser. Samtidigt är det dessvärre så att stenar gärna far upp i just denna kant. Dyster kvalitet för en så pass dyr bil! För er som kommer ihåg: Påminner om problemet med torpedplåten på gamla 745r.
Citera
2018-06-16, 16:51
Medlem
volvo 240s avatar
Det är ju allmänt kännt att de dragit ner på rostskyddet på de flesta bilar sedan typ 2008. Min S90 -98 har inte en endaste liten fläck... Köp en XC70 2007 med låååga mil istället om du kan hitta nån. Sälj skräpet du har nu.
Citera
2018-06-16, 17:00
Medlem
Sunimods avatar
Men för katten det är ju stenskott som är grundproblemet.
Sluta ligg 5 meter bakom andra bilar och tag hand om de stenskott man får.
Nuförtiden saknar de flesta bilarna stänkskydd. Det blir stenskott då.
Speciellt då man inte sandar utan sprider ut stenkross.

TS hade ju flera stenskott i rutan och de kan man knappast beskylla Volvo för, eller?

Inte heller dessa tog han hand om utan fortsätter köra.
De på bilderna visade han stenskott och inte heller tog han hand om utan lät utvecklas till rostangrepp och sedan skyller ni på att Volvo försämrat bilarna.

Inse var grundproblemet sitter.
Citera
2018-06-16, 17:18
Medlem
vemjeligs avatar
Jag har likadant på en xc70 -13, ser fördjävligt ut.
https://imgur.com/a/i9sfUqU
Citera
2018-06-16, 17:33
Medlem
Link85s avatar
Har hänt likadant på min V50 från 2006, rostfläck precis över fönsterrutan. Känner även en annan som har en V50 från 2006, samma sak där. Kan det vara känt fel från Volvo?
Citera
2018-06-16, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemjelig
Jag har likadant på en xc70 -13, ser fördjävligt ut.
https://imgur.com/a/i9sfUqU
Den där konstruktionen på taket är som gjort för lack/rostskador. ser ut som motorhuvskanten på gamla 240/740.
Skitdumt ställe att få rostskador på dessutom. Går det för långt blir det skitdyrt att fixa ordentligt och skitjobbigt att låta bli om det blir ett hål.
Citera
2018-06-16, 19:33
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link85
Har hänt likadant på min V50 från 2006, rostfläck precis över fönsterrutan. Känner även en annan som har en V50 från 2006, samma sak där. Kan det vara känt fel från Volvo?
Säger som Sunimod.
Är inget fel på bilarna utan ägarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in