Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-28, 15:22
  #1
Medlem
Hej alla resenärer.

Jag är precis färsk på travel forum och vet inte helt vad mitt mål med denna registrering är än. Men antar att jag sköre likasinnade att få idéer och inspiration från. Såg inget generellt forum för Asien så la mitt inlägg på Vietnam.

Jag har bokat en biljett till Hanoi, Vietnam i mitten av juni. Sen har jag sex månader på mig att fylla mitt liv med äventyr. Kommer i samma veva att säga upp mig och går lite i tankarna på att sälja min lägenhet.

Beslutet blev taget ganska snabbt och inte direkt genomtänkt. Men nu har jag iaf några månader att planera.

Min första insikt är att jag bokat min resa under monsunen i Asien. Vilket inte känns helt genomtänkt. Jag kommer även ha ganska tight budget efter som jag har utgifter hemma i Sverige under min resa. Jag har räknat med ca 300 kr dagen och då är allt inkluderat med biljetter, mat, boende m.m. Det kanske är mycket för vissa och väldigt lite för andra, men jag tycker det borde funka.

Jag har tidigare rest lite i Thailand och Filipinerna. Men inte på samma backpackervis som jag kommer göra nu.

Den första månaden har jag klart för mig vilket land jag kommer vara i och hur transportsättet kommer vara. Efter det har jag bara en ide på hur jag ungefär vill resa.

Som tidigare nämnt så har jag bokat en biljett till Hanoi, Vietnam och kommer där ifrån att köra söder ut på en inhandlad motorcykel. Efter som jag har mycket erfarenhet av tvåhjuliga fordon och vana att köra i Asien kommer inte körandet bli ett problem, men där emot så är rutten ganska diffus än så länge.

Har hämtat lite inspiration från denna bloggare, då är det 4. THE BIG ONE jag tänker på, fast från norr till söder.

Efter det så har jag funderingar på om jag ska ta mig in till Kambodja Thailand Sri Lanka Indien. Har även kollat på Indonesien. Men aldrig pratat med nån som vart i Indonesien förutom Bali så vet inget om det.

En önskan med resan är om man kunde hjälpa till med volontärarbete. Gärna något med El eller annat tekniskt arbete för ett område som t.ex. saknar el eller vatten. Har googlat lite om detta men inte helt säker på vad jag hittar, tycker det känns väldigt luddigt. Att lära ut engelska i text är inget för mig.

En annan fundering är om man ska börja vlogga/blogga, men vill inte att det ska ta fokuset från resan.

Tänkte försöka uppdatera mitt inlägg inför resan och även under resan när jag fått tipps och idéer på vad jag kommer göra. Återkoppla gärna med era tankar eller om ni gjort eller ska göra en liknande resa, eller tips på bra boenden där man kan träffa andra resanden.

Bokat:
Vietnam
Hott listan:
Sri Lanka
Indien
Möjligen:
Kambodja
Thailand
Indonesien
Citera
2018-05-10, 20:39
  #2
Medlem
Tjo!
Spenderade själv 7 månader i Asien med en helt öppen plan förra vintern. Körde också Vietnam på mc men från söder till norr och måste säga att det är något av det häftigaste jag gjort!

Jag har kört scooter/mc i flertalet länder i SOA men Vietnam är verkligen en klass för sig, dom kör som dårar och det är fan med livet som insats man ger sig ut på vägarna.

Innan du beger sig söder ut bör du fundera på att åka norr ut en sväng mot den kinesiska gränsen. Helt galet vacker natur och helt underbart att köra! Tänk dock på att så fort du kommer utanför Hanoi/Hô Chi Minh så är det i princip 0 engelska som gäller. De begriper sig inte heller på de mest enkla gester med händer eller kroppsspråk så lär dig lite fraser som mat, sovplats, atm, mekaniker osv.
Norr om Hanoi kan det även vara bra att lära sig fraser som om att man INTE är intresserad av att äta hund då det är allt mer vanligt ju närmre man kommer den kinesiska gränsen.

Tillåter vädret så kör även ut till ha long bay innan du åker söder ut. Stanna inte i ha long city utan ta sig istället ut till ön cat ba för att därifrån boka eventuella båtturer. Ett av mina absoluta guldkorn i hela SOA ligger dessutom på ön, hostelet Woodstock, helt underbart ställe!

Kör så mycket som möjligt på the Hô Chi Minh road. Många sträckor används knappt längre, är perfekt för mc och utsikten tar andan ur en kring varje krök!

Har du råd så boka en trekk till en av de stora grottorna i Phong Nha. Vi bodde en natt i Hang En cave (världens tredje största) och att tälta på en strand under jord intill en underjordisk flod är verkligen en surrealistisk upplevelse. (har för mig att det gick på kring $300)
Nationalparken i Phong Nah är härligt att åka runt i med MC och det finns även mindre grottor som kan vara värda ett dagsbesök.

Jag kollade också en hel del på the Vietnam oracle och mitt enda tips är att inte följa en rutt utan istället endast hämta tips därifrån. Du kommer träffa mängder med människor som göra samma tripp som du och att inte vara bunden till en plan utan kan hänga på andras turer är att rekommendera.

Du kommer få mycket bättre tips från folk som är på väg från söder till norr än från den sidan!

Det är allt jag orkar skriva nu men har även tips från Laos/Kambodja/Thailand/Bali/Fillepinerna om det skulle vara av intresse!
Citera
2018-06-04, 13:06
  #3
Medlem
BluePrinces avatar
Indonesien är ett grymt bra land att resa i. Massor med olika kulturer på de olika öarna och fantastisk natur. Trevliga människor och väldigt tryggt, i alla fall om du inte är på Bali. Där sker många rån tyvärr.
Citera
2018-06-15, 00:33
  #4
Medlem
Missa inte Kambodja och Angkor när du ändå är i krokarna.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2921693

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback