Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 19:38
  #37
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Första saken folk måste lära sig är att *motringa* bedragarna kan spoofa numret som syns i displayen men de kan inte finta dig om du lägger på och själv ringer upp din bank.

Det känns dessutom som att bankerna enkelt borde kunna skydda mot detta.
Om det plötsligt begärs en överföring på exempelvis mer än 200% av snittflödet senaste 12 månaderna så leder det till krav på riktig inloggning med dosa för att bekräfta.

Mobilt bankid och bankid är enbart komplement till den riktiga inloggningen som banken har, när man vill skapa eller förnya sitt mobila bankid måste man exempelvis logga in med dosan.

Minimalt med extra jobb men stoppar garanterat lejonparten av dessa bedrägerier.
Är lite olika mellan bankerna, SEB har t.ex beloppsgräns på 150000 med mobilt bank id, och 3 000 000 för bank id på kort. Skvallrar lite om mobilt bank-ids säkerhet.

Apple ville också ta bort mobilt bank-id från appstore, men kontrollerade att ingen kunnde stämma apple efter att ha blivit hackade och lät det vara.
Citera
2018-06-14, 19:41
  #38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Är lite olika mellan bankerna, SEB har t.ex beloppsgräns på 150000 med mobilt bank id, och 3 000 000 för bank id på kort. Skvallrar lite om mobilt bank-ids säkerhet.

Apple ville också ta bort mobilt bank-id från appstore, men kontrollerade att ingen kunnde stämma apple efter att ha blivit hackade och lät det vara.

Nu tänkte jag iof mer flytande. Om du har haft genomsnittsliga utgifter på 22350 kronor de senaste 12 månaderna så skall alltså enligt mitt exempel bankid nobba och kräva riktig inloggning vid transaktion ut från kontot på över 44700.
Citera
2018-06-14, 20:38
  #39
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Nej?
Skurken väljer konto samt summa, den som har mobilt bankid (eller bankid) dvs ägaren, får upp en konfirmation på sitt bankid exakt vad det är denne godkänner.

t.ex får jag denna på mitt mobila bankid
"I sign at swedbank och sparbankerna
Jag godkänner följande överföringar:
- *Kontakt* / banknummer, Summa
Totalsumma: Summa"
Man får upp liknande/likadan på bankid som man använder på datorn.

Även om man försöker logga in samtidigt som någon försöker föra över pengar så kommer denna konfirmationsruta upp.
Man kan även bara godkänna en sak åt gången, hur man än vänder och vrider på det så kommer man inte förbi vad man godkänner.

Visst, visserligen kanske andra banker har ett annat system där det ej står vad man gödkänner (LOL) och isåfall är det väldigt enkelt fixat.

Nja https://www.expressen.se/dinapengar/...-med-bank-id-/
här redogörs för några fall (se bara upp med filmen med Frigolitkräket på sidan)

i fall 2 är det en som talat om koderna från dosan i telefon till annan person, denne får ingen ersättning.

I fall 4 är det en som luras logga in med bank-ID, bedragaren kommer då in på kontot och överför 140k Banken säger
Citat:
NN har medverkat till bedrägeriet genom att på uppdrag av en okänd person vid två tillfällen inom ramen för samma händelse logga in på sin internetbank och också godkänna ett nytt mobilt bank-ID.
Denne person har inte meddelat några koder över telefon får avdrag med 12k på summan han lurats på.

Banken har ju i fall 4 inte påstått att kunden såg att pengarna skulle överföras och då godkänt detta...

Om kunden fick det meddelandet så är det ju oerhört korkat av banken att hemlighålla det för ARN..
Citera
2018-06-14, 20:39
  #40
Medlem
Kreun.Kormans avatar
Ett så sanlöst korkat påfund som mobilt bankid är naturligtvis rent vansinne ur säkerhetssynpunkt. Lika galet som en icke personlig bankdosa. Att bankerna som tvingar in kunderna denna idioti kan komma undan med att slippa stå för konsekvenserna är bedrövligt.
Än så länge vägrar jag mobilt bankid, men förr eller senare lär jag tvingas in i systemet vare sig jag vill eller ej.
Totalt vansinne.
Citera
2018-06-14, 20:56
  #41
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreun.Korman
Ett så sanlöst korkat påfund som mobilt bankid är naturligtvis rent vansinne ur säkerhetssynpunkt. Lika galet som en icke personlig bankdosa. Att bankerna som tvingar in kunderna denna idioti kan komma undan med att slippa stå för konsekvenserna är bedrövligt.
Än så länge vägrar jag mobilt bankid, men förr eller senare lär jag tvingas in i systemet vare sig jag vill eller ej.
Totalt vansinne.

Ni måste ha missuppfattat. Bankerna får stå för kostnaden med avdrag för självrisk.
Alla med pengar, fantasi och avsaknad av samvete kan utnyttja detta och låta sig bli "lurade" av en kompis.
Delar sedan på bytet.
Citera
2018-06-14, 21:09
  #42
Medlem
MoLoKs avatar
Vart förs pengarna över till? Serbien?
Citera
2018-06-14, 21:39
  #43
Medlem
Är det mobilt bankid som är problemet?

Läste någon artikel där de ringt upp och bett om en kod från ett vanligt bankid på kort, sedan skapade de ett eget mobilt bankid.

Förövrigt är säkerheten för bankid på kort for jävlig, skickas ut i ett vanligt brev till brevlådan.

Jag kan t.ex. inte lägga till nya mottagare med mitt mobila bankid, måste aktivera "utökat mobilt bankid" först.
Dessutom ska varje steg signeras, vid inloggning står det vilken sida som vill använda, vid överföring måste man godkänna beloppet och mottagare
Citera
2018-06-14, 21:53
  #44
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leck.mich.am.arsch
"ARN, Allmäna reklamationsnämnden, har prövat många fall av Bank-id-kapningar. Nu meddelar de att det i värsta fall blir det konsumenten själv som får stå för hela beloppet om en bedragare lyckats ta ut pengar.

I värsta fall blir det konsumenten själv som får stå för hela beloppet om en bedragare lyckats ta ut pengar. Eller i vart fall får konsumenten stå för en självrisk på 12 000 kronor skriver ARN, Allmänna reklamationsnämnden, efter att ha har prövat några sådana fall."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/p...-bank-id-kapas

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...ankbedragerier

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...gen-ersattning

Fortfarande faller många fär bedragarnas knep.

I och med att medelsnitts medvetenhet ökar, blir metoderna mer och mer sofistikerade.

Vem som helst kan drabbas trots att grundläggande försiktighetsåtgärder skyddar en. I alla fall än så länge.

Glöm inte att skurkarna jobbar dygnet runt med att komma på nya metoder.

Tankar på det?

Är väl rätt så logiskt att om man som person inte kan läsa det man skriver under, så har man agerat oaktsamt och bör därför stå med hela notan själv.

Vet inte hur många gånger det har varnats att man inte skall lämna ut koder och att bankerna aldrig frågar om detta.. ändå dyker det, titt som tätt, upp inkompetent slödder som går på detta.

Värst är ju dock media som syftar på att man får sitt BankID ”kapat” för att fler läser artikeln, istället för att vara sanningsenliga ”Bankkunder kan inte läsa vad de skriver under.”

Står väldigt klart och tydligt, iallafall i min bank ”Jag xxx med personnummer xxx godkänner beställning av ett nytt mobilt BankID. Uppdraget lämnar jag till banken 2018-06-14 kl xx:xx”

”Jag godkänner följande överföringar:

- Namn på mottagaren 500 kr

Totalsumma: 500,00 kr.

Uppdraget lämnar jag till banken 2018-06-14 kl. xx.xx”

Det skall alltså jäääääävligt mycket till för att klanta till det. Nu nämns förvisso inte min bank i artikeln, eftersom att det finns ytterligare säkerhet när det skapas ett nytt mobilt BankID :-)
Citera
2018-06-14, 21:53
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För jävligt minst sagt. Det är ju oftast äldre som drabbas. Sådana som fått veta att nu måste du ha bank-ID och förstått grunden i det så de kan starta det. Sedan blir lurade och länsade och bankerna skiter i detta. De skulle haft kvar sina pengar om det varit som förr.

Fast "äldre" som inte kan fatta hur det hår med säkerhet på nätet funkar borde ha en yngre släkting alternativt en socialsekreterare eller nåt som hjälper dom.

Ännu värre är det när någon hyfsat ung idiot lipar ut i MSM att "någon" ringde och ville att han/hon skulle knappa in sin kod i bank-id.

Borde stå med röda stora bokstäver på sidan där man ska knappa in sin kod att den ska ses som en kassaskåpskombination.

Men för de mest svagbegåvade funkar detta säkert inte heller. De borde få matkuponger istället för ett betalkort.
Citera
2018-06-14, 22:13
  #46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Kommer fortfarande upp
"ÖVERFÖRING
SUMMA
KONTO, CLEARINGNUMMER
GODKÄNN?"

Är man så dum att man gödkänner så får man faktiskt skylla sig själv.
Typ samma nivå som "Hej tant agda, jag är ditt barnbarnsbarn, kan jag få låna 5000kr?" "Jaaa, okej visst".

Man kan ju dock väldigt enkelt lägga in extra åtgärder dock.
Varje gång man startar bankID och ska logga in = "Tänk på att din bank aldrig ber dig logga in via bankid, vid sådana ärenden tillbedes du gå till banken, varje försök att få dig att logga in är ett bedrägeri, gå till närmsta bank för mer information" något likt detta.

"Du är nu på väg att föra över pengar från ditt konto till en annan persons konto, gå vidare?" sedan får man trycka in sin personliga kod.

Vi personer som inte faller för detta kommer absolut inte bry oss om det tar 5 sekunder extra att godkänna något med bankid, om det betyder att äldre människor får det bättre.

Detta är således med mobilt bank-id då, antar att vanligt bankid på datorn skulle fungera på samma sätt.
Folk blir övertalade av väldigt manipulativa människor. Bedragarna använder sig också av tidspress, som genererar stress och kan få folk att göra de mest galna saker. Lägg där till att de ger sig på äldre, som kanske både hör och ser lite smådåligt, så klarnar kanske bilden? Visst är det "korkat", men jag har viss förståelse för de som går på detta ändå.
Citera
2018-06-14, 22:16
  #47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Är väl rätt så logiskt att om man som person inte kan läsa det man skriver under, så har man agerat oaktsamt och bör därför stå med hela notan själv.

Vet inte hur många gånger det har varnats att man inte skall lämna ut koder och att bankerna aldrig frågar om detta.. ändå dyker det, titt som tätt, upp inkompetent slödder som går på detta.

Värst är ju dock media som syftar på att man får sitt BankID ”kapat” för att fler läser artikeln, istället för att vara sanningsenliga ”Bankkunder kan inte läsa vad de skriver under.”

Står väldigt klart och tydligt, iallafall i min bank ”Jag xxx med personnummer xxx godkänner beställning av ett nytt mobilt BankID. Uppdraget lämnar jag till banken 2018-06-14 kl xx:xx”

”Jag godkänner följande överföringar:

- Namn på mottagaren 500 kr

Totalsumma: 500,00 kr.

Uppdraget lämnar jag till banken 2018-06-14 kl. xx.xx”

Det skall alltså jäääääävligt mycket till för att klanta till det. Nu nämns förvisso inte min bank i artikeln, eftersom att det finns ytterligare säkerhet när det skapas ett nytt mobilt BankID :-)
Jo, men bankerna frågar ju om man kan logga in via mobilt bank-id om man tex ringer bankens kundtjänst och man ska godkänna något. Det är ju via telefon. Visst då är det jag som ringer upp, men en ny typ av bedrägeri skulle ju vara att ha en falsk banksida, med ett falskt nummer till kundtjänst...
Citera
2018-06-14, 22:45
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hur mycket hjälper det äldre kunder. Jag kan bara ta min farsa som exempel. Jobbat och varit i chefsposition. Inte egentligen dum för fem öre. Han vet noll absolut noll om hur nätet fungerar. Jag skulle liksom aldrig lära honom hur mobilt bank-ID funkar ens. Han är absolut inte senil men om någon skulle ringa från "banken" och säga att vi behöver identifiera din identitet så tror jag han skulle gå på det. Det är liksom verkligheten och varför så många luras.

Nu handlar det om äldre som inte är senila. Men om de sedan blir det ännu lättare om det har saker som mobilt bank-id.
Hur gamla är äldre? Seriöst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback