Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-15, 00:23
  #1
Medlem
Jag har en LT31:a som har rejäla rostproblem. Vissa ställen ytrost, andra genomgående och stora hål. Dom delar som går att byta ut (dörrar etc) har jag bytt ut, men resten måste jag fixa själv. Det behöver inte bli något superfint resultat, men se någorlunda bra ut i alla fall.

På sina håll ser det nästan lika illa ut som på denna bilden, men det mesta är ytrost. Jag vill dock fixa allt så bra som möjligt och tiden och motivationen har jag.

Har testat med sandpapper (grovt, typ 600) men det är för mycket för att palla detta. Har därför investerat i en slipmaskin. Vidare tänker jag använda aluminiumnät för att bygga upp metallen där det är hål osv, samt glasfiberspackel. Sedan på med finspackel och slipa det så fint som möjligt. Sen primer och sedan lack.

Tänker jag rätt?

Tack!
Citera
2018-06-15, 01:06
  #2
Medlem
Du tänker rätt om du vill fuska.

Annars kan du göra de ordentligt ovh skaffa dig en massa ekonomiplåt, en mig och ett sjuhelvetes tålamod för de kan jävlas helt hutlöst. Men de jävlas för alla i början och de här med att rostlaga bilar blir man aldrig bra på om man inte försöker och försöker och försöker.

Kolla in den här gubben på tuben för att få lite humm om hur de ”ska” gå till

https://youtu.be/PepRAqRFKvM

Lycka till!
Citera
2018-06-15, 01:30
  #3
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolleprovaren
Vidare tänker jag använda aluminiumnät för att bygga upp metallen där det är hål osv, samt glasfiberspackel. Sedan på med finspackel och slipa det så fint som möjligt.
Man lagar hål genom att kapa bort den angripna metallen och svetsa dit ny plåt. Visst kan man täppa igen hålen med spackel (under förutsättning att det inte är bärande delar av karossen!) men det ser antagligen bara vettigt ut ett år, sedan kommer rosten krypande och trycker loss spacklet underifrån.

Det krävs lite mer jobb för att göra jobbet bra, men samtidigt kan det hålla många år. Om jag la en massa jobb på en bil skulle jag vilja göra det ordentligt, så att bilen fortfarande hänger ihop om fem eller tio år - inte bara dölja problemen tills nästa vinter visat att fusklagningarna inte håller.
Citera
2018-06-15, 02:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sliten.Agent
Du tänker rätt om du vill fuska.

Annars kan du göra de ordentligt ovh skaffa dig en massa ekonomiplåt, en mig och ett sjuhelvetes tålamod för de kan jävlas helt hutlöst. Men de jävlas för alla i början och de här med att rostlaga bilar blir man aldrig bra på om man inte försöker och försöker och försöker.

Kolla in den här gubben på tuben för att få lite humm om hur de ”ska” gå till

https://youtu.be/PepRAqRFKvM

Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Man lagar hål genom att kapa bort den angripna metallen och svetsa dit ny plåt. Visst kan man täppa igen hålen med spackel (under förutsättning att det inte är bärande delar av karossen!) men det ser antagligen bara vettigt ut ett år, sedan kommer rosten krypande och trycker loss spacklet underifrån.

Det krävs lite mer jobb för att göra jobbet bra, men samtidigt kan det hålla många år. Om jag la en massa jobb på en bil skulle jag vilja göra det ordentligt, så att bilen fortfarande hänger ihop om fem eller tio år - inte bara dölja problemen tills nästa vinter visat att fusklagningarna inte håller.

Ja man kanske skulle investera i en svets ändå. Finns ju för ESAB-svetsar för en tusing på Blocket. Dock var det väl sisådär 20 år sen man svetsade, men ska nog gå bra Var får man tag på ekonomiplåt? Söker man på det får man ju bara upp massa färdiga delar som skärmar till olika bilmärken etc. Vill ha plåt som gubben i videon som man själv kan forma och svetsa dit.

En bläster kanske inte vore så dumt heller för att få bort alla rostporer. Fan, detta blir ju billigt Håller dock med om att det bästa är att göra det riktigt. Samtidigt är det ju en gammal bil så lite skavanker är helt okej... Men tanken är att köra den en säsong och sälja inför nästa, så vill ju helst att det ska hålla i alla fall ett par år.
__________________
Senast redigerad av stolleprovaren 2018-06-15 kl. 02:37.
Citera
2018-06-15, 02:50
  #5
Medlem
53....so whats avatar
Att laga rost på ditt sätt är inte att laga, det är att gömma rosten. Du ska vara glad om rosten inte tittar fram igen inom 1 år. Ta helt bort allt som redan rostat igenom, samma med grovt angripen plåt som blivit tunn, förmodligen är det rost på andra sidan oxå.
Färdiga ekonomidelar är lättare att jobba med = går fortare. Om man vill leta på skrotar kan det finnas plåtdelar som kan gå att använda, men fan vet om det blir billigare.

Lycka till......
Citera
2018-06-15, 04:33
  #6
Medlem
Brukar finnas tunnplåt på biltema, där har jag då köpt mina ark när jag behövt köpa. Annars kan du åka förbi en verksta och kolla om du får köpa lite spillbitar som ligger och skräpar bakom plåtsaxen.

Du kan nog strunta i en bläster iaf till att börja med. Blir dyrt som du säger. Skaffa dig några sandskivor till vinkelslipen i varierande grit så får du bort rosten och kan bilda dig ett hum om hur mycket plåt du behöver ta bort.

När du köper svets så provsvetsa gärna med den innan om du kan. Finns alltid delar på en svets som kan rackla, trådmatning, slag paket, säkringar, strömmen man svaja och bli ojämn när du duttar dit punkterna och då kommer de gå skitbra ett par punkter och sen smälter du bort en yta som en 10krona från en sekund till en annan. Viktigt att lära dig kyla svetsen snabbt och inte stressa, här skulle jag rekommendera att nästan uteslutande kyla med tryckluft. Man kan kyla med en våt trasa också men olika svetstrådar/plåtar reagerar olika och här tvistar även de lärda om vad som är rätt och fel. Men enligt mig är vatten ingenting som ska vara i närheten av en perfekt fog.

Nörda iväg på tuben ett tag så ser du vilken nivå du vill lägga dig på. De bästa gamla gubbarna jag känner till började bara med att köpa en svets och tog de därifrån. Man behöver inte en hel maskinpark för att fixa upp gamla pärlor, man behöver bara tid och pannben.

Mvh
__________________
Senast redigerad av Sliten.Agent 2018-06-15 kl. 04:37.
Citera
2018-06-15, 12:00
  #7
Medlem
morkfromorks avatar
det viktiga är bärande delar, speciellt om du har dragkrok, problem där kommer besiktningens rosthammare göra ett fint dokument av som kommer kosta dig stora pengar och bekymmer.
Citera
2018-06-15, 18:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
det viktiga är bärande delar, speciellt om du har dragkrok, problem där kommer besiktningens rosthammare göra ett fint dokument av som kommer kosta dig stora pengar och bekymmer.

Har redan varit med den på besiktningen och han knackade friskt. Fick beröm över hur fin den var under för sin ålder, och han sa att det inte var det minsta problem med rost på bärande delar.

Det enda jag fick 2or på var att krängningshämmare hakat ur, ena helljuset inte funkade, halvljusen inte funkade, handbromsen tog för dåligt, spolarvätskan inte funkade, tutan inte funkade och att ena torkarbladet saknades. Har fixat hälften redan då det var enkla elfel så jag kommer lätt hinna lösa resten och få den att gå igenom ombesiktning inom en månad

Blev verkligen förvånad pga hur mycket rost som finns, men den ser dock väldigt fin ut under.
Citera
2018-06-15, 22:47
  #9
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolleprovaren
Det enda jag fick 2or på var att krängningshämmare hakat ur, ena helljuset inte funkade, halvljusen inte funkade, handbromsen tog för dåligt, spolarvätskan inte funkade, tutan inte funkade och att ena torkarbladet saknades. Har fixat hälften redan då det var enkla elfel så jag kommer lätt hinna lösa resten och få den att gå igenom ombesiktning inom en månad
Det mesta av det där borde du ha upptäckt och fixat innan besiktningen, hade du bara haft ett eller två enkla fel hade de kanske skrivit en "etta" på det och låtit dig slippa ombesiktning
Citera
2018-06-15, 22:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Det mesta av det där borde du ha upptäckt och fixat innan besiktningen, hade du bara haft ett eller två enkla fel hade de kanske skrivit en "etta" på det och låtit dig slippa ombesiktning

Jag vet... trodde dock jag skulle få en bunt papper i klass med en doktorsavhandling av fel. Hade jag vetat att den var så nära att gå igenom hade jag naturligtvis fixat detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback