Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-15, 23:31
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Kan tycka det varit lite slöseri med talang som Darnell tecknat Hedning som sin absoluta huvudserie sedan 90-talet. Det är ingen dålig serie (kan den ha en egen tidning i så många år är det bevis nog på tillräcklig efterfrågan från läsekretsen) men lite barnslig och repetitiv.

Darnell hade passat som tecknare för en serie i samma stil som Uti vår hage eller Livet hemmavid. Han skrev bra manus för 91:an när det begav sig och stilen lämnar inget i övrigt att önska.

Är jag fel ute?


Både Darnell och Kollegna Patrik Norrmans tecknarstilar har på senare år blivit betydligt sämre, anser att båda tecknade som bäst under mitten av 90-talet. Jag vet egentligen inte varför. Ingen av dem är särskilt gamla så att de ser dåligt och därför tecknar sämre, tror inte heller att deras arbetsbörda är större så de behöver tecknare fortare och slarvigare.
Men ja, det lite slöseri på talang kan jag också tycka. Svenska humorserier eller någon form av äventyrsserie (lite som James Hund), sen Herman hedning som bi-serie med stripar som den var i fantomen när det begav sig.
Citera
2018-06-16, 10:44
  #86
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Både Darnell och Kollegna Patrik Norrmans tecknarstilar har på senare år blivit betydligt sämre, anser att båda tecknade som bäst under mitten av 90-talet. Jag vet egentligen inte varför. Ingen av dem är särskilt gamla så att de ser dåligt och därför tecknar sämre, tror inte heller att deras arbetsbörda är större så de behöver tecknare fortare och slarvigare.
Men ja, det lite slöseri på talang kan jag också tycka. Svenska humorserier eller någon form av äventyrsserie (lite som James Hund), sen Herman hedning som bi-serie med stripar som den var i fantomen när det begav sig.

Norrmans egna serier har väl alltid varit jävligt mysko. Intellektuell humor? Nej. Fräck? Nej. Slapstick? Nej. Man undrar vilken målgruppen är. Bacon & Egg är ju ett unikum, men ett tråkigt sådant.

Jag håller med om Darnell och 90-talet. Är han närmare 50 år nu?
Citera
2018-06-16, 13:46
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Norrmans egna serier har väl alltid varit jävligt mysko. Intellektuell humor? Nej. Fräck? Nej. Slapstick? Nej. Man undrar vilken målgruppen är. Bacon & Egg är ju ett unikum, men ett tråkigt sådant.

Jag håller med om Darnell och 90-talet. Är han närmare 50 år nu?


Jag gillade James Hund, där stod ofta Darnell för manuset och Norrman tecknade.

Darnell är äldre än vad jag trodde, 54 år.
Citera
2018-11-13, 16:59
  #88
Medlem
Rebali179s avatar
konstigt nog så tröttnar jag aldrig på Herman Hedning , vet inte varför men det är väl barndom för mig när man läste fantomen när man var mindre. det finns inte många böcker på biblioteket med Herman Hedning så jag hoppas på att det kommer att köpas in mera

Dock hoppas jag att Herman Hedning kommer att fortsättas att ges ut i många år till.
Vad tror ni om det kommer Herman Hedning gå i graven tro ??
Citera
2018-11-13, 17:58
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Kan tycka det varit lite slöseri med talang som Darnell tecknat Hedning som sin absoluta huvudserie sedan 90-talet. Det är ingen dålig serie (kan den ha en egen tidning i så många år är det bevis nog på tillräcklig efterfrågan från läsekretsen) men lite barnslig och repetitiv.

Darnell hade passat som tecknare för en serie i samma stil som Uti vår hage eller Livet hemmavid. Han skrev bra manus för 91:an när det begav sig och stilen lämnar inget i övrigt att önska.

Är jag fel ute?

Håller helt med, men någon egen serie skulle inte ha behövts. Han skulle ha gjort mest nytta som fortsatt vitaminspruta åt 91:an. Givetvis med den tidigare mer omsorgsfulla (eller vad det är som gör det bättre) teckningsstilen.
Citera
2018-11-13, 23:52
  #90
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
konstigt nog så tröttnar jag aldrig på Herman Hedning , vet inte varför men det är väl barndom för mig när man läste fantomen när man var mindre. det finns inte många böcker på biblioteket med Herman Hedning så jag hoppas på att det kommer att köpas in mera

Dock hoppas jag att Herman Hedning kommer att fortsättas att ges ut i många år till.
Vad tror ni om det kommer Herman Hedning gå i graven tro ??
Herman Hedning som serie, firar 30 år i år, och som egen tidning är den nog inne på 20 året!
Darnell håller för tillfället på med sina inbundna lyxutgåvor, vilket är tänkt att innehålla samtliga serier. Jag har för mig att han sa att han räknade med att det skulle kunna bli runt 7 såna böcker för att täcka allt. och just nu så håller han på att signerar bok 4. Han verkar trivas med hur det flyter på, så jag tror nog att han kan hålla på i åtminstone fem år till utan att tröttna.
Jag vet inte riktigt hur det ligger till med svenska serier i övrigt, men jag kan tänka mig att han nog är en av de svenska serieskapare som pysslat längst med sin serie helt på egen hand. (Patrik Norrmans Bacon & Egg är nog även den i samma ålder)
Citera
2018-11-14, 01:57
  #91
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Han verkar trivas med hur det flyter på, så jag tror nog att han kan hålla på i åtminstone fem år till utan att tröttna.
Postar lite bilder och så på facebook, han verkar trivas med herman hedning och ölfestivaler
Citera
2018-11-14, 15:12
  #92
Medlem
Rebali179s avatar
Håller helt med er alla på den punkten.
Den dagen Herman Hedning går i graven blir nog inte en på ett tag , hoppas jag
Citera
2018-11-16, 10:10
  #93
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Håller helt med, men någon egen serie skulle inte ha behövts. Han skulle ha gjort mest nytta som fortsatt vitaminspruta åt 91:an. Givetvis med den tidigare mer omsorgsfulla (eller vad det är som gör det bättre) teckningsstilen.

Han skrev bra manus till 91:an också! Är man för bra blir det lätt att man följer sin dröm och skapar något eget.
Citera
2018-11-16, 11:15
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Han skrev bra manus till 91:an också!

Absolut.
Citera
2018-11-27, 09:00
  #95
Moderator
Popesizes avatar
Jonas Darnell skriver på Facebook att nästa nummer av Herman Hedning blir det sista som ges ut av Egmont. Varför Egmont lägger ner serien, uppges inte.
https://www.facebook.com/HermanHedni...e=3&permPage=1

Citera
2018-11-27, 16:16
  #96
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Jonas Darnell skriver på Facebook att nästa nummer av Herman Hedning blir det sista som ges ut av Egmont. Varför Egmont lägger ner serien, uppges inte.
https://www.facebook.com/HermanHedni...e=3&permPage=1



Tråkigt
Dock kanske den kommer ut på ett annat bolag tro.
Men vi hoppas att den lille fete kommer att leva kvar ett bra tag till ändå
Det vore rent bedrövligt ifall han skulle försvinna helt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback