Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-15, 01:57
  #1
Medlem
En amerikansk tjej som anvander subutex vill hem med mig till Sverige.
Problemet aer att hennes medicin inte kommer racka speciellt lange, trodde detta var enda problemet (att det kanske inte kommer ga att fa ut medicinen i Sverige).
Men vi ringde till svenska ambassaden som sa till henne att subutex kommer hon max fa ta med sig motsvarande 5 dagars bruk, dvs hon tar 2 piller per dag, som blir 10 piller hon max far ta till Sverige.
De gav oss nummer som vi kan ringa senare, som verkar vara till tullverket.

Hur som helst undrar jag ifall det finns liknande medicin som subutex som hon kan ta? de namnde nogon annan som enligt henne ej alls var bra. Men finns lista pa alternativ, och anledning till att inte ta med subutex?
Jag fragade TSA om detta, enligt dem sa ar det ej de som satter reglerna om medicinen som tas in. Darav undrar jag hur stor sannorlikheten aer ifall hon t.ex skulle lyckas fa med sig 1 manads bruk av medicinen till Sverige, eller ifall detta skulle stoppa henne nogonstans under resan?

Har ni tips? jag far hem inom 9 dagar och tills dess vore det bra om det fanns nagon chans till hon skulle kunna komma till Sverige ett tag.
Citera
2018-06-15, 03:08
  #2
Medlem
Eller finns i Finland? Nagon som vet hur vi kan ta och gora?
Maste hon ga av anvandandet av Subutex eller finns receptet att ta ut nagonstans alls i narheten av Sverige?
Finland ligger narmast dar jag bor, bara ett par timmars fard.
Citera
2018-06-15, 10:29
  #3
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2018-06-15, 11:08
  #4
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Har hon det på recept i Usa så kolla om det kan gälla även här.
Citera
2018-06-15, 11:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Har hon det på recept i Usa så kolla om det kan gälla även här.
Enligt 1177 så gäller det ej här. Eftersom enligt dom finns inte Subutex alls.
Citera
2018-06-15, 11:22
  #6
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quizy
Enligt 1177 så gäller det ej här. Eftersom enligt dom finns inte Subutex alls.

Det verkar stämma. Det är Suboxone som finns på apoteken här. Samma verksamma substans // Buprenorfin.



http://www.fass.se/LIF/product?userT...20051206000022

Iofs tror jag svenska läkare kan skriva ut Subutex på Licens men det hjälper ju inte i det här fallet.

Undrar om inte http://www.fass.se/LIF/product?userT...20090923000021 = Subutex.
Citera
2018-06-15, 11:22
  #7
Medlem
Tripportreats avatar
Det går ju alltid att köpa svart annars, hon kanske inte är så pigg på att göra sig skyldig till narkotikabrott dock. Något lagligt alternativ kan jag inte komma på och jag har svårt att se att hon skulle få ett recept på opiater här utan att genomgå undersökningar och testa av verkningslösa mediciner till en början, läkarvården här är extremt restriktiv med opiater och benzo pga beroendeproblematiken kring det.

Svårt läge, räkna inte med att hitta en laglig lösning på problemet.

//tripportreat
Citera
2018-06-15, 11:24
  #8
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quizy
Eller finns i Finland? Nagon som vet hur vi kan ta och gora?
Maste hon ga av anvandandet av Subutex eller finns receptet att ta ut nagonstans alls i narheten av Sverige?
Finland ligger narmast dar jag bor, bara ett par timmars fard.

Enligt Wikipedia: "Den största leverantören i Sverige, läkemedelsföretaget Reckitt Benckiser Pharmaceuticals, meddelade den 22 november 2012 att de slutar saluföra Subutex[1]. Istället började företaget saluföra kombinationsläkemedlet Suboxone, ett preparat som innehåller buprenorfin och naloxon."

Alternativt så finns det en del andra alternativ till Subutex: http://www.fass.se/LIF/substance?use...POF2UAO2OVERT1

Hon måste försöka få detta utskrivet inom EU (och är det inte i Sverige måste apoteket skicka med ett intyg att hon får resa med det inom EU).
Citera
2018-06-15, 19:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Det verkar stämma. Det är Suboxone som finns på apoteken här. Samma verksamma substans // Buprenorfin.



http://www.fass.se/LIF/product?userT...20051206000022

Iofs tror jag svenska läkare kan skriva ut Subutex på Licens men det hjälper ju inte i det här fallet.

Undrar om inte http://www.fass.se/LIF/product?userT...20090923000021 = Subutex.
Subutex är ett varumärke, som inte längre skrivs ut i Sverige. Det finns ren Buprenorfin i Sverige, alltså samma aktiva substans som i Subutex. Suboxone innehåller Buprenorfin och naloxon. Subutex försvann från svenska apotek för typ 5 år sen efter en patentstrid och det blev fiaskot Suboxone istället.

Till TS, jag förstår inte din fråga riktigt. Hon kan inte gå till apoteket och köpa något likvärdigt om det är det du menar. Hon kommer inte heller kunna få ut något på recept speciellt enkelt, om du inte känner till någon privatläkare kan fulskriva, men inte ens då kan hon få Buprenorfin i rätt doser då det är rigorösa kontroller på det i Sverige och bara speciella kliniker som får skriva ut det.

Den enda möjligheten jag ser är att köpa det illegalt, men det kanske inte känns så säkert utan kontakter...

Hoppas det löser sig!
__________________
Senast redigerad av LAROmofo 2018-06-15 kl. 19:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback