Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 17:45
  #139189
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nog kunde hunden röra sig mer än fem meter, men nu gjorde den inte det. Söket utgick från mopeden. Hunden borde åtminstone ha kunnat bakspåra Lisa till kaféingången.Jag har mer att tillföra.Knappast, jag har inte fått en enda varning från moderatorerna i det delforumet. Det är andras tjafs som orsakade stängningen.Vi diskuterade om Lisa bars så hundarna inte kunde spåra henne. Varken en 17-årig flicka eller en georgisk sagofigur behöver bäras under knivhot.

Så du vet hur en polishund tänker också .
"Få se nu , jag borde ju kunna spåra Lisa bakåt till caféingången" tänkte hunden va ?
Hur många personer tror du har gått på parkeringen under dagen ?
Fanns det bara Lisas spår att följa ?
Underlaget och det blåsiga vädret gjorde det mer eller mindre omöjligt för
en normalfuntad hund att reda ut spåren på en sådan plats .
Har du varit vid cafét så du vet hur öppet och dragit det är där ?
Det är alltid besvärligt att spåra för hundar när det är blåsigt och torrt underlag .
Hade det varit lugnt och fuktigt på marken hade förutsättningarna varit bättre .
2018-06-14, 17:53
  #139190
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Så du vet hur en polishund tänker också .
"Få se nu , jag borde ju kunna spåra Lisa bakåt till caféingången" tänkte hunden va ?
Hur många personer tror du har gått på parkeringen under dagen ?
Fanns det bara Lisas spår att följa ?
Underlaget och det blåsiga vädret gjorde det mer eller mindre omöjligt för
en normalfuntad hund att reda ut spåren på en sådan plats .
Har du varit vid cafét så du vet hur öppet och dragit det är där ?
Det är alltid besvärligt att spåra för hundar när det är blåsigt och torrt underlag .
Hade det varit lugnt och fuktigt på marken hade förutsättningarna varit bättre .
Du får hänga med lite. Jag förklarade för #Fagro varför hunden inte kunde spåra Lisa. Den utgick från fel plats. Det berodde alltså inte på att Lisa åkte moped från platsen, även då borde hunden ha kunnat bakspåra om den hade letts till rätt plats. Lisa gick självmant över vägen, och hade hunden letts till rätt plats att inleda söket på hade den kanske hittat spåret.
2018-06-14, 18:29
  #139191
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Redan vid sjutiden på söndagskvällen observerades NB på väg mot Martorp.

19.00 Vittnena Lars och Malin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp.
19.05 – 19.10 Malin Björkh*lm, ser en ljus bil i hög fart. Komma ut ifrån grusväg.
[19.10-19.25 (Under denna tid är det mest troligt att Nerijus gömmer Lisas kropp i byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.
19.25 Åker NB från Martorp mot sin bostad.]
19.30 Vittnerna Thomas och Annika ser Nerijus köra på vägen från Martorp mot Blomberg.

https://www.flashback.org/sp57399950

Kring 18:25 ses en man komma ut från ladan. Sen sker en fickringning.
Lisa hörs säga: "Det är klart".
Runt 18:30 har NB övermannat Lisa och kring 18:45 torde allt vara över. Lisa är död
och NB plockar ner henne. Vid 18:55 bör kroppen vara lagd på byggplasten i bakluckan
på mördarens bil. Sedan bär det alltså iväg och i hög fart som bekant.

Tack! Du har koll du. :-)
2018-06-14, 18:31
  #139192
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du får hänga med lite. Jag förklarade för #Fagro varför hunden inte kunde spåra Lisa. Den utgick från fel plats. Det berodde alltså inte på att Lisa åkte moped från platsen, även då borde hunden ha kunnat bakspåra om den hade letts till rätt plats. Lisa gick självmant över vägen, och hade hunden letts till rätt plats att inleda söket på hade den kanske hittat spåret.

Var du där och såg Lisa gå självmant över vägen? Om inte ska du inte skriva som du gör. Doftspår försvinner lätt på en trafikerad väg.
2018-06-14, 18:32
  #139193
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Var du där och såg Lisa gå självmant över vägen? Om inte ska du inte skriva som du gör. Doftspår försvinner lätt på en trafikerad väg.
Ja, det kan vara en bidragande orsak till att spåret inte kunde följas.
2018-06-14, 20:04
  #139194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Eftersom polispatrullerna hade hittat inget spår av Lisa i ladan gjorde de bedömningen att Lisa inte varit i ladan utan åkt iväg på mopeden och därför begärde de pejling på Lisas mobil
Om polisen hade hittat spår av Lisa i ladan vid söket från 23.30 den 7 juni - 05.20 den 8 juni hade ladan blivit avspärrat, men som inte skedde.
De som sökte i ladan var ett flertal poliser kanske 10-15 stycken och sannolikt två hundar en spårhund för mänsklig doft och en likspårhund.
Det var en stor sökinsats som agerade 23.30 7 juni - 05.20 8 juni finns ingen tvekan om det, men det gör att ladan kunde ses som ren.
Nu kontrollerade de inte endast ladan utan även andra kringliggande lokaler.

Varför upprepar du detta ideligen likt en telefonsvarare? Facit på denna händelse har ju presenterats för länge sedan men det tycks inte vara något som du har lyckats snappa upp.

Lisas färdväg från fiket är för länge sedan fastställd men den kanske inte var tillräckligt dramatisk.

Jag kan upprepa den. Lisa skickade SMS vid moppen, fickringning mellan moppen och ladan och mobilen oskadliggjordes i mjölrummet.
Lisas färdväg var moppen, ladan och slutligen mjölrummet. Svårare är det inte.
__________________
Senast redigerad av Felix52 2018-06-14 kl. 20:06.
2018-06-14, 20:08
  #139195
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Varför upprepar du detta ideligen likt en telefonsvarare? Facit på denna händelse har ju presenterats för länge sedan men det tycks inte vara något som du har lyckats snappa upp.

Lisas färdväg från fiket är för länge sedan fastställd men den kanske inte var tillräckligt dramatisk.

Jag kan upprepa den. Lisa skickade SMS vid moppen, fickringning mellan moppen och ladan och mobilen oskadliggjordes i mjölrummet.
Lisas färdväg var moppen, ladan och slutligen mjölrummet. Svårare är det inte.
Och efter fickringningen gick hon tillbaka till moppen och sågs tidigast 18:30, menar du?
2018-06-14, 20:12
  #139196
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har mer att tillföra.

Minsann. Så du "hann" inte tillföra det förra gången då?

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Knappast, jag har inte fått en enda varning från moderatorerna i det delforumet. Det är andras tjafs som orsakade stängningen.

Inte jag heller. Men det var ditt ältande om öppettider på Handlar'n i Källby, bland annat, som bidrog till att den tråden låstes.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vi diskuterade om Lisa bars så hundarna inte kunde spåra henne. Varken en 17-årig flicka eller en georgisk sagofigur behöver bäras under knivhot.

Det var ett exempel. Haka inte upp dig på din superhjältinna du. Det har diskuterats tidigare i tråden om NB kan ha hotat Lisa med kniv eller dylikt och det var fullständigt otänkbart i den värld den gången.
2018-06-14, 20:31
  #139197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och efter fickringningen gick hon tillbaka till moppen och sågs tidigast 18:30, menar du?

Jag trodde jag uttryckte mej enkelt, så att även de med små händer skulle fatta, men ack vad jag bedrog mej.
Hur kan du få det till att Lisa gick tillbaka till moppen och var nämnde jag 18:30?
__________________
Senast redigerad av Felix52 2018-06-14 kl. 20:37.
2018-06-14, 20:31
  #139198
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du får hänga med lite. Jag förklarade för #Fagro varför hunden inte kunde spåra Lisa. Den utgick från fel plats. Det berodde alltså inte på att Lisa åkte moped från platsen, även då borde hunden ha kunnat bakspåra om den hade letts till rätt plats. Lisa gick självmant över vägen, och hade hunden letts till rätt plats att inleda söket på hade den kanske hittat spåret.

Du vet att en hund självmant utökar sökområdet när den sätts på en viss plats va .
Den står inte på det ställe man leder fram den till och bara sniffar på det stället .
Nu var betingelserna svåra p.g.a många spår , blåsigt väder och besvärligt underlag .
Man kan inte kräva av en hund att den ska kunna spåra upp Lisa på ett sånt ställe .
Hur lurade Onanerijus över Lisa över vägen enligt dig ?
Han kanske frågade Lisa efter vägen till Medelplana precis som han gjorde dagen innan ?
På något sätt fick ju faanskapet Lisa att närma sig ladan .
2018-06-14, 20:37
  #139199
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och efter fickringningen gick hon tillbaka till moppen och sågs tidigast 18:30, menar du?

Var det en fickringning ?
Efter fickringningen hade Lisa ingen möjlighet att gå någonstans .
Då hade sexualsadisten Onanerijus slagit till .
Har du kommit på än hur du ska bevisa att Onanerijus inte hade bilen på
baksidan av ladan medan han väntade på att Lisa skulle bli ensam kvar ?
Stod han i runkrummet och fingrade på snorren redan när cafét stängdes tro ?
2018-06-14, 20:39
  #139200
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

dom låg inte å kröp på alla fyra å letade örhängen i de läget
(…)
Lisa va redan mördad i ladan och bortforslad från ladan när polisen sökte igenom ladan.
...
Ändå var det en poliskommissarie som med bestämdhet hävdade att det inte fanns något örhänge söndag kväll, på den plats i ladan där ett örhänge senare hittades.
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
(…)
Lisas färdväg från fiket är för länge sedan fastställd

Jag kan upprepa den. Lisa skickade SMS vid moppen, fickringning mellan moppen och ladan och mobilen oskadliggjordes i mjölrummet.
...
Rent nys. Det är ännu ett mysterium hur Lisa tog sig över vägen. Polisen har inte sagt ett knyst om detta och åklagaren tog inte ens upp det. "På något sätt" hade Lisa kommit över vägen. hennes "färdväg" är inte det minsta klargjord. Allt är bara antaganden.
__________________
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-06-14 kl. 20:41.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback