Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 20:21
  #349
Medlem
T-Todts avatar
Att vara medelklass är att bry sig allt för mycket. Lägga ett värde i sin fina soffa eller den dyra Contreau man köpt till julen. Det är en mentalitet. Absolut inte tänka utanför boxen. Allt är linjärt.
Citera
2018-06-14, 21:00
  #350
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Att vara medelklass är att bry sig allt för mycket. Lägga ett värde i sin fina soffa eller den dyra Contreau man köpt till julen. Det är en mentalitet. Absolut inte tänka utanför boxen. Allt är linjärt.

Det finns inget fel i att vara medelklass, det är den största gråamassan av det svenska folket, Svensson, Johansson och Larsson. Vissa är som du säger och andra inte, precis som i arbetarklassen.
Citera
2018-06-14, 21:37
  #351
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det finns inget fel i att vara medelklass, det är den största gråamassan av det svenska folket, Svensson, Johansson och Larsson. Vissa är som du säger och andra inte, precis som i arbetarklassen.
Mm, den gråa massan. Utan essens. Anledningen till mitt förakt är att jag själv vuxit upp i övre medelklassen. Det är bara ekonomiskt slaveri för att bygga upp en image.
Citera
2018-06-14, 21:54
  #352
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Mm, den gråa massan. Utan essens. Anledningen till mitt förakt är att jag själv vuxit upp i övre medelklassen. Det är bara ekonomiskt slaveri för att bygga upp en image.

Alla jag känner är rätt nöjda med sina liv (så vitt jag vet), jag känner inte av denna stress eller hest som nämns i tråden.

Ekonomiskt slaveri? Man måste alla (99,99%) få in pengar för att få livet att gå runt. Sen får vissa in mindre och andra mer.

Jag och de flesta runt omkring mig är universitetsutbildade, bor i Hus och tjänar rätt ok, men är likväl medelklass.

Eller tycker du att alla som måste arbeta för sitt uppehälle är losers?
Citera
2018-06-14, 22:04
  #353
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Eller tycker du att alla som måste arbeta för sitt uppehälle är losers?
Nej. Inte att jobba för sitt uppehälle. Att jobba för en image däremot. Jag påstår inte att det är bättre att konvertera till en slacker, men att neurotiskt klistra upp en bild på en Rolex på kylskåpet att runka till är det.
Citera
2018-06-14, 22:09
  #354
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Nej. Inte att jobba för sitt uppehälle. Att jobba för en image däremot. Jag påstår inte att det är bättre att konvertera till en slacker, men att neurotiskt klistra upp en bild på en Rolex på kylskåpet att runka till är det.

Det kan jag hålla med om, tror dock at detta är en åldersgrej. Jag är 42 år och tror knappast at några av min vänner gör det, hade dom gjort det så hade de troligen köpt en redan.
Citera
2018-06-14, 22:48
  #355
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det kan jag hålla med om, tror dock at detta är en åldersgrej. Jag är 42 år och tror knappast at några av min vänner gör det, hade dom gjort det så hade de troligen köpt en redan.
Frågan är om vi ens diskuterar samma socioekonomiska grupp. Jag syftar till en mentalitet och du till en ekonomisk livsstil. Vad jag menar på är medelklassenens borgsressens som bygger på hur kapitalstark man är i paritet till sin standard. Ett bra exempel är American Beauty-scenen då frugan är mer orolig för att spilla öl på soffan än ligga. Den filmen är ett skolexempel på avsaknaden av finess.
Citera
2018-06-14, 23:29
  #356
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Som det ser ut idag troligtvis nej. Beror lite på årsinkost.
Hade du uppnått detta vid trådstarten för drygt tio år sen definitivt ja.

I min värd är definitionen övre mellanklass en akademiker med en högre chefsposition och en inkomst på >3 ggr medelinkomsten. Samt äger sin bostad.
Medelklass är väl snarast de med medelinkomst upp till 3ggr medelinkomst äger sitt boende och har viss möjlighet till fatt styra över sitt arbete.
Överklass är något du föds in till alt. tar en plats som koncernchef och en inkomst på >10 ggr medelinkomsten.

Jo, så är det nog. Skulle nog se mig själv som tillhörande medelklassen så att säga. Överklass föds man in i. Sedan tycker jag det är fel att prata så mycket om att det skulle vara pengarna som styr samhällsklassen. Finns säkert byggskuttar som tjänar mer än mig, men inte fan blir de av högre klass bara föra att de packar in ett set golfklubbor i bilen på lördagarna.
Citera
2018-06-15, 08:05
  #357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, så är det nog. Skulle nog se mig själv som tillhörande medelklassen så att säga. Överklass föds man in i. Sedan tycker jag det är fel att prata så mycket om att det skulle vara pengarna som styr samhällsklassen. Finns säkert byggskuttar som tjänar mer än mig, men inte fan blir de av högre klass bara föra att de packar in ett set golfklubbor i bilen på lördagarna.
Vi verkar i princip ha samsyn: Dock att jag skulle nog se att det går att kunna komma in i den svenska överklassen utan att födas in. Men det gäller ett fåtal personer: Jag skulle nog definera Per G Gyllenhammar, Percy Barnevik och Carl-Henrik Svanberg m.fl. som överklass.
Sen som du skriver jag känner också en del byggare/Oljearbetare rena grovisar som tjänar >3ggr meddellön men jag skulle nog inte anse att de trots det inngår i Övre medelklass.
Citera
2018-06-15, 11:12
  #358
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Vi verkar i princip ha samsyn: Dock att jag skulle nog se att det går att kunna komma in i den svenska överklassen utan att födas in. Men det gäller ett fåtal personer: Jag skulle nog definera Per G Gyllenhammar, Percy Barnevik och Carl-Henrik Svanberg m.fl. som överklass.
Sen som du skriver jag känner också en del byggare/Oljearbetare rena grovisar som tjänar >3ggr meddellön men jag skulle nog inte anse att de trots det inngår i Övre medelklass.

Övre medelklass = lön + livsstil + mentalitet/värderingar. Lönen behöver inte vara extrem, bara den är över medelvärdet (över medel), men detta gäller generellt bara för akademiker och högre tjänstemän (livsstilen), inte för personer med traditionella arbetaryrken, dessutom ska man också gärna vara lätt borgerlig (mentalitet/värderingar).
Citera
2018-06-24, 03:15
  #359
Medlem
Det finns 0 klasser i Sverige idag. Har du inte förstått att det är ett sätt för patetiska kulturjournalister att tjäna pengar, dvs skriva om klassamhället, klassresor, medelklass, klass, klass, utan att riskera att stöta sig med någon? Ingen läser, ingen bryr sig, men ta valfri Aftonbladetartikikel och kör den i word och sedan sök "klass" . Du får sjukt många träffar. Därför är det helt ointressant.
Citera
2018-06-24, 17:29
  #360
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Det finns 0 klasser i Sverige idag. Har du inte förstått att det är ett sätt för patetiska kulturjournalister att tjäna pengar, dvs skriva om klassamhället, klassresor, medelklass, klass, klass, utan att riskera att stöta sig med någon? Ingen läser, ingen bryr sig, men ta valfri Aftonbladetartikikel och kör den i word och sedan sök "klass" . Du får sjukt många träffar. Därför är det helt ointressant.

Jag skulle säga att det beror på vad man lägger in i begreppet klass. För visst finns det skillnader?

Ta bara introt till denna (i och för sig pinsamt dåliga låt), med Olof Palme som speakerröst så tror jag nog de flesta anser att vi har olika klasser i Sverige även idag. Egentligen har väl inte jättemycket förändrats. Skulle väl då möjligen vara att vi fyllt på ordentligt vad gäller underklassen (kanske mer relevant än att prata arbetarklass idag?).

https://www.youtube.com/watch?v=tvSU9xFn2Ow
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback