Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-15, 13:35
  #13
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stringscut
En röst är nästintill betydelselös om inte av en händelse just 1 röst skulle bli avgörande vilket inte hör till vanligheterna. Det viktiga är vad man bidrar med till diskussionen och hur många man når ut till.
Att inte rösta är att säga att systemet inte duger, en blankröst säger att systemet duger, men inte valen.
Att utesluta valet att avstå från sin rösträtt är att säga att det inte kan bli bättre än så här, jag menar att det inte kan bli värre...

Alla röster räknas. Varje partis stöd består av en summa av många "en röst".

Du har fel när du tror att vägran att rösta eller blankröst är någon slags protest. Det är tvärtom att lämna över kontrollen till de som är mindre känsliga för korruption än du själv. Det är inte något som motverkar korruption, utan något som gör att den kan härja fritt.

Citat:
Ursprungligen postat av stringscut
Starta ett parti... Vad är det som säger att jag skulle göra ett bättre jobb? Makt korrumperar som sagt. Politikerna är i samma båt oavsett hur det verkar och att skydda makten går före partiets agenda, det tycker jag blev tydligt flera gånger om under denna mandat period.

Nej, alla är inte lika korrupta. Alla är heller inte i samma båt. Alla har framför allt inte samma åsikter. Ett Sverige under V är olikt ett Sverige under SD. Om du inte förstår detta är jag rädd att du inte har levt tillräckligt länge.
Citera
2018-06-15, 15:51
  #14
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stringscut
En röst är nästintill betydelselös om inte av en händelse just 1 röst skulle bli avgörande vilket inte hör till vanligheterna. Det viktiga är vad man bidrar med till diskussionen och hur många man når ut till.
Att inte rösta är att säga att systemet inte duger, en blankröst säger att systemet duger, men inte valen.
Att utesluta valet att avstå från sin rösträtt är att säga att det inte kan bli bättre än så här, jag menar att det inte kan bli värre...
Att inte rösta eller blankrösta är tämligen meningslöst om man vill förändra någonting. I vår representativa demokrati är det nämligen så ordnat så att blankrösterna och ickeröstarna klumpas ihop ändå och ger bort din röst proportionellt fördelat över de giltiga röster som lagts. Man lämnar alltså bara mer makt till det system som man vill bekämpa, inte mindre.

Det finns ju egentligen bara två sätt att förändra rådande ordning på. Det ena är en revolution med våld, vilket väl sällan är speciellt lyckat. Det andra är att rösta på de partier som vill minska politikers makt.
Citera
2018-06-15, 17:26
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Det här är faktiskt helt sant! Människor är faktiskt mer kollektiva än vad vi tror och det märker man framförallt vid röstningar utav olika slag.
Att vara emot systemet och INTE rösta på något utav de partierna som står upp emot etablissemanget är att göra dem en tjänst.
Det här valet ÄR det viktigaste valet någonsin för oss svenskar Sedan 2010 så har det kommit 1,6miljoner invandrare till Sverige, procentuellt så är det den största invandringen till ett enskilt land någonsin. Ska invandringen och därmed islamiseringen, våldtäkterna, bilbränderna och det systematiska förtrycket emot svenskar få fortsätta?
En röst på S,MP,V,C,L,M,KD är en röst för mer invandring eftersom de bara är ute efter att få behålla makten.
Det är AFS, NMR eller SD som vill Sveriges och svenskarnas väl, i första hand så är det nog AFS iom att SD är kontrollerad opposition numera och NMR troligtvis bara kommer få ett par tusen röster.

Om du inte tänker rösta för din skull, rösta då för en säkrare framtid för kvinnor och barn och för våra pensionärer. En röst på sjuklövern ÄR en röst för islamisering!


Titta på det här klippet, Libanon var ett kristet land innan inbördeskriget på 70-80 talet.
https://www.youtube.com/watch?v=brehUhjwQjs




Jag kollade på klippet och håller med dig, det är oroväckande och redan idag ett allvarligt problem.
Men, jag oroar mig mer för bankägarna nuförtiden, vilka jag dessutom tror ligger bakom hela denna soppa och har ännu värre planer på gång. Sveriges är som deras bakgård, kolla på FRA, Palme, operation Playa etc...
För att åstadkomma verklig förändring krävs tålamod, det kommer inte hända under ett val eller en mandatperiod. Oavsett hur man bestämmer sig för att agera måste man inse att det kommer ta tid.

Jag tror inte det minsta på att oppositionspartierna i Sverige kan förbättra läget, men den internationella vågen som dessa partier rider på just nu kanske kan vara en riktig chans för folket att möta hotet vi lever under?
Citera
2018-06-15, 17:35
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Nej, alla är inte lika korrupta. Alla är heller inte i samma båt. Alla har framför allt inte samma åsikter. Ett Sverige under V är olikt ett Sverige under SD. Om du inte förstår detta är jag rädd att du inte har levt tillräckligt länge.


Jag syftar på etablissemangspartierna till en början, men tror inte på att oppositionspartierna kommer agera annorlunda väl där. Är det helt obefogat?
Citera
2018-06-15, 17:58
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
S

Om 90% hade lagt ner sina röster och S vunnit hade de inte drivit att de ej har legitimitet utan det hade snarare hetat att de "tagit ansvar" för sverige och att de som röstat är "hjältar"..



Det skulle inte förvåna dig det minsta, men föreställ dig känslan av att gå på gatan och veta att 9 av 10 står bakom dig i avståndstagandet från demokratin. Minsta felsteg från makthavarna skulle kunna trigga folket till att agera istället för att acceptera, tror jag...
Citera
2018-06-15, 18:46
  #18
Medlem
rostigamazons avatar
Om du väljer att inte rösta, då vinner ju den sittande regeringen. Bättre att du går och röstar emot det här du tycker är fel.
Citera
2018-06-15, 20:22
  #19
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stringscut
Jag syftar på etablissemangspartierna till en början, men tror inte på att oppositionspartierna kommer agera annorlunda väl där. Är det helt obefogat?

Det finns alltid mer och mindre korrupta individer. Om du har undgått detta kan du skatta dig lycklig att du aldrig blivit utsatt för någon så extremt korrupt att det har varit omöjligt att märka

I vilket fall är detta inte en huvudfråga. Om du håller med t.ex. om att Vs politik vore skadlig, rösta på vilket annat parti som helst utom V, så får deras politik ett lägre inflytande.

Jag anser att både AfS och MED verkar mindre korrupta än SD.

Om du vill ändra på hela systemet för att förflytta makt från politiker till medborgare, rösta på DD.
Citera
2018-06-15, 21:07
  #20
Medlem
Att rösta i en demokrati är aldrig perfekt. Du kan inte få ett parti som håller med dig i allt.

Visst är det så att demokrati inte innebär egentlig folkmakt. Men varför ska man därför välja inte rösta, när ens valsedel är den enda lilla möjlighet man har att göra sig hörd, en gång vart fjärde år?

Vill du försöka åstadkomma en antiglobalistisk förändring så kan du kolla in svenska alt-right rörelsen. Swebbtv hade en konferens i slutet av maj med många kända svenska profiler. Vad jag förstår är AFS nära denna rörelse och det var ju också därför de blev utsparkade ur SD. AFS har en helt annan ideologisk grund än SD så det finns ingen risk de blir som SD.

Gillar du sen AFS eller alt-right kan du ju faktiskt välja att engagera dig! Det är bara på det sättet rörelser växer i styrka.
Citera
2018-06-15, 23:46
  #21
Medlem
53....so whats avatar
Skall man ta bort en sittande regering behövs ett stort stöd på ett parti idag.
Det är helt ok att man röstar på andra partier som oxå vill samma sak, men man måste då beakta en sak.
Röster som exempelvis kanske ger 3.9 % och där under blir då inte till någon nytta. Bara en massa röster till spillo. I dag ser det ut så, men i nästa val kan de 3.9 % bli 4.1% och då kommer det ju att bli mer intressant för möjliga sammarbeten.
Tror att man måste tänka strategiskt här, hur jävla illa man tycker om SD.
Att rösta blank ser jag som att man sviker sin egen övertygelse, för mig helt otänkbart.
Citera
2018-06-15, 23:57
  #22
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stringscut
Bröder och systrar,

Jag skriver detta i syftet att få klarhet i vad jag anser vara ett svårt val, tack på förhand till eventuella bidrag i ämnet.
Är det rätt att inte rösta i nästa val i ett syfte som är större än nästa 4 år?
Eller, är det rätta för nu, i "populismens" vindar, att sätta press på etablissemanget med en oppositionsröst?

Tittar man på oppositions alternativen verkar det som det står mellan SD eller AfS just nu.
Jag befarar att SD börjat bli bekväma, ser inte alls samma glöd eller karisma i Åkesson som för 4 år sedan. Det verkar som de har svängt lite i frågan om EU och det är oklart om hur de ställer sig till NATO.
Det lilla räcker för mig för att förkasta SD, makten är vad som räknas nu och inte längre visionen. Dessutom är dessa frågor de mest aktuella för mig, om jag inte kan lita på att SD kommer motsätta sig globalist agendan är de ej ett riktigt oppositionsparti.

Vad ger då en oppositionsröst i längden?
Säg att SD närmar sig etablissemanget, och AfS är "nya" SD, då är vi alltså tillbaka där vi var för 4-8 år sedan. Slutsatsen jag drar är att en röst gör mest nytta i papperskorgen.

Jag har inte bestämt mig.

Anledningen till att jag inte vill rösta förklarar jag nedan.

Demokrati är inte vad det lovar har jag kommit fram till, som så många andra. Faktum är att det pratas mycket men att det i slutändan betyder det väldigt lite. Vi vet inte vad vi kommer få av de vi givit vår röst, och valet vi gör är ofta det minst negativa.
Varför ska vi fortsätta göda denna lögn? Varför diskuterar vi fortfarande partipolitik med varandra när felet är mycket djupare än så?
Makt korrumperar, i fall efter fall ser man makthavare klamra sig fast när trycket ökar och istället för att avgå tvingas de lämna, mot sina egna protester. Oppositionspartier kan ge illusion av ett bra alternativ, men väl vid makten är det bara makten som räknas, precis som sina föregångare. Tror någon på riktigt att detta kommer ändras?
Jag vill ta avstånd från detta bedrägeri genom att bli en av "soffliggarna". Att rösta är att legitimera deras rätt att bestämma över oss, jag vill att svenska folket ska bestämma istället.

Jag försöker ändra på mig själv för att bidra till ett samhälle med en enad svensk befolkning, där debatt klimatet gör en bättre framtid möjlig. Om vi inte är enade kommer drömmen om en förbättring förbli en dröm. Together we stand, divided we fall.

För ett enat Sverige på riktigt.
Nu blir du ledsen. Men nästa regering är M tillsammans med SD. Oklart vilken roll SD får.
Så om du ska rösta på oppositionen så blir det tyvärr sossarna😄
Citera
2018-06-16, 08:31
  #23
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stringscut
Jag kollade på klippet och håller med dig, det är oroväckande och redan idag ett allvarligt problem.
Men, jag oroar mig mer för bankägarna nuförtiden, vilka jag dessutom tror ligger bakom hela denna soppa och har ännu värre planer på gång. Sveriges är som deras bakgård, kolla på FRA, Palme, operation Playa etc...
För att åstadkomma verklig förändring krävs tålamod, det kommer inte hända under ett val eller en mandatperiod. Oavsett hur man bestämmer sig för att agera måste man inse att det kommer ta tid.

Jag tror inte det minsta på att oppositionspartierna i Sverige kan förbättra läget, men den internationella vågen som dessa partier rider på just nu kanske kan vara en riktig chans för folket att möta hotet vi lever under?
Jag förstår hur du menar och jag är med, Sverige och världen styrs utav globalistiska multimiljardärer som även styr bakerna och det är de som är det grundläggande problemet. Men, det är INTE höga bankdirektörer och globalister som omringar och våldtar kvinnor och unga tjejer. Det är INTE bankdirektörer och globalister som rånar och misshandlar svenska män och ungdomar.

NMR ÄR emot globalisterna och bankväsendet. Både NMR och AFS vill utvisa invandrare som är här på felaktiga grunder, vilket innebär 90% av de som kommit sedan 2010 och som används utav globalisterna för att destabilisera europa och splittra befolkningarna.
Citera
2018-06-17, 22:48
  #24
Medlem
53....so whats avatar
" Men, jag oroar mig mer för bankägarna nuförtiden, vilka jag dessutom tror ligger bakom hela denna soppa och har ännu värre planer på gång. Sveriges är som deras bakgård, kolla på FRA, Palme, operation Playa etc... "

Sant, alltid trevligt när folk upptäcker hur världen ser ut. Alldeles för många tror att konspirationteorier är något som bara är just teorier. Att sortera ut de teorier som faller som konspirationer är ganska lätt med lite förnuft, kunnskap och studier. Att våga ta till sig andra teorier
när man tittar på fakta och drar slutsatser som överensstämmer med påstådd verklighet, då kommer man i ett annat läge, man vill veta mer, och söker mer.

Grattis, du har upptäckt "soppan".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback